پیام مازند

آخرين مطالب

شهیدزاده در نشست خبری مطرح کرد

افزایش سهم ذرات معلق ناشی از فعالیت صنایع و پالایشگاه‌ها در آلودگی هوا شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: برای تولید سیاهه انتشار جدید تهران با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم.

به گزارش خبرنگار پایگاه حبری تحلیلی شهر، امروز صبح نشست خبری سیاهه انتشار سال 96 شهر تهران با حضور مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اصحاب رسانه برگزار شد.
حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ابتدای این نشست خبری بیان کرد: از بین منابع متحرک، خودرو‌های دیزلی شامل مینی‌بوس، اتوبوس واحد، اتوبوس سرویس و کامیون بیش از 30 درصد ذرات معلق ناشی از منابع متحرک را تولید می‌کنند که سهم مینی‌بوس 4 درصد، اتوبوس واحد 5.7 درصد، اتوبوس سرویس 7.4 درصد و کامیون 15.7 درصد است. اولین سیاهه انتشار که مربوط به سال 92 است، در سال 94 منتشر شد.
وی ادامه داد: از سال 85 تا 97، آلودگی CO بسیار کاهش پیدا کرده و علت آن تغییر تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری است. بدین ترتیب میزان گاز مونوکسیدکربن از 4.1 ppm به 1.8 ppm در سال گذشته کاهش یافته است. SO2 در سالیان گذشته افت شدیدی داشته و مهم‌ترین علت آن حذف گوگرد سوخت دیزل است. پیش از این میزان گوگرد سوخت دیزل بیش از 8000 ppm بود در حال حاضر میزان آن به حدود 50 ppm کاهش یافته است.
شهیدزاده با اشاره به اینکه سال گذشته به علت وضعیت آب‌وهوایی بسیار خوب، آلاینده‌ها کاهش بسیار خوبی داشتند، افزود: سیاهه انتشار سال 94 در پنج جلد منتشر شد که براساس آن مقالات بسیاری نوشته شده و دراختیار مراجع قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه براساس سیاهه انتشار سال 94، 70 درصد ذرات معلق مربوط به منابع محرک و تنها 30 درصد مربوط به منابع ساکن است، عنوان کرد: 85 درصد آلاینده‌های گازی مربوط به خودرو‌ها است.
وی با بیان اینکه عملیات تولید سیاهه انتشار سال 96 در شهریورماه سال 98 به اتمام رسید، تصریح کرد: برای این کار با 20 دستگاه اجرایی کشور تعامل داشتیم و همچنین بیش از 150 مکاتبه رسمی انجام داده ایم. بر این اساس 10 جلد گزارش اطلاعاتی منتشر شده است.
به گفته شهیدزاده؛ مهم‌ترین بروزرسانی‌ها در سیاهه انتشار سال 96 این است که محاسبه انتشار آلایندگی سایشی خودرو‌ها که منجر به افزایش سهم خودرو‌های بنزینی در تولید ذرات معلق شهر شده است، وجود دارد. همچنین نیروگاه منتظر قائم واقع در 10 کیلومتری غرب تهران، سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق دارد. صنایع آلاینده شهر تهران با جزئیات فراوان از منظر انتشار آلایندگی ناشی از احتراق سوخت و انتشار آلایندگی ناشی از فرآیند تولید مورد بررسی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سهم صنایع در تولید آلودگی شهر تهران شده است. همچنین، پالایشگاه تهران با جزئیات بسیار بیشتری مورد بررسی قرار گرفته و انتشار آلایندگی فرآیندی و احتراقی هر واحد پالایشگاه به صورت جداگانه محاسبه شده است. پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری هم به محاسبات اضافه شده است. ضمن اینکه جزئیات محاسبات پایانه‌های اتوبوس درون شهری، فرودگاه و راه آهن افزایش پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از همکاری با مراکز علمی دیگر خبر داد و گفت: برای اینکه مطمئن شویم این اطلاعات صحیح است با مرکز همکاری‌های بین المللی ژاپن، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تربیت مدرس همکاری کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه سهم منابع متحرک از تولید و انتشار ذرات معلق به 61 درصد رسیده است، افزود: این سهم مربوط به خودرو‌ها است. در گذشته این عدد برابر با 70 درصد بود. در عوض سهم بخش‌های دیگر مثل صنایع و نیروگاه‌ها افزایش پیدا کرده است.
شهیدزاده عنوان کرد: اگر گفته می‌شود که در یک روز شاخص آلودگی هوا بیش از 150 شده، علت آن افزایش ذرات معلق در سطح شهر است. آلاینده‌های گازی کمتر باعث شده‌اند که تهران در فصل سرد، به هوای ناسالم برسد.
وی با بیان اینکه مطالعه‌ای در تونل انجام شد که براساس آن آنالیز میزان تولید ذرات از خودرو‌ها به دست آمد، تصریح کرد: ذرات ناشی از ترمز و لاستیک و آسفالت به محاسبه این سیاهه انتشار افزوده شده است.
به گفته شهیدزاده؛ کاهش سهم کامیون‌ها نسبت به گذشته یک علت مهم دارد و آن این است که نوع سوخت گذشته دارای سلفور بالا بود، اما در حال حاضر سلفور موجود در سوخت بسیار کاهش پیدا کرده است.
فیلتر دوده بیش از 99 درصد از ذرات آلاینده را جذب می‌کند
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار داشت: نصب فیلتر دوده روی کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ... باعث می‌شود که بیش از 99 درصد ذرات معلق توسط فیلتر جذب شوند و این اقدام بسیار موثر است. این تجربه را در اتوبوس‌های شرکت واحد تهران داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه شرکت کنترل کیفیت هوا 21 ایستگاه اندازه گیری شاخص در سطح شهر دارد و علاوه بر آن 14 ایستگاه هم اداره محیط زیست در سطح شهر نصب کرده است، افزود: این اطلاعات (شاخص کیفیت هوا) باید دقیق و قابل اتکا برای همه باشد. به همین علت آزمایشگاه مرجعی ایجاد شده است. این آزمایشگاه مکانی است که کلیه دستگاه‌های ما در آن‌جا کالیبراسیون می‌شوند. همچنین، این آزمایشگاه مرجع خارج از مرکز خودمان ایجاد و در دانشگاه صنعتی شریف قرار دارد، ما نیز به دقت دستگاه‌های خود اعتماد داریم.
شهیدزاده با بیان اینکه در زمان محاسبه شاخص توسط کارشناسان، داده‌های غیرصحیح حذف می‌شوند، تصریح کرد: برای مثال ممکن است در نزدیکی یک ایستگاه ساخت و ساز انجام شود و این باعث شود که شاخص آلودگی بالا برود، به همین علت کارشناس ما این داده را حذف می‌کند. در اپلیکیشن کیفیت هوا و سایت شرکت، این داده‌ها توسط کارشناسان ما بررسی و در نهایت به عنوان شاخص منتشر می‌شوند. معمولا در مناطق مسکونی که تردد خودرو‌ها کمتر است، شاخص آلودگی هوا پایین‌تر قرار دارد. در ضمن دستگاه سنجش PM2.5 در همه ایستگاه‌ها وجود ندارد.
آخرین پایش سوخت آذرماه انجام شد
وی با اشاره به اینکه کیفیت سوخت مشکل عمده‌ای ندارد، گفت: در گذشته پایش کیفیت سوخت ماهیانه بود، اما در حال حاضر هر سه ماه یک‌بار این اقدام انجام می‌شود و آخرین پایش در آذرماه سال جاری انجام شد.
شهیدزاده عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود 60 درصد خودرو‌های تولید داخل امکان گرفتن معاینه فنی برتر را ندارند این است که کیفیت تجهیزات کاهش آلاینده‌ها که شامل کاتالیست و سنسور‌های کمک کننده هستند، خوب عمل نمی‌کنند. این مشکلات در کشور وجود دارد و موجب صدمه زدن به سلامتی خودمان می‌شود.
دود گازوئیل از عوامل بروز سرطان است
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه بسیاری از اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده هستند، اظهار داشت: امکان نصب فیلتر دوده روی کلیه اتوبوس‌های فرسوده وجود ندارد و تنها روی تعدادی از این اتوبوس‌ها می‌توان فیلتر دوده نصب کرد. براساس قانون خودروی فرسوده حق تردد ندارد، اما این اتفاق می‌افتد. یکی از علل آن نامطلوب بودن وضعیت اقتصادی است، اما از آن سمت هم روی سلامتی تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که دود گازوئیل به صورت مستقیم موجب بروز سرطان می‌شود.
وی در مورد کاهش سهم موتورسیکلت‌ها نسبت به گذشته، گفت: تعداد موتور سیکلت‌های فعال در شهر از تعداد شماره گذاری شده بسیار کمتر است. گفته می‌شود که حدود سه میلیون موتور سیکلت در شهر وجود دارد. اما همه این موتور سیکلت‌ها فعال نیستند. همچنین تولید خودرو‌های کاربراتوری به سمت انژکتوری رفته است.
شهیدزاده در مورد اعلام خاموشی تعدادی از ایستگاه‌ها به منظور کاهش شاخص آلودگی هوا، توضیح داد: مشکل اساسی در کشور، اعتماد است. رسالت خودمان می‌دانیم که اطلاعات صحیح و دقیق در اختیار شهروندان بگذاریم. محاسبه شاخص توسط محیط زیست انجام می‌شود و شرکت ما تنها همکاری بین بخشی با آن‌ها دارد. شرکت کنترل کیفیت هوا مرجع اعلام نیست و مرجع اعلام محیط زیست است.
داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست است
وی در مورد علت اختلاف شاخص‌ها در سایت کنترل کیفیت هوا و دیگر منابع، گفت: متأسفانه در بعضی از فضا‌ها خبر منفی طرفدار بسیاری پیدا می‌کند و درحال حاضر در آن فضا هستیم. داده‌های ما به صورت آنلاین در اختیار محیط زیست قرار دارد.
وی در مورد پایش خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران، گفت: توسط معاونت مالی شهرداری تهران به خودرو‌های مرتبط با شهرداری تهران ابلاغ شده که اگر معاینه فنی نداشته باشند، کارفرما حق پرداخت ندارد. از افزایش مراجعه این خودرو‌ها به مراکز معاینه فنی می‌توان متوجه شد که خودرو‌های دیزلی شهرداری یا هر خودروی دیگر سهم عمده‌ای در تولید آلاینده‌ها ندارد.
شهیدزاده در پاسخ به این سوال که با توجه به سهم 35 درصدی کامیون‌ها، چرا شهرداری محدودیت بیشتری برای آن‌ها اعمال نمی‌کند، گفت: این محدودیت را باید پلیس راهور تهران اعمال کند. همچنین اگر قرار باشد در زمان تشدید آلودگی هوا، ممنوعیت تردد روزانه و شبانه برای خودرو‌های دیزلی اعمال شود، فعالیت اقتصادی شهر می‌خوابد. این عمل مستلزم آماده سازی زیرساخت‌ها است. بسیاری از شاخص‌های آلودگی متناسب با افزایش و کاهش ترافیک است. به صورت مشخص کربن سیاه از خودرو‌های دیزلی تولید می‌شود و در ساعات شبانه افزایش می‌یابد و وضعیت بدی را در شب ایجاد می‌کنند. این همان عامل سرطان‌زا است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان بیان کرد: درحال حاضر از سازمان برنامه و بودجه پیگیر هستیم که بودجه‌ای برای خرید موتور‌های انژکتوری به افراد دارای موتور کاربراتوری تخصیص داده شود. این وام بدون بهره به کسانی داده می‌شود که موتور کاربراتوری خود را می‌خواهند با یک موتور انژکتوری تعویض کنند. در ضمن موتور کاربراتوری باید اسقاط شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/106599/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس