پیام مازند

آخرين مطالب

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟ اجتماعي

پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - پرده‌ای که در این صحنه افتاد طعنه یا به نوعی جسارت یک مدیر به اهالی هنر است و البته پرسشی جدی در حوزه اقتصاد صنعت نمایش‌های خانگی و تعاملشان با هنرمندان و مخاطبین: آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
به گزارش گروه فرهنگ و هنر اظهارات یکی از مدیران پخش فیلم شبکه نمایش خانگی که در بخشی از آن به هزینه‌های تولید پروژه در یکی از مجموعه‌ها اشاره می‌کند پشت پرده‌های جدیدی را در این صنعت را رو می‌کند که مورد توجه همه فعالین رسانه و فرهنگ قرار گرفته‌است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این اظهارات واکنش گسترده‌ای نیز در بین اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص هنرمندان داشته‌است چرا که این مدیر تابع بازار با مقایسه صنف هنرمندان با سایر صنوف آن‌ها را بی‌اخلاق و غیرمتعهد نامیده‌است.
پرسشی که از این دست مدیران برای افکار عمومی مطرح می‌شود این است که همقطارانش قبل از ورود به این عرصه چقدر با منطق اقتصاد کار فرهنگی آشنا بوده‌اند؟ و در سال آغاز کار هم چشم‌اندازی از آنچه امروز از آن گلایه می‌کنند داشته‌اند؟ 
شبکه نمایش خانگی که امروز بر سر آن جنجال شده یکی از اولین پلتفرم‌های پخش کننده محتواهای سرگرمی از جمله سریال از این دست بوده که در سال 92 یا 93 تأسیس شده و آن سالها نیز به شدت تورم در کشور رقم بالایی را نشان می‌دهد و از نحوه سرمایه‌گذاری کلان روی آن هیچگونه اسناد شفافی وجود ندارد و از همین رو معلوم نیست این بنگاه‌های اقتصادی زیان ده هستند یا بازدهی لازم را دارند؟ و خود این ماجرا باعث ابهامی بزرگ در افکار عمومی و اظهار نظرهای زیادی در این مورد شده‌است. 
پرده‌ای که در این صحنه افتاد طعنه یا به نوعی جسارت مدیر به اهالی هنر است که وقتی مصاحبه کننده از وی در مورد اظهاراتش می‌پرسد آیا از حمله خود به هنرمندان و بایکوت شبکه خانگی مورد بحث نمی‌ترسی؟ پاسخ می‌دهد: «چنین نگرانی‌هایی ندارد چون مساله این افراد فقط پول است و اگر پول باشد هرکاری می‌کنند.» البته از این قبیل اظهارات از طرف مدیران اقتصادی در حوزه‌های دیگر هنر مانند موسیقی هم شنیده‌بودیم و این ماجرا مسبوق به سابقه است که البته هیچگاه باعث موضع گیری عملی فعالین این عرصه نشد و آب هم از آب تکان نخورد. 
طیف واکنشی هنرمندان اما به این ماجرا متفاوت است، برخی واکنش‌های تندی به این ماجرا داشتند مثلا همایون اسعدیان در واکنشی تند اظهار داشته است: «قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز. «حداقل برای منی که در دو پروژه با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم این حرف‌ها باعث تاسف است. همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در نماوا حضور داشته باشید در هیچ سمتی با این مجموعه همکاری نخواهم کرد.» یا مازیار میری نیز در واکنشی صریح گفت:«تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پروژه داشتم رسما انصراف می‌دهم.» رضا کیانیان هم کار را به شکایت از این مدیر نمایش خانگی از طرف انجمن صنفی بازیگران سینمای ایران کشاند که البته مشخص نیست این امر امکان پذیر است یا خیر؟ البته باید منتظر ماند و دید این کشمکش بین هنرمندان و اصحاب این حوزه با این مدیر شبکه نمایش خانگی و البته اظهارات این چنینی چه خواهد شد؟ 
اینکه واکنش‌ها در این مورد تا کجا ادامه دار خواهد شد؟ موضوعیست که باید برایش صبر کرد اما در مقابل این طیف افرادی هستند که یا هنوز واکنشی نشان ندادند یا محافظه کارانه‌تر با مسئله برخورد کرده‌اند مثلا از نرگس آبیار که پروژه او در این گفت‌وگوی کوتاه نام برده شد هیچ واکنشی سر نزد یا اسماعیل عفیفه که تهیه‌کننده مجموعه «جنگل آسفالت» در همین نمایش خانگی است، با لحنی واکنش نشان داد که نه‌تنها بوی قطع همکاری نمی‌داد، بلکه خیلی متواضعانه بود و مشخص بود صرفا برای دلخوشی عوامل سریال بیان شده است. عفیفه در بخشی از این واکنش در اینستاگرامش نوشت: «علی‌رغم بالا و پایینی که هر پروژه دارد صمیمانه و همراه با اعتماد متقابل مشغول کاریم.»
همه این فضا و آنچه امروز به عنوان یک مسئله رسانه‌ای و دست به دست می‌شود ماجرایی پیچیده به اندازه گره‌های کور یک ماجراست و حجم واکنش‌ها نیز گویای همین است اما آنچه هنوز در فضای افکار عمومی مبهم خواهد ماند فضای غیر شفاف مالی، عدم تنظیم‌گری و رگولاتوری به مفهوم عام و این پرسش با پاسخ‌های مبهم است که چرا دخل و خرج این حوزه مشخص نیست؟ و آیا واقعا در حوزه فرهنگ پر آسیب حرف اول و آخر را پول می‌زند؟ یا موضوعات دیگری هم مطرح است؟ 
وقتی می‌توان این موضوع را بهتر درک کرد که خود را با این پرسش مواجه کنیم چرا در همه این سال‌ها اقتصاد صنعت سینمای ایران سوای از سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بعضا خصوصی سوداگرانه کوچکتر و به سهم شبکه‌های نمایش خانگی اضافه می‌شود چنانچه با فاصله‌ای کوتاه یا حتی همزمان با اکران فیلم روی پرده نقره‌ای به نوعی وادار به اکران آنلاین در این شبکه‌ها می‌شوند؟
آیا زور همین هنرمندان به ستوه آمده طیف اول به مدیران ناآشنای فرهنگی که به قول خودشان حرف اول و آخر را پول می‌زند می‌رسد یا ماجرا با چند بیانیه و شکایت صوری خاتمه خواهد یافت؟

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/788769/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مناظره انتخاباتی در خرم آباد به درگیری طرفداران نامزدها انجامید

همایش آموزش متمرکز زائران حج تمتع در خرم آباد

عادت‌های رایج که مغزتان را نابود می‌کند

شکار گوسفند توسط شغال در بام خرم آباد +فیلم

(عکس) تمرینات مرموز حسن یزدانی در جویبار

رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم

«همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور

6 پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد

رباینده دختر نوجوان در تهران دستگیر شد

ربودن دختر نوجوان؛ درخواست میلیاردی برای آزادی / جزئیات

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی حمایت از طرح «نور» در اهواز

روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران

روستای بدون بیکار در مازندران

فرزین: نرخ رشد پول به 16 درصد کاهش یافت

دستگیری عامل تیراندازی در خرم‌آباد

در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟

مازندران سالانه 480 هزار تن گندم مصرف می کند

مرغ خوشخوان را بشارت باد کاندر راه عشق

نرخ رشد پول به 16 درصد رسید

حمایت جبهه فرهنگی یزد از اجرای طرح نور

چهار روز تا مرحله دوم انتخابات مجلس در خرم آباد

(عکس) بازداشت رباینده دختر 16 ساله

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

32 مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست

رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم/ گزارش وزیر نفت از سود 12 همتی پالایشگاهی که قرار بود در دولت قبل به دلیل زیان‌ده بودن رایگان واگذار شود/ اعلام خبر کاهش نرخ رشد پول از 33 به 16 درصد از سوی رئیس بانک مرکزی

محور کندوان یکطرفه شد

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

تجلیل از اساتید دانشگاه پیام نور ایلام

10 مدرسه تنکابن هوشمند سازی شده است

قهرمانی تنیسور آذربایجان غربی در تور جهانی تنیس J 30

هیچ پروژه‌ای در بابلسر نباید تعطیل شوند

انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

به مناسبت سالروز درگذشت شاعر غزل‌سرای ایرانی، حسین منزوی

از انهدام 20 باند جرایم سایبری تا درگیری منجر به قتل در مازندران

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

برگزاری یادواره شهدای تخریب چی در فسا

ربودن دختر نوجوان در این شهر؛ درخواست میلیاردی برای آزادی / جزئیات

زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!

چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان

محور کندوان از سمت شمال به جنوب یک‌طرفه شد

60 هزار هکتار شالیزار مازندران تجهیز و نوسازی شد

ابلاغ احکام مسئولین کمیته ها و دبیران ستاد یادواره شهدای ارومیه

هشدار زرد هواشناسی در پی فعالیت سامانه بارشی در کشور

تولد گوزن زرد ایرانی در خرم‌آباد/ کشت و صنعت بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش کشور

پندی از خواجه عبدالله انصاری که زندگی شما را تکان خواهد داد!

گروگانگیری 100 میلیاردی دختر 24 ساله در تهران

آغاز بلیت فروشی دیدار نساجی و پرسپولیس

دستگیری عامل تیراندازی در خرم آباد