پیام مازند

آخرين مطالب

شهردار منطقه 6 در گفتگوی تفصیلی با شهرنوشت/بخش نخست

ضرورت تقویت نهضت پیاده راه سازی و خروج از «شب مردگی»/مجموعه گردشگری بر روی تونل رسالت ایجاد می شود شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهرنوشت: منطقه 6 به دلیل موقعیت مکانی و قرار گرفتن در مرکز شهر تهران و همچنین واقع شدن ادارات و نهادهای مختلف سیاسی، فرهنگی، هنری و اجتماعی در آن از اهمیت ویژه ای در بین مناطق 22 گانه شهر تهران برخوردار است. تورج فرهادی شهردار این منطقه در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت از برنامه ها و اقدامات شهرداری این منطقه و حل مشکلات و چالش ها گفت که در ادامه می خوانید.

• شما چند ماهی است که مسئولیت مدیریت شهر در شهرداری منطقه 6 را برعهده گرفتید؛ با توجه به نگاه مدیریت جدید شهری، مهمترین اولویت ها و برنامه های شما در این مدت چه بوده است؟
از زمانی که در خدمت مردم منطقه 6 هستم تلاش کردم در ابتدا مشکلات پروژه های نیمه کاره را حل و آن ها را با همراهی تیم های تخصصی به اتمام برسانیم. برخی از این پروژه ها و موضوعات مشکلات جدی در زمینه های حقوقی، مالی، تفاهم نامه ای و توافقی دارند که به صورت باز باقی مانده بودند و در تلاش هستیم که در اولین فرصت وضعیت قراردادها و تامین اعتبار این پروژه ها را انجام دهیم تا به گونه ای مشکلات حل شوند که این پروژه ها قابلیت اتمام و بهره برداری را داشته باشند.
• اولویت شما در این بین چیست و چه پروژه هایی به زودی به بهره برداری می رسند؟
یکی از پروژه هایی که حدود 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و باید محوطه سازی و قسمتی از ابنیه آن تکمیل شود «سوله بحران» در شهرک والفجر است که با توجه به این که قسمتی از محوطه آن با ملک همشهریان کلیمی درگیر است در جلساتی که با هموطنان کلیمی داشتیم به توافق رسیدیم که همشهریان کلیمی از ملک خود فضای ورودی در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم به راحتی وارد محوطه سوله شویم و آن را تکمیل کنیم. در مرحله بعدی نیز باید این سوله را به امکاناتی که در مواقع بحران نیاز است، تجهیز کنیم.
پروژه بعدی مخزن آب در محور آزادگان در حوزه خدمات شهری درناحیه 4 است که حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هر چند به لحاظ مالی مشکلات جدی برای تکمیل آن داریم و پیمانکار به دلیل این مشکلات امکان اتمام آن را ندارد ولی تلاش کردیم که با شارژ کردن پیمانکار در شرایط کنونی نسبت به تکمیل آن اقدام کنیم و تا ظرف 2 ماه آینده قابلیت بهره برداری خواهد داشت.
پروژه مهم دیگر ساختمان اداری شهرداری منطقه است که چند سالی است بلاتکلیف مانده و به دلیل مشکل قراردادی و تغییرات پیمانکاران و طلب کار بودن پیمانکار آخر تلاش می کنیم که در چارچوب خاصی بتوانیم تزریق مالی داشته باشیم تا این پروژه تا پایان سال 99 به اتمام برسد. با اتمام این پروژه تجمیع واحدهای اداری و معاونت های مربوطه اتفاق می افتد که باعث دسترسی همکاران به معاونت های مختلف و تسریع و تسهیل خدمت رسانی به شهروندان خواهد شد.
دیگر پروژه نیمه کاره این منطقه «سوله ورزشی دانشگاه تربیت بدنی» است که به صورت مشارکتی در حال انجام است و در اختیار دانشگاه و مردم قرار می گیرد. اسکلت این مجموعه در سالیان گذشته احداث شده ولی به دلیل مشکلات مالی و قراردادی متوقف مانده بود. در حال حل مشکلات هستیم تا بتوانیم به صورت مشارکتی با دانشگاه تربیت بدنی آن را به سرانجام برسانیم.
• با توجه به متوقف بودین این پروژه برای سالیان طولانی، فکر می کنید چه زمانی این پروژه آماده بهره برداری می شود؟
اگر بتوانیم مشکلات حقوقی و قراردادی آن را زودتر حل کنیم تا اواسط سال 1400 قابلیت بهرداری خواهد داشت. مجموعه بسیار بزرگی است با 5 هزار متر سوله که قابلیت خوبی را به لحاظ سرانه های ورزشی به منطقه اضافه می کند.
• ما در منطقه 6 دو ابربوستان داریم که کارکرد فرامنطقه ای و ملی دارند؛ بوستان لاله و ساعی. برای بازپیرایی و بهسازی این دو بوستان که دچار مشکلاتی هم شده اند چه الزاماتی اندیشیده اید؟
یکی از پروژه های مهم ما، بازپیرایی و بازسازی مبلمان پارک ساعی است که در حال انجام قرارداد و مناقصه های آن هستیم. پارک ساعی یکی از فاخرترین پارک های تهران است که در یکی از بهترین نقاط شهر در کنار خیابان حضرت ولیعصر(عج) قرار گرفته و به صورت یک گودال باغچه بزرگ 10 هکتاری است که از گذشته تفرجگاه مردم محسوب می شد ولی متاسفانه به واسطه آسیب های طرح تفصیلی جدید، اطراف این پارک، مجموعه های فعالیت، کار و خدمات شکل گرفته و سکونت از این محدوده رخت بربسته و عملا دچار شب مردگی شده و زندگی در آن ازجریان افتاده است. تلاش می کنیم تا با بازپیرایی، این بوستان را به عنوان یکی از پاتوق های اصلی هنرمندان و جوانان و نوجوانان مطرح کنیم و با تلفیقی که بین فرهنگسرا و آمفی تئاتر داخل مجموعه انجام می دهیم سلسله فعالیت هایی به وجود بیاید تا این پارک را از این حالت مردگی نجات دهد. تعمیر و بازسازی سرویس های بهداشتی و مرتب کردن آمفی تئاتر روباز مجموعه را انجام دادیم و البته در حال انعقاد قرارداد با خانه تئاتر هستیم که این آمفی تئاتر را روبسته کند تا بتواند فعالیت های نمایشی خود را برای چندین سال در آن انجام دهد و همکاری بین این آمفی تئاتر و فرهنگسرای سرو انجام شود تا به تبع این اتفاق بزرگ شاهد حضور مردم و هنرمندان و اهالی علاقمند به هنر و فرهنگ باشیم.
ما همچنین درخواست بازپیرایی پارک شفق برای سال آینده را مطرح کردیم که در صورت موافقت انجام خواهد شد. پارک شفق نیز یکی از پارک های مهم منطقه است که فرهنگسرای شفق در آن قرار دارد و اخیرا فضایی را برای سالمندان در آن در نظر گرفته و تجهیز کردیم. اقدامات مشابه برای بوستان لاله هم در نظر گرفته شده است.
• یکی از تاکیدات در دوره جدید مدیریت شهری، بحث انسان محوری و توجه به محیط زیست است؛ در این راستا موضوع پیاده راه سازی مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ منطقه 6 هم جزو مناطقی است که به دلیل وضعیت جغرافیایی و بافت تجاری و البته ظرفیت خیابان ولی عصر، حائز اهمیت است. برنامه های شما برای انسان محورتر شدن منطقه چیست؟
بله؛ پروژه هایی نیز با رویکرد پیاده محور کردن و انسان محور شدن شهر، در این منطقه در حال انجام است که فضای پیاده روهای منطقه را افزایش داده و پیاده راه های جدیدی ایجاد و فضاهای شهری که امکان تبدیل به پیاده راه جدید را دارند تقویت خواهد کرد. یکی از این موارد، محور میدان فرهنگ تا میدان سیدجمال الدین اسدآبادی است که در پروژه های سال آینده دیده شده است. در ایام تعطیلات عید نوروز که رفت و آمد کمتری در خیابان ها و معابر انجام می شود این کار را شروع و با ساماندهی میدان فرهنگ، سعی می کنیم که این محور را از حالت سواره محور بودن خارج و به سمت پیاده راه شدن ببریم. ضمن اینکه میدان سلماس نیز یکی از فضاهایی است که قابلیت و ظرفیت این اقدام را دارد. شهر تهران شهری است که ستون فقرات آن به صورت جنوب به شمال تعریف شده یعنی از مبدا حرم مطهر سیدالکریم تا تجریش. این محور، محور اصلی و استخوان بندی و ستون فقرات شهر تهران است که بقیه نقاط تهران با اتصال به آن شکل گرفتند و چون این در عرض تهران شکل گرفته و کشیدگی تهران از شرق به غرب بیشتر است، قاعدتا پایداری شهر متوجه این است که بتوانیم ستون فقرات آن را از شرق به غرب قرار دهیم. یکی از محورهایی که ظرفیت این مسئله را دارد محور بزرگراه شهید قاسم سلیمانی(رسالت)- حکیم است که از شرق به غرب است.
اگر شرق را مبدا و غرب را مقصد سفر گردشگران ببینیم و برروی محور شهید سلیمانی - حکیم این کار را انجام دهیم در این محور ظرفیت هایی مثل تپه های عباس آباد با وسعت 500 هکتار، برج میلاد با ظرفیت و مساحت بالا، پارک پردیسان که حیات وحش و فضای سبز مناسبی دارد ، حدود 6 رود دره که با این محور تقاطع دارند مثل رود دره های دربند، فرحزاد، کن، درکه، وردآورد و دارآباد و پارک هایی که در این مسیر ایجاد شدند، را داریم. علاوه بر این از جمله فضاهایی که در منطقه 6 به عنوان پیشانی تهران تعریف می شود، روی تونل رسالت است که فضای سطحی که روی این تونل قرار گرفته می تواند حلقه واسط و نوار پیاده راه سبزی باشد که با مدل های خاصی می توان تپه های عباس آباد را به برج میلاد وصل کرد و در امتداد آن می توان با مدهای مختلف حمل و نقل عمومی شرق و غرب را به هم وصل کرد. مسئله ای که به عنوان هسته محرک توسعه در این منطقه محسوب می شود؛ روی تونل رسالت و ارتباط آن با تپه های عباس آباد و پارک جنگل طالقانی و در سمت دیگر با مصلی و ترمینال بیهقی است که می تواند ظرفیت خوبی را برای پیاده راه شهری ایجاد کند که ما در تلاش هستیم که با توجه به مصوبه ای که از کمیسیون ماده 5 گرفتیم بتوانیم روی تونل را هم به صورت یک مجموعه گردشگری و یک مسیر پیاده تعریف کنیم.
• آیا برای اجرایی کردن این طرح، اقداماتی هم صورت گرفته یا صرفا در حد نظریه است؟
در این زمینه با معاونت های شهرسازی و عمران و مشاورهای خارجی صحبت هایی انجام شده و اگر تا پایان سال به یک مدل اولیه برسیم، سال آینده اجرای این پروژه بزرگ را از اوایل تابستان شروع خواهیم کرد. این پروژه می تواند در تهران خصوصا در مرکز آن تحول بزرگی را ایجاد و صنعت گردشگری و مدهای مختلف حمل و نقل عمومی را به غیر از مترو و بی آر تی با توجه به رویکرد جدید در تهران وارد و امتداد آن را در شرق و غرب تهران ایجاد کند. ضمن اینکه باید توجه داشت که این ظرفیت های جدید به لحاظ درآمدی و صنعت گردشگری و تجهیزات آن، باعث رونق اقتصادی قابل توجهی در تهران خواهد شد.
• منطقه 6 منطقه ای اداری است که جمعیت صبح و شب آن به شدت متفاوت هستند. رویکرد شهردار تهران نیز زیست پذیرکردن شهر و تهران شهری برای همه است. در صبح با دو مشکل ترافیک و کمبود پارکینگ و در شب همانطور که اشاره کردید با شب مردگی در خیلی از نقاط منطقه روبه رو ییم. برای زیست شبانه آیا تدبیری اندیشیده شده و برنامه خاصی دارید؟
اگر آسیب شناسی کنیم، یکی از دلایل ایجاد شب مردگی در این منطقه به طرح تفصیلی بر می گردد که در قالب پهنه بندی به این منطقه ابلاغ شده است. منطقه 6 به واسطه وجود بیمارستان ها، سفارت خانه ها، وزارتخانه ها، دانشگاه ها و موسسات عالی و مراکز فرهنگی و هنری زیاد در آن یکی از مناطق سیاسی، فرهنگی و اداری تهران و حتی کشور محسوب می شود و جمعیت شناور آن روزانه بیش از یک میلیون نفر به غیر از اهالی منطقه است و با توجه به اینکه توسعه تهران بعد از تهران قدیم که مناطق 11 و 12 هستند، از این منطقه شروع شده و رگه هایی از نوستالژی، هنر و معماری معاصر ایران نیز در اینجا وجود دارد هنوز هم از ظرفیت ها و جذابیت های خاصی برخوردار است و به سمت فرسودگی نرفته است. این جذابیت ها باعث شده که افراد دفاتر کار خود را در این منطقه دایر کنند و نفوذ این فعالیت ها را در بافت های سکونتی منطقه شاهد باشیم و این نفوذ به تدریج موجب از بین رفتن بافت های سکونتی و ایجاد شب مردگی در این بافت ها شده که زندگی از رونق گذشته خود خارج کرده است. تلاش می کنیم که با رویداد های مختلفی که در این منطقه رقم می زنیم و با همکاری که با صنوف مختلف فعال فرهنگی، اجتماعی و هنری داریم و با رویکردهای جدید مجددا ورود جمعیت را به روش ها و سبک های دیگری ایجاد کنیم. ضمن اینکه در همین راستا بازنگری طرح تفصیلی منطقه را مطرح و پیشنهاد اولیه آن را نیز آماده کردیم که با مشکل مواجه شده است و آن این است که اعضای شورای شهر تهران در دو سال و نیم گذشته مصوبه ای داشتند و نهادی تشکیل دادند که بر اجرای طرح تفصیلی نظارت داشته و بازنگری طرح را انجام دهد، امروز بازنگری ما آماده است ولی شاید نتوانیم به صورت موردی آن را در کمیسیون ماده 5 و یا در شورای عالی به تصویب برسانیم و ما را منوط کنند به اینکه بازنگری کل شهر تهران انجام شود و ما در آن راستا پیش برویم. ولی واقعیت این است که بازنگری در طرح تفصیلی هر چه دیرتر رقم بخورد آسیب بیشتری در این زمینه خواهیم دید و شدت شب مردگی در این منطقه بیشترخواهد شد. البته اخیرا ایجاد کافه کتاب ها، کافه گالری ها، کافه هنرها و انواع و اقسام کافه هایی که تعداد آن بیش از 500 مورد است و این کافه ها به پاتوق هایی برای گردهم آمدن جوانان تبدیل شده، کمک کرده که این شب مردگی کمتر شود.
• شاید ایجاد گذر صنایع دستی هم در همین راستا ایجاد شده باشد، اما ما در این زمینه شاهد موانع بسیاری بودیم و طرح آن گونه که باید و شاید اجرا نشد. سرانجام خیابان نجات الهی به کجا رسید؟
پروژه گذر صنایع دستی قرار است در خیابان استاد نجات اللهی شکل بگیرد البته مجری این طرح شرکت توسعه فضای فرهنگی است ولی چون در منطقه 6 قرار دارد تلاش می کنیم موانعی که در پیش روی این طرح است برداریم. این محور ظرفیت ایجاد هاستل ها، کافه ها، رستوران ها و فضاهای گردشگری و ظرفیت های هنری را دارد که اگر این فضاها را پویا کنیم صنعت گردشگری رونق بیشتری پیدا می کند. همانطور که اشاره شد، متولی خیابان نجات الهی شرکت توسعه فضاهای فرهنگی است که پیمانکار را مشخص می‌کند و قرار است پیمانکار پیاده روسازی را از دوطرف شروع کند. مقداری از عرض سواره کم می شود و به پیاده اضافه خواهد شد و در آن فضایی که کم می شود، مسیر دوچرخه پیش بینی شده است. این خیابان یک طرفه نمی شود و دوطرفه باقی خواهد ماند. در واقع به مسیر سواره دست نخواهیم زد و تنها جداول میانی را بر می داریم و کف سواره را به صورت بتنی شکل می دهیم که بعضا به صورت پیاده راه هم قابلیت استفاده داشته باشد. پارک‌ «ورشو» در آن خیابان کاملا با این طرح همراه و هماهنگ و بازسازی و بازپیرایی خواهد شد و یک پلازای شهری و چند ظرفیت خوب در آن جا داریم که اگر بتوانیم طرح را تا ابتدای خیابان سمیه پیش ببریم در اطراف حوزه هنری و روبروی خانه تئاتر یک زمین یک هکتاری وجود دارد که می توانیم با مالکین آن صحبت کنیم و به عمارت های آن کاربردهای تجاری و فرهنگی دهیم تا به جریان و رونق بیفتد و بعد بتوانیم فضای باز اطرافش را به فضای عمومی شهر اضافه کنیم. چند ساختمان در مسیر را پیش بینی کردیم که به عنوان مجموعه صنایع دستی سایر استان ها استفاده شود. مثلا سرگذر سپند یک ملک هزار متری وجود دارد که با مالکش وارد مذاکره شدیم تا به صورت مشارکتی با بخش خصوصی در چند طبقه بتوانیم برای سایر استان ها نمایشگاه هایی را راه اندازی کنیم که آن ها بتوانند محصولاتشان را ارائه دهند و فضاهای پذیرایی، اقامتی و هنری را در آن توسعه دهیم که الان در مرحله انتخاب پیمانکار است.
• آیا همچنان قرار است خیابان ایرانشهر به عنوان نمونه ترافیکی در نظر گرفته شود؟ خیابان مطهری نیز به عنوان پایلوت خیابان کامل در نظر گرفته شده بود آیا تفکر شما هم ادامه این طرح است؟
طرح خیابان ایرانشهر نیز با مشارکت مردم و با سرعت مناسب در حال انجام است و ناحیه مربوطه آن در تلاش است که با ایجاد هاستل ها و کافه ها بتواند با مشارکت آنها نسبت به فضاسازی ها اقدام کند.
ولی خیابان کامل را در برنامه سال آینده داریم. اعتبارش را پیش بینی کردیم که خیابان مطهری را به عنوان یک خیابان کامل با همان مشخصاتی که در طرح اصلی آن تعریف شده انجام دهیم و در سال 99 شروع خواهیم کرد.
ادامه دارد...

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/113995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد