پیام مازند

آخرين مطالب

شهرنوشت بررسی کرد

پیش‌بینی تحقق نیافتن نیمی از بودجه 1399 شهرداری تهران

پیش‌بینی تحقق نیافتن نیمی از بودجه 1399
  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهرنوشت:  برآوردها نشان می‌دهد به دلیل تحمیل هزینه‌های زیاد به شهرداری و فقدان درآمدزایی، نیمی از منابع درآمدی این نهاد در سال 1399 محقق نخواهد شد. 

به گزارش خبرنگار شهرنوشت؛ درآمدها قطع شده اما؛ هزینه‌ها پابرجاست. از هزینه نگهداشت شهر تا پرداخت حقوق و مزایای کارکنان؛ اینها به اضافه دو هزار و 500 میلیارد زیان به شهرداری تهران، از دستاوردهای شیوع ویروس کروناست، نهادی که درآمدزایی خاصی نداشته اما هزینه های گذشته و بار جدید مالی همچنان باقیست. بخشی از زیان دو هزار و 500 میلیارد تومانی، چشم پوشی شهرداری به بخشی از درآمدهایش برمی‌گردد مثل بخشودگی اجاره اماکن تفریحی و تعطیلی آنها به خصوص در حوزه باشگاه‌های ورزشی، سینماها و برج میلاد یا تمدید مهلت به شهروندان برای پرداخت عوارض پایدار شهری.
در بخش هزینه‌ها، آمار دقیقی از هزینه کرد شهرداری تهران درباره مقابله با ویروس کرونا وجود ندارد، اما در اینکه خرید اقلام و تجهیزات ضدعفونی کننده بر بار مالی نگهداشت شهر اضافه شده است تردیدی نیست.
بررسی‌ها نشان می‌دهد مهمترین و بزرگترین منابع درآمدی شهرداری از شهرسازی و مالیات بر ارزش افزوده بوده است، یعنی حدود نیمی از بودجه شهرداری از محل صدور پروانه، تغییر کاربری و تراکم است. اما شیوع ویروس کرونا و به تبع آن کاهش شدید فعالیت‌های عمرانی و ساخت و ساز در کمتر از یکماه اخیر در تهران سبب شده 20 تا 50 درصد از درآمدهای شهرداری که هرساله در اسفند محقق می‌شد، اینبار محقق نشود.
در بخش مالیات بر ارزش افزوده هم قرار بود چیزی نزدیک به پنج هزار میلیارد تومان به شهرداری برسد؛ درواقع سه درصد از سهم مربوط به شهرداری ها از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که با کسادی بازار و تعطیلی کسب و کارها و همینطور بستن حساب‌های مالیاتی صاحبان کسب و کار پیش‌بینی می‌شود بخش زیادی از این سهم محقق نشود.
هزینه‌های شهرداری در بخش خدمات
در حوزه خدمات و نگهداشت شهر که تقریبا بعد از حقوق و مزایای کارکنان بیشترین درآمدهای شهر را می بلعد هم شرایط به همین گونه است. از آنجایی که تنها متولی ارائه خدمات کفن و دفن، شهرداری تهران است، بنابراین اثر مستقیمی بر هزینه های ناشی از کفن و دفن، هم بر محل دفن و هم بر همراهان متوفی و هم بر کارکنان و متولیان خدمات کفن دارد.
در بخش دیگر حوزه خدمات، هزینه تحمیلی بر نظافت معابر، جمع آوری و تفکیک زباله های آلوده، تامین خدمات حمل ونقل اتوبوسرانی، مترو و تاکسی و هزینه ضد عفونی وسایل حمل و نقل و سطح شهر برای شهرداری تهران قابل توجه خواهد بود و به این دو باید هزینه های مربوط به مرخصی اجباری کارکنان و فقدان امکان جایگزین برای آنها را هم اضافه کرد.
بخش دیگر زیانهای شهرداری تهران، درواقع زیانهایی است که در آینده رخ خواهد داد؛ برخی ناظران شهری معتقدند با توجه به شرایط موجود و پیش بینی تداوم اپیدمی کرونا دستکم تا سه ماه اول سال1399 ، تحقق منابع مالی پیش‌بینی شده در بودجه سال 1399 شهرداری بسیار مبهم است. از طرف دیگر دولت هم به طور قطع نه توانایی پرداخت مطالبات شهرداری را دارد و نه این موضوع را در اولویت خود قرار می‌دهد. این در شرایطی است که مثلا در ایالات متحده پس از آنکه سنا بسته محرک 2 تریلیون دلاری را برای مقابله با کرونا ارائه داد، 150میلیارد دلار آن برای کمک به دولتهای محلی اختصاص یافت.
احتمال تحقق 55 درصدی بودجه 1399 شهرداری
مرکز مطالعات شهرداری تهران به عنوان بازوی پژوهشی این سازمان، در تازه‌ترین گزارش خود درباره ویروس کرونا و اثرهای اقتصادی آن بر شهر، پیش بینی کرده که بودجه سال 1399 شهرداری حداکثر55 درصد محقق شود و در خوش بینانه ترین حالت، تحقق نیافتن منابع مالی ناشی از بودجه سبب هدایت شهرداری به سمت انتشار اوراق بدهی گسترده خواهد شد و این به معنی افزایش بدهی های انباشته شهرداری است.
این مرکز همچنین به مدیران شهری توصیه کرده است که در این شرایط به مدیریت تصمیم گیری کارشناسی روی آورده و در مورد اولویت ها برای مصرف منابع تصمیم بگیرند و درباره ابزارهای تحقق تامین مالی نیز به سرعت آسیب شناسی کنند.
پیشتر محسن طباطبایی مزدآبادی دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفته بود: «شهرداری‌ها نسبت به دولت‌های مرکزی آزادی عمل کمتری برای جبران کسری بودجه دارند بنابراین کاهش منابع درآمدی آنها ممکن است مستقیما بر نحوه خدمات دهی آنها تاثیر بگذارد و اگر کمک‌های دولت مرکزی نباشد ممکن است تا مدتها در بحران مالی فرو بروند.»
موضوع مهم دیگری که اکنون مدیران شهری با آن دست به گریبان هستند این است که شهرها برای مدت طولانی نمی توانند تعطیل بمانند چرا که مضرات اقتصادی آن بسیار ویرانگر خواهد بود بلکه باید راهی برای بازگرداندن حیات اقتصادی اجتماعی آنها به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیدا کرد.
بسیاری از محققان بر این باورند که این شرایط پاندمیک جهانی نه تنها شکل و ساختار شهرها و زندگی شهری بلکه الگوهای جهانی اقتصاد را نیز تغییر خواهد داد و جهان پساکرونا دیگر هیچگاه به مانند قبل از کرونا نخواهد بود.
خبرنگار: فریبا رحمانی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/119331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران