پیام مازند

آخرين مطالب

کمبود مدرسه، پاشنه آشیل آموزش و پرورش سياسي

کمبود مدرسه، پاشنه آشیل آموزش و پرورش
  بزرگنمايي:

پیام مازند - قزوین - کمبود فضاهای آموزشی و مدرسه در قزوین طی دو سه دهه گذشته به دنبال روند رو به رشد جمعیت، مهاجرت و گسترش این شهر و شهرهای اطراف آن به پاشینه آشیل برای آموزش و پرورش تبدیل شده و مانع اجرای مناسب برنامه های این دستگاه تعلیمی و تربیتی شده است.

کمبود فضاهای آموزشی در قزوین همه ساله دغدغه بسیاری از اولیای دانش آموزان را برای ثبت نام فرزندان خود در مدارس به دنبال دارد.
این در حالی است که علاوه بر کمبود فضاهای آموزشی، مشکل ایمنی و استاندارد نبودن ساختمان های موجود مشکلاتی را بر سایر مشکلات اعتباری آموزش و پرورش ایجاد کرده که برای رفع این معضل نیز به اعتبارات قابل توجهی نیاز است.
استان قزوین، به خصوص شهر قزوین که در سه دهه گذشته با موج مهاجرت های بی رویه روبرو بوده به یکی از مراکزی تبدیل شده که سال به سال با بحران کمبود فضاهای آموزشی روبرو شده و کار به جایی کشیده شده که تراکم دانش آموزان در کلاس های درس، علاوه بر کاهش کیفیت ارایه آموزش های لازم، اعتراضات والدین دانش آموزان را نیز به دنبال داشته است.
کمبود فضاهای آموزشی در قزوین و چاره اندیشی برای آن موضوع میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) قزوین بود که ماحصل گفت و گوهای انجام شده در آن در ادامه آورده شده است:
استاندارد سرانه آموزشی قزوین تنها 5.49 متر مربع است
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در میزگرد ایرنا اظهار داشت: استاندارد جهانی برای سرانه آموزشی 8.39 مترمربع است در حالی که این میزان در شهری مانند قزوین تنها 5.49 متر مربع می باشد.
خیرالله رحمانی با بیان اینکه وضعیت قزوین به لحاظ سرانه پایین آموزشی جزو 6 استان کشور قرار دارد، افزود: آموزش و پرورش و نیروی انسانی می تواند محور توسعه پایدار باشد و آینده هر کشوری در گرو این بخش است تا جایی که وقتی کشورهای توسعه یافته را مطالعه می کنیم می بینیم آنان در گذشته روی نظام آموزشی و تربیت نیروهای انسانی خود سرمایه گذاری های فراوای کرده اند که امروز به جایگاه توسعه یافتگی دست یافته اند.
وی، درمانگاه همه دردهای جامعه را مدرسه دانست و افزود: اگر ما هم بخواهیم آینده را امروز ببینیم باید در آیینه، مدرسه و آموزش و پرورش را نگاه کنیم و کاری کنیم تا آیندگان ما را به خاطر انجام ندادن برخی کارها، بازخواست نکنند.
رحمانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند "برخی ها تصور نکنند که خرج کردن در آموزش و پرورش هزینه است بلکه این سرمایه گذاری است و هیچ سرمایه گذاری در مدرسه و آموزش و پرورش نمی تواند برای ما دستاورد مضاعف داشته باشد" تصریح کرد: اگر امروز به آمار ناهنجاری ها و زندانیان نگاهی بیاندازیم می بینیم که این قصه کاملاً مشهود بوده تا جایی که هر قدر به آموزش و پرورش کم توجهی و بی توجهی کردیم در واقع تاوان آن را در جای دیگر پرداخته ایم و اگر امروز کم کاری در این زمینه کنیم به طور قطع فردا روزی باید تاوان سنگین تری خواهیم پرداخت تا بتوانیم بچه های خود را که دچار ناهنجاری های مختلفی شدند اصلاح کنیم.
این مسئول با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدعی هستیم که مدرسه کانون تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: ما برای آنکه به تربیت بپردازیم براساس یک واژه در این سند اعتقاد داریم که هدف و غایت و نهایت ما در آموزش و پرورش رساندن دانش آموزان به مراتبی از حیات طیبه است و نقشه راه ما را به رسیدن به آن نقطه ترغیب می کند.
وی ادامه داد: ما برای رسیدن به این نقطه و برای تحقق یک زندگی پاک برای فرزندان خود نیاز به مدرسه داریم که در همه ابعاد تربیت به ما اجازه کار تربیتی را انجام بدهیم اما امروز با کمال تاسف در بسیاری از نقاط مدرسه نداریم و ماکت آن را داریم.
رحمانی گفت: در سند تحول بنیادین معتقدیم که تربیت زمانی تحقق می باید که در 6 ساعت تربیتی در مدرسه مدیران و معلمان ابزار لازم را در اختیار داشته باشند تا در همه ابعاد وجودی برای دانش اموزان برنامه ریزی کنیم و آنها را به صورت متوازن رشد دهیم تا آنان بتوانند به یک زندگی پاک و سالم دسترسی یابند.
به گفته وی، امروز هیچیک از مدارس قزوین به جز تعدادی انگشت شمار فضای لازم برای فعالیت های زیستی دانش آموزان خود را ندارند تا جایی که این ناهنجاری فقر حرکتی و اسکلتی (ورزش) ما را رنج می دهد.
رحمانی با اشاره به وضعیت نامطلوب فضاهای تربیتی و آموزشی استان در مقایسه با سایر استان های کشور، گفت: قزوین به لحاظ تعداد دانش آموز با استانی مانند یزد برابری می کند، در حالی که این استان به لحاظ موقعیت استراتژیکی و جغرافیایی بسیار بالاتر از آن استان است اما سرانه ما تنها 5.49 سانتی متر است در حالی که سرانه آموزشی یزد حتی از استانداردهای جهانی نیز فراتر است.
به گفته وی، قزوین در حوزه فضاهای آموزشی با 246 هزار دانش آموز به لحاظ تراکم دانش آموزان در کلاس درس جزو 6 استان کشور است و به طور قطع با این مساله نمی توانیم برروی کیفیت آموزش نیز تمرکز پیدا کنیم.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 150 کلاس درس این استان بالاتر از حد ظرفیت کلاس بندی شده اند، خاطرنشان کرد: در بخش ابتدایی 129 کلاس با 32 نفر، 30 کلاس با 40 نفر کلاس بندی شده که به لحاط محدودیتی شاهد کاهش کیفیت هستیم.
402 مدرسه در قزوین نیازمند مقاوم سازی هستند
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: در بخش ساختمانی نیز با وجود استحکام بنای 65 درصد مدارس استان، 15 درصد فضاهای موجود نیازمند تخریب و احداث مجدد بوده و 17 درصد ساختمان ها که بالغ بر 402 مدرسه است هم باید مقام سازی شود.
وی با اشاره به تمرکز بیشتر جمعیت استان قزوین در مرکز و پیرامون آن، افزود: با وجود ساخت و ساز و ایجاد شهرک های متعدد در شهر و اطراف قزوین امروز بسیاری از آنها از جمله سورتک، ولایت، ملاصدرا، پونک و مینور به لحاظ فضاهای آموزشی در شرایط حاد و بحرانی قرار داشته تا جایی که میزان فضاهای آموزشی در بسیاری از آنها حتی صفر است.
رحمانی به وضعیت اعتبارات آموزش و پرورش استان قزوین هم اشاره و یادآور شد: 99 درصد اعتبارات ما برای فصل اول بند "و" و جهت پرداخت حقوق کارکنان است تا جایی که ما برای آماده سازی فضاهای آموزش سال تحصیلی آینده حدود 600 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم در حالی که مجموع اعتبارات ما به همراه آورده خیران در سال گذشته حدود 40 میلیارد تومان بوده است.
وی اضافه کرد: 10 درصد از دانش آموزان استان نیز در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند که 75 درصد ساختمان های آنها نیز به صورت استیجاری است.
تمرکز مدارس در نقاط مرکزی شهرها و کمبود فضای آموزشی در نقاط حاشیه ای شهرها
مدیرکل دفتر فنی استانداری قزوین نیز در این نشست گفت: اراضی آموزشی موجود در سطح استان تنها آموزشی بوده و حساسیت خاصی نیز برای تغییر کاربری آنها وجود دارد تا جایی که به دستور استاندار حتی فضاهایی که در چند سال گذشته با تغییر کاربری روبرو شده اند باید دوباره بازبینی شوند.
پیمان پیرمرادی تاکید کرد: باید بپذیریم امروز دانش آموزان ما در فضاهای مشاعاتی، به خصوص در اوقات ورزش فقیر هستند به خصوص مباحثی که در حوزه مدارس غیرانتقاعی طی سال های گذشته به وجود آمده این فقر امروز بیش از گذشته احساس می شود.
این مسئول فنی ادامه داد: با توجه به مشکلات سرانه آموزشی، معضل موجود با راه اندازی مدارس غیرانتفاعی در گذشته تا حدودی جبران شد اما غافل از اینکه این مراکز که در منازل مسکونی و با حداقل امکانات ایجاد شدند نمی توانند به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان ما باشند.
به گفته وی، تغییر کاربری برای فضاهای آموزشی در حد انقباظی وجود دارد چرا که فضاهای آموزشی براساس طرح جامع و نیاز شهر تعیین می شوند و فضاهای تعریف شده نیز در این رابطه باید حفظ شوند.
پیرمرادی با اشاره به اینکه در کمیسیون ماده 5 و بنا به ضرورت گاهی اوقات برخی اراضی تعریف شده اند که مالکان خصوصی دارند، اظهار داشت: این مالکان به نوعی نیز از حقوق مالکانه برخوردار بوده که برای تعیین و تکلیف زمین های خود به شهرداری ها مراجعه کرده و درصدد ساخت و ساز در اراضی خود هستند.
این مسئول اضافه کرد: براساس قانون و به دلیل حساسیت های موجود، هر نوع ساخت و ساز در اراضی که نیازمند تغییر کاربری هستند، نخستین استعلام از سوی آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه سیاستگذاری در فضاهای آموزشی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و همه به آن ایمان داریم، گفت: تمرکز فضاهای آموزشی در مراکز شهرها بیش از حاشیه های آن بوده و به این مساله نیز در شورای برنامه ریزی استان نیز تاکید شده است.
پیرمرادی افزود: متاسفانه در گذشته و همگام با توسعه شهر، کوتاهی هایی در خصوص احداث فضاهای آموزشی در سطح استان صورت گرفته تا جایی که امروز در خصوص ساخت و ساز هر نوع مجتمع مسکونی، ابتدا پیوست فضاهای آموزشی مطرح می شود.
به گفته وی، امروز در کنار توجه به احداث فضاهای آموزشی مورد نیاز، باید حساسیت خود را در نهضت بازسازی مدارس نامقاوم را نیز دنبال کنیم و با برخی آیتم های تشویقی، مراکز مورد نظر را وادار به این کار کنیم.
اداره کل راه و شهرسازی آماده واگذاری زمین به آموزش و پرورش است
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این رابطه اظهار داشت: یکی از وظایف این اداره کل تعیین کاربری ها برای زمین های داخل و خارج از محدوده شهری است و براساس اطلاعات و آمار دستگاه های مختلف، این اداره کل با استفاده از ظرفیت خود در تهیه طرح های جامع و تفصیلی نسبت به تعیین و نوع کاربری با توجه به سطح، سطوح و سرانه اقدام می کند.
مسعود حق لطفی ادامه داد: در حال حاضر کاربری ها در نقاط مختلف شهر قزوین تعریف شده که باید براساس اطلاعات داده شده، نقاطی که نیازمند به احداث مدرسه هستند تعیین شوند.
وی اضافه کرد: بخشی از زمین هایی که در اختیار ما یا شهرداری است براساس ضوابط و شرایط در اختیار آموزش و پرورش و در قالب طرح و اعتبار مصوب قرار داده می شود تا در قالب موضوع ماده 100 فراخوان کاربری های عمومی در اختیار متقاضان مدارس غیرانتفاعی قرار داده شود.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه شهر قزوین با محدودیت زمین های دولتی روبرو بوده و فضاهای خالی در آن بسیار کم است، تصریح کرد: در جلسه اخیر شورای آموزش و پرورش استان اعلام کردیم آماده همکاری در این زمینه هستیم و هرجایی که آموزش و پرورش اعلام نیاز کند و زمین دولتی داشته باشیم آماده واگذاری هستیم.
به گفته وی، ما هم معتقدیم که هر نوع هزینه در حوزه نظام آموزشی و پرورشی در واقع سرمایه گذاری برای نسل کنونی و آینده خواهد بود و وظیفه ذاتی و اداری ما نیز کمک به این مساله است.
این مسئول شهرسازی با بیان اینکه تعداد تغییر کاربری های قزوین طی 2 تا سه سال گذشته کمتر از انگشتان یک دست بوده که آن هم با متراژهای بسیار پایین بوده است، گفت: بیشتر تغییرات صورت گرفته به دلیل مالکیت های خصوصی بوده که مالکان با استفاده از ظرفیت ماده واحده اقدام به گرفتن پروانه و ساخت و ساز کرده اند.
به گفته وی، در حال حاضر سه تا چهار قطعه زمین در مینودر، 2 قطعه در پونک، 35 قطعه در مهرگان و 6 قطعه زمین مناسب در محمدیه به همراه سایر شهرهای استان موجود است تا در صورت نیاز به آموزش و پرورش واگذار شود.
حق لطفی با اشاره به اینکه قزوین در بسیاری از بخش ها متفاوت تر از سایر استان های کشور است، افزود: این شهر طی سه دهه اخیر به شدت با پدیده مهاجرت روبرو بوده تا جایی که براساس آمار سازمان مدیریت، امروز 75 درصد از جمعیت استان در مرکز و شعاع 15 کیلومتری آن مستقر شده که این مساله بر بسیاری از ناهنجاری ها از جمله کمبود مدارس دامن زده است.
وی ادامه داد: برای واگذاری زمین به مراکز دولتی نیز براساس قوانین موجود، هر نوع واگذاری در این زمینه با در نظر گرفتن اعتبار و بودجه مصوب محقق می شود و هر دستگاهی زمین بخواهد در صورت موجودی در اختیار آنها قرار داده می شود.
به گفته وی، به عنوان مثال در مهرگان قزوین که قرار است 110 هزار جمعیت در آن ساکن شوند پیش بینی 60 مدرسه شده که در حال حاضر 19 مدرسه فعال در آن به بهره برداری رسیده و از امروز برای آینده این شهرک اعلام کرده ایم که 35 قطعه زمین مناسب برای احداث مدرسه نیز داریم.
حق لطفی یادآور شد: البته فهرست زمین های موجود با کاربری های ورزشی، مذهبی و خدمات عمومی این اداره کل به مسئولان استانی نیز ابلاغ شده که با رفع مشکلات اعتباری قادر به واگذاری زمین های دولتی موجود خواهیم بود.
8054*3013
برچسب‌ها
اجتماعی استان قزوین آموزش و پرورش

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/103225/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است