پیام مازند

آخرين مطالب

استقبال مردم و کمبود قطار محلی در مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - افزایش تمایل مازندرانی‌ها در استفاده از قطارهای محلی برای تردد در مسیر 210 کیلومتری شهر پل‌سفید در استان مازندران تا گرگان در استان گلستان بویژه پس از گرانی و سهمیه‌بندی بنزین سبب شده است تا تعداد قطارهای موجود پاسخگو نیاز نباشد و شهروندان درخواست چاره‌جویی کنند.

خط آهن شمال کشور یکی از قدیمی ترین خطوط ریلی کشور به شمار می رود که بیش از هشت دهه است که قطارها در این مسیر برای جا به جایی مسافران و کالا میان سه استان سمنان، مازندران و گرگان تردد می کنند.
ویژگی ممتاز این خط ریلی آن است که در مسیر خود از درون و حاشیه شهرها و مناطق مسکونی متعددی عبور می کند و به همین دلیل هم وسیله مناسبی جا به جایی شهروندان محسوب می شود . به عنوان مثال خط آهن شمال کشور در مسیر ترددش در مازندران از شهرهای پلسفید، زیراب، شیرگاه، قائمشهر، ساری، میاندورود، نکا، گلوگاه و بهشهر عبور می کند و پس از آن وارد استان همجوار گرگان می شود. مسافران قطارها به محض پیاده شدن در ایستگاه این مناطق گاهی بدون هرگونه وسیله نقلیه دیگر به مناطق شهری و بازار دسترسی می یابند.
شرکت راه آهن کشور از چند سال پیش به خاطر همین مزیت قطارهای محلی را راه اندازی کرد تا مسافران محلی را در این مسیرها جا به جا کند. از چهار سال قبل چهار ریل باس یا قطارهای خودکشنده با امکانات رفاهی، سرمایشی، گرمایشی در راه آهن شمال راه اندازی شد که کار جا به جایی مسافران را از پل سفید تا گرگان و بر عکس انجام می دهد.
طول تمام مسیر راه آهن شمال 370 کیلومتر است که از گرمسار در استان سمنان آغاز می شود و تا گلوگاه در استان مازندران ادامه دارد.
بر اساس اعلام مسئولان راه آهن شمال ، قطارهای محلی روزانه در هشت رام جا به جایی مسافران را در مسیر تعریف شده انجام می دهند و در مسیر خود در بیش از 20 ایستگاه نیز توقف دارند.
ساعات حرکت قطارهای محلی از مازندران صبح ها ساعت پنج و 15 دقیقه از ایستگاه پلسفید است که ساعت 9 و 3 دقیقه به گرگان می رسد. قطار محلی از گرگان هم هر روز صبح ساعت 6 و 20 دقیقه حرکت می کند . همچنین ساعات حرکت این قطارها عصرها ساعت 13 و 15 هر روز است.
نکته جالب این است که برای استفاده از این قطارها نیازی به تهیه بلیت نیست و هزینه رفت و آمد به صورت نقدی از مسافران دریافت می شود. مثلا هزینه قطار محلی از پل سفید تا گرگان 60 هزار ریال معادل یک سفر کوتاه درون شهری با آژانس و تاکسی تلفنی است . همچنین نرخ کرایه قطار محلی برای مسافت های کوتاه تر مانند پل سفید به شیرگاه، زیراب، قائمشهر و ساری 25 هزار ریال است و مسافت ها بیشتر هم به 35 هزار ریال می رسد.
در حال حاضر تردد بین شهری در مازندران با تاکسی های بین شهری مثلا از پل سفید تا قائمشهر 100 هزار ریال، زیراب تا قائمشهر 75 هزار ریال، قائمشهر تا ساری 50 هزار ریال و قائمشهر تا بهشهر 200 هزار ریال است.
راحتی و ایمنی به همراه قیمت مناسب کرایه قطارهای محلی سبب شده تا جمعیتی از مازندرانی ها و گرگانی ها مسیر 210 کیلومتری مورد نظر را با این وسیله نقلیه عمومی طی کنند و تمایل آنها به دنبال افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین نیز افزاییش یافته است.
آمارهای اخیر شرکت راه آهن شمال نشان می دهد که تعداد افرادی که بعد از سهمیه بندی بنزین از قطار برای تردد در مسیر استفاده می کنند حدود 20 درصد رشد داشته است اما به اندازه این افزایش، امکانات در همان اندازه گذشته باقی مانده است و مسافران انتظار دارند بسترهای لازم برای استفاده بهتر و مناسب تر از این سیستم حمل و نقل عمومی فراهم شود.
محمد قندی مسافری که می گوید چهار سال اخیر را هر صبح از ایستگاه راه آهن گونی بافی قائمشهر سوار یکی از این ریل باس ها می شود و به سمت محل کارش در بهشهر می رود ، به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به قراردادی بودنم و ناچیز بودن حقوقم می بایست هزینه های رفت و آمد خودم را کم کنم که برای این منظور در این سال ها قطار به عنوان وسیله تردد در این مسیر است.
وی هزینه رفت و آمد باتاکسی های برون شهری از قائمشهر به بهشهر را بیش از 400 هزار ریال اعلام کرد و افزود : اما تردد با قطار این هزینه ها را برایم بسیار کاهش داده است و روزانه 100 هزار ریال هزینه رفت و آمدم به محل کارم می شود ، ولی مشکل اینجاست که تا پیش از سهمیه بندی بنزین ظرفیت این قطارهای محلی به اندازه جمعیت مسافران که از این وسیله نقلیه عمومی برای رفت و آمد در مسیرهای برون شهری استان مازندران استفاده می کردند، بود و حتی در برخی روزها تعدادی از واگن ها خالی از مسافر بود ، اما پس از موضوع سهمیه بندی بنزین، تعداد افراد بیشتری استفاده از این حمل و نقل عمومی برای تردد بین شهری خود استفاده می کنند و این مساله باعث شده گاهی صندلی خالی برای نشستن وجود نداشته باشد.
این مسافر دایمی قطار محی از مسئولان راه آهن شمال خواست تا برای این وضعیت چاره ای بیندیشند تا آن شرایط راحتی و ایمنی این نوع حمل و نقل عمومی که پیشتر وجود داشت تداوم یابد.
البته برخی از مسافران قطارهای محلی هم خواستا افزایش ساعات تردد این قطارها و همچنین افزایش ایستگاههای محل توقف شدند.
استقبال مازنی ها از قطار برای تردد بین شهری
مدیر کل راه آهن شمال با اشاره به اینکه از چهار سال قبل قطارهای محلی یا همان ریل باس در مازندران و گلستان فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت : روزانه چهار قطار محلی بیش از 200 کیلومتر مسیر پل سفید تا گرگان و بالعکس را طی می کنند.
خدایار طالبی افزود : هر یک از این قطارهای محلی 320 صندلی دارد که روزانه در هشت رام در این مسیر تردد می کنند و مسافران در 21 ایستگاه راه آهن مازندران و گلستان جابه جا می شوند.
وی ادامه داد : تا قبل از افزایش قیمت بنزین ماهانه 62 هزار نفر از طریق این ریل باس ها جابه جا می شدند و بعد از این اقدام تعداد جابه جایی این مسافران افزایش یافته و به 73 هزار نفر رسیده است.
این مسئول گفت: مطمنا بخشی از این افزایش تعداد مسافران به خاطر افزایش و سهمیه بندی بنزین است که با توجه به گرانی، مردم که غالبا کارمندان، کارگران و دانشجویان هستند بیشتر از قطارهای محلی برای تردد بین شهری خود استفاده می کنند ، ولی علاو بر این اخیرا استفاده از قطار برای اعزام دانش آموزان به اردو در مازندران کلید خورده است که گاهی واگن هایی برای این منظور به مدارس اختصاص داده می شود.
طالبی با اشاره به اینکه اعزام دانش آموزان به اردو با قطار ویژگی های جذاب و نو برای آنها دارد، افزود : این مساله و همچنین استقبال بیشتر مازندرانی ها به تردد با قطار نیاز دارد تا امکانات لازم برای این منظور را فراهم شود.
ریل باس های امداد به خط می شوند
وی با اشاره به تک خطه بودن مسیر راه آهن شمال گفت : برای همین منظور اضافه کردن ریل باس های جدید وجود ندارد و برای رفع کمبودها در این بخش از ریل باس های امدادی استفاده می شود.
مدیرکل راه آهن شمال افزود : این ریل باس های امداد در زمان اوج حضور مسافران وارد مدار می شوند تا جا به جایی مسافران را انجام بدهند و علاوه بر این تدابیری در این خصوص اندیشیده شده است.
وی ادامه داد : همچنین با توجه به اعزام دانش آموزان با قطار و در صورت اضافه شدن حجم این نوع مسافران به شرکت راه آهن کشور پیشنهاد شد تا از ظرفیت قطارهای شرکت های خصوصی برای این جابه جایی ها استفاده شود که البته هزینه در این بخش بیشتر از قطارهای رجا خواهد بود اما ناچار به انجام این کار هستیم.
طالبی همچنین از ارائه تقاضا و پیشنهاد برای افزایش تعداد واگن ریل باس های در خدمت شرکت راه آهن شمال خبرداد و گفت : با توجه به پیش بینی افزایش تعداد مسافران در سال آینده این پیشنهاد به مرکز ارائه شد که به نوعی پیش از قرار گرفتن با حجم مسافر بسترهای لازم را فراهم آوریم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه ای برای افزایش تعداد ساعات حرکت قطارها را نداریم، ادامه داد : اما برای استفاده هر چه بیشتر افراد از این وسیله نقلیه در حال رصد مسیر تردد قطارها هستیم تا ایستگاه های موقت دیگری را در مسیر ایجاد بکنیم تا در جاهای با شمار مسافر بیشتر بتوانیم از این ظرفیت استفاده لازم را ببریم.
برچسب‌ها
راه آهن قطار مازندران حمل و نقل مسافری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/109452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشاکاری 25 درصد شالیزارهای محمودآباد

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران

معرفی 14 میلیارد تسهیلات توسعه باغ در ساری

زنگ خطر سیلاب در 23 شهر مازندران

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

مرگ 178 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران

178 نفر پارسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج در مازندران فوت کردند

اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!

گسترش بارش‌های بهاری طی امروز در آسمان مازندران

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

محور هراز بسته شد

تقدیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از پلیس در موضوع عفاف و حجاب

تجمع بانوان تهرانی در حمایت از طرح مقابله با بدحجابی + فیلم

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال

شناسایی باند‌های سازمان یافته تجارت جنسی در طرح نور

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره اجرای طرح نور

فوری: خریدار پرسپولیس پول را واریز کرد

اطلاعیه شماره 4 فراجا درباره "طرح نور" منتشر شد /جزییات

پلیس درباره طرح حجاب و عفاف باز هم اطلاعیه صادر کرد

دادستان کل کشور: طرح «نور» فراجا ادامه پیدا خواهد کرد

اطلاعیه مهم پلیس درباره طرح نور + جزئیات

اطلاعیه شماره 4 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

جنجالی که «نماوا» به پا کرد

حرکتِ مطلوبِ جامعه به سمت حفظِ حریم و حرمت زنان و بانوانِ سرزمین‌

طرح نور هوشمندسازی می‌شود/ پلیس دنبال پرونده‌سازی نیست

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

پلیس به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات ارزشی نیست

جریمه 127 میلیارد و 24 میلیون ریالی‌ قاچاقچی کالا در لرستان

شناسایی باند‌های فحشا و تجارت جنسی/ طرح نور هوشمند می‌شود

فوری | فعالیت باندهای تجارت جنسی و پورنوگرافی بین‌المللی در ایران | جزئیات شناسایی اقدامات مجرمانه فحشا توسط پلیس

اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای تبهکار فحشا و تجارت جنسی در طرح نور

تمدید انسداد جاده چالوس

لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد

اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای تبهکار فحشا در طرح نور

شناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی

آبگرفتگی خیابان‌های خرم‌آباد پس از بارندگی‌های شدید (فیلم)

پلیس: «طرح نور» به سمت هوشمندسازی پیش می‌رود/ در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعاتِ هنجاری و ارزشی نیستیم

اطلاعیه مهم پلیس درباره شناسایی باندهای فساد در طرح نور

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد

رازگشایی از برابر بودن سرعت نور با مختصات هرم بزرگ مصر

دادستان کل کشور : طرح «نور» فراجا با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ادامه پیدا خواهد کرد / بیشتر افراد با یک تذکر بازگشته‌اند و با تنبه و تعهد مرخص شده‌اند

هیئات مذهبی بازوی قوی در تدوین برنامه‌های تبلیغات اسلامی است

برپایی رزمایش جهاد دامپزشکی با 126 هزار خدمت در آمل