پیام مازند

آخرين مطالب

زمان زیادی تا خفگی مازندران نمانده است اجتماعي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: حال محیط زیست مازندران خوب نیست و در این حوزه مطالبه‌گر و پاسخگو باید مشخص شود.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی ظهر امروز در جلسه‌ای که بمناسبت 29 دی روز ملی هوای پاک با شعار “هوای پاک، اقدام و عمل” در دانشگاه منابع طبیعی ساری برگزار شد، اظهار کرد: چندی پیش به‌صورت لحظه‌ای ppm اندازه گیری شده هوا در مازندران به مرز هشدار رسیده بود که این تلنگری برای استان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در صنعت ساخت و ساز به شکل‌گیری جزایر حرارتی دقت نکردیم، تصریح کرد: با ساخت برج‌های بلند در بابلسر و سایر شهرها راه هوا از دریا را مسدود کردیم که مانند سدی جلوی خزر عمل کرده است و اگر اینطور پیش برویم در مازندران خفه می‌شویم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه چند هزار هکتار در میانکاله خشک شد، ریز گردها در بخش شرقی مازندران دیده شده و شرق مازندران در تهدید کانون‌های الودگی طبیعی هستند، گفت: زیست‌گاه پرندگان تخریب شد وتالاب دریایی وجود آب‌بندان‌ها موجب آسیب شده و نیروگاه نکا با استفاده از سوخت مازوت بی‌کیفیت آلودگی را به 100ppm رسانده است.
ابراهیمی کارنامی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز سم وکود استاندارد نداریم و اگر مدعی هستیم باید سری به آزمایشگاه میوه وتره بار بزنیم، شاید هیچ وقت سلامتی اولویت ما نبود که وضع پسماند ما اینگونه است، ما در سال 98 یک سایت زباله در مازندران نداریم.
وی با تاکید بر اینکه الگوی مصرف در مازندران باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: 600 گرم تولید سرانه زباله در کشور است و در مازندران این میزان هزار گرم است اما چرا در استان‌های دیگر با میزان ‌کمتر تولید زباله سایت زباله وجود دارد و در مازندران هنوز در اما و اگر مانده جای سوال است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران تصریح کرد: مجاز کردن چاه‌های غیر مجاز، استفاده از آب و برق غیر مجاز و قانون هوای پاک که ماده 11 به آن اضافه کردند، همچنین در خزرآباد ساری پلاژهای دستگاه‌ها فاضلاب آن به دریا ریخته می‌شود، این‌ همه آلودگی کم نیست، چرا هنگام ‌اجرای قانون مانع ما می‌شوید، چرا حقه آبه‌های تالاب قطع شده است و اینها سوالات بی‌جوابی است که وضع محیط زیست را بدتر می‌کند.
ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه نقش مردم در بهبود محیط زیست نباید نادیده گرفته شود، اظهار کرد: به‌طور مثال آتش زدن کاه و کلش آلودگی فراوانی به محیط زیست وارد می‌کند و در قانون برای آن جریمه در نظر گرفته شده است اما در بحث اجرای قانون که جلوی تخلف را بگیریم چالش وجود دارد و در این ‌میان با شرکت‌های دانش بنیان تعاملاتی صورت گرفته تا کاه و ‌کلش را تبدیل کود تا به‌صورت خوراک دام طیور استفاده شود.
یکی از راهکارهای کاهش آلودگی، کاشت درخت است
نوروز دبیر علمی نشست تخصصی محیط زیست در ادامه گفت: 25 سازمان در این نشست دعوت شدند و از سال 96 قانون هوای پاک را داریم که در ماده 19 قانون مجازات اسلامی آمده است.
وی در بحث آلاینده‌هایی چون آتش زدن کاه و کلش توسط کشاورزان عنوان کرد: این امر مجازات درجه 6 دارد اما انجام ‌نمی‌شود و قانون حدود 2 تا 8 میلیون جریمه مالی برای آن در نظر گرفته است اما دادستان و مدعی العموم در این رابطه وجود ندارد.
دبیر علمی نشست تخصصی محیط زیست با اشاره به اینکه دانشگاه آمادگی دارد تا نشست‌های دیگری نیز برگزارشود، بیان کرد: یکی از راهکارهای دیگر کاهش آلودگی کاشت درخت است و در این راستا کاشت نهال غیر مثمر افرا و ‌گیلاس وحشی در فضای سبز دانشگاه علوم‌ کشاورزی ومنابع طبیعی ساری کاشته شد.
مازندران‌ میزبان‌ گردشگری است
مهدی نادی استادیار هواشناسی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: مازندران‌ میزبان‌ گردشگری است اما میزبان باید حق میزبانی را بگیرد.
وی افزود: هرکسی به مازندران می‌آید باید هزینه‌هایش را بدهد و در این راه باید از خودمان شروع کنیم و بهترین کار تعامل با ان جی اوها است، به‌طوریکه محیط زیست در کنار آن‌ها موفق بوده و در این راستا باید محتوا سازی صورت گیرد.
طی چند سال آینده 3 و نیم تا 5 درجه افزایش دما را در کشور شاهد هستیم
محمود رایینی سرجاز عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در ادامه این جلسه در بحث آلاینده‌های زیست محیطی اظهار کرد: درجهان از هر 100 هزار نفر 100 نفر بر اثر آلودگی ازبین می‌روند و خوشبختانه ایران در این جایگاه قرار ندارد.
وی در مورد چگونگی تولید گازهای گلخانه‌ای افزود: تولید گاز متان وگلخانه‌ای حدود 29 درصد از منابع دامی و 11 درصد از منابع آبی شالیزارها بوجود می‌آید.
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با تاکید بر اینکه در فرآیندهای تجزیه باید سعی شود 2co تولید شود نه متان، گفت: متان 12سال در بدن‌ می‌ماند، شالی کاران مازندران و آتشی بر خرمن محیط زیست باید بدانند که اتش زدن کاه وکلش و جریمه 2تا 8 میلیونی دارد که در مازندران به آن رسیدگی نشده است.
رایینی خاطرنشان کرد: گرمای زمین باعث شده تا آلاینده‌ها به صورت عمودی بالا می‌رود و زمانیکه 10 درجه از دمای خروجی کمتر شود، سنگین است و برمی‌گردد که این زمانی است که هوا پایدار و آلاینده‌ها بالا نمی‌روند که در مازندران در بخش نیروگاه وضعیت به این صورت است.
وی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود چند سال آینده 3 و نیم تا 5 درجه افزایش دما داشته باشیم و در این راستا خشک شدن دریاچه‌ها منجر به تولید گرد و غبار می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: فرهنگ سازی در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده و در این راستا اعمال قانون، نظارت و اجرا موجب ایجاد فرهنگ می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/109869/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد