پیام مازند

آخرين مطالب

نوسازی مزارع شمال 30 ساله شد/ مشکلات اقتصادی مانعی برای پیشرفت مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - دوسوم اراضی مازندران ماندابی است و تجهیز و نوسازی مزارع استان پس از گذشت حدود 30 سال همچنان سرخط قرار دارد.

 حدود 30 سال پیش‌طرحی کلید خورد که قرار بود مزارع و شالیزارهای شمال را نوسازی و یکپارچه کند، بااین‌حال همچنان این طرح درگیرو دار مشکلات و در ابتدای راه است.
محدودیت‌های اقتصادی، قانونی و اجتماعی سبب شده تا محوری‌ترین توسعه کشت برنج در شالیزارهای شمال و مازندران به‌کندی پیش رود، این وضعیت درحالی‌که است که مازندران 42 درصد برنج کشور را تأمین می‌کند و نوسازی مزارع می‌تواند، تولید برنج را در واحد سطح افزایش دهد و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی صورت گیرد.
یک استاد دانشگاه کشاورزی می‌گوید: نوسازی اراضی شالیزاری از محوری‌ترین طرح برای توسعه کشت برنج است که به دلیل محدودیت‌های اقتصادی و اجتماعی هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر به ریشه اجرای طرح نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی اشاره کرد و گفت: سابقه این طرح به سال 1329 برمی‌گردد اما از سال 1370 در استان‌های شمالی به‌صورت رسمی کلید خورد و تاکنون بیش از 156 هزار هکتار از شالیزارهای شمال نوسازی و تجهیز شده است.

وی احداث جاده‌های بین مزارع، تسطیح علمی و احداث کانال‌ها را ازجمله مزیت‌های طرح یکپارچه‌سازی اراضی بیان کرد و ادامه می‌دهد: صرفه‌جویی در آب و افزایش راندمان آبیاری، مکانیزه کردن کشت و توسعه کشت دوم و افزایش بهره‌وری از دیگر مزایایی است که در طرح نوسازی اراضی مدنظر است.
صرفه‌جویی در آب و افزایش راندمان آبیاری، مکانیزه کردن کشت و توسعه کشت دوم و افزایش بهره‌وری از دیگر مزایایی است که در طرح نوسازی اراضی مدنظر است
وی خرد بودن اراضی شمال و مازندران را ازجمله موانع برشمرد و گفت: تعدد بهره وران و مالکان و مسائل اجتماعی و تبعات آن، سرعت اجرای طرح نوسازی اراضی را در شمال به‌ویژه مازندران کند کرده است درحالی‌که اگر کشاورزان و مالکان با مزایای آن آشنا شوند، رغبت بیشتری به خرج خواهند داد.
کندی روند نوسازی شالیزارهای شمال درحالی‌که است که طبق برنامه ششم توسعه باید 100 هزار هکتار از مزارع شالیزاری شمال یکپارچه‌سازی شود و اجرای این طرح از سال 93 تاکنون لاک‌پشتی است.
حسین جعفری کارشناس ارشد کشاورزی در غرب مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ، تسطیح اراضی، تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی، زهکشی مزارع را ازجمله مزیت‌ها برشمرد و گفت: کاهش مصرف سموم، کاهش ضایعات محصولات و افزایش درآمد کشاورزان از مزایای نوسازی مزارع است و امکان کشت دوباره برنج در شالیزارها آسان‌تر خواهد شد.
وی بابیان اینکه صرفه‌جویی در مصرف آب مسئله مهمی در نوسازی اراضی است گفت: در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از آب‌های سطحی و زیرسطحی در بخش کشاورزی صرف می‌شود این درحالی‌که است که با محدودیت‌های فراوانی در این بخش مواجه هستیم.
وی با اشاره به ماندابی بودن دوسوم مزارع مازندران ادامه داد: رفع مشکلات آب‌گرفتگی مزارع و جلوگیری از ماندابی شدن با نوسازی و یکپارچگی اراضی حل می‌شود چراکه زهکشی، تسطیح و توسعه مکانیزاسیون از شاخصه‌های این طرح است.
اگرچه مازندران رتبه اول کشت و تولید برنج را در کشور دارد اما به اذعان کشاورزان، هنوز از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در تولید این ماده باارزش در استان استفاده مطلوبی نشده است و تاکنون بیش از 90 هزار هکتار از مزارع استان یکپارچه‌سازی شده است.
جعفری، اصلاح و بهسازی شبکه‌ها، افزایش راندمان تولید، مرمت و بهسازی آب‌بندان ها را لازم نوسازی و تجهیز مزارع بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح از قلیایی شدن خاک در شرایط خشک‌سالی کاسته و ضریب تولید و کشت افزایش می‌یابد.

در حال حاضر تخریب و آلودگی خاک به دلیل ماندابی بودن آب سبب شده تا کاهش محسوسی در تولید برنج درکشت اول در برخی نواحی استان را شاهد باشیم و سنتی بودن شبکه آبیاری ازجمله این دلایل است.
در حال حاضر آبیاری در شالیزارها به‌صورت نشتاک به نشتاک است درحالی‌که کشاورز باید بتواند مدیریت مزرعه را انجام دهد
رضا عظیمی مجری طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری شمال نیز بابیان اینکه امکان ورود ماشین‌آلات و تجهیزات در شالیزارهای سنتی وجود ندارد می‌گوید: در حال حاضر آبیاری در شالیزارها به‌صورت نشتاک به نشتاک است درحالی‌که کشاورز باید بتواند مدیریت مزرعه را انجام دهد.
وی با اشاره به مصرف بالای سم و کود در مزارع و تجمع آن در اراضی پایین‌دست اظهار داشت: با تجهیز و نوسازی مزارع، مشکلات اراضی سنتی کاسته می‌شود و با اجرای نوسازی اراضی، شبکه جاده دسترسی در مزارع ایجاد می‌شود و امکان دسترسی آسان‌تر خواهد شد.
مازندران 214 هزار هکتار شالیزار دارد که امسال 105 هزار هکتار آن به زیر کشت دوم رفت و با توسعه زهکشی مزارع، قطعاً این میزان رشد قابل‌توجهی خواهد یافت.
امسال یک‌میلیون و 400 هزار تن شلتوک و یک‌میلیون و 50 هزار تن برنج در مازندران تولید و برداشت‌شده است.
از سوی دیگر، بالا بودن هزینه تولید برنج ادامه کشت و کار و تولید این محصول راهبردی را در اراضی شالیزاری با چالش جدی مواجه ساخته است به‌طوری‌که با ادامه روند فعلی در آینده‌ای نه‌چندان دور باید منتظر تغییر کاربری اراضی شالیزاری بود مگر اینکه تمهیدات خاصی برای افزایش بهره‌وری اراضی شالیزاری اندیشیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/109030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان