پیام مازند

آخرين مطالب

لزوم تنش‌زدایی روانی علیه بیماری کرونا در مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- اگرچه ویروس کرونا به چند استان کشور از جمله مازندران رسیده و حتی فضای عمومی جامعه را تا حدودی ملتهب کرده اما تنش‌زدایی روانی علیه این بیماری در عرصه مدیریتی فقط با شفاف‌سازی اطلاعات و صد البته با همکاری همه مردم و مسئولان محقق می‌شود.

مشاهدات و بررسی های میدانی خبرنگاران ایرنا از وضعیت رفت و آمد ، اظهارنظرها و اطلاع رسانی از ویروس کرونا در مازندران نشان می دهد که تنش روانی نسبت به شیوع و ابتلا به این بیماری تا حدی همه مردم را درگیر کرده است.
برخورد عادی و حفظ آرامش در برابر هشدارهای پزشکی و شرایط خاص جامعه برای پیشگیری از اضطراب و تنش روانی ضروری است و توقع مردم نیز اطلاع رسانی به موقع از وجود امکانات و تجهیزات برای عبور از این بیماری است.
مهمترین موضوع در مقابله با کرونا در حوزه رسانه است ، آنچه اهمیت دارد اطلاع‌رسانی درست، آموزش، پرهیز از ایجاد هراس و تقویت اعتماد عمومی به سیستم‌های بهداشتی و درمانی است.
فعالیت رسانه ای با محوریت آموزش ،اطمینان بخشی و راهنمایی های بهداشتی در تنش زدایی و مقابله با ویروس کرونا بسیار ضروری و مهم است و تبیین درست این موضوع کمک بسیار بزرگ به جامعه در گذر از این مشکل است.
پژوهش های رسمی و متعدد وزارت بهداشت از نقاط مختلف کشور نشان می دهد که بخش مهمی از اختلالات روانی مردم به مسائل و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، مسکن، درآمد پایین و آینده شغلی مربوط می شود و اگر در این شرایط یک بیماری همه گیر همانند ویروس کرونا به درستی در مقوله پیشگیری مدیریت و یا تنش زدایی نشود ،با پیامدهای ناگواری مواجه خواهیم شد.
این که هنوز موردی از ابتلا به بیماری ویروس کرونا در مازندران تایید نشده است و فقط 6 مورد مشکوک در بابل وجود دارد و در این موقعیت در داروخانه ها و فروشگاه های بهداشتی "ماسک " به عنوان یک نیاز اولیه در مقوله پیشگیری کمیاب و یا تا چند برابر قیمت در بازار عرضه شود ،جامعه را به لحاظ روانی در گسترش و خطر ابتلا به این بیماری بیش از پیش ملتهب و دراضطراب فرو می برد.
از سوی دیگر نکته ای که بسیار حائز اهمیت است همکاری مردم در تنش زدایی و انجام درست پیشگیری در شیوع ویروس کرونا است ، اینکه همه مردم باید علاوه بر رعایت اطلاعیه های رسمی از سوی وزارت بهداشت و درمان و به تبع آن دانشگاه های علوم پزشکی بابل و مازندران باید رفتار صادقانه ای در مواجه با این مشکل بهداشتی داشته باشند.
باید بپذیریم این مشکل بهداشتی آحاد مردم را از هر قشر دارا و ندارا با شدت و ضف هایی تهدید می کند و موضوعی که مهم است همکاری و مشارکت در مقوله پیشگیری و برخورداری عادلانه از تجهیزات و امکانات است.
با ورود مازندران به پنجمین روز از گزارش مشاهده موارد مشکوک به ویروس کرونا ،افزایش تقاضا برای برخی اقلام بهداشتی مانند ماسک ، دستکش و ژل ضدعفونی کننده در استان سبب کمبود این اقلام و دریافت گزارش هایی از گرانفروشی و سودجویی شده است.
ادعای مسئولان ملی و استانی در حوزه بهداشت و درمان مبنی بر این که موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور قابل کنترل است چون ظرفیت‌های علمی، درمانی و تشخیصی کشورمان در حوزه بهداشت و درمان در رده کشورهای پیشرفته دنیا است، جای امیدواری است اما این که در اطلاعیه آموزش و پرورش مازندران علت تعطیلی مدارس ذکر نشود و یا این که تدابیری مانند شستشو و ضد عفونی کلاس های درس مدارس صورت نگیرد و همه اقدامات فقط در حد شعار و برگزاری جلسات و یا یادآوری وظایف و تکالیف قانونی به دستگاه های مختلف باشد، جای انتقاد دارد.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران وضعیت شرایط بهداشتی و سلامت در استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شهروندان اخبار استان را از طریق منابع رسمی از جمله خبرگزاری ها ، مطبوعات ، صدا و سیما و سایت های معتبر دارای مجوز پیگیری کنند و به مطالب و شایعات فضای مجازی و شبکه های اجتماعی توجهی نکنند.
حمید بخشی افزود: خوشبختانه با اقدامات بموقعی که با محوریت پدافند غیرعامل و همکاری تمامی دستگاهها بویژه مجموعه های بهداشت و درمان صورت گرفت، آمادگی مازندران برای مقابله با شیوع احتمالی ویروس کرونا در سطح بالایی است و انتظار می رود شهروندان از بروز رفتارهای هیجانی خودداری کنند و فقط به اطلاع رسانی های رسمی توجه داشته باشند.
بخشی با اظهار این که دامن زدن به شایعات کمکی به وضعیت کنونی نمی کند ، افزود: تمامی اقدامات ضروری انجام شده است و همه مراکز بهداشتی و خدماتی استان در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مازندران گفت : تعطیلی مدارس ، مراکز بهزیستی و دانشگاهها که عمدتا مبتنی بر تصمیم گیری کشوری است ، اقدامی پیشگیرانه به جهت آسیب پذیری کودکان و نوجوانان است و به مفهوم گسترش بیماری نیست.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون مورد قطعی از ابتلا به ویروس کرونا در مازندران نداشته ایم و موارد تحت نظر نیز صرفا در مرحله شک و حدث و گمان قرار دارند و در حال طی کردن مراحل نمونه گیری و مراقبت در قرنطینه هستند.
مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری مازندران اطلاع رسانی مستمر برای کاهش نگرانی عمومی را الزامی توصیف کرد و از مسئولان بخش بهداشت و درمان استان خواست تا با مردم بیشتر در ارتباط باشند.
پایین بودن کشندگی ویروس کرونا نسبت به آنفلوانزا (H1N1)
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد : شدت کشندگی ویروس کرونا از آنفلوانزای H1N1 که پاییز امسال این بیماری در سطح استان و کشور کنترل شد، پایین تر است و مردم نگرانی نسبت به این بیماری نداشته باشند.
دکتر سید عباس موسوی بروز بیماری تنفسی و شبیه سازی آن از سوی برخی افراد به عنوان یکی از علایم ویروس کرونا اظهارداشت : هنوز با مواردی از بیماری ضعیف تر از آنفلوانزای B در کشور مواجهیم و بیشتر بیماران تنفسی از این نوع است.
توصیه به بیماران دیابتی و قلبی
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ویروس کرونا را برای بیماران مزمن دیابتی و قلبی و بیماران عفونی خطرناک توصیه کرد و افزود : مردم اصول بهداشتی مانند شست و شوی مداوم دست ها و استفاده از ماسک را هنگام بیماری رعایت کنند.
موسوی افزود: آمارهایی که برخی در مورد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا اعلام می کنند، صحیح نیست و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران صادقانه هر موردی از کروناویروس را که اثبات شود، به مردم اعلام می کنند.
تشکیل کارگروه مقابله با کرونا
دکتر موسوی از تشکیل کارگروه مقابله با ویروس کرونا خبر داد و افزود: این کارگروه که برای اطلاع رسانی تشکیل شده است، وظیفه دارد اطلاعات دقیق بدهند و در این راستا آموزش‌های مورد نیاز به مردم ارائه می‌شود و با اقدامات بهداشتی، می‌توان با این بیماری مقابله کرد.
وی از تمامی اصحاب رسانه استان خواست تا در مسیر آموزش همگانی برای پیشگیری از شیوع این بیماری تلاش کنند و در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی مازندران همکاری تنگاتنگ داشته باشند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/115700/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جمعه بازار صنایع‌ دستی در شهرملی گلیچ بهشهر برگزار می‌شود

دوربین insta360 X4 چه مشخصاتی دارد؟

اجرای طرح « نور» مطالبه عمومی است

تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند

تبریک مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران درپی قهرمانی تیم ملی کشتی

عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

افزایش دمای هوا تا یکشنبه در مازندران

رئیسی کیا: شکست در واگذاری استقلال و پرسپولیس شکست خصوصی‌سازی است/ فدراسیون جلوی رقابت مالی ناسالم و پول پاشی را بگیرد

توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

مشکل آب در مازندران تا 3 سال آینده رفع می شود

آغاز کار و تلاش شالیکاران مازندرانی با نشاء برنج

نخستین نشاء برنج در مازندران

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

بازگشت واحد 4 بخار نیروگاه نکا به مدار تولید

معرفی نفرات برتر کوراش بانوان قهرمانی کشور

حلقه اتحاد مازندرانی‌ها در سواحل دریا

واحد 4 بخار نیروگاه شهید سلیمی نکا به مدار تولید بازگشت

اجرای طرح نور مطالبه عمومی است

توصیه‌های فنی برای جلوگیری از آفات در باغ‌های مازندران

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

آرامش در دریای خزر

فوت 91 نفر بخاطر مواد مخدر در مازندران

لزوم مدیریت بیماری و آفات درختان سیاه ریشه

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

کل پول قرارداد مربی استقلال رفت روی هوا! | خب الان چی بخورد؟

شکل‌گیری زنجیره مردمی حمایت از عملیات وعده صادق در سواحل دریای مازندران

مرگ ناشی از سوءمصرف موادمخدر در مازندران 20 درصد افزایش یافت

نماینده مجلس: با دستور رئیس جمهور، حسینی‌پور در استانداری مازندران خواهد ماند

تجهیز و نوسازی 150 هکتار از شالیزار‌های آمل

91 نفر در اثر سوءمصرف مواد و داروهای مخدر و محرک در مازندران فوت شدند

چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

محدودیت ترافیکی در راه‌های مازندران

برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان حوزه منابع طبیعی و محیط زیست

توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

فوت 91 نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر

شناسایی عوامل درگیری در مسابقات کشتی نونهالان مازندران

توزیع بیش از 5 هزار تن اقلام اساسی در مازندران

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد