پیام مازند

آخرين مطالب

جنگل های راش سوادکوه، زیبایی زیبایی ها اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - وقت آن است که از شهر، روزمرگی‌ها و خستگی‌ها دور شویم و لحظاتی را در دامان طبیعت به سر ببریم. شما هم معطل نکنید و با ما به جنگل راش بیایید تا افسون زیبایی‌های آن شوید.

مناظر زیبایی که مجموعه‌ای از درختان کوچک و بزرگ در کنار یکدیگر خلق می کنند، همواره مورد توجه بسیاری از دوستداران طبیعت هستند.همه می دانیم که خطه سرسبز شمال ایران بویژه استان مازندران با اینگونه جلوه‌های تماشایی، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می کشاند و به دلیل داشتن آب و هوای معتدل نمونه‌های بسیاری از جنگل‌های بکر را در خود جای داده است.
اگر بخواهیم فهرستی از زیباترین جنگل‌های ایران برای گشت و گذار و به قول امروزی ها "ارامش مطلق" تهیه کنیم، جنگل راش سوادکوه در این فهرست جایگاهی ویژه خواهد داشت.جنگلی که با نام های دیگری همچون جنگل "مرسی سی" و جنگل "سنگده" هم شناخته می‌شود و شما را راهی دنیای بهشتی می کند.
جنگل راش محل رشد و نمو یکی از گونه‌های کمیاب درختان به نام راش است. این جنگل با طبیعت بسیار زیبای خود می تواند لحظاتی سرشار از آرامش را برای تان به ارمغان بیاورد.
در این جنگل آبشار زیبایی وجود دارد که جلوه ای زیبا از طبیعت را پیش روی تان قرار می دهد. اگر از طرفداران پروپا قرص پاییز و برگ ریزان هزار رنگش هستید نیز جنگل راش گزینه خوبی برای سفر خواهد بود.
خوش بحالتان است زیرا اکنون بهترین زمان برای سفر به جنگل‌های راش است زیرا ، مهمان هوایی معتدل و خنک ، همراه با چشم انداز سرسبز و تشعشع بی نظیر آفتاب در میان برگ های درختان سر به آسمان رسیده هستید.
بار سفر بسته و حرکت کنید
فرقی نمی‌کند که از مازندران یا تهران و سمنان و هر جای دیگر کشور راهی روستای سنگده شوید، به هر حال سروکارتان با جاده فیروزکوه و چشم‌اندازهای تماشایی آن است. بیایید زیبایی‌های این جاده را کنار بگذاریم چرا که جلوه های رویایی دیگر انتظارتان را می کشد.همین که از این جاده به سمت روستای سنگده خارج شوید، کم کم پای تان را از روی پدال گاز بر می دارید؛ حسی وصف نشدنی وجودتان را می گیرد و دوست ندارید این جاده به پایان برسد.
هنوز نرسیده به روستای سنگده و جنگل راش، طبیعت کار خودش را می کند و حال و هوای تان دگرگون می شود.می توانیم ساعت ها در مورد هنرنمایی طبیعت در این جاده حرف بزنیم اما همین بس که بدانید شما در جاده تماشایی سنگده هستید؛ جاده ای که از دو سو با درختان احاطه شده است.در بهار و تابستان با سرسبزی به استقبال تان می آید، در پاییز، هزار رنگ به خود می گیرد و در زمستان پیراهن عروس بر تن درختان خودنمایی می کند.
هنوز اما تا جنگل راش راه باقیست
کافیست مسیرتان را از هر جای ایران به سمت جاده سوادکوه کج کنید و خودتان را به روستایی به نام سنگده در سایه سار قله "نرو" برسانید تا یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران را ببینید.
قله نرو به ارتفاع 3602 متر واقع در خط الراس به نام "نرو" می باشد که مرز بین استانهای سمنان و مازندران به شمار می آید. شروع این خط الرأس از منطقه خطیرکوه و انتهای آن به منطقه فینسک یا سی استل - بندبن چهاردانگه که آخرین قله این خط الراس هم به همین نام می باشد، ‌ختم می شود.
جنگل راش یا مرسی سی در جوار روستا سنگده جای خوش کرده و دلربایی را از دوردست ترین چشم انداز آغاز می کند. آنچه که به این جنگل اهمیتی دوچندان می‌بخشد، حضور درختان زیبای راش است که گونه‌ای کمیاب در مناطق کم ارتفاع شمال کشور به شمار می رود و ارزش طبیعی بسیاری دارد.
چیزی که در جنگل راش نصیب@تان می شود، قدم زدن در مسیری رویایی و لذت بردن از چشم اندازهای زیبای ان است. قدم‌هایی که شاید هر کدام خاطراتی به بلندای یک عمر برایتان رقم بزنند.
مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده (درست مانند خود این روستا) زیبا، غنی، باطراوت و بسیار فرح‌بخش است. از روستا تا ابتدای مسیر پیاده‌روی در جنگل راش، جاده خاکی است که می‌توان برای پیمودن آن از ماشین‌های محلی استفاده کرد.
در مسیر پیاده‌روی، درختان بلند قامت راش را می‌بینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیده‌اند، زمین پر است از برگ‌های سرخ و زرد و منظره‌ای هزار و یک رنگ پیش چشمانتان تصویر می‌کند که از فرط زیبایی قابل توصیف نیست.
در نزدیکی جنگل راش، با درختانی که ارتفاع آنها به 40 متر هم می‌رسد، جاذبه‌های طبیعت‌گردی دیگری نیز وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به دریاچه شورمست، جنگل ارفع ده و سایت ستاره‌نگری آلاشت اشاره کرد. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما از این جاذبه‌ها نیز بازدید کنید.
اگر خستگی را به جان بخرید و هر چه بیشتر در جنگل پیش بروید عیش‌تان با دیدن آبشار زیبای این جنگل که نامش "اوبن" است، کامل می شود. شاهکار خلقت را در سنگده و جنگل زیبایش به نظاره بنشیند، برگ هایی هزار رنگ که همه جا را پوشانده اند و تصویری به یادماندنی را به شما هدیه می دهند.در جنگل‌های راش سوادکوه مقصدی وجود ندارد و به هر طرف بنگرید آنقدر از شما دلبرایی می کند که گویی همه جا مقصدتان است.
البته باید یک تذکر هم بدهیم و آن این است که حتما در جنگل راش سوادکوه به صورت گروهی و با استفاده از یک راهنما حرکت کنید و در زمان مه گرفتگی از گروه خود جدا نشوید زیرا به راحتی راه را در میان پوشش انبوه گیاهی گم خواهی کرد.
دیدنی‌ها و تفریحات جنگل راش
جنگل راش امکانات تفریحی چندانی ندارد و همین به بکر ماندن آن کمک می کند. هارمونی رنگ‌ها ، بوی خاص طبیعت، نسیم ملایم و خنک ، صدای آب و موسیقی پرندگان همه و همه شما را از هر امکانات به اصطلاح تفریحی و گردشگری بی‌نیاز می‌کند.
مهم‌ترین چیزی که در سفر به این جنگل نصیب‌تان می شود، حال و هوای خوش و استفاده از آغوش طبیعت برای کسب آرامش است. آرامشی که ممکن است با هر امکانات تفریحی دیگر بشکند و یا از بین برود.اما بدون امکانات تفریحی هم می توان در این جنگل خوش گذراند و از دیدنی های آن لذت برد. با انجام دادن فعالیت ها و تماشای جاذبه های زیر لحظاتی فراموش نشدنی را در جنگل راش برای خود خلق کنید.
اما جنگل نوردی و پرسه در میان درختان تنومند و بلند قامت راش یکی از فرح بخش ترین تفریحات است. همین که قدم به جنگل راش می گذارید درختان سر به فلک کشیده احاطه تان می کنند و شما مسحور زیبایی آنها می شوید.
خیلی عجله نکنید، در قدم به قدم این جنگل زیبایی هایی وجود دارند که ممکن است آنها را از قلم بیندازید. قدم زدن در میان این جنگل مانند گذر از مسیری رویایی است که برای لحظاتی، آرامش را برای شما به ارمغان می آورد، البته برخی هم با اتومبیل بخش هایی از این جنگل را طی می کنند و به نوعی دیگر از زیبایی ها لذت می برند.
صدای رود را دنبال کنید
همان طور که در جنگل راش قدم می زنید، به صدای طبیعت گوش جان بسپارید تا در میان جنگل صدای گذر آب شما را همراهی کند. این نوای زیبا خستگی را برای شما بی معنا می سازد. این رودخانه با عبور از میان جنگل راش طراوت فضا را چندین برابر کرده و موجب تماشایی تر شدن آن شده است.همچنان صدای رودخانه را دنبال کنید تا به شیرین رود برسید که یکی از سرچشمه های رودخانه تلار و از گوارا ترین رودخانه‌های مازندران است.
اگر همت کنید و چند ساعت پیاده روی را به جان بخرید، با پیشروی در جنگل صدای ریزش آب به گوش می رسد که حکایت از نزدیک شدن به آبشار دارد.آبشار زیبای "اوبن" که به فارسی به معنی زیر آب است که در دل جنگل راش خودنمایی می کند و بر زیبایی طبیعت اطراف تان می افزاید.
این آبشار از چشمه های طبیعی بالا دست خود و از قله های نروا و نرو سرچشمه می گیرد و پس از سرازیر شدن در میان جنگل به رود تجن می ریزد.ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود 1800 متر است و محیط آن به واسطه سایه جنگلی و ارتفاع زیاد سرد و خنک است.
آنچه می بینید به تصویر بکشید
اگر دوست دارید که خاطراتی خوش را برای خود و همسفران تان خلق کنید، پیک نیک و خوشگذرانی در جنگل راش را فراموش نکنید.در گوشه و کنار جنگل می توانید بساط پیک نیک خود را برپا کنید و از این مناظر بهشت گونه لذت ببرید. فقط یادتان باشد که به طبیعت و زیبایی هایش آسیب نزنید و زباله های ریخته شده را در جنگل رها نکنید.
به هر طرف که نگاه کنید سوژه ای برای ثبت با دوربین عکاسی پیدا می کنید. از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا رقص آب در میان جنگل و ریزش آب از آبشار، همه و همه می توانند تبدیل به تصاویری ماندگار در آلبوم عکس های شما شوند.سعی کنید اگر در جنگل آتش روشن کردید از خاموش شدن آن مطمئن شوید. همچنین از یادگاری نوشتن بر روی درختان چند میلیون ساله آن خودداری کنید زیرا خود درختان یادگار طبیعت هستند.
9919/1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/98655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور