پیام مازند

آخرين مطالب

رفع مشکل کنارگذر شهر نشتارود نیازمند تدبیر مسوولان سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر – ایرنا – احداث جاده کنارگذرشهری (رینگ شهری)‌ در نشتارود با آنکه حدود 9 سال از زمان اجرای آن می گذرد، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و رفع مشکلات موجود تنها با هم‌افزایی و همراهی دستگاه‌های مربوطه امکان‌پذیر است.

شهر نشتارود با جمعیتی نزدیک به 6 هزار نفر در فاصله 5 کیلومتری شمال شرقی شهر تنکابن واقع در غرب مازندران قرار دارد. راه اصلی شهر نشتارود تنها راه مواصلاتی و ترانزیتی غرب مازندران است و ترافیک سنگین در این محور بویژه در ایام نوروز مشکلات زیادی را برای شهروندان و مسافران ایجاد می کند که برای رفع این معضل مسوولان از سال 90 در تلاش هستند تا با احداث و بهره برداری از جاده کنارگذار (رینگ شهری) تا حدودی از بار ترافیکی این مسیر بکاهند اما متاسفانه تاکنون با گذشت هشت سال موفق به بازگشایی این مسیر نشده اند.
وقتی علت این همه تاخیر در اجرای این پروژه را جویا می شدیم برخی مسوولان عدم توانایی مالی شهرداری نشتارود در تملک و آزادسازی مسیر را عنوان می کردند و برخی دیگر عدم تخصیص اعتبار لازم برای احداث این پروژه را عامل کندی روند اجرایی آن می دانستند تا اینکه در روزهای اخیر یک علت سومی هم مطرح شد و آن چگونگی بستن توافقات میان مالکین زمین ها و شهرداری نشتارود در سال های گذشته بود.
شهرداری نشتارود در زمان اجرای این پروژه با وجود انکه از بودجه قابل توجهی هم برخوردار نبود بحث تملک و آزادسازی رینگ شهری را متقبل شد و طی توافقاتی با مالکین زمین ها فازهای 2 و 3 رینگ شهری را به عرض 40 متر تملک کرد.
در این توافق نامه شهرداری نشتارود آمادگی خود را برای دادن امتیازاتی برای تغییر کاربری و پروانه ساخت به مالکین اعلام نمود. این توافقات زمانی که به تصویب شورا و تایید فرمانداری وقت رسید وارد مرحله اجرایی شد و برخی شهردارها در این سالها آن امتیازها را دادند و اما برخی دیگر که قانون مندتر بودند از دادن امتیاز خودداری کردند.
در این مدت روند اجرایی ساخت رینگ شهری هم به طول انجامید و از یکسو با افزایش قیمت زمین در غرب مازندران، مالکان زمین ها خواستار توافق مجدد شده اند و از سوی دیگر جهادکشاورزی بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی با تغییر کاربری در دوطرف رینگ شهری مخالفت کرده است.
برای این پروژه تاکنون حدود 45 میلیارد تومان هزینه شده و پیش بینی می شود تا اتمام و بهره برداری از آن حدود 50 میلیارد تومان دیگر نیز نیاز باشد.
کمربندی های غرب مازندران مهمتر از آزادراه تهران - شمال
یک شهروند نشتارودی با اشاره به بار ترافیکی نیمه سنگین و حتی سنگین این محور مواصلاتی بویژه در ایام تعطیلات نوروز ، گفت: مسیر فعلی در ایام نوروز از بار ترافیکی بسیار سنگینی برخوردار است و در برخی موارد شاهد هستم که خودروهای امدادی و آتش نشان گرفتار ترافیک می شوند و نمی توانند به مردم خدمات رسانی مناسبی داشته باشند.
کامران بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بازگشایی جاده کنارگذر بسیاری از مشکلات فعلی شهر نشتارود در بخش حمل و نقل و تردد خودروها به حداقل می رسد و دیگر هیچ نگرانی بابت این موضوع وجود نخواهد داشت.
وی به افتتاح بخشی از آزاد راه تهران – شمال اشاره کرد و بیان داشت : مسوولان باید در ابتدا فکری برای کمربندی های غرب مازندران می کردند و مشکل ترافیک این منطقه را برطرف می نمودند تا با بازگشایی آزادراه مشکلات حوزه ترافیکی چند برابر نشود.
به گفته این شهروند نشتارودی، متاسفانه در سال هایی که مسوولان می توانستند با ارزان ترین قیمت زمین ها را تملک کنند و رینگ شهری را با کمترین هزینه احداث نمایند، به فکر کارهای دیگر بودند و این پروژه را به امان خدا رها کردند.
وی یادآور شد: ادامه این روند بی اعتمادی مردم را به مسوولان بیشتر می کند و می تواند تبعات اجتماعی زیادی به همراه داشته باشد.
شهرداری توان مالی ندارد اعتبار ملی نیاز است
شهردار نشتارود در این باره خواستار رفع مشکل رینگ شهری شد و گفت: رینگ شهری به دلیل توافقاتی که در گذشته با مالکان اراضی موجود در طرح انجام شده بود و عمل نشدن به این توافقات دچار مشکل شده است.
مجید شعبان نژاد افزود: شهرداری از توان مالی لازم برای تملک اراضی برخوردار نیست و باید اعتباراتی در این زمینه تخصیص یابد.
وی با بیان اینکه بهره برداری از رینگ شهری می تواند مشکل ترافیکی شهر نشتارود را به طور چشمگیری کاهش دهد، خواستار توجه ویژه مسئولان ارشد استانی و شهرستانی در رفع مشکل این پروژه شد.
تملک اراضی جاده کنارگذر در توان مالی شهرداری نیست
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه شهرستان تنکابن نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بودجه سال 98 شهرداری شیرود تنها 4 میلیارد تومان است و با این رقم اندک امکان تملک باقیمانده اراضی در رینگ شهری وجود ندارد و باید اعتباراتی در این زمینه اختصاص یابد.
حسن باقری بر ضرورت تسریع در روند اجرای این پروژه تاکید کرد و افزود: بحث تغییر کاربری از جمله موارد دیگری است که در این زمینه مشکل ساز شده که امیدواریم با تعامل بین دستگاه ها هرچه سریعتر برطرف گردد.
وی اظهار داشت: باید برای کاربری های دو طرف رینگ شهری نشتارود برنامه داشته باشیم تا به تجربه تلخ کمربندی تنکابن دچار نشویم.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه تنکابن، از آنجایی که برای حاشیه کمربندی تنکابن در بحث کاربری ها برنامه ای نبود، برخی افراد آنجا را به محل خرید و فروش ضایعات تبدیل کرده اند و نما و منظر شهری دچار خدشه شده است که تلاش است تا با جابجایی آنها این مشکل برطرف گردد.
وی خاطرنشان کرد: برای نوروز 99 پیشنهاد بازگشایی مسیر خاکی رینگ شهری از دو راهی خشکه داران تا خیابان پانزده خرداد را داده ایم که در صورت تحقق این امر بخشی از بار ترافیکی مسیر اصلی به رینگ شهری انتقال می یابد.
ساخت جاده کنارگذر بدون مجوز
مدیر جهادکشاورزی شهرستان تنکابن هم گفت: ساخت جاده کنارگذر در زمین های کشاورزی نشتارود بدون مجوز بوده است.
ابراهیم کاویانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ احداث این جاده بر اساس توافق بین شهرداری و صاحبان زمین های این مسیر شروع شده است و بر اساس قانون هر گونه تغییر کاربری زمین های کشاورزی بدون مجوز ممنوع است.
وی خاطر نشان کرد: قرار بود جلسه ای برای رفع این مشکل از سوی استانداری و مسوولان جهادکشاورزی استان و مسوولان شهرستانی تشکیل شودکه تاکنون این امر محقق نشد و به همین خاطر این طرح همچنان رها شده است.
توافقات صورت گرفته بدون اخذ مجوز بود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در آخرین بازدیدی که از پروژه رینگ شهری نشتارود داشت ، گفت: شهرداران وقت نشتارود درگذشته به منظور خارج کردن ترافیک از شهر توافقاتی را با مالکان زمین ها انجام دادند که به لحاظ شهرسازی درست بود اما از نظر بخش کشاورزی ایراداتی داشت.
مهدی رازجویان افزود: از آنجایی که شهرداری نشتارود اعتبار لازم برای تملک اراضی را نداشت با صاحبان این اراضی به توافق رسیدند که برای مابقی زمین ها پس از عقب نشینی افزایش تراکم ، تغییر کاربری و ... بدهند.
وی با بیان اینکه توافقات صورت گرفته بدون اخذ مجوز بوده ، اظهار داشت:مسئولان وقت مدیریت شهری در نشتارود باید در ابتدا مجوزهای لازم را اخذ می نمودند و سپس اقدام به آزادسازی اراضی و ریختن مصالح در زمین های مردم می کردند که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
به گفته رازجویان ، وقتی توافق ها بدون اخذ مجوز از جهاد کشاورزی صورت گرفت و عملیات اجرایی پروژه آغاز گردید با حساسیت دستگاه های نظارتی همراه شد.
وی با اشاره به اینکه باید رینگ شهری غرب مازندران و بویژه نشتارود کامل شود، یادآور شد: برای رفع مشکلات رینگ شهری نشتارود نشستی با مدیران دستگاه های مربوطه همچون جهاد کشاورزی یا بنیاد مسکن خواهیم گذاشت تا هر چه سریعتر روند اجرایی این پروژه تسریع گردد و زیربار ترافیک برود.
شهرستان تنکابن دراستان مازندران حدود 166 هزار نفر جمعیت دارد.
برچسب‌ها
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تنکابن نشتارود

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/110588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد