پیام مازند

آخرين مطالب

خانه‌به‌دوشی یار مهربان در مازندران سياسي

خانه‌به‌دوشی یار مهربان در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - افتتاح چهاردهمین نمایشگاه کتاب مازندران این بار در ضلع شمالی شهر ساری و باز هم در مکان غیردایم، داغ خانه به دوشی این رویداد فرهنگی و مظلومیت " یار مهربان " را در میان زرق و برق بازار دیگر کالاها تازه کرده و سبب باز شدن سفره دل پر درد اهالی فرهنگ و اندیشه و دوستداران کتاب و کتابخوانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نمایشگاه چهاردهم در کیلومتر 18 جاده فرح آباد و در سالن نمایشگاهی سعید واقع در شهرک صنعتی شماره 2 ساری افتتاح شد. محل برگزاری نمایشگاه سیزدهم مجتمع نیاوران واقع در کیلومتر 3 جاده ساری - قائمشهر در ضلغ غربی شهر ساری بود و پیش از آن هم دستکم نیمی از نمایشگاههای کتاب استان در سالن استیجاری در کیلومتر 7 جاده ساری - نکاء در ضلغ شرقی شهر ساری برگزار شده بود.
البته سابقه خانه به دوشی نمایشگاه کتاب مازندران بیشتر از سرگردانی در سه جهت حومه شهر ساری است ولی حتی اگر فقط همین جا به جایی ها مورد استناد قرار گیرد، برای اثبات نامهربانی با یار مهربان کفایت می کند.
خانه به دوشی کتاب در مازندران اگر چه به خاطر تکرار برای بسیاری از شهروندان مازندرانی عادی شده، ولی این موضوع همواره باعث شگفتی ناشران غیربومی و همچنین گردشگران و مسافران بود.
نمایشگاه کتاب در بیشتر استان های کشور از جمله پایتخت از یک دهه پیش در مکان ثابت و شناخته شده برگزار می شود. تعدادی از استان ها مایشگاه کتاب را در مصلی مرکز استان برگزار می کنند و تعداد دیگری هم مکان مشخص و ثابت دیگر را با زیرساخت های مورد نیاز در اختیار دارند. به عنوان مثال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از سال 89 تاکنون در مصلی امام خمینی (ره) این شهر برگزار می شود و هرساله نیز تا نام برپایی نمایشگاه کتاب در پایتخت شنیده می شود، تنها چیزی که دیگر نیاز به کنکاش و پرسش ندارد، یافتن مکان این رویداد فرهنگی است.
خبرنگار ایرنا طی دو روز گذشته که نمایشگاه کتاب مازندران شروع به کار کرد، در مناطق مختلف شهر ساری با شهروندان در باره این رویداد فرهنگی گفت و گو کرد و نکته جالبی که به آن دست یافت این بود بلااستثناء تمامی آنها در باره محل برگزاری پرسش می کردند. نکته دیگر هم این که با توجه به برگزاری بیشترین تعداد نمایشگاه کتاب مازندران در جاده ساری - نکاء، بسیاری از شهروندان ساروی بلافاصله پس از شنیدن نام نمایشگاه کتاب ، این مکان را محل برگزاری اعلام می کردند در حالی که مکان یادشده نه تنها سالن سرپوشیده نیست بلکه فاقد حداقل امکانات زیرساختی و رفاهی بوده است.
وضعیت آگاهی شهروندان ساروی از محل برگزاری نمایشگاه کتابی که در شهرشان برگزار می شود، خود گویای وضعیت سایر مازندرانی ها ساکن 21 شهرستان دیگر است.
مازندران از جمله استان هایی است که بیشترین تعداد دانشگاه و دانشجو را در مقیاس جمعیتش دارد، رتبه اول باسوادی با این استان است و میانگین سرانه مطالعه شهروندانش هم قابل توجه است. سوابق برگزاری نمایشگاه کتاب هم نشان داده است که مردم این استان دست به خرید کتابشان هم خوب است و تنها در نمایشگاه سیزدهم که پارسال برگزار شد، 600 هزار مازندرانی از آن بازدید کرده و حدود سه میلیارد تومان هم کتاب خریدند.
شوک تغییر مکان بر ناشران
خانه به دوشی نمایشگاه کتاب در مازندران علاوه بر شهروندان این استان، برای ناشران شرکت کننده در این رویداد فرهنگی هم به موضوعی قابل نقد و گله تبدیل شده است. مسئول غرفه انتشاراتی آفاق در نمایشگاه کتاب مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد مازندران تنها استانی باشد که هر سال فضای نمایشگاه کتاب آن تغییر می کند و ما باید برای غرفه بندی و سایر ملزومات از اول شروع کنیم و این رویه میزان مراجعه مردم را کاهش می دهد.
حسین رضازاده افزود: در اکثر استان ها از چند سال پیش تاکنون نمایشگاه کتاب را به مصلی مرکز شهر انتقال دادند و این کار نه تنها دسترسی مردم را به این رویداد فرهنگی تسهیل کرده که تا حد زیادی از خانه به دوشی نمایشگاهها نیز ممانعت کرد.
وی ادامه داد: در چند روز اخیر که نمایشگاه کتاب استان در فضای جدید راه اندازی شده، نسبت به دوره های گذشته استقبال زیادی نشد و پیش بینی ما هم این است که بی اطلاعی مردم از این رویداد فرهنگی و مکان جدید برگزاری آن می تواند مهم ترین عامل باشد.
مریم خدابنده یکی از بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب استان مازندران هم از خانه به دوشی این رویداد فرهنگی استان ابراز گله مندی کرد و گفت: نمایشگاه کتاب یکی از رویدادهای فرهنگی مهم و پربازدید محسوب می شود که هر ساله در مرکز استان ها برگزار می شود.
وی افزود: متاسفانه در مازندنران هر سال محل نمایشگاه را به یک مکان جدید می برند و تا حد زیادی علاقه مندان به کتاب در این بین دچار سرگردانی می شوند و در سال جاری نیز با مسدود شدن شبکه مجازی بیشتر مردم از مکان جدید اطلاع ندارند.
تنهایی مازندران
مدیر نمایشگاههای استانی مرکز فرهنگی نمایشگاههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مازندران به عنوان تنها استانی نام برد که فاقد محل ثابت برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.
رجبعلی سالاریان گفت: نمایشگاه کتاب مازندران یکی از پرفروش ترین نمایشگاههای استانی است و هر ساله نسبت به استان های دیگر از استقبال بیشتر مردم مواجه می شود و این استقبال مردمی باعث می شود تا ما در سطح وزارتخانه برای این استان در تعیین زمان برپایی نمایشگاه همراهی بیشتری داشته باشیم و معمولا یکی از فصل پاییز که پیک برپایی این نمایشگاههاست به مازندران اختصاص داده می شود.
وی افزود: متاسفانه با وجود مزیت های خوب نمایشگاه کتاب مازندران، تنها ایراد آن خانه به دوشی است که در سال جاری نیز این مساله تکرار شد و وزارتخانه نیز با این وعده استانی که با تبلیغات رسانه ای، ضعف تغییر مکان را پوشش می دهد، با برپایی نمایشگاه در مکان جدید موافقت کرد.
سالاریان گفت: البته تلفیق نمایشگاه کتاب با نمایشگاه مطبوعات تا حد زیادی توانست ضعف خانه به دوشی نمایشگاه کتاب را پوشش دهد، ولی همزمانی آن با التهابات پس از اصلاح قیمت سوخت به نظر می رسد حداقل در روزهای آغازین با استقبال سرد مردمی مواجه شد که این روند نارضایتی ناشران را در پی دارد و امیدواریم در روزهای آینده بار دیگر شاهد حضور گسترده مردم مازندران در این رویداد فرهنگی باشیم.
این مسئول افزود: استان مازندران باید نمایشگاه کتاب را که همه ساله به عنوان یکی از پربازدیدترین رویداد فرهنگی در استان های کشور نیز محسوب می شود، در مکان ثابتی برگزار کنند تا علاقه مندان به کتاب راحتر بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
وی فضای نمایشگاهی سال جاری را با وجود طولانی بودن مسیر دسترسی از لحاظ زیرساختی نسبت به فضاهای نمایشگاهی سنوات گذشته مناسب دانست.
وعده آقای مدیرکل بومی برای حل مشکل
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که نخستین بار نمایشگاه کتاب در زمان مسئولیتش در این سمت در استان برپا می شود، گفت: خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تا پیش از این به دلیل نبود فضای مناسب نمایشگاهی با زیرساخت های مورد نیاز پارکنیگ، سرمایشی و گرمایشی هر بار در یک مکان برگزار می شد.
عباس زارع در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فضای نمایشگاه چهاردهم از لحاظ زیرساختی و سایر تجهیزات در قد و قواره یک نمایشگاه کتاب است و در حال رایزنی برای ثابت کردن فضای فعلی به عنوان نمایشگاه کتاب استان هستیم و امیدواریم که تا پایان این رویداد فرهنگی نیز از خانه به دوشی نجات یابد.
چهاردهمین نمایشگاه کتاب و مطبوعات استان مازندران 26 آبان ماه سال جاری با شرکت 550 ناشر بومی و غیر بومی و بیش از 75 هزار عنوان کتاب در سالن سعید وابسته به یکی از واحدهای بزرگ صنایع چوبی مرکز استان در 20 کیلومتری شمال شهر ساری در جاده فرح آباد راه اندازی شد و تا اول آذرماه نیز ادامه خواهد داشت.
برچسب‌ها
ساری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب استانی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/100312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور