پیام مازند

آخرين مطالب

گفتگوی تفصیلی با شهردار منطقه9/2

آخرین وضعیت پادگان جی شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه9 تهران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی شهر درباره اقدامات برای رفع آبگرفتگی در میدان آزادی، ایجاد پلازا در ورودی غربی تهران، نهضت پارکینگ سازی در منطقه و... سخن گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، بخش ابتدایی گفتگوی تفصیلی با سیدعلی مفاخریان شهردار منطقه 9، دوشنبه 9 دی ماه منتشر شد. مفاخریان در این گفتگو درباره نهضت تجمیع قطعات ریزدانه، نوسازی بافت فرسوده و تاکید بر جنگل کاری و فضای سبز سخن گفت؛ اکنون بخش دوم این گفتگو را می‌خوانید.
• یکی از موضوعات چالش برانگیز در منطقه 9، بحث پادگان جی و انتقال آن است؛ تیتر‌هایی که در رسانه‌ها در مورد پادگان جی وجود دارد عمدتا منفی است و بیشتر در مورد سرنوشت مبهم این پادگان صحبت شده است. شما در آخرین گفتگو از چهارپاره شدن این پادگان خبر دادید و عنوان کردید برنامه‌هایی برای آن دارید. لطفا در این مورد و برنامه‌های تان توضیح دهید.
در بحث خروج پادگان ها، توافقاتی با مجموعه پادگان جی داشتیم و روی کاغذ این توافقات خوب و عملیاتی بوده و عملا هم کارمان در نقطه اجرا به مراحل خوبی رسیده است، یعنی در مورد پادگان جی، کار اجرایی ادامه خیابان و زیرگذر استاد معین را تا خیابان سی متری جی انجام شده و آسفالت، دیوارکشی، حاشیه سازی و جدول کشی آن به اتمام رسیده، اما توافقات مالی باید بین مجموعه شهرداری تهران و مجموعه ارتش و وزارت دفاع صورت گیرد تا ما بتوانیم این خیابان را نیز تحت تملک قرار دهیم و بار ترافیکی را از روی آن عبور دهیم.
• یعنی در حال حاضر مشکل اصلی صرفا بحث‌های مالی است؟
مجموعه وزارت دفاع و ارتش در این زمینه همراه هستند تا این کار انجام شود، اما آن‌ها هم مقرراتی دارند که باید به آن پایبند باشند. تعاملاتی برای اینکه انجام این کار در داخل مجموعه نظامی برقرار شد و حتی خیابان دایر شده و فقط باید دوخت و دوز‌های مقاطع و خیابان‌ها انجام شود تا بتوانیم ترافیک را روی آن به جریان بیندازیم. اما آنچه که این مسئله را به تاخیر می‌اندازد اولا اجراکردن ضلع شمال این پروژه یعنی مقطع زیرگذر استاد معین است و دوم اینکه تعهدات مالی که نسبت به اراضی قابل تملک مجموعه وزارت دفاع و ارتش و آموزش و پرورش وجود دارد باید در شرایط اقتصادی امروز حل شود تا تملک انجام شده و در عین حال باید مجموعه ارتش و وزارت دفاع همکاری کنند. امیدواریم همزمان با پروژه افتاح استاد معین این مسئله با توافقات در سطح کلان پیگیری و اجرا شود.
• بخشی از میدان آزادی، به عنوان یکی از اصلی‌ترین نماد‌های تهران از یکسو و دروازه ورودی غربی به پایتخت در منطقه شما قرار دارد؛ چه برنامه‌هایی برای این میدان بویژه در حوزه گردشگری و استقبال از مسافران انجام شده یا قرار است انجام شود؟ ضمن اینکه ظاهرا صحبت از ایجاد پلازا در محوطه این میدان هم بوده است؟
میدان و برج آزادی یکی از نقاط قابل اهمیت منطقه است که نیازمند توجه و بازنگری و احیا و بازسازی است. در این ارتباط با فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورا و اعضای شورا مذاکراتی صورت گرفته است و ساختمان برج توسط این افراد مورد بازدید قرار گرفت. تعهدات چندجانبه‌ای بسته شده و برنامه ریزی‌هایی انجام شد تا بتوانیم برج را در سال‌های آینده مرمت و احیا کنیم.
همچنین در حال برنامه ریزی پروژه‌ای هستیم تا روی آن تبدیل به یک پلازای بزرگ شود و ترافیک به زیر آزادی منتقل شوند و پارکینگ‌ها در زیر تپه‌های آزادی پیش بینی شوند و مردم از زیر گذر به سمت پارکینگ‌ها هدایت شوند و از آنجا به روی سطح و پلازا بیایند؛ در آن محل تجمیع، برنامه‌های مختلف تهران و موضوعاتی که می‌تواند جاذبه گردشگری داشته باشد انجام شود.
• برنامه‌هایی مانند ویدئو مپینگ هم البته با استقبال بسیاری رو به رو شده است.
بله، دقیقا. در ابتدای دوره مدیریت جدید شهری افراد کمتر نسبت به ادبیات «ویدئو مپینگ» آگاهی داشتند. چندین بار برنامه «ویدئومپینگ» را هم از طریق منابع داخلی و هم از طریق هنرمندان خارجی برگزار کردیم تا با این مفهوم و ظرفیتی که می‌تواند روی مجموعه بنا‌های مختلف شهر ایجاد کند آشنایی ایجاد شود. با این اقدام ظرفیتی ایجاد شد تا بتوانیم از طریق آن از «ویدئومپینگ» برای تبلیغات و اطلاع رسانی‌های شهری و مناسبتی استفاده کنیم و برج آزادی یکی از بنا‌های خاص برای این موضوع است. در حوزه فناوری اطلاعات و ایجاد مرکز فناوری‌های هوشمند و مرکز رشد کسب و کار‌های شهری جزو اقداماتی بود که توانست جایزه‌های بین المللی را دریافت کند.
• حالا که صحبت از میدان آزادی شد، اشاره‌ای هم به آبگرفتگی در این میدان داشته باشیم. میدان آزادی از نقاط آبگیر تهران است که پس از بارش‌های سنگین تقریبا همیشه شاهد آب گرفتگی در آن هستیم؛ چندی پیش شهردار تهران در نشست معاونان مسئولیت رفع نقاط آبگیر را به شهرداران مناطق داد. شما برای برون رفت از این موضوع چه کردید؟
ما در حوزه سرزمینی خود مسئولیت این مسئله را می‌پذیریم، اما میدان آزادی کارکردی منطقه‌ای ندارد و کارکرد آن شهری است. این میدان یکی از میادین بزرگ تهران و فصل مشترک سه منطقه 2، 5 و 9 است. در سنوات گذشته شکل و فضای ساخت و سازی در ضلع شمالی میدان آزادی از جمله در خیابان محمدعلی جناح به این شکل نبوده است. کانال‌های آب‌های سطحی به خیابان محمدعلی جناح وصل شدند و شیب شمال به جنوب آن‌ها آب سطحی آن را مستقیما به میدان آزادی که حالت تشتک مانند دارد وصل می‌کند. آب از اضلاع شرق و غرب و شمال به داخل میدان جاری و در آنجا توقف می‌کند. علیرغم این که این مسئله شناسایی و قبل از شروع بارش‌ها در تابستان اطلاع رسانی شده و کار‌های مطالعاتی برای ایجاد کانال زیرسطحی در زیر میدان آزادی انجام شده، اما به دلیل محدودیت‌های اعتباری امکان اجرای این پروژه وجود نداشت و در حال حاضر در حد مسکن این مشکل را رفع شده تا درصورت تامین اعتبارات مالی این پروژه اجرا شود. البته اجرای این پروژه از طریق مناقصه باید انجام شود و در اختیار منطقه نیست، بنابراین اعتبار برای آن توسط حوزه فنی و عمران مرکز در نظر گرفته شده و یک شرکت موظف به انجام این کار شده است.
• پس اصلاح ساختاری آن به شرکتی واگذار شده و شاهد رفع این آبگرفتگی‌ها خواهیم بود؟
بله، اما قطعا اجرای طرح حداقل به یک سال زمان نیاز دارد، اما برای اینکه مشکل تردد و آب گرفتگی را حل کنیم با اقدامات مسکن محور و موقتی آب را از شمال میدان به کانال‌های ضلع جنوبی هدایت می‌کنیم. در منطقه آب گرفتگی ناشی از عدم لایروبی کانال‌ها و نهر‌ها وجود ندارد، ولی وقتی بارندگی از حجم کانال‌های موجود فراتر باشد نمی‌توان آن را کنترل کرد و بعضا در اوج بارندگی‌ها شاهدیم که آب برخی کانال‌ها مانند کانال ابوذر از سطح کانال فراتر رفته و به داخل کانال‌ها روانه شد.
• جدا از میدان آزادی در سایر نقاط منطقه چطور؟
120 نقطه به عنوان نقاطی که دچار آبگرفتگی و آب ماندگی می‌شدند شناسایی و مشکل آن‌ها برطرف شد، بنابراین در بارندگی‌های معمول دچار مشکل نیستیم، ولی در پل «کن» به دلیل جابجایی که در شنزار‌های ضلع جنوب و شمال اتفاق افتاد شیب طبیعی پل کمی به هم ریخته و حساسیت‌هایی در محور مسیر رودخانه خروشان و طغیانگر کن وجود دارد و این اثر در بخش‌های دیگر مانند محدوده پایگاه یکم شکاری و فرودگاه و حاشیه منطقه 21 و 9 می‌تواند مشکل به وجود بیاورد. با این حال سعی کردیم با لایروبی‌های مستمر مقاطعی که در اختیار منطقه هست را کنترل دینامیکی کنیم و اجازه ندهیم با افتادن تنه درخت و یا زباله در آن گرفتگی به وجود بیاید. البته باید بپذیریم که رژیم طبیعی این رودخانه طغیانگر و قابل پیش بینی نیست. همچنین قطع شدن آب‌های سطحی زیر پل شیر یکی از مسائلی است که مشکل ایجاد کرده که با چاه‌های جذبی در صدد مدیریت آن برآمدیم، ولی این کار اساسی نیست و اگر بارش زیاد باشد می‌تواند آب گرفتگی و آب ماندگی به وجود بیاورد، بنابراین باید برای این نقطه هم پروژه‌ای تعریف شود تا اتصالی که قطع شده دوباره برقرار گردد.
• یکی از معایب بافت فرسوده و تراکم جمعیت مشکل پارکینگ و ایجاد ترافیک در خیابان‌ها و معابر است، موضوعی که در منطقه 9 به مشکلی اساسی تبدیل شده است، آیا برای این موضوع هم تدابیری دیده شده؟
دقیقا به نکته خوبی اشاره کردید، برای تامین پارکینگ‌ها برنامه ریزی شده و امیدواریم برای اواخر سال و سال 99 نهضت پارکینگ سازی در منطقه دایر و از ظرفیت‌هایی که در منطقه وجود دارد برای تامین پارکینگ‌ها استفاده شود. شاید این مسئله بتواند الگویی برای شهر تهران در آینده شود و کمبود پارکینگ در تهران را با یک روشی مدل سازی شود تا جذب سرمایه کند و از طریق بخش خصوصی و ورود سرمایه گذار و سازنده این نهضت را در سطح شهر گسترش دهیم تا به تسهیل رفت و آمد، پارک حاشیه‌ای و تامین پارکینگ‌های منازلی که در حال ساخت هستند کمک کنیم.
• ورود شما به این حوزه چگونه خواهد بود؟
پارکینگ‌های مکانیزه و ابنیه‌ای که به صورت مشارکتی احداث شده باشند را در اولویت قرار دادیم. در همه پروژه‌هایی که در حال احداث است حتما باید به اندازه پروژه و حتی مازاد برآن ظرفیت پارکینگ ایجاد شود، اما برای جبران کسری‌های پارکینگی که در سطح شهر وجود دارد نهضت پارکینگ سازی را دنبال می‌کنیم و پیشنهاداتی داریم برای این موضوع که به حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کردیم. مسئله اساسی که در این رابطه وجود دارد بحث سند پارکینگ‌های طبقاتی است که باید مسائلش را با اداره ثبت حل کنیم. اگر ما بتوانیم برای هر یونیت و واحد پارکینگی سند مستقل تنظیم و تهیه کنیم و این قابلیت نقل و انتقال برای املاک یا برای سرمایه گذار وجود داشته باشد، مشکل سرمایه گذاری در این بخش برطرف می‌شود. پیشنهاداتی را به شهرداری تهران ارائه کردیم که کلیات آن پذیرفته شده و منتظریم که دستورالعمل‌های اجرایی آن ابلاغ شود تا ما بتوانیم از این ظرفیت برای پارکینگ سازی استفاده کنیم.
• در همین راستا یکی از مواردی که می‌تواند از میزان ترافیک در منطقه پرتراکم 9 بکاهد کاهش فاصله بین جایگاه‌های سوخت است و برای این کار احداث پمپ بنزین‌های کوچک مقیاس در دستور کار قرار گرفته است. وضعیت منطقه 9 از نظر احداث این جایگاه‌ها چگونه است؟
اولین پمپ بنزین کوچک مقیاس در شهر تهران در منطقه 9 افتتاح شد. پنج نقطه را برای احداث این نوع پمپ بنزین‌ها پیشنهاد شد، اما چون این املاک شخصی هستند مورد توافق قرار نگرفت. مکان‌هایی هم که امکانش وجود داشت مانند خیابان آزادی پمپ بنزین از قبل وجود داشت و در مکان‌های دیگری که پیشنهاد شد تنها یکی از آن‌ها مورد موافقت قرار گرفت که در پایگاه یکم شکاری احداث کردیم که برای 20 هزار خانواده‌ای که در آن محور زندگی می‌کنند خدمت رسانی می‌کند. همچنین در احداث پمپ بنزینی در خیابان آزادی با شرکت نفت مشارکت کردیم که به پمپ بنزین‌های «آی گس» معروف است. در این پمپ بنزین‌ها گاز‌ها و بخارات بنزین مکش می‌شود و دوباره تبدیل به بنزین شده و به مخزن برمی گردد؛ در واقع در آن هدررفت بنزین نداریم و طرحی محیط زیستی است و شرکت نفت سرمایه گذاری کرده و ما در حوزه مجوز‌های مربوط به پمپ بنزین کمک کردیم تا بتوانند در نقاط دیگر از این پروژه استفاده کنند.
• و سخن پایانی؟
نگاه ما به پروژه‌ها مبتنی بر شعار تهران شهری برای همه و تقویت زیرساخت‌های فرهنگی اجتماعی بوده است، در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، هم در برنامه‌های مناسبتی و هم در حوزه‌های خاص فعالیت‌های ویژه و مختلفی انجام شد؛ چه در حوزه‌ای که نگاه شهردار تهران برای ارائه خدمات به ناتوانان و کم توانان است یعنی مناسب سازی بوستان‌ها و معابر و چه در حوزه‌هایی که مناسبتی هستند مانند ایام دفاع مقدس و 22 بهمن که منطقه 9 منطقه پایلوتی در این زمینه‌ها است.
در حال حاضر 40 پروژه مهم در دست اقدام در منطقه 9 وجود دارد که حدود نیمی از آن تا پایان سال افتتاح خواهد شد. جدا از مواردی که عنوان شد، کلینیک درمانی برای مردم و پرسنل در حال آماده سازی است، دو بازار میوه و تره بار و بازار گل و گیاه غرب تهران نیز تا پایان سال راه اندازی می‌شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/106793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر