پیام مازند

آخرين مطالب

حاشیه‌نشینان پاشنه آشیل مقابله با کرونا سياسي

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - دیدن افراد در محلات و مناطق حاشیه شهرها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بی توجه به مصوبات زیستی برای مقابله با بیماری کرونا ، می‌تواند زنگ هشدار شیوع کرونا در این مناطق باشد که از امکانات عمومی زندگی بی بهره هستند.

از پل هوایی قائمشهر عبور می کنم و به سمتی می روم که در میان عامه مردم شهر به پشت راه آهن معروف است و در برخی از محلات این منطقه افراد مهاجر و کم درآمد و سطح فرهنگی و اجتماعی پایین ساکن هستند.در این مسیر به دفعات شاهد صحنه هایی بودم که ناخودآگاه این جمله برایم تداعی شد که " انگار اینجا از کرونا خبری نیست " و این مناطق گوشه ای جدا از دیگر نقاط کشور است.
پیرمرد بدون ماسک و دستکش روی صندلی چوبی کنار در خانه اش نشسته و بساط محصولاتش از گلدانهای گل گرفته تا تخم‌مرغ نیز جلوی پاهایش پهن است و منتظر خریداری که از راه برسد.با خودم فکر می کنم که شاید این پیرمرد از اخبار اوضاع جهان و کرونا خبر ندارد و به خیال خودش ضمن گذراندن زمان، درآمدی کسب می کند اما چند دقیقه نمی گذرد که تمام این تصوراتم درباره بی اطلاعی پیرمرد رشته می شود.
دختر جوان که از فحوای گفت و گویش با پیرمرد مشخص است که همسایه اوست با ورچین کردن تخم مرغ ها از داخل سبد، چند عدد تخم مرغ می خرد و اسکناسی را به او می دهدکه احتمال الوده بودن ان است . بار دیگر فکر و تصور اینکه او هم بی اطلاع از اخبار کرونا است غیرعادی به نظر می رسد و نمی توان توجیه سن و سال و یا بی اطلاعی از وضعیت را در ذهن بیاورم.
آنطرف تر چند خانم جلوی درب خانه ای ایستاده اند و درباره فوت همسایه خود حرف می زنند و اینکه همسایه آنها به کرونا مبتلا شده بود .آنها که خود از اینکه همسایه تا چند روز قبل در همین دورهمی سرکوچه ای با آنها بود و الان در میانشان نیست متعجب بودند .
براساس آمار رسمی، استان مازندران با داشتن 22 شهرستان حدود 100 محله حاشیه‌نشین دارد که 140 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.
طبق این آمار حدود یک هزار و 200 هکتار از اراضی شهرهای مازندران دارای بافت سکونتگاههای غیر رسمی یا همان حاشیه نشین هستند که یک سوم از مناطق حاشیه نشین استان مربوط به شهر قائمشهر است که 452 هکتار وسعت دارد .
ساکنان مناطق حاشیه نشین مهاجران یا افراد با درآمد پایین هستند و این مناطق غالبا از امکانات کمتر فرهنگی ، درمانی و آموزشی به نسبت دیگر نقاط شهرها برخوردار هستند .
رخ نمایی نقص اجتماعی و فرهنگی جامعه در دوران کرونایی
حسین برزگر ، دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی آسیب های اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : جامعه متشکل از افراد مختلف که مراودات خود را دارند و بسته به شرایط رفتارهای فردی و گاها جمعی از خود بروز می دهند .
وی افزود : افراد جامعه براساس شرایط مبتلابه در هر زمان باید نسبت به ساز و کارهایی که از سوی مسولان اعلام و پیاده می کنند تابع باشند که از آن جمله تاکید مسولان در این دوران به ماندن در خانه و پرهیز از حضور در جمع ها است .
برزگر ادامه داد: کرونا و نیاز به قطع زنجیره این بیماری باعث شده تا ساز و کار حرکت جمعی بر حرکت فردی اصل قرار بگیرد یعنی اینکه برای خلاصی از این بیماری باید همگان به راهبردهای ارائه شده از سوی مسئولان توجه بکنیم و اقدام فردی و خود محور بودن تاثیر نامطلوب در مقابله با این بیماری می گذارد و تا همگان بر این ریل و مسیر تعیین شده حرکت نکنند نمی توانیم‌این زنجیره را قطع بکنیم و بر بیماری پیروز شویم .
وی با تاکید بر اینکه زمان حاضر دوره رفتار فردی نیست ، گفت : رفتار برخی افراد در مناطقی خاص همچون حاشیه شهرها نشان دهنده نقص اجتماعی و فرهنگی در جامعه است و هنوز افرادی هستند که به ملاحظات جمعی بی توجهی می کنند .
دکتری جامعه شناسی ادامه داد: نهادهای فرهنگی همچون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ها و یا اینجوها می بایست با حضور در این مناطق انها را برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مصوبات پدافند زیستی آگاهی بدهند و به آنها گوشزد بکنند که در شرایط خاصی قرار داریم که باید همگان رعایت بکنیم .
وی همچنین با اشاره به اینکه غالب ساکنان این محلات بدلیل نداشتن شغل ثابت از وضعیت درآمدی مناسبی برخوردار نیستند ، افزود : در این میان توزیع بسته های حمایتی از سوی دولت می تواند آنها را دلگرم به امنیت درآمد و زندگی بکند و بی توجهی آنها نسبت به این بیماری کم و کمتر شود.
فعالیت 150 تشکل مردم نهاد برای مقابله با کرونا
اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران به عنوان نهادی که تشکل های غیر دولتی یا همان سمن ها زیر مجموعه آن قرار دارد برای مقابله با کرونا اقداماتی را در مناطق حاشیه شهرهای استان انجام داده است که البته از نظر سرپرست این اداره کل در استان باز هم نیاز است اقدامات لازم و مبسوطی در این مناطق انجام شود .
سرپرست اداره کل اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : از 470 تشکل غیر دولتی استان ، 80 تشکل برای مقابله با کرونا داوطلبانه در حال انجام فعالیت هستند .
سعدیه سهرابی افزود : اعضای این تشکل ها در بخش های گروههای جهادی ، گند زدایی ، توزیع بسته های معیشتی و بهداشتی ، آموزش مجازی و نیز شناسایی موارد تخلف از مصوبات پدافند زیستی و معرفی به سازمان های متولی اقدام می کنند .
وی ادامه داد : این افراد با حضور در مناطق حاشیه نشین و آسیب پذیر با توجه به تخصصی که دارند اقدامات لازم درمانی و پزشکی، آموزشی و توزیع بسته های معیشتی برای افراد را انجام می دهند .
به گفته سرپرست اداره کل اجتماعی مازندران همچنین این افراد با حضور در این مناطق ضمن تب سنجی ، اقدامات لازم برای گندزدایی محیط را انجام می دهند تا محیطی عاری از بیماری را در این مناطق داشته باشیم .
وی با اشاره به اینکه فعالیت این سمن ها در برخی شهرستان ها پررنگ و در برخی شهرستان ها کم رنگ است ، ادامه داد : به طور مثال در مناطق حاشیه نشین نوبنیاد ساری ، تشکل های مردمی وارد عمل شدند و یا در مناطق حاشیه نشین شهرستان نکا نیز تشکل های مردمی به خوبی فعالیت می کنند تا در زمینه کنترل این بیماری در این نقاط نیز بتوانیم به نتایج خوبی برسیم .
سهرابی گفت : اما در برخی شهرستان های مازندران همچون قائمشهر آنچنان که باید و شاید تشکل های مردمی و اینجوها وارد عمل نشده اند و همچنان در مناطق حاشیه نشین این شهرستان احساس کمبود و غفلت در خصوص مقابله با کرونا احساس می شود .
وی اضافه کرد : با توجه به اینکه فعالیت در زمینه مقابله با کرونا توسط اینجوها کار داوطلبانه است و ما به عنوان نهاد دولتی نمی توانیم به صورت دستوری با آنها رفتار بکنیم اما در این شرایط و وضعیت کنونی تقاضا داریم که اینجوها دستگیر نهادهای دولتی بخصوص در مناطق حاشیه شهرها باشند .
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
زندگی پس از کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/118300/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد