پیام مازند

آخرين مطالب

دنیای مجازی ، اوقات فراغت جوانان مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - خانه نشین بودن و دیدن تلویزیون ،گوش دادن موسیقی و بازی با رایانه ترسیم بخش عمده ساعتهای اوقات فراغت جوانان امروز است و دیگر گذران اوقات فراغت در طبیعت ، پارک ، ورزشگاه و یا مزارع کمرنگ شده است .

فراغت در لغت به معنای آسایش و آسودگی که در مقابل اشتغالات و درگیری های روزمره که سبب خستگی می شود بکار می رود، اوقات فراغت فرصتی برای رشد و تکامل و شکوفایی شخصیت به شمار می رود .
رشد شخصیت و مشارکت اجتماعی و به دنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی و اخلاقی را می توان رهآورد تفریحات و کارهای فوق برنامه سالم در اجتماع برشمرد و هر جامعه ای با برنامه ریزی صحیح برای تفریح و گذران اوقات فراغت می تواند در هدایت نسل جوان و آینده کشورش به درستی گام بردارد .
هرم سنی جمعیت جامعه جوان ما نیاز به توجه برای برنامه ریزی گذراندن اوقات فراغت این قشر عظیم را از اهمیت ویژه ای برخوردار می کند و نامتناسب بودن برنامه ریزی برای اوقات فراغت با خواسته ها و نیازهای نسل آینده ساز سبب می شود نه تنها این قشر از اوقات فراغت بهره مناسبی نبرند بلکه این زمان منجر به تباهی وقت ، عمر ، انرژی و توانانی آنها شود.
زینب دختر جوانی که درباره چگونگی گذران اوقات فراغت با خبرنگار ایرنا به گفت وگو پرداخت ، گفت : بیشتر زمان و وقت را در خانه و به دیدن برنامه های تلویزیون و فیلم مشغول هستم .
وی ادامه داد : نشستن پشت رایانه و چت با دوستان و آشنایان سرگرمی دیگری است که ساعت ها وقت خود را با آن صرف می کنم .
او در خصوص اینکه چرا دربرنامه های اوقات فراغت دستگاه های اجرایی شرکت نمی کند ، گفت : برنامه هایی که بدون در نظر گرفتن سنخیت زمان فعلی و خواسته جوانان اجرا می شود نمی توانددر افراد احساس رغبتی برای حضور ایجاد بکند .
علی که دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور ساری است به خبرنگار ایرنا گفت : اجرای برنامه های کلیشه ای اوقات فراغت از سوی دستگاه های اجرایی نمی تواند جوانان را برای ورود به تحصیل و کار آماده بکند .
وی استفاده از برنامه های رایانه ای را به عنوان مهمترین فعالیت اوقات فراغت خود و دوستانش نام برد و ادامه داد : عضویت و حضور در جمع افراد ناشناس فضای مجازی باعث شده تا بی حوصلگی و خستگی را برایم ایجاد بکند .
رضا که خود را جوانی علاقمند به فعالیت های فرهنگی وهنری معرفی می کند به خبرنگار ایرنا گفت که برنامه ریزان طرح های ساماندهی اوقات فراغت در استان هرساله برنامه ها کلیشه ای سالهای قبل بدون در نظرگرفتن موقعیت زمانی را اجرا می کنند.
وی ادامه داد : برای جامه عمل پوشاندن به نیازهای فرهنگی و هنری که به آنها علاقه دارم از طریق رایانه به جستجوی آموزش و مدل های این بخش مشغول هستم .
طرح پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های جوانان مازندران در بخش غنی سازی اوقات فراغت که با پرسش هایی از 10 هزار جوان 15 تا 29 ساله استان صورت گرفت ، نشان می دهد که آنان بیشتر زمان اوقات فراغت خود را برای دیدن تلویزیون ، گوش دادن به موسیقی و استفاده از رایانه سپری می کنند .
*** پرکردن اوقات فراغت جوانان مازندران پای تلویزیون
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران که نهاد تحت مدیریتش دبیر برنامه های ستاد ساماندهی اوقات فراغت جوانان استان به شمار می رود به خبرنگار ایرنا گفت: وضعیت سپری کردن اوقات فراغت جوانان دراین پیمایش ارزیابی شد .
حبیب حسین زادگان با اشاره به اینکه براساس برآوردها 25 ونیم ساعت وقت آزاد هفتگی یک جوان مازنی است، افزود : 68 و 9 دهم درصد از زمان اوقات فراغت روزانه هر جوان استان برای دیدن تلویزیون صرف می شود و بعد از آن استفاده از رایانه و گوش دادن موسیقی در جایگاه های بعدی نحوه پرکردن اوقات فراغتشان است .
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران گفت که بیشتر وقت جوان در منازل به دیدن تلویزیون ، استفاده از رایانه و گوش دادن موسیقی صرف می شود و این نشان از خالی بودن حضور آنان در کانون خانواده است.
به گفته مدیر کل ورزش و جوانان مازندران شرکت و معاشرت با دوستان ، اقوام و خانواده بخش اندکی از زمانی است که جوانان استان برای گذراندن اوقات فراغت خود برای آن صرف می کنند.
***عقب ماندگی برنامه های اوقات فراغت با نیازهای جوانان
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان مازندران ، موفق نبودن اجرای برنامه های غنی سازی اوقات فراغت را بازتابی از درجا زدن مدل اجرای اوقات فراغت جامعه در همان شیوه سنتی دانست .
مسعود مجیدی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نگاه سنتی از اوقات فراغت که آن را زمان زائد و بدون اولویت به حساب می آورند ، افزود : جهت دهی به این برنامه ها می بایست همگام و همراه با نیاز و خواسته جوانان و نسل امروز باشد .
وی با اشاره به رواج برنامه های رایانه ای و شبکه های اجتماعی در جامعه و نقش آفرینی آنها در پرکردن اوقات فراغت جوانان ، افزود: نباید این جنبه از زندگی افراد بدون متولی باقی بماند .
رئیس گروه ساماندهی امور جوانان مازندران از عنوان بیراهه رفتن جوانان در استفاده از رایانه و شبکه های مجازی نام برد و ادامه داد : نهاد خاصی به عنوان متولی ساماندهی استفاده از رایانه و شبکه های مجازی نیست تا متناسب با نیاز جوانان جامعه برای آن برنامه ریزی آموزشی چیده شود .
*** به خدمت گیری امکانات محدود برای غنی سازی اوقات فراغت
وی تعداد دستگاه های اجرایی عضو ستاد ساماندهی امور جوانان در مازندران را حدود 30 نهاد اعلام کرد ، ادامه داد : در حال حاضر در زمان های مختلف بویژه تابستان برنامه ریزی هایی برای اجرای برنامه صورت می گیرد .
مجیدی گفت که نهادها و دستگاه های اجرای مرتبط با حوزه ساماندهی اوقات فراغت جوانان برنامه های خود را دراین سامانه قرار می دهند تا دسترسی افراد به این حوزه تسهیل یابد .
***اوقات فراغت بازتوانی انرژی برای فعالیت های زندگی
یک کارشناس امور اجتماعی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که اوقات فراغت زمانی برای برنامه ریزی و اجرای برنامه ها برای بازتوانی انرژی افراد به منظور انجام فعالیت های زندگی و کار است .
مصطفی بهرام زاده با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی مختلفی برای برنامه ریزی اوقات فراغت دخیل هستند ، افزود : موضوع مهم اوقات فراغت هنوز در کشور ما متولی خاصی ندارد و همیشه در فصل تابستان هر دستگاهی به زعم خود برای ارائه برنامه های مشابه وارد عمل می شود.
این استاد دانشگاه ادامه داد : دستگاه های اجرایی مختلفی همچون آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، بسیج، کانونهای مساجد خود را متولی برگزاری بخشی از برنامه های اوقات فراغت می دانند و در میان تمامی اقدامات برای برگزاری برنامه های اوقات فراغت ، سیلقه و خواست جوانان می بایست محور باشد اما در جامعه برنامه های موازی دستگاه ها گاها این مساله را تحت الشعاع قرار می دهد .
بهرام زاده ادامه داد : این در حالیست که برنامه ریزی برای اوقات فراغت نیازمند یک متولی مشخص است تا بتواند بر مبنای نظرات کارشناسی شده و نیازسنجی های لازم، برنامه های دستگاه های مختلف را هماهنگ کند.
وی تاکید کرد : آنچه در اجرای برنامه های اوقات فراغت دیده می شود سنخیت نداشتن برنامه ها با نیازها است که بایدبا برنامه ریزی مدون و یکپارچه جبران شود .
بیش از 900 هزار نفر از جمعیت حدود سه میلیون و 200 هزار نفری مازندران در سنین 15 تا 29 سال قرار دارند و به عنوان قشر جوان به شمار می روند .
پارسال 30 هزار برنامه اوقات فراغت جوانان مازندران توسط دستگاه های اجرایی مرتبط برگزارشد .
2096 /1899

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/103087/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت