پیام مازند

آخرين مطالب

سهم تهران از درآمد 11.8 میلیاردی صنعت گردشگری چقدر است؟

گردشگری به کمک درآمدهای پایدار شهری می‌آید شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهرنوشت، فریبا رحمانی: گردشگری حالا به دومین صنعت بزرگ در دنیا تبدیل شده است، شاید به همین دلیل است که پیروز حناچی، شهردار تهران گفته است تهران را باید به مقصد گردشگری تبدیل کنیم.

به گزارش شهرنوشت، بانک مرکزی می‌گوید گردشگری در سال گذشته 11.8 میلیارد درآمد ارزی برای کشور ایجاد کرده است. اما سهم تهران از این درآمدها چقدر است؟ گرچه تهران تقریبا در هیچ دوره ای مقصد اصلی برای گردشگران نبوده است، اما بر اساس آمارهایی که در سال 2017 از سوی نهادهای بین المللی اقتصادی منتشر شده است، تهران با جذب 1.64 میلیون گردشگر در سال 2016 یکی از مهم‌ترین شهرهای خاورمیانه و قاره آفریقا در زمینه پذیرش گردشگر بوده است و پیش‌بینی شده که این شهر تا پایان سال 2017 از 1.79 میلیون گردشگر پذیرایی کند.
به جز این آمارها، اعداد و ارقام دیگری هم هستند که می‌گوید، گردشگری در تهران رشد داشته است. بنگاه رسانه‌ای استرالیایی «تراولر» در گزارشی، با استناد به داده‌های «شورای جهانی سفر و گردشگری»، «سازمان جهانی گردشگری» و «مسترکارت» گفته است؛ تولید ناخالص داخلی تهران در صنعت گردشگری و در سال 2017 به‌میزان 9 درصد افزایش پیدا کرده است.
این در شرایطی است که، تهران در سال 2009 میزبان 646 هزار گردشگر خارجی بود که در سال 2012 این میزان به 1.11 میلیون نفر رسید. بیشترین مسافران خارجی به تهران را از سال 2012 به این سو، اتباع عراقی تشکیل می‌دهند. اما شرایط تهران نسبت به برخی پایتخت‌های دنیا و حتی شهرهای ایران در زمینه گردشگری زیاد هم خوب نیست. پیشتر دلاور بزرگ‌نیا رئیس سازمان میراث فرهنگی استان تهران درباره آمار گردشگرانی که در سال 97 وارد تهران شدند، گفته بود: «میزان گردشگران ورودی شهر تهران از ابتدای سال 97 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در بخش گردشگران خارجی با کاهش 51.73 درصدی و در بخش گردشگران داخلی با کاهش 58.95 درصدی مواجه شده است که قطعا این روند در ادامه می‌تواند صنعت گردشگری را با مشکلات جدی مواجه کند.»
با این حال مدتی است نوروزهای تهران را دیگر همه مردم ایران می‌شناسند و حداقل مقصد نوروزی خیلی از گردشگران است. برگزاری نوروزگاه‌ها و تورهای تهران گردی و برنامه‌هایی مختلف برای اقوام ایرانی، سبب شده تا از تاریخ 25 اسفند 97 تا 16 فروردین 98 بیش از سه میلیون و پانصدهزار نفر از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و تفریحی تهران دیدن کنند.
استارت‌آپ‌ها به کمک گردشگری می‌آیند
کسب درآمد از گردشگری برای بسیاری شهرهای دنیا آنقدر اهمیت دارد که چشم‌انداز خود در سال 2020 را بر توسعه این صنعت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدشان تدوین کرده‌اند. ناظران بر این باورند علاوه بر جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد در هر شهر یا منطقه؛ امنیت، سیستم‌های پرداخت بانکی متصل به بانک‌های بین‌المللی که پرداخت را برای گردشگران آسان کند و همینطور هوشمندسازی بسیاری از خدمات گردشگری برای شهرهایی که می‌خواهند مقصد نخست گردشگری باشند، گریز ناپذیر است.
تهران از سال گذشته در مسیر هوشمندسازی پا گذاشته است؛ از الکترونیکی کردن بسیاری از خدمات مانند چرداخت عوارض طرح ترافیک و پارک حاشیه‌ای تا ایجاد مراکز نوآوری در سطح شهر. هوشمدسازی حالا چه کمکی می‌تواند به گردشگری تهران بکند؟ برخی کارشناسان تاکید دارند؛ راه‌اندازی استارتاپ هایی در قالب کسب و کار اینترنتی که بتواند جاذبه های گردشگری را معرفی و گردشگری تهران را به فعالیتی جذاب تبدیل کند می توانند کمک زیادی به گردشگری در تهران کنند.
این استارتاپ‌ها می‌توانند با جمع‌آوری اطلاعات درباره جاذبه های گردشگری تهران با راه اندازی یک کسب وکار اینترنتی به رونق گردشگری در تهران کمک کنند.
حالا که خیلی از شهر شهرهای بزرگ با فقدان منابع درآمدی پایدار و تنگاهای مالی روبرو هستند، و ‌چون ‌شهرها،‌ هم‌ مبدأ‌ گردشگری‌ و‌ هم‌ مقصد ‌گردشگری‌ به حساب می‌آیند، ‌با‌ برنامه ریزی ‌جامع‌ و‌ علمی،‌ میتوان ‌سهم ‌گردشگری ‌شهری‌ در ‌ایران‌ را ‌نیز ‌افزایش‌ داد‌ و ‌در نهایت‌ به اقتصاد شهری و ایجاد درآمدهای پایدار کمک کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/115867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است