پیام مازند

آخرين مطالب

مهر گزارش می دهد؛

کرونا شوخی ندارد/ توصیه های متخصصان برای پیشگیری از بیماری علمي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - «کرونا شوخی ندارد، لطفاً جدی بگیرید»، این توصیه متخصصان و کارشناسان پزشکی است و معتقدند برای مصون ماندن از ابتلا به این بیماری باید در خانه‌ها ماند و قرنطینه شد.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: کووید 19 بیش از 20 روز در مناطق مختلف کشور از جمله مازندران جولان و می‌دهد و به عقیده کارشناسان و متخصصان پزشکی باید این بیماری را جدی گرفت.
بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز خیل عظیمی از مازندرانی‌ها و مردم کشور این ویروس چموش را جدی نگرفته اند ، شلوغی بازارها و خیابان‌ها حکایت از این دارد اما به اعتقاد متولیان بخش سلامت، کرونا مهمترین چالش سلامت در یک قرن اخیر است.
دکتر فرهنگ بابامحمودی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افراد مبتلا به کرونا ویروس و افرادی که مشکوک هستند توصیه می‌کند که به موارد بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افراد جامعه به ویژه آن‌هایی که مشکوک هستند و یا ابتلای آنان قطعی شده است، حتماً باید از ماسک استفاده کنند آن هم از ماسکی که بینی، دهان و چانه را بپوشاند و مانع خروج ترشحات شود.
حتماً بعد از استفاده از ماسک آن را رها نکنند و داخل سطل‌های درپوش دار قرار دهند و دست‌ها را قبل و بعد از استفاده از ماسک با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی کننده شستشو دهند
وی با اظهار اینکه 99 درصد ویروس از طریق ترشحات دهانی منتقل می‌شود، تصریح کرد: حتماً بعد از استفاده از ماسک آن را رها نکنند و داخل سطل‌های درپوش دار قرار دهند و دست‌ها را قبل و بعد از استفاده از ماسک با آب و صابون و یا مواد ضدعفونی کننده شستشو دهند.
بابامحمودی با اظهار اینکه افرادی که دارای قند خون بوده، کسانی که بالای 65 سال سن دارند، زنانی که باردار هستند و نارسایی‌های دارند، بیشتر در معرض ابتلاء به کرونا ویروس قرار دارند، بر لزوم قرنطینه بودن این افراد به مدت 14 روز تاکید کرد و گفت: این افراد اگر علائمی مانند تنگی نفس پیدا کردند حتماً به مراکز درمانی مراجعه کنند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه مصرف مایعات، استراحت کافی، مصرف میوه و سبزیجات می‌تواند روند بیماری را کند کند خواستار توجه به توصیه‌های بهداشتی و پزشکی شد.

پیام مازند


حامد روحانی زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ویروس کرونا موجب پیدایش بیماری‌هایی از خانواده سرما خوردگی در انسان و حیوانات می‌گردد، گفت: هفتمین رده جدید این ویروس در شهر ووهان چین پیدا شده که سبب بیماری حاد تنفسی می‌گردد و به دلیل انتقال و انتشار سریع، این ویروس بسیار مسری است.
وی با تاکید بر اینکه قدرت سرایت و انتقال از یک فرد به فرد دیگر در این ویروس بسیار زیاد است، افزود: میران مرگ ومیرناشی از ویروس کرونا نسبت به انواع آنفولانزاهای دیگر پایین و حدود 2% است، یعنی از هر 100 نفری که به این بیماری مبتلا می‌شوند، 2 نفر جان خود را از دست می‌دهند که با بیماری زمینه‌ای در فرد ارتباط مستقیم دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دوره نهفتگی این ویروس را حدود 2 تا 14 روز دانست و ادامه داد: این دوره ویروس در بدن فرد وجود دارد ولی علائم بیماری مشاهده نمی‌شود اما در این دوره ویروس می‌تواند از فرد آلوده بدون علامت به فرد سالم منتقل شده و آن فرد را نیز آلوده کند.
روحانی زاده علائم شایع این نوع ویروس را تب، سرفه، گلودرد، کوتاهی تنفس و علائم گوارشی واسهال عنوان کرده و گفت: درموارد شدید عفونت ریه ( پنومونی ) سندرم حاد تنفس و نارسایی کلیه بروز می‌کند.
راههای انتقال کرونا
وی راه‌های انتقال ویروس را انتشار از طریق هوا، ترشحات آلوده فرد مبتلا (مثل ذرات عطسه وسرفه و…)، دست زدن به وسایل اطراف بیمار وآلوده ، تماس با حیوانات (چون برخی از حیوانات میزبان این ویروس هستند)، تماس بیمارستانی با بیمار، همکار یا هم کلاس بودن با فرد مبتلا یا هر تماس شغلی با بیمار مبتلا در فضای بسته و مشترک و همسفر بودن با یک وسیله نقلیه مشترک دانست.

پیام مازند


سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علم پزشکی مازندران نیز سالمندان، افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت-بیماری قلبی وآسم و بیماری‌های تنفسی دارند ویا تحت شیمی درمانی یا داروی تضعیف کننده ایمنی هستند و زنان باردار و کودکان را در معرض خطر بیماری دانست و افزود: فرد مشکوک به " کرونا " فردی است که به دلیل تب، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده، سابقه سفر به کشور چین و برخی مناطق درگیر این ویروس درکشورمان داشته و در عرض 14 روز قبل از شروع علائم بیماری، تماس نزدیک با بیمار قطعی و علامت دار برقرار کرده است.
وی با بیان اینکه روش تشخیص و تست آزمایشگاهی برای تشخیص این بیماری از روشی موسوم به PCR استفاده می‌شود که قطعات DNA ویروس را مورد بررسی قرار می‌دهد، ادامه داد: برخی از سودجویان با استفاده از ترس مردم وعده تست کرونا را می‌دهند درحالی که این کاردر آزمایشگاه پاستور تهران انجام می‌شود بنابراین هموطنان در صورت مشاهده هرگونه تخلفی آن را گزارش دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد: تاکنون درمان دارویی قطعی ضد ویروس برای درمان این بیماری معرفی نشده است و درمان حمایتی و مراقبتی برای کاهش علائم و عوارض بیماری توصیه می‌گردد.
موسوی به راه‌های پیشگیری از بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: از نزدیک شدن به افرادی که سرفه یا عطسه می‌کنند بپرهیزید، از دست دادن و روبوسی کردن با افرادی که علائم سرفه و عطسه دارند خودداری کنید، فاصله حداقل یک و نیم متری را از بیمار رعایت کنید، شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه، دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه ترجیحاً با دستمال و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.
طبق آمارها بیش از 600 نفر از مبتلایان به کرونا در استان مازندران تاکنون با رعایت موارد بهداشتی توانستند این بیماری را شکست دهند و با در خانه ماندن و رعایت توصیه‌های پزشکی وبهداشتی به راحتی می‌توان کووید 19 را شکست داد.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/117276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر