پیام مازند

آخرين مطالب

گسترش حمایت بیمه‌ای دولت برای شالیکاری و باغداری مازندران سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - گسترش چتر حمایت بیمه‌ای برای بخش کشاورزی و باغی با توجه به 2 برابر شدن سهم دولت در صندوق بیمه محصولات کشاورزی بر اساس بودجه سال 99 این فرصت را در اختیار کشاورزان مازندران بویژه تولیدکنندگان 2 محصول مهم و عمده استان یعنی برنج و مرکبات قرار داده است تا امسال از طریق بیمه کردن مزارع و باغات خود، ضریب آسیب پذیری در برابر بلایای طبیعی را کاهش دهند.

بر اساس اعلام رسمی صندوق بیمه کشاورزی ، سهم دولت از این صندوق در لایحه قانون بودجه سال جاری مبلغ سه هزار میلیارد تومان یعنی دو برابر سال مالی 98 شده است و از آن جایی که استان مازندران به همراه سه استان خوزستان ، لرستان و گلستان بیشترین خسارت محصولات کشاورزی را در سال زراعی گذشته داشتند ، شالیکاران و باغداران این خطه می توانند از فرصت حمایت جدی دولت در بیمه کشاورزی بهره مند شوند.
بر اساس اعلام صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران ، برای 2 محصول مهم برنج و مرکبات سه طرح بیمه ای شامل بیمه عمومی ، ترجیحی یک و ترجیحی 2 وجود دارد که کشاورزان می توانند با انتخاب بیمه محصولات ترجیحی 2 بیشترین میزان غرامت احتمالی را دریافت کنند.
بیمه عمومی برنج
صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه عمومی برنج را برای هر هکتار 521 هزار و 840 ریال اعلام و تاکید کرده است که بر این اساس کشاورز خسارت دیده می تواند 59 میلیون و 994 هزار ریال غرامت دریافت کند.
همچنین بیشترین حق سهم در بیمه عمومی برنج هم 14 میلیون 913هزار و 997 ریال است که کشاورزان در صورت بروز خسارت می توانند 146میلیون 603 هزار و 520 ریال غرامت دریافت کنند.
بیمه ترجیحی 1 برنج
کمترین سهم کشاورز در تعرفه طرح بیمه ترجیحی 1 برای هر هکتار 827 هزارو 881 ریال است و کشاورز در صورت بروز خسارت و داشتن کمترین بیمه ترجیحی 1 می تواند 83 میلیون و 391 هزارو 660 ریال غرامت دریافت کند.
بیشترین سهم کشاورز در این نوع بیمه هم 34 میلیون و 302هزار و 189 ریال برای هر هکتار تعیین شده است که کشاورز در صورت وارد شدن خسارت می تواند 203 میلیون و 778هزار و 893 ریال خسارت دریافت کند.
بیمه ترجیحی 2 برنج
کمترین تعرفه سهم کشاورزان در طرح بیمه نرجیحی 2 برنج برای هر هکتار یک میلیون 47 هزار و 603 ریال است. کشاورزانی که این مبلغ از سهم بیمه را پرداخت می کنند در صورت بروز خسارت می توانند 100 میلیون و 189هزار و 980 ریال غرامت دریافت کنند.
بیشترین تعرفه سهم کشاورزان در بیمه برنج هم 48 میلیون و 221هزار و 916 ریال برای هر هکتار است و کشاورزانی که این نوع بیمه را انتخاب می کنند در صورت بروز خسارت 269میلیون و 310هزار و 666 ریال غرامت دریافت خواهند کرد.
مازندران دارای 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری است که طبق آمار رسمی سازمان جها کشاورزی استان در سال زراعی گذشته حدود 215 هزار هکتار زیر کشت رفت و بیش از یک میلیون و 400 تن شالی از آنها برداشت شد.
در حال حاضر شالیکاران مازندران در حال شخم و شیار ، آب تخت کردن و خزانه گیری هستند که تا هفته آینده نشاکاری نیز شروع می شود.
مازندران 42درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند ولی یکی از مشکلات کشاورزان برنج کار این استان وقوع بلایای طبیعی اعم از سیل و سیلاب و خشکسالی است که همه ساله سبب وارد کردن خسارت به برنجکاران می شود.
تعرفه حمایتی دولت در بیمه مرکبات
صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران تعرفه حمایتی دولت برای باغداران مرکبات استان را نیز بی نظیر توصیف و اعلام کرد که باغدران می توانند با انتخاب بیمه ترجیحی از پشتوانه دریافت خسارت احتمالی خوبی برخوردار شوند.
باغ های مرکبات مازندران آسیب پذیرترین بخش کشاورزی استان در برابر بلایای طبیعی بویژه سرما و شیوع آفات مختلف است و همه ساله به همین دلیل به باغداران استان در مناطق مختلف خسارت وارد می شود.
صندوق بیمه کشاورزی مازندران اعلام کرده است که باغداران استان می توانند با 2 نوع بیمه شامل بیمه عمومی و تک خطر مرکبات و همچنین بیمه ترجیحی مرکبات باغ و محصولاتشان را در برابر بلایای طبیعی بیمه کنند.
بیمه عمومی و تک خطر مرکبات
کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه عمومی و تک خطر مرکبات 361 هزار و 845 ریال برای هر هکتار است که باغدار استفاده کننده از این بیمه در صورت وقوع بلایای طبیعی و خسارت می تواند 41 میلیون و 600 هزار ریال غرامت دریافت کند.
بیشترین حق سهم این نوع بیمه هم پرداخت پنج میلیون و 101 هزار و 635 ریال برای هر هکتار در صورت خسارت ناشی از برف سنگین ،سرما و یخبندان ، بارندگی مداوم، سیل ، تکرگ و توفان است که باغدار در صورت وقوع خسارت می تواند 131میلیون و 300هزار ریال غرامت دریافت کند.
بیمه ترجیحی مرکبات
کمترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات که همه عوامل برف سنگین ،سرما و یخبندان ، بارندگی مداوم، سیل ، تکرگ و توفان را در بر می گیرد برای هکتار 2 میلیون و 100هزار و 198 ریال است. باغدارانی که از این سطح از بیمه استفاده می کنند می توانند 49 میلیون و 920 هزار ریال غرامت دریافت کنند.
بیشترین تعرفه سهم باغدار در بیمه ترجیحی مرکبات هم 17 میلیون و 227 هزار و 627 ریال است که باغدار در صورت بروز بلایای طبیعی می تواند 157 میلیون و 560 هزار ریال غرامت دریافت کند.
استان مازندران 160 هزار هکتار باغ دارد که 115 هزار هکتار آن مرکبات با تولید 2 میلیون و 500 هزار تن است. 70 درصد از محصولات مرکبات مازندران را پرتقال تشکیل می دهد.
کشاورزان از فرصت حمایت دولت استفاده کنند
مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : انتظار داریم تا کشاورزان در بیمه زمین های کشاورزی از فرصت حمایتی دولت در سال زراعی جاری استفاده کنند.
حمید رضوی نیا افزود: مهلت بیمه محصولات مرکبات و شالیزارهای استان تا پایان اردیبهشت ماه است و کشاورزن تنها در این دوره زمانی می توانند برای بیمه محصولات کشاورزی اقدام کنند.
وی با اظهار این که کشاوزان با انتخاب نوع حق بیمه ترجیحی می توانند از دریافت بیشترین غرامت احتمالی استفاده کنند، توضیح داد: با 2 برابر شدن بودجه صندوق محصولات کشاورزی ، دولت حمایت خوبی از کشاورزان کرده است.
رضوی نیا با بیان این نکته که پوشش بیمه‌ای در تمامی بخش‌های کشاورزی استان در حال افزایش است ، اما به نسبت اهمیت فعالیت های کشاورزی و خطرات طبیعی که هر ساله با آن مواجه هستیم، کم است، اظهار داشت: در سال زراعی گذشته 57 هزار بهره بردار تحت پوشش صندوق بیمه‌ محصولات کشاورزی استان بودند که نسبت به سال قبل از آن یعنی سال 97 حدود 35درصد بیشتر بود.
وی با اشاره به مشارکت حدود 80 درصدی دولت در بیمه کشاورزی ، گفت : میانگین حق بیمه دریافتی از بهره برداران محصولات کشاورزی کمتر از 35 درصد است و هم اکنون 65 محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دام، طیور، آبزیان گرمابی و سردابی، کرم ابریشم و زنبور عسل زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان هستند.
طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران حدود 420 هزار نفر ، بهره بردار بخش های مختلف کشاورزی در استان هستند. همچنین 72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15 نوع از جمله برنج با بیش از یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و در حوزه شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی دارد که سالانه با تولید بیش از هفت میلیون تن حدود 11درصد ارزش اقتصادی بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.
برچسب‌ها
صندوق بیمه کشاورزی مازندران اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/118273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد بهشهر

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

تخلیه غلات 101 فروند کشتی در بندر امیرآباد

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟

پایداری هوا در مازندران

استمرار محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در جاده‌های مازندران

8000 میلیارد ریال صرف اصلاح و توسعه آبرسانی مازندران شد

رقابت 38 هزار و 510 داوطلب کنکور در مازندران

آسمان مازندران تا اواسط هفته آینده صاف و آفتابی

افزایش 20 درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان