پیام مازند

آخرين مطالب

دردشان از معلولیت نیست/ از یاد رفته‌اند اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - دردشان از معلولیت نیست بلکه از بی مهری و محدودیت های ایجاد شده رنج می برند و می گویند زیرساخت های جامعه معلول گریز است.

 برای حضور در خیابان و معابر برخلاف انسان های عادی باید چند برابر هزینه کنند و با اوضاع گرانی بنزین، هزینه های حمل و نقل شان نیز چندبرابر مضاعف شده است.
کمتر خیابان، معبر و تعداد محدودی از ادارات مازندران برای حضورشان مهیا شده است و تردد از خیابان های کنده کاری شده و پرمانع برایشان همانند صخره نوردی است. قانون حمایت از معلولان برایشان یک رویا شده است و معتقدند اگر این قانون به درستی اجرا شود مشکلات اشتغال، مناسب سازی و حتی نوع نگاه مردم به یک فرد دارای معلولیت اصلاح می شود.
58 هزار نفر از جمعیت سه میلیون نفری مازندران از معلولیت رنج می برند و این قشر نیازمند همچنان از مشکلات دیرینه ای نظیر شغل، جذب معلولان، نداشتن مسکن، مناسب سازی نشدن معابر و غیره در رنج هستند.
سید مرتضی نورانی معلول ضایع نخاعی ساروی که دو سالی است دچار این عارضه شده به خبرنگار مهر می گوید: انتظار دارم که مسئولان بیشتر به این قشر توجه کنند زیرا اقدامات در راستای مناسب سازی معابر و حضور معلولان در جامعه کافی نیست و علاوه براین باید به توانمندسازی، ارائه تسهیلات و اشتغال و ازدواج این قشر توجه کنند.
اقدامات در راستای مناسب سازی معابر و حضور معلولان در جامعه کافی نیست و علاوه براین باید به توانمندسازی، ارائه تسهیلات و اشتغال و ازدواج این قشر توجه کنند
وی مناسب نبودن معابر شهری را از مهمترین مشکلات فراروی معلولان بیان می کند و ادامه می دهد: بهزیستی باید قانون جامع حقوق معلولان را برای اجرایی شدن پیگیری کند و شهرداری و شورای شهر مناسب سازی را در دستور کار قرار دهند.
وی افزود: اکنون پارک ها، معابر عمومی، ادارات و درمانگاه ها برای حضور معلولان نیست و باید در این زمینه تدبیر اساسی اندیشیده شود و اکنون زیرساخت ها به گونه ای است که انگار معلولان قشر فراموش شده هستند.
فرهنگسازی برای حضور و پذیرش معلولان در جامعه به تاکید کارشناسان امری مهم و اساسی به شمار می رود و در این باره دکتر محمد مزدورانی متخصص اعصاب و روان به خبرنگار مهر می گوید: مردم باید اطلاعات بیشتری درباره مسائل روانشناختی داشته باشند و به قشر دارای محدودیت توجه کنند.

وی افزود: به عنوان نمونه بیمار اختلالات روانپزشکی دارای مشکل روانشناختی مغز است که با عکس و ام آر آی تشخیص داده نمی شود و یا اینکه فردی که اختلال خواب دارد در هیچ آزمایشی این بیماری تشخصیص داده نمی شود.
وی توجه ویژه به مغز را مهم دانست و گفت: آسیب به سلول مغزی غیرقابل جبران است و از آنجایی که همه افراد در معرض بیماری اعصاب و روان هستند باید به آن توجه کرد.
مزدورانی حمایت های اجتماعی و خانوادگی را از بیماران دارای اختلالات روانی مهم دانست و گفت: نباید از اختلالات روانپزشکی ترسید و شدیدترین بیماری روانشناختی آن است که فرد فقط صدا می شوند یا می بیند و باید به این افراد کمک کرد.
از مجموع معلولان مازندران درصد قابل توجهی حدود شش هزار نفر در مراکز روزانه و شبانه نگهداری می شوند که این مراکز نیز مشکلات خاص خود را دارا هستند و به گفته صدیقه تقی زاده مسئول فنی مرکز روازنه سالمندان بابل، این مرکز به بیماران و سالمندان خدمات می دهند و بیش از 50 سالمند وابسته به تخت نیز در منزل ویزیت می شوند.
وی با اشاره به راه اندازی خانه حمایتی سالمندان بی سرپرست در بابل اظهار داشت: در حال حاضر 10 نفر در خانه حمایتی و 60 نفر در مرکز روزانه خدمات دریافت می کنند.
مشکل ایاب و ذهاب معلولان سالمند
وی درباره مشکلات خانه حمایتی گفت: ایاب و ذهاب سالمندان و هزینه های درمانی از جمله مسائل فراروی است که رفع آن نیازمند توجه و حمایت مسئولان است.
اسدالله دلاویز رئیس انجمن معلولان مازندران نیز با بیان اینکه بسیاری از معلولان در پرداخت اجاره مسکن دچار مشکل هستند یادآور شد: اکنون که قیمت بنزین افزایش یافته است، معلولان بدون خودرو امکان حضور در جامعه را ندارند و باید هزینه های مضاعفی پرداخت کنند.
دلاویز یادآور شد: آیا وقت آن فرا نرسیده که معلولان از حقوق و مزایای قانونی خود بهره مند شوند و مسئولان به اجرای دقیق قانون حمایت از معلولان بپردازند

وی تعیین بودجه کافی برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان، اجرای دقیق و کامل تمامی مواد و آیین نامه آن در کشور، ایجاد دسترسی و مناسب سازی معابر عمومی و نظارت انجمن های حوزه معلوان در این زمینه، اصلاح سامانه های حمل و نقل شهری و غیرشهری برای تسهیل حضور معلولان در جامعه و فرهنگسازی شایسته برای معرفی معلولان توانمند جامعه را لازم .دانست
تخصیص بسته های معیشتی مددجویان معلولان
جمال باقری سرپرست بهزیستی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه بسته های معیشتی برای شش هزار و 800 مددجوی معلول تخصیص یافته است گفت: این مبلغ جدای از مستمری و مبالغ مربوط به هدفمندی یارانه ها است.
وی افزود: در راستای حمایت از حقوق جامعه معلولان، پس از گرانی و اصلاح قیمت بنزین، اقدامات حمایتی مناسبی از معلولان صورت گرفته و در آبان ماه نیز بسته های حمایتی به حساب مددجویان بهزیستی واریز شده است.
وی با اشاره به اینکه حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی در کل کشور بیش از دوبرابر افزایش یافته و به مبلغ 550 هزار تومان رسیده است گفت: این مبلغ حق پرستاری آبانماه به حساب افراد واریز شده است.
سرپرست بهزیستی مازندران با بیان اینکه 20 درصد یارانه مراکز شبانه روزی معلولان نیز افزایش یافته است گفت: سال 97 میزان یارانه 770 هزار تومان بود که اکنون به 920 هزار تومان افزایش یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/102999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور