پیام مازند

آخرين مطالب

ناکامی، سرنوشت 80 درصد مجوزهای سرمایه‌گذاری‌ خارجی در مازندران اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - اداره کل امور اقتصادی و دارایی مازندران در تازه‌ترین گزارشی که به درخواست ایرنا در اختیار این رسانه قرار داد ، اعلام کرده است که حدود 80 درصد از حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد شده به این استان به ثمر نمی‌نشیند و سرمایه‌گذاران با ناکامی استان را ترک می‌کنند.

نزدیکی به پایتخت ، پذیرش سالانه 30 میلیون مسافر ، داشتن 338 کیلومتر ساحل دریای خزر ، سه بندر مهم راهبردی از جمله امیرآباد که به شبکه ریلی وصل است، سه فرودگاه داخلی و بین المللی ، برخورداری از شبکه ریلی سراسری و اتصال آن از مرز اینچه برون به آسیای میانه از مهم ترین مزیت های نسبی زیرساختی مازندران است که جذابیت ویژه ای برای سرمایه گذاری اعم از داخلی و خارجی ایجاد می کند، ولی چندین دهه است که به دلایل مختلف مازندران از سرمایه‌گذاری خارجی نه اینکه بی بهره باشد، بلکه اغلب سرمایه گذاری ها بخصوص سرمایه گذاری های بزرگ ناکام از مازندران کوچ می کنند.
بررسی ها نشان می دهد سرمایه گذاریهای خارجی که از مازندران می روند تنها اندکی از آنها به استان های دیگر هدایت می شوند و بیشتر آنها مجبور می شوند با دست خالی به کشورهای خود بازگردند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو به خبرنگار ایرنا در باره جزییات این گزارش گفت: در مجموع از سال 1390 تا به امروز 47 مجوز با حجم سرمایه گذاری خارجی مصوب چهار میلیارد و 830 میلیون دلار در مازندران صادر شده است که بیشتر آن به ثمر نرسیده است.
موسی قاسم پیشه توضیح داد: از این میزان مجوز مربوط به سرمایه گذاری فقط 33 طرح با حجم سرمایه مصوب 593 میلیون دلار به قوت خود باقی است و از این تعداد هم 29 پروژه با سرمایه مصوب 582 میلیون دلار قطعی شده و در حال اجرا است و یا به مرحله بهره برداری رسیده اند.
وی افزود: در واقع پس از کسر مجموع سرمایه گذاری هایی طی دهه 90 وارد استان شده و ماندگار شدند، مشخص می شود که سرمایه کلانی به میزان چهار میلیارد و 237 میلیون دلار که قرار بود در قالب 14 مجوز در استان سرمایه گذاری شود از دست رفت و دیگر در استان وجود ندارد.
قاسم پیشه با بیان اینکه بیشتر مجوزهای ناکام مانده سرمایه گذاری در مازندران مربوط به حوزه تولید انرژی ، پسماند و چند تولید مواد غذایی بود ، گفت : تعدادسه طرح سرمایه گذاری خارجی با حجم سرمایه مصوب 175 میلیون دلار نیز پس از بهره برداری و چندین سال تولید به سرمایه گذاران ایرانی واگذار شد.
کمبود زمین، خان نخست سرمایه گذاران
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه اغلب سرمایه‌گذاری‌های از دست رفته ریشه در ضعف استانی برای جذب سرمایه دارند ، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایلی هدررفت سرمایه گذاری و پشیمانی سرمایه گذاران فقدان زمین مناسب است.
قاسم پیشه با بیان اینکه تقریبا تمامی اراضی مازندران درجه یک محسوب می شوند، افزود: متاسفانه مازندران به دلیل جغرافیای حاصل خیز و طبیعت خاص بر خلاف استان های دیگر از زمین‌های کم ارزش برخوردار نیست.
وی گفت: در بسیاری از موارد خرید زمین به دلیل قیمت بالا از ساخت یک واحد تولیدی برای سرمایه گذار بیشتر هزینه در بر دارد .
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران گفت : زمین در استان مازندران کالایی لوکس محسوب می شود که عملا تلاش برای سرمایه گذاری را سخت می کند.
بروکراسی اداری و دیگر هیچ
قاسم پیشه بروکراسی اداری و اختلافات بخش نامه ای دستگاه‌های اداری و اجرایی استان مازندران را دومین سد راه سرمایه گذاران عنوان کرد و گفت: متاسفانه سالهاست سرمایه گذاری در مازندران با بروکراسی سنگین اداری و تفاوت نظرهای دستگاه ها با یکدیگر دست و پنجه نرم می کند و عمدتا نیز شکست می خورد.
وی با بیان اینکه در بسیاری از استان های کشور این بروکراسی کمتر دیده می شود و طولانی شدن دریافت مجوزات تقریبا مسئله‌ای داخلی برای مازندران است ، افزود: البته جغرافیا و طبیعت مازندران حساسیت نهادهای اداری را برای استعلام دهی مجوز سرمایه گذاری بسیار بالا می برد.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی مازندران اجرای پنجره واحد را یکی از طرح های خوب دولت برای کاهش بروکراسی اداری در کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل نگاه ویژه دولت به مازندران برای حرکت به سمت اقتصاد گردشگری ، این استان پایلوت تدوین و اجرای طرح پنجره واحد شده است.
قاسم پیشه تاکید کرد: طرح پنجره واحد سرمایه گذاری هم اکنون مراحل پایانی و چکش کاری خود را طی می کند و امیدواریم تا پایان سال اجرایی شود.
وی همچنین تحریم های دوره اول و دوم ، مشکل نقل و نتقال ارز را از دیگر مشکلات سرمایه گذاری مازندران عنوان کرد و افزود: در برخی مواقع نیز تعارضات محلی منجر به دلسردی سرمایه گذاران و ابطال مجورها شده است .
برچسب‌ها
سرمایه گذاری خارجی مازندران اقتصاد سرمایه گذاری داخلی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/106476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع حمایت از طرح نور فراجا در دزفول

قاسمپور: با این واگذاری فصل آینده قرارداد بازیکنان 40-50 میلیارد است/مگر فولاد خوزستان کم هزینه کرده که اینجای جدول است؟

(ویدیو) «ایکس» سالانه از کاربرانش پول می‌گیرد!

استمرار محدودیت‌های ترافیکی در هفتمین روز اردیبهشت

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است