پیام مازند

آخرين مطالب

اعطا در نشست خبری:

قانوناً، شرعاً و عرفاً منعی برای فروش خانه اقدسیه وجود ندارد شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهرنوشت: سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای فروش خانه اقدسیه توسط شهرداری قانونا، شرعا یا عرفا منعی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، علی اعطا در سیزدهمین نشست خبری سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان با بیان اینکه جای خوشحالی است که رسانه‌ها در این حد به موضوعات اینچنینی حساسیت نشان می‌دهند و این دستاوردی برای جامعه فرهنگی کشور از حیث توجه به میراث فرهنگی محسوب می شود گفت: در رابطه با موضوع خانه خیابان گلستان که اخیراً در رسانه ها مطرح شده است نکاتی را به عنوان مقدمه مطرح می‌کنم و به قوانین جاری می پردازم و در ادامه نتیجه‌گیری خواهم کرد.
وی ادامه داد: در سال 1309 در مجلس شورای ملی قانونی تحت عنوان «قانون راجع به حفظ آثار ملی» تصویب می‌شود که در ماده اول قید زمانی پایان سلسله زندیه را برای ثبت آثار ملی در نظر می‌گیرد و دولت مکلف می‌شود از کلیه آثار ملی که تا آن زمان معلوم و مشخص است فهرستی تهیه کند.
سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: بیش از یک دهه بعد در سال 1323 مجلس شورای ملی قانون دیگری را مصوب می‌کنند تحت عنوان قانون ق تجدید استخدام آقای آندره گدار تبعه فرانسه برای مدیریت باستان شناسی، موزه و کتابخانه که در یکی از تبصره های ماده واحده آن قید زمانی را تا آغاز مشروطیت تعمیم می‌دهد.
به گفته وی؛ حدود 30 سال بعد یعنی در سال 1352 در قانون دیگری تحت عنوان ثبت آثار ملی در ماده واحده این قانون به وزارت فرهنگ اجازه داده می‌شود تا آثار غیرمنقولی را که از نظر تاریخی یا شئون ملی واجد اهمیت هستند صرف نظر از تاریخ ایجاد یا پیدایش با تصویب شورای عالی فرهنگ و هنر در فهرست آثار ملی به ثبت برساند و در این زمان است که مسئله شئون ملی در کنار تاریخی بودن مطرح می‌شود.
اعطا با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب در قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و در ماده 3 به وظایف سازمان اشاره می‌کند، گفت: ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی و تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های زیر ربط مطرح می شود.در حال حاضر آثاری که توسط وزارت میراث فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد باید یکی از سه جنبه زیر را دارا باشد یا تاریخی باشد یا واجد ارزش های هنری و یا دارای نشان ملی، به عنوان مثال خانه شهید رجایی الزاماً دارای ارزش های هنری یا تاریخی نیست اما از لحاظ شأن ملی در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده، در میراث آثار یا در فهرست ملی به ثبت می رسند و یا در فهرست بناهای ارزشمند قرار می‌گیرند و اعلام می‌شود تا این بناها باید حفظ شوند.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: حالا به موضوع خانه اقدسیه برمیگردیم اولا در مورد این بنا هیچ کدام از سه شرط ثبت در فهرست آثار ملی و یا قرار داشتن در فهرست بناهای ارزشمند محقق نشده است، و ثانیا منعی برای فروشش توسط شهرداری قانونا، شرعا یا عرفا وجود ندارد چرا که شهرداری وظیفه ای برای خرید و فروش آثار میراثی ندارد، این ملک چه در تملک شهرداری باشد و چه در تملک بخش خصوصی براساس اعلام نظر وزرات میراث فرهنگی باید عمل شود و فروش آن را نباید به ضوابط گره زد.
اعطا با بیان اینکه اگر وزارت میراث یا دیگر دستگاه‌های دولتی خانه های ارزشمندی که در تملک دارند و نمی فروشند به دلیل این است که قانون آنها را منع کرده است، گفت: اصل 83 قانون اساسی می‌گوید اگر بناها و اموال دولتی جزو میراث ملی باشند قابل انتقال به غیر نیستند مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد.در ماده 115 قانون محاسبات عمومی بر همین مضمون تاکید شده است.
سخنگوی شورای شهر تاکید کرد: بنابراین در رابطه با ملک عمارت گلستان اولا برعهده وزارت میراث است که در رابطه با اینکه ملک در فهرست آثار ملی یا فهرست بناهای ارزشمند است اعلام نظر کند، اگرچه مالک شهرداری و یا بخش خصوصی باشد، باید بر اساس آن عمل شود.
اعطا تاکید کرد: ثانیا قانون منعی برای خرید و فروش آن برای شهرداری ایجاد نکرده است و تنها نکته واجد اهمیت این است که باید بررسی شود آیا حفظ این بنا به صلاح و صرفه شهر و شهروندان است و یا فروش آن و صرف منبع حاصله از آن در دیگر پروژه های شهری، البته روشن است که فروش آن الزاما به معنای تخریب نیست.
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه شما صحبت از صرفه و صلاح کردید، اولا چه کسی می تواند این صرفه و صلاح را تعیین کند و ثانیا شهرداری براساس مصوبات بودجه سال 98 باید لیست املاک قابل واگذاری را به شورا ارایه کند، براین اساس آیا در این خصوص هم مشخصات ملک اقدسیه به شورا اعلام شده بوده است یا خیر، اظهار کرد: لیست املاک قابل واگذاری و قابل فروش را شهرداری هر ساله ارسال می کرد و در بودجه 98 هم در صحن اعلام شد که شهرداری موظف است به شورا درخصوص املاک قابل فروش لیستی ارایه کند.
وی تصریح کرد: در رابطه با عمارت گلستان، نام این بنا در آن لیست مصوب بودجه وجود ندارد و اطلاع رسانی به شورا در این زمینه نیاز است و اگر تصمیمی برای فروش گرفته شود باید به شورا اطلاع داده شود.
سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در بحث صرفه و صلاح تلقی این است که این امر از یک خرد جمعی حاصل می شود و ما قانونی نداریم که معیارهای صرفه و صلاح را اعلام کند. از دل همین بحث هایی که شکل می گیرد به صرفه بودن یا صلاح بودن بیرون می آید و بعد از آن نسبت به فروش ملک تصمیم گرفته می شود.
وی گفت: وقتی موضوعی با این ضریب نفوذ در افکار عمومی شکل می گیرد باید نسبت به اقناع افکار عمومی اقدام کرده و رسانه ها هم باید فارغ از برخی جهت گیری ها نظرات کارشناسی را ارایه کنند.
اعطا در ادامه با اشاره به حمایت شهرداری تهران از جشنواره فجر گفت: از طرف کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نسبت به این موضوع حساسیت ها و ابراز نگرانی های صورت گرفته است.
بررسی کمک شهرداری تهران به جشنواره فجر در کمیسیون حقوقی شورا
وی با بیان اینکه شورای پنجم توجه ویژه ای به مسأله فرهنگی و به طور خاص حوزه سینما نشان داده است، اضافه کرد: در شورای شهر تهران پیگیری هایی انجام و تلاش شده حوزه آموزش و پرورش را با سینما ارتباط دهیم، در همین راستا در ساعت هایی که صندلی خالی است توسط دانش آموزان استفاده می شود.
وی با بیان اینکه در رابطه با موضوع مطرح شده از طرف کمیسیون فرهنگی-اجتماعی مکاتباتی انجام شده است، افزود: در این مکاتبات عنوان شده که در این خصوص لازم بود با شورا و بخش تخصصی یعنی کمیسیون فرهنگی اجتماعی باید مشورت صورت گیرد.
سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: باید بررسی شود در این خصوص نیاز به اخذ مجوز خاصی است یا خیر، به همین منظور موضوع به کمیسیون حقوقی شورا برای بررسی‌های بیشتر ارجاع شده است.
اعطا با بیان اینکه براساس گفته شهردار تهران بخش عمده کمک ٨ میلیارد تومانی نقدی نیست، تصریح کرد: کمیسیون حقوقی شورا پس از بررسی های لازم باید اعلام کند که آیا این کمک شهرداری تهران در حدود اختیارات شهرداری طبق مصوبات بوده است یا خیر.
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت برج مجاور دریاچه خلیج فارس گفت: موضوع اول راجع به برج مجاور دریاچه این است که وقتی یک منطقه گردشگری ساخته می‌شود باید از پیرامون آن حفاظت کرد. بنابراین ارائه مجوز برای ساخت چنین ساختمانی کار غیرعقلانی بوده است زیرا در منطقه‌ گردشگری و در چشم‌انداز دریاچه ساختمان بلندمرتبه‌ای ایجاد کرده‌اند.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در روند بررسی ارائه مجوز به این ساختمان متوجه شدیم که روند قانونی برای صدور پروانه طی نشده و شورای معماری منطقه، مداخله‌هایی در این امر انجام داده است گفت: به دنبال رسیدن به این تخلف بود که اختیارات شوراهای معماری مناطق را محدود کردیم. موضوع مربوطه از طریق شهرداری منطقه و معاونت شهرسازی دنبال شد و در همین راستا مذاکراتی از سوی رئیس شورای شهر تهران انجام شده و تذکراتی نیز ارائه کردند. البته در نهایت شهرداری منطقه اعلام کرد این موضوع از حدود اختیارات آنها خارج است که جای تأسف دارد.
توضیحات اعطا درباره آخرین وضعیت لایحه درآمدهای پایدار
در ادامه سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با آخرین وضعیت لایحه درآمد پایدار عنوان کرد: لایحه درآمد پایدار بر اساس اصل 100 قانون اساسی از سوی شورای نگهبان رد شده است، زیرا آنها استدلال کرده‌اند که بر اساس اصل 100 تنها اختیارات نظارتی برای شوراها در نظر گرفته شده و لایحه درآمد پایدار فراتر از این موضوع است.
اعطا ادامه داد: به دنبال رد این لایحه از سوی شورای نگهبان، هم‌اکنون لایحه به مجلس برگشته و قرار است متن اصلاحیه‌ای تهیه شود. البته این نگرانی وجود دارد که در اصلاحیه لایحه مذکور، وظایف و اختیارات شوراها محدود شود. در اصلاحیه آمده است در مورد عوارض شوراها نباید تصمیم‌گیری کنند و صرفاً گفته شده به موجب قوانین و مقررات عمل شود.
وی درباره مصوبه امروز مجلس شورای اسلامی مبنی براینکه تعیین عوارض صدور مجوز ورود به محدوده‌های طرح ترافیک بر عهده شهرداری‌ها گذاشته شده است، گفت: وضع عوارض بر عهده نمایندگان مردم در شورای شهر است و آنها باید تصمیم‌گیری کنند که چه عوارض و با چه بهایی در مورد خدمات اخذ شود. البته این موضوع با مصوبه مجلس به شهرداری‌ها واگذار شده و آن را از حدود و اختیارات شوراها خارج کرده‌اند. تلقی این است که این امر در راستای تضعیف شوراهاست. امیدواریم در ادامه بررسی‌های حدود و اختیارات به گونه‌ای عمل شود که شأن شوراهای اسلامی همان‌طور که در قانون اساسی از آنها به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری نام برده شده مورد توجه قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/110407/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور