پیام مازند

آخرين مطالب

اسرار زندگی کرت کوبین که پس از مرگش برملا شد + عکس فرهنگي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - کرت کوبین Kurt Donald Cobain، در 27 سالگی و در اوج شهرت از دنیا رفت و آثارش برای همیشه ماندگار شد. کرت کوبین زاده سال 1967 میلادی است و راه‌اندازی گروه نیروانا باعث شهرت و محبوبیت جهانی او شد
بیوگرافی و ناگفته هایی از زندگی کرت کوبین
گاهی اوقات ستاره‌های پرفروغی در دنیای موسیقی طلوع می‌کنند و به‌رغم اینکه سن و سال کمی دارند، نام و آوازه‌شان به سرعت جاودان می‌شود، بعضی مواقع نیز از بخت بد روزگار این ستاره‌های پرفروغ در جوانی غروب می‌کنند و مرگ زود هنگام‌شان هواداران را در غم و اندوه فرو می‌برد.
برای نمونه می‌توان به کرت کوبین (Kurt Donald Cobain)، اشاره کرد که در 27 سالگی و در اوج شهرت از دنیا رفت و آثارش برای همیشه ماندگار شد. کرت کوبین زاده سال 1967 میلادی است و راه‌اندازی گروه نیروانا باعث شهرت و محبوبیت جهانی او شد. این خواننده جوان که بسیاری از کارشناسان او را «صدای نسل‌اش» می‌دانند در سال 1985 گروه نیروانا را به همراه کریست ناواسلیک، (KrisIn Utero t Novoselic) بیان‌گذاری می‌کند. اولین آلبوم این گروه در سال 1989 منتشر شد و انتشار آلبوم دوم گروه نیروانا در سال 1991 این گروه را به گروهی بین‌المللی تبدیل کرد و نام کرت کوبین در دل هواداران جاودان شد.

کرت کوبین Kurt Donald Cobain
کوبین در سال 1992 با کورتنی لاو (Courtney Love)، خواننده گروه راک «هول» (Hole)، ازدواج کرد. گروه نیروانا راه صد ساله را در یک شب طی کرد و سال به سال محبوبیت این گروه بیشتر میشد، اما کرت کوبین علاقه‌زیادی به شهرت نداشت و نمی‌خواست رسانه‌ها از زندگی شخصی او سر در بیاورند. این موارد و همچنین مشکلات زندگی زناشویی باعث شد تا کوبین در سال‌های پایانی عمر کوتاه خود مواد مخدر مصرف کند و دچار افسردگی شدید شود. به همین دلیل نیز کرت کوبین در سال 1993 سومین و آخرین آلبوم گروه نیروانا را با نام «در رحِِم» (In Utero) منتشر کند. این آلبوم نمادی از شرایط روحی کرت کوبین بود و ترانه‌های اعتراض‌آمیزی را در آخرین آلبوم گروه نیروانا شاهد بودیم.
در نهایت کوبین شرایط موجود را تحمل نکرد و در تاریخ هشتم آوریل سال 1994 جنازه او در خانه‌اش پیدا شد. در کنار او یک اسلحه نیز مشاهده میشد و پلیس مدعی شد که کرت کوبین خودکشی کرده است.
مرگ کرت کوبین بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت و شبکه معروف ام. تی. وی به‌ناگاه پخش برنامه‌های معمولی‌اش را قطع کرد و با نمایش تصویری از کوبین به این هنرمند پرطرفدار ادای احترام کرد. کوبین به اندازه‌ای در میان جوان‌های سرتاسر دنیا محبوب بود که جوانانی از آمریکا، ژاپن و استرالیا در پی خودکشی خواننده موردعلاقه‌شان، دست به خودکشی زدند.
محبوبیت کرت کوبین به اندازه‌ای است که حتی پس از گذشت دو دهه از مرگ او، هنوز هم در دل هواداران جا دارد، از طرف دیگر کرت کوبین زندگی بسیار پرحاشیه‌ای نیز داشت و گذشت ایام باعث شده تا جوانب دیگری از زندگی این خواننده پرطرفدار برملا شود، به همین دلیل در ادامه برای شما ناگفته‌هایی از زندگی کرت کوبین را خواهیم گفت که پس از مرگش برملا شدند.
کرت کوبین از یک طرف از شهرت خوشش می‌آمد و از طرف دیگر از معروف بودن متنفر بود
برای شما گفتیم که کرت کوبین میانه خوبی با شهرت نداشت، اما انتشار آلبوم «مهم نیست»، (Never Mind)، در سال 1991 او را به شهرتی جهانی رساند. انصافاً هم باید اعتراف کرد در عرض یک شب معروف شدن خیلی هم جذاب به نظر نمی‌رسد و مدت زمانی طول می‌کشد تا یک هنرمند به شهرت و محبوبیتی که به دست آورده عادت کند.

کرت کوبین نابغه ی ناشناخته
کرت شخصیتی خجالتی داشت و به همین دلیل نیز تمایلی به حضور در مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی نداشت، از طرف دیگر اجرای زنده نیز تسلط خاصی می‌خواهد و کرت که از 20 سالگی به بعد افسرده شده بود به‌خوبی نمی‌توانست با این موارد کنار بیاید. در این بین طرفداران دائماً خواستار کنسرت‌های زنده از جانب گروه نیروانا بودند، رسانه‌های خبری نیز دست از سر کرت برنمی‌داشتند.
سکه زندگی کرت کوبین روی دیگری نیز داشت و این خواننده خجالتی، واقعاً عاشق کارش بود و به گفته همسرش می‌خواست به بهترین خواننده دنیا تبدیل شود. این موارد باعث شد تا کرت در نهایت با زندگی جدید و شهرتی که به‌دست آورده بود کنار بیاید و همان‌گونه که در جریان هستید اجرا‌های زنده زیادی را برگزار کرد و سعی کرد تا جایی که می‌تواند با رسانه‌ها کنار بیاید.
درگیری‌های میان کرت کوبین و اکسل رز
اکسل رز که او را به‌عنوان خواننده ثابت گروه «گانز ان روزز» (Guns And Roses)، می‌شناسیم، در دوران جوانی یکی از طرفداران پر و پا قرص گروه نیروانا بود. ماجرای کرت کوبین و اکسل رز به انتشار آلبوم «مهم نیست» در سال 1991 باز می‌گردد، این آلبوم موسیقی آلترناتیو راک را وارد دوره جدیدی کرد و موفقیت‌های گروه نیروانا باعث شد کرت کوبین شمشیرش را برای گروه گانز ان روزز و اکسل رز از رو ببندد و در مصاحبه‌ها ترانه‌های گانز ان روزز را زیر سؤال ببرد. کرت کوبین در مصاحبه‌هایی که با نشریات داشت تلاش می‌کرد دستاورد‌های گانز ان روزز را ناچیز قلمداد کند و مدعی بود تا جایی که می‌تواند میخواهد گروه نیروانا دنباله رو آثار گانز ان روزز نباشد.

اکسل رز
اما اکسل رز به‌رغم برخورد‌های نامناسب کرت کوبین به تعامل و همکاری با او و گروه نیروانا اصرار داشت، اکسل برای اینکه رفاقتش به کرت کوبین را ثابت کند در سال 1992 کرت را به یک تور موسیقی دعوت کرد. کرت در این تور حضور پیدا نکرد و رفته‌رفته میانه کرت کوبین و اکسل رز شکرآب شد. در نهایت نیز اکسل که ابتدا یکی از طرفداران کرت کوبین بود، شروع به انتقاد از این گروه کرد و کرت و همسرش را معتاد‌هایی دانست که به جای حضور در صحنه موسیقی، عمر خود را باید پشت میله‌های زندان سپری کنند.
اوضاع میان اکسل رز و کرت کوبین روز به روز تیره‌تر می‌شد و در مراسم جایزه موسیقی ام. تی. وی نیز که اکسل و کرت در آن حضور داشتند، درگیری لفظی میان این دو خواننده در گرفت. مدتی بعد نیز کرت کوبین به نشریات گفت که اکسل رز و گروه گانز ان روزز، چیزی از ترانه‌سرایی و موسیقی نمی‌دانند و اکسل رز را به نژاد‌پرستی متهم کرد. در این بین داف مک‌کاگان (Duff McKagan)، یکی از نوازنده‌های گانز ان روزز، برنامه‌ای برای آشتی کرت و اکسل در نظر داشت تا ترتیب دهد، اما عمر کرت به دنیا نبود و با مرگش، کینه میان اکسل رز و کرت کوبین به نفرتی ابدی تبدیل شد.
کرت کوبین پس از یکی از کنسرت‌های معروف‌اش اُوردوز کرد
همان‌گونه که برای شما گفتیم هواداران دائم درخواست می‌کردند تا گروه نیروانا اجرای زنده داشته باشد، به همین دلیل نیز این گروه در «پخش زنده شنبه‌شب»، (Saturday Night Live)، اجرای بسیار عالی انجام داد. این ماجرا مربوط به سال 1992 است و گروه نیروانا ترانه معروف «Smells like tenn Spirit»، را اجرا کرد. اعضای گروه برنامه بسیار عالی اجرا کردند و پس از پایان موسیقی به رسم گروه‌های موسیقی راک، ساز‌های خودشان را به در و دیوار کوبیدند و حسابی شلوغ‌کاری کردند.

کنسرت کرت کوبین Kurt Donald Cobain
این اجرا به اندازه‌ای در میان علاقه‌مندان موسیقی محبوب شد که گروه نیروانا توانست مایکل جکسون افسانه‌ای را نیز از صدر جدول آهنگ‌های پرفروش به پایین بکشد. اعضای گروه پس از این اجرای موفق، مهمانی گرفتند و حسابی خوش‌گذرانی کردند، اما کرت کوبین به اتاق خودش در هتل رفت و تا می‌توانست هروئین مصرف کرد. این کار باعث اوردوز کرت شد و همسرش بدن نیمه‌جان او را صبح روز بعد پیدا کرد و کرت کوبین را از مرگ حتمی نجات داد. خوشبختانه این حادثه خاطره تلخی در ذهن کرت کوبین باقی نگذاشت و سال بعد نیز گروه نیروانا اجرای خوب و چشمگیری را در برنامه «پخش زنده شنبه‌شب»، انجام داد.
خودکشی در خانواده کوبین سابقه‌دار بود
کرت کوبین در ایالت واشینگتن آمریکا به‌دنیا آمده و این ایالت به‌لحاظ آمار خودکشی، دوبرابر بیشتر از سایر قسمت‌های آمریکا قرار دارد. از طرف دیگر مصرف مواد مخدر و بیکاری نیز در واشینگتن نسبت به دیگر قسمت‌های آمریکا بیشتر است و بدون شک این موارد زمینه‌های گرایش کرت کوبین به خودکشی را مهیا کرده بود. از طرف دیگر خودکشی در خانواده کوبین امری عجیب و غریب نبود و بعضی دیگر از اعضای خانواده او نیز خودکشی کرده بودند.

زندگی کرت کوبین Kurt Donald Cobain
برای شما گفتیم کرت به رغم سن و سال کمی که داشت به یکی از محبوب‌ترین خواننده‌های دنیا تبدیل شد و زندگی او از جانب رسانه‌ها زیر ذره‌بین قرار گرفت. این قضیه فشار‌های زیادی به او وارد کرد، از طرف دیگر کرت زندگی نابسامانی داشت و خودکشی چندین نفر از اعضای خانواده او از وضعیت وخیم رفتار‌های اجتماعی و سطح زندگی خانوادگی کرت حکایت می‌کرد. جالب اینجاست که کرت کوبین اصراری نداشت تا راز‌های زندگی خانوادگی‌اش را دید هواداران مخفی بماند.
عموی کرت در سال 1979 با شلیک گلوله به شکم‌اش جان خودش را گرفت و پنج سال بعد نیز یکی دیگر از عموهایش خودکشی کرد. این موارد را نمی‌توان دست‌کم گرفت و چه بسا حضور در چنین وضعیتی، در نهایت کرت کوبین را به خودکشی سوق داده بود.
کرت کوبین علاقه زیادی به ویلیام اس. باروز داشت
ویلیام اس باروز یکی از چهره‌های شناخته‌شده در فرهنگ آمریکا است و کرت کوبین علاقه زیادی به این داستان‌نویسان و منتقد اجتماعی داشت. نکته‌ای که گفتیم را در نظر داشته باشید تا به سلیقه خاص کرت کوبین در موزیک ویدئو‌های گروه نیروانا اشاره کنیم. برای آشنا شدن با سلیقه خاص او کافی است به طراحی جلد آلبوم «در رحم»، که در سال 1993 منتشر شد اشاره کنیم. این آلبوم ترانه‌های انتقادی داشت و تعریف و تمجید‌های زیادی را نیز دریافت کرد.
پس از موفقیت ترانه‌های آلبوم «در رحم»، نوبت به انتشار موزیک ویدئو‌های این آلبوم فرا رسید، شوربختانه عمر کوبین به دنیا نبود تا بتواند برای تمامی آهنگ‌های این آلبوم، موزیک ویدئو آماده کند و تنها توانست برای آهنگ «جعبه‌ای با شکل قلب» (Heart Shaped Box)، موزیک ویدئو درست کند.

ویلیام اس باروز
کرت کوبین برنامه‌های متفاوتی برای این موزیک ویدئو در نظر داشت و می‌خواست دختری در لباس «کو کلاکس کلان»، (Ku Klux Klan)، زمینی پر از توله‌سگ‌های کوچک و پیرمردی با ظاهر حضرت مسیح را در این موزیک ویدئو استفاده کند. در این بین از آنجایی که کرت کوبین علاقه زیادی به ویلیام اس باروز داشت، می‌خواست نقش حضرت مسیح را در این موزیک ویدئو به ویلیام اس باروز بسپارد.
کرت کوبین قبل از این موزیک ویدئو موفق نشده بود ویلیام اس باروز را از نزدیک بببیند، اما این دو احترام زیادی نسبت به هم قائل بودند و کرت کوبین مطمئن بود که ویلیام اس باروز در موزیک ویدئوی درخواستی گروه نیروانا حضور پیدا خواهد کرد. اما به دلایل نامعلومی ویلیام اس بارزو از حضور در این موزیک ویدئو سر باز زد و مدعی بود کرت کوبین مشکلاتی دارد، در نهایت نیز مدتی بعد در پاییز سال 1993 کرت کوبین را به خانه‌اش در کانزاس دعوت کرد و این دو چهره سرشناس از نزدیک با هم به گپ و گفتگو پرداختند.
ناراحتی معده، مقدمات اعتیاد کرت کوبین به هروئین را زمینه‌سازی کرد
همان‌گونه که برای شما گفتیم کرت اصراری به پنهان کاری نداشت و اهل دروغ و مخفی کاری نیز نبود و به‌رغم اینکه بسیاری از مردم تمایل دارند مشکلات و اشتباهاتشان را به گردن دیگران بیاندازند، کرت کوبین تمامی اشتباهات زندگی‌ا‌ش را شخصاً بر عهده می‌گرفت. به همین دلیل او در خصوص اعتیادش نیز مدعی بود ربطی به افسردگی‌اش ندارد و سلبریتی شدن و در دسترس بودن پول و دسترسی به مواد مخدر باکیفیت، هیچ ربطی به اعتیادش نداشت و ناراحتی معده او که ظاهراً یک بیماری مزمن بود و سال‌ها کرت کوبین با آن دست و پنجه نرم می‌کرد دلیل اصلی اعتیاد او به هروئین بود.
پزشکان در آن زمان به دلیل اصلی ناراحتی معده کرت کوبین پی نبردند و بعضی‌ها مدعی شدند که او سندرم روده تحریک‌پذیر (irritable bowel syndrome) دارد، بعضی دیگر از پزشکان نیز بر این باور بودند که به بیماری سلیاک (celiac disease) مبتلا است. در هر صورت علم پزشکی چند دهه پیش قادر به درمان کامل بیماری کرت کوبین نبود و در زمان مرگ نزدیک به 6 سال متوالی بود که کوبین از درد شدید معده رنج می‌برد.
این بیماری در کنار درد، حال تهوع شدید را نیز برای کرت کوبین بیچاره به‌دنبال داشت و کوبین برای رها شدن از درد در دهه 80 میلادی به هروئین پناه برد و همان‌گونه که انتظار می‌رفت معتاد شد. او پس از آشنایی با کورتنی لاو به او دل باخت و با وی ازدواج کرد، کورتنی نیز خواننده‌ای معروف بود و از بخت بد کرت، کورنتی هم معتاد بود. این قضیه تشدید اعتیاد کرت را به دنبال داشت و کوبین تا آخر عمر کوتاهش نتوانست اعتیاد را ترک کند.
روایت‌های مختلفی از زندگی کرت کوبین نقل شده است
باز اُوبرن (Buzz Osborne)، گیتاریست و خواننده معروف آمریکایی یکی از نزدیک‌ترین دوستان کرت کوبین به‌حساب می‌آید و این دو هنرمند در دوران مدرسه نیز با یکدیگر همکلاسی بودند. این موارد باعث شد تا اطلاعات دقیق و مهمی از زندگی کرت کوبین در دست باشد.
در این بین شهرت بیش از حد کرت کوبین باعث شد تا مستند‌ها و گزارش‌های مختلفی از سبک زندگی وی منتشر شود، حتی خود کرت کوبین نیز زمانی که زنده بود، داستان‌های زیادی از زندگی‌اش را با رسانه‌ها درمیان می‌گذاشت. در این زمینه می‌توان به فیلم مستند Montage of Heck اشاره کرد. در این فیلم کرت کوبین چیز‌های عجیب و غریبی از زندگی‌اش می‌گوید و مدعی می‌شود که می‌خواسته با یک دختر معلول رابطه برقرار کند، در قسمتی از این فیلم نیز کرت کوبین از برنامه‌اش برای خودکشی در زیر قطار می‌گوید.

بیوگرافی کرت کوبین Kurt Donald Cobain
اما جالب اینجاست به رغم اینکه بیشتر از این ادعا‌ها از جانب شخص کرت کوبین مطرح شده است، اما باز اوبرن که برای شما گفتیم یکی از نزدیک‌ترین دوست‌های کرت بود، این موارد را تأیید نمی‌شود. باز اوبرن مدعی است کرت کوبین علاقه زیادی به جلب توجه داشت و به همین دلیل نیز داستان‌های زیادی را برای جلب نظر هواداران و رسانه‌ها از خودش سر هم می‌کرد.
یکی دیگر از داستان‌هایی که کرت کوبین در خصوص زندگی‌اش مطرح می‌کرد به بی‌خانمانی او اشاره دارد و این خواننده مدعی بود مدتی از زندگی‌اش را بی‌خانمان بوده و شب‌ها زیر پل می‌خوابیده است. کوبین در زمان حیات گفته بود که ترانه «چیزی در راه» (Something in the way)، را با الهام از دوران بی‌خانمانی‌اش سروده بود. اما از قرار معلوم واقعیت چیز دیگری است و کرت کوبین مدت بسیار کوتاهی بی‌خانمان بود، اما در خانه دوستش زندگی می‌کرد و در نهایت نیز خانه‌ای برای خودش دست و پا کرد و هرگز شبی در زیر پل نخوابید. این قضیه را خواهر کرت کوبین و کریست ناواسلیک (Krist Novoselic)، یکی از اعضای گروه نیروانا نیز تأیید می‌کنند.
مایکل استایپ تلاش زیادی برای نجات کوبین کرد
گفته می‌شود کرت کوبین در روز‌های پایانی عمرش دائم به ترانه‌های مایکل استایپ از گروه آر. ای. ام گوش می‌داد. او حتی زمان خودکشی نیز یکی از ترانه‌های این گروه را پخش کرده بود تا با این ترانه خودکشی کند. کرت، مایکل استایپ را ستایش می‌کرد و می‌خواست ترانه‌های چهارمین آلبوم گروه نیروانا را به سبک و سیاق آهنگ‌های گروه آر. ای. ام بسازد.
مهر و علاقه کرت کوبین به مایکل استایپ یک‌طرفه نبود و مایک نیز توجه ویژه‌ای به کوبین نشان می‌داد و سعی می‌کرد تا وضعیت روحی این خواننده محبوب را به ثبات برساند و جلوی خودکشی‌اش را بگیرد. استایپ به لحاظ کاری نیز تمایل زیادی به همکاری با کرت کوبین داشت و در چند ماه آخر زندگی کوبین تلاش‌های زیادی انجام داد تا یک ترانه را با یکدیگر هم‌سرایی کنند. استایپ برای ملاقات با کرت کوبین، برای او بلیت هواپیما خریداری می‌کند و یک راننده شخصی نزد او می‌فرستد تا کوبین را به فرودگاه برساند.
کرت هم که حال و روز خوبی نداشت بلیت هواپیما را می‌گیرد و از دیوار آویزان می‌کند، راننده بیچاره نزدیک به 10 ساعت بیرون منزل کرت منتظر می‌ماند و در نهایت بدون اینکه بتواند کرت را سوار کند، منزل او را ترک می‌گوید.
این موارد باعث شد تا هواداران پس از مرگ کرت، حسرت عدم همکاری او با مایکل استایپ را بخورند، از طرف دیگر مایکل استایپ نیز مدعی شد تمام تلاش خودش را برای نجات کرت انجام داد و دیگر کاری از دستش بر نمی‌آمد.
آخرین اجرای معروف گروه نیروانا نزدیک بود لغو شود
شانزدهم دسامبر سال 1993، تاریخ مهمی برای هواداران گروه نیروانا است چرا که این تاریخ به‌عنوان آخرین اجرای کرت کوبین به‌حساب می‌آید. او به همراه دیگر اعضای گروه نیروانا در برنامه آن‌پلاگ (Unplug)، برای شبکه ام. تی. وی به اجرای موسیقی پرداختند. این اجرا که در‌واقع نقش آواز قوی گروه نیروانا را داشت و هواداران هرگز این اجرا را فراموش نمی‌کنند.
در این بین جالب است بدانید که آخرین اجرای معروف گروه نیروانا تا لحظات آخر احتمال داشت برگزار نشود. در آن زمان کرت کوبین اعتیاد شدیدی داشت و رابطه اعضای گروه نیز حسابی آشفته و شکننده بود. مدیران شبکه ام. تی. وی نیز دل خوشی از گروه نیروانا نداشتند چرا که این گروه آهنگ‌های مد نظر آن‌ها را در این برنامه اجرا نمی‌کرد. کرت به‌جای اجرای ترانه‌های معروف گروه نیروانا، چند آهنگ ناشناس را می‌خواست اجرا کند و برای اجرا نیز به جای کمک گرفتن از اعضای اصلی گروه، از دو نوازنده دیگر گروه‌ها کمک گرفت.

کرت کوبین Kurt Donald Cobain
قضیه به اندازه‌ای بالا گرفت که درست یک روز قبل از پخش برنامه، کرت کوبین اعلام کرد گروه نیروانا اجرایی در ام. تی. وی نخواهد داشت. هنوز چند ساعتی از این ادعا نگذشته بود که کرت کوبین از حرفش پشیمان شد و دوباره اعلام کرد که نیروانا اجرا خواهد داشت. در این بین اوضاع پیچیده‌تر شد و صبح روز اجرا، حال کرت حسابی وخیم شد و چند ساعت قبل از اینکه جلوی دوربین حاضر شود مقدار زیادی خون بالا آورد. او که اعصابش حسابی به هم ریخته بود از دیگر اعضای گروه خواهش کرد تا جلوتر از او در مقابل دوربین قرار بگیرند. خوشبختانه کرت کوبین توانست آخرین آواز قوی گروه نیروانا را به بهترین نحو اجرا کند و خاطره‌ای فراموش نشدنی از خودش و این گروه در قلب هواداران باقی بگذارد.
همان‌گونه که به شما وعده دادیم هر آنچه از کرت کوبین می‌دانیم با شما در میان گذاشتیم. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از طرفداران گروه نیروانا هستید و اطلاعات جالبی از خواننده افسانه‌ای این گروه دارید، در قسمت نظرات این اطلاعات جالب را با ما و سایر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.
بیشتر بدانید : عکس های بازیگران و ستاره های مشهور قبل از مرگ! (قسمت1)
بیشتر بدانید : 5 خواننده ای که خیلی زود از دنیا رفتند! (+عکس)
بیشتر بدانید : افراد مشهور دو قطبی: آیا این بیماری آنها را خلاق کرده؟!
بیشتر بدانید : سلبریتی هایی که از آهنگ های مشهور خود بیزارند + عکس
منبع: زندگی ایده آل

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/101904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

بازگشت واحد 4 بخار نیروگاه نکا به مدار تولید

معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور

حلقه اتحاد مازندرانی‌ها در سواحل دریا

واحد 4 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت

اجرای طرح نور مطالبه عمومی است

توصیه‌های فنی برای جلوگیری از آفات در باغ‌های مازندران

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

آرامش در دریای خزر

فوت 91 نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران

لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

کل پول قرارداد مربی استقلال رفت روی هوا! | خب الان چی بخورد؟

شکل‌گیری زنجیره مردمی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل دریای مازندران

مرگ ناشی از سوءمصرف موادمخدر در مازندران 20 درصد افزایش یافت

نماینده مجلس: با دستور رئیس جمهور، حسینی‌پور در استانداری مازندران خواهد ماند

تجهیز و نوسازی 150 هکتار از شالیزار‌های آمل

91 نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند

چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

گرمای بهاری در مازندران

آخرین محدودیت ترافیکی فروردین ماه در جاده‌های شمال

عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک

260 سامانه حمل و نقل هوشمند در جاده‌های مازندران نصب می‌شود

توزیع 5700 تن اقلام اساسی در مازندران

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی های بخش آب در مازندران

کنترل کیفیت آب شرب با استاندارد‌های ملی و بین‌المللی در مازندران

صعود تیرانداز مازندرانی به فینال تپانچه 25 متر برزیل