پیام مازند

آخرين مطالب

نگاهی به حال و روز سمن‌های دانش‌آموزی مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - یک سال پیش سمن‌های دانش‌اموزی با امضای تفاهم‌نامه میان استانداری مازندران و آموزش و پرورش آغاز به عضوگیری کرد و هدف از فعال شدن این سمن‌ها، مسئولیت سپاری به دانش‌اموزان به عنوان جمعیت پویا برای پیگیری بخشی از مشکلات استان به خصوص در حوزه دانش‌اموزی اعلام شد.

با فعال شدن سمن های دانش آموزی که به پیشنهاد استاندار بومی مازندران رقم خورد، امروز این سمن ها بیش از 200 هزار دانش آموز عضو دارند که در رسته ها و حوزه های مختلف علمی ، اجتماعی و فرهنگی وارد شدند. اما آنچه بیش از این جمعیت 200 هزار نفری سمن های دانش آموزی خودنمایی می کند، خروجی فعالیت سمن های دانش آموزی است که هنوز ملموس نیست.
پس از گذشت یک سال باید دید که دستاوردهای سمن های دانش اموزی به عنوان بخش ملموس جمعیت مازندران چیست و اینکه این سمن ها در کجا توانستند مشکلات استان و حتی خود دانش اموزان را بر طرف کنند.
10 درصد از سمن های دانش‌آموزی نمره قبولی دارند
معاون پرورشی آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از مجموع 186 سمن دانش آموزی رسمی و موجود در مازندران فقط 18 سمن به صورت کامل فعال هستند.
محمد شعبانی با بیان اینکه باقی سمن های دانش آموزی غیر فعال یا فعالیت نیم بند دارند ، افزود: با این وجود برخی از این سمن ها فعالیت فراتر از انتظار از خود بجای گذاشتند.
وی حوزه تعریف شده فعالیت سمن های دانش اموزی را در 8 بخش عنوان کردو گفت: حوزه‌هایی همچون فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و سلامت، محیط زیست، ورزشی، حقوق شهروندی، فرهنگ بومی و گردشگری، فعالیت‌های قرآنی و مذهبی و حقوق شهروندی برای فعالیت سمن های دانش آموزی تعریف شدند.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: با اینکه حوزه فعالیت سمن های دانش آموزی حتی بیش از این موارد است ، اما عملا 90 درصد سمن های ما غیر فعال و یا با نقطه ایده آل فاصله دارند و از تمام ظرفیت خود استفاده نمی کنند.
به گفته او سمن‌های داشن آموزی فعال مازندران در حوزه های استعدادیابی، رباتیک ، موسیقی و موارد دیگر عالی ظاهر شدند و نه تها نتایج خوبی گرفتند، بلکه اکنون به عرصه های ملی راه یافتند.
انگیزه حلقه گمشده سمن های دانش آموزی
شعبانی با تاکید بر اینکه ظرفیت های بی نظیری در سمن های دانش آموزی مازندران نهفته است، افزود: اما در عمل شاهد بی‌رمقی این سمن ها در عرصه های مختلف هستیم و برخی نیز در حد اسم باقی مانده اند.
وی انگیزه را مهم‌ترین عامل حرکت سمن‌های دانش آموزی و هر تشکل مردم نهاد عنوان کرد و گفت: متاسفانه همچون بسیاری از تشکل های مردم نهاد، سمن های دانش آموزی نیز از فقدان انگیزه رنج می برند.
معاون آموزش و پرورش مازندران به ریشه های این بی انگیزگی اشاره کرد و اظهار داشت: فکر می کنم سمن های دانش آموزی دارای مشکلات درونی هستند آنها را از استفاده حداکثری ظرفیت خود باز میدارد.
شعبانی افزود: ممکن است این مشکلات درونی مربوط به مدیریت ، نوع فعالیت تعریف شده ، مشکلات و ضعف های اساسنامه ای و یا موارد دیگر باشد که باید آنها را از نزدیک کندوکاو کرد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نقش تسهیل کننده ورود دانش آموزان به سمن های اجتماعی را دارد، افزود: استانداری مازندران به عنوان متولی سمن ها و تشکل های مردم نهاد باید به این مسئله ورود و مشکلات سمن ها را ریشه یابی کند.
به گفته معاون آموزش و پرورش مازندران نمی توان مشکلات سمن های دانش اموزی را مالی دانست زیرا از نظر حمایتی تمام بسترها فراهم است ، ولی از همین بسترها هم استفاده نمی شود که نشان از مشکلات غیر مالی سمن ها می دهد.
حبس سمن‌ها در دیوارهای آموزش و پرورش
سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی و معاون مشارکت های اجتماعی استانداری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین چالش سمن های دانش آموزی این است که تمامی فعالیت انان در چارچوب مدرسه تعریف می شود.
سعدیه سهرابی با بیان اینکه برای سمن های دانش آموزی اردوهای میدانی تعریف نشده است ، افزود: به همین خاطر نمی توان انتطار داشت اعضای سمن های دانش آموزی در محیط پیرامون نقش آفرینی کنند.
وی این مسئله را ناشی از محدودیت ها و معذوریت های آموزش و پرورش برای امنیت دانش اموزان عنوان کرد و گفت: بسیاری از والدین نیز نسبت به حضور دانش اموزان در محیط خارج از مدرسه رضایت ندارند.
معاون مشارکت های استانداری مازندران حضور دانش آموزان در فعالیت های اجتماعی خارج از مدرسه را در تمامی دنیا امری عادی توصیف کرد و گفت : اما متاسفانه این مسئله در کشور ما باب نشده است .
آشنایی با تشکل ها بزرگترین دستاورد سمن های دانش‌آموزی
سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران بزرگ ترین دستاورد طرح سمن های دانش آموزی را آشنایی والدین و دانش اموزان مازندران با خود تشکل های مردم نهاد و کارویژه های آن عنوان کرد.
سهرابی با اشاره به اینکه در ابتدای طرح 500 هزار عدد دفترچه راهنما با موضوع تشکل های مردم نهاد و کارویژه های آن در اختیار دانش آموزان و والدین آنان قرار گرفت ، افزود: همین که امروز بیش از نیمی از جمعیت مازندران با واژه سمن و فعالیت تشکل های مردم نهاد آشنایی دارند بزرگ ترین دستاورد است.
وی افزود: زمانی والدین دانش آموزان تصور میکردند سمن‌های دانش آموزی کاربرد افزایش نمره برای دانش آموز دارند و عملا هیچ اطلاعی از تشکل مردم نهاد نداشتند.
معاون مشارکت های اجتماعی استانداری مازندران با بیان اینکه طرح سمن های دانش آموزی خلاقانه و تازه نفس است ، گفت: باید زمان بیشتری به این طرح داد تا خود را شکوفا کند.
سهرابی تاکید کرد: ما نیز همانند آموزش و پرورش به محدودیت ها و مشکلات سمن های دانش آموزی واقف بوده و ضعفهای آن را می دانیم ، اما باید در این زمینه از اقدامات شتابزده و دخالت های اداری جلوگیری کردو به سمن ها فرصت داد تا خودشان را پیدا کرده و فعال شوند.
برچسب‌ها
اجتماعی مازندران آموزش و پرورش دانش‌آموزان

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/102963/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع

تعیین تکلیف حدود 1500 حلقه چاه بدون پروانه مازندران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور

انتصاب مدیر شرکت شهرک های کشاورزی مازندران

با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی:

10 فقره تغییرکاربری غیر مجاز در عباس آباد قلع و قمع شد

حمله به پایگاه الحشدالشعبی در بابل عراق

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

کشت ارقام پرمحصول در شرق مازندران رونق می گیرد

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب؛ برخورد با هرگونه رفتار اشتباه احتمالی ماموران

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی