پیام مازند

آخرين مطالب

گزارش ایرنا از منع صدور مجوز مراکز غیردولتی برای مدیران بهزیستی

انتخاب سخت؛ تملک یا مسئولیت؟ سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - تهران- چندی پیش بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی ابلاغ شد که بر اساس آن افرادی که دارای مرکز غیردولتی بهزیستی هستند و همزمان در این سازمان مسئولیتی نیز برعهده دارند باید از بین مرکز و مسئولیت، یکی را انتخاب کنند.

وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور طی هفته های گذشته بخشنامه ای را به تمام مدیران، معاونین و کارکنان ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد و در آن موارد تعارض منافع در این سازمان، پرهیز از قرار گرفتن در این موقعیت‌ها و خودداری از تصمیم و اقدام در این گونه موارد را مورد تاکید قرار داد.
بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی در حقیقت به منظور تاکید بر ارتقای سلامت اداری و از بین بردن موقعیت هایی که ممکن است موجب تقدم دادن منافع شخصی یا گروهی بر منافع عمومی شود، ابلاغ شده است. این بخشنامه با توجه به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و به استناد قانون سلامت اداری مصوب سال 1390 مجلس شورای اسلامی، تنظیم شد.
چه اشخاصی حق ندارند مرکز بهزیستی داشته باشند؟
رئیس و معاونین، مشاوران رئیس و مشاوران معاونین، مدیران کل ستادی و استانی، معاونین و مشاورین مدیران کل ستادی و استانی، روسای بهزیستی شهرستان‌ها و معاونین آنها، کارشناسان ناظر و کارشناسان مسئول، مدیرکل حراست، معاون و کارشناسان مربوطه، مـدیرکل مـدیریت عملکرد، معاون و کارشـناسان مربوطه، روسای واحـد های اداری مالی و اشـتغال، مسئولان و کارشـناسان مدیریت عملکرد، مسئولان و کارشناسان حراست، مدیرکل حقوقی و کارشناسان مربوطه و مسئولان امور حقوقی و کارشناسان آنها در بهزیستی سراسر کشور مشمول بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی می شوند و از این بعد از صدور هرگونه موافقت اصولی، پروانه فعالیت و پروانه تأسـیس مراکز بهزیستی برای این اشخاص خودداری خواهد شد.
در صورتی که این افراد مجوز فعالیت از بهزیستی اسـتان مربوطه یا بهزیستی کشور را دارند، باید نسـبت به واگذاری امتیاز مرکز در حال فعالیت خود، حداکثر ظرف مدت سه ماه، به مؤسسات خیریه ای که قبل از تاریخ ابلاغ این بخشنامه به ثبت رسیده اند، اقدام کنند.
بر این اساس، عضویت این افراد در مؤسسات خیریه در قالب هیأت امنا، هیأت مدیره و مدیرعامل ممنوع است و چنانچه در هیات امنا، هیات مدیره یا مدیرعامل مؤسسه یا مؤسسات خیریه عضویت دارند، باید از عضویت، کناره گیری کنند. افراد بـاید از هرگونه فعـالیت تخصصـی، اداری و خـدماتی در مراکز غیردولتی حقیقی یا حقوقی، سازمان بهزیستی تحت عنوان مسئول فنی، به صورت تمام وقت یا پاره‌وقت خودداری کنند و صدور مجوز برای بستگان درجه یک افراد ذکرشده، شامل پدر، مادر، خواهر، برادر، پسر، دختر و همسر ممنوع است.
1298 مرکز در تملک مسئولان و کارکنان بهزیستی
مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی به نوعی در راستای شفاف سازی و سالم سازی فعالیت های این سازمان صورت گرفته است.
کاظم نظم ده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی در ارتباط با مراکز غیردولتی است که همواره صدور مجوز آنها برای کارمندان بهزیستی مورد بحث بوده است چراکه تا قبل از این، سه بخش نامه در این زمینه در دوره های محمدرضا راه چمنی، ابوالحسن فقیه و همایون هاشمی روسای پیشین بهزیستی صادر شده بود و این چهارمین بخشنامه است که در این زمینه صادر می شود.
وی اضافه کرد:‌ شاکله بخشنامه های اول، دوم و چهارم شبیه هم بوده و بر اساس آنها به نوعی به افرادی که در بهزیستی مسئولیت داشتند، مجوز مرکزی اعطا نمی شد اما در مقطعی بر اساس بخشنامه دیگری، این اتفاق افتاد و از 42 هزار مرکز بهزیستی که در سراسر کشور فعالیت دارند، مجوز هزار و 298 مرکز فعال در حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری برای افرادی صادر شده که به نوعی در بهزیستی کارمند بودند.
فوتبالیست نباید داور باشد
مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی بر این مساله تاکید دارد که افراد در جایگاه هایی قرار نگیرند که منافع شخصی را بر منافع عمومی ترجیح بدهند و انتخاب کنند؛ جایگاه این افراد نباید به گونه ای باشد که آنها را در وضعیتی قرار دهد که تعارض منافع صورت بگیرد.
نظم ده تاکید کرد: تعارض منافع می تواند ریشه های اصلی فساد باشد؛ در تعارض منافع بر این مساله تاکید می شود کسی که نظارت می کند با کسی که اجرا می کند، یکی نباشد؛ این به آن معناست که کسی که فوتبال بازی می کند، خودش داور نباشد.
انتخاب سخت برای 600 مسئول و کارمند بهزیستی
مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه هزار و 298 مرکز دارای مجوز بهزیستی در تملک مسئولان و کارمندان بهزیستی است، گفت: 30 تا 35 درصد از این مجوزها برای بازنشستگان و فامیل مسئولان و کارمندان بهزیستی است که کماکان می توانند مجوز خود را داشته باشند اما از این به بعد مجوزی برای بستگان کارمندان بهزیستی صادر نخواهد شد یعنی نمی توانند برای پسر یا دخترشان مجوزی صادر کنند.
نظم ده افزود: بر اساس بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی، 600 مدیرکل، کارشناس مسئول و مسئولان ادارات نظارتی از این به بعد باید انتخاب کنند که یا مسئولیت داشته باشند یا اینکه مالک مرکز باشند.
مهلت سه ماهه
مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: اگر کارمندی در بهزیستی خودشان مسئولیتی داشته باشد باید مرکز را رها یا اینکه مرکز تحت تملک خود را انتخاب کند؛ برای این انتخاب سه ماه مهلت تعیین شده است.
نظم ده افزود: کمیته ای در سازمان بهزیستی کشور تشکیل شده است تا ابهامات و سئوالات پرسنل بهزیستی در شهرستان ها در این زمینه را بررسی کند.
وی یادآور شد: البته کارشناسان معمولی سازمان بهزیستی کشور می توانند مرکز داشته باشند چون در جایگاه و مسئولیتی نیستند که تعارض منافع پیش بیاید.
پیشگیری از رانت خواری با بخشنامه منافع متعارض
بر اساس بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض در بهزیستی صدور هرگونه موافقت اصولی، پروانه فعالیت و پروانه تاسیس مراکز بهزیستی برای رده های مدیریتی ممنوع شده و گفته شده است که نادیده گرفتن تاکیدات و الزامات این بخشنامه توسط مدیرانی که خطاب قرار گرفته اند، منجر به برخوردهای تابع قوانین و مقررات مربوط به آنها خواهد شد.
البته باید به این نکته توجه داشت که در حال حاضر اینکه مسئول یا کارمند بهزیستی، مرکزی با مجوز این سازمان داشته باشد، غیرقانونی نیست و وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز در این زمینه گفته است که «این بخشنامه به پیشگیری از فساد کمک می کند وگرنه تملک مراکز توسط مدیران بهزیستی خلاف قانون و مقررات کشور نیست.»
حقیقت این است که لایحه تعارض منافع از ابتدای امسال (سال 98) با عنوان «لایحه مدیریت تعارض منافع در خدمات عمومی» به طور جدی در دستورکار دولت قرار گرفت. این لایحه زمستان سال گذشته در کمیسیون لوایح دولت مطرح شده بود و تابستان امسال هم، مرکز پژوهش های مجلس از این لایحه حمایت کرد و تصویب نهایی و اجرای آن را گامی در جهت توقف رانت خواری دانست. در حقیقت سازمان بهزیستی کشور در اجرای مفاد این لایحه به نوعی پیشقدم شده است.
گزارش از سادات حسینی خواه
برچسب‌ها
وحید قبادی دانا بخشنامه اجرایی منع پذیرش یا قبول منافع متعارض بهزیستی مراکز بهزیستی پرسش از خبر سازمان بهزیستی کشور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/100037/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت