پیام مازند

آخرين مطالب

ستاد اقتصادی پسا کرونا در مازندران تیری در تاریکی اقتصادي

ستاد اقتصادی پسا کرونا در مازندران تیری در تاریکی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- روند ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران از دو هفته پیش کاهشی شده که امید برای برگشت به زندگی عادی و از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را افزایش داده و پیش زمینه این امید به آینده تشکیل ستاد اقتصادی پسا کرونا در این خطه شمال کشور است.

اگرچه هنوز قضاوت در مورد زمان برگشت به روزهای عادی با فروکش کردن نسبی ویروس کرونا در اکثر استان های کشور و پیشتازی استان مازندران که ناشی از برخی تدابیر پیشگیرانه و مقابله ای از جمله ممنوعیت و محدودیت تردد در محورهای اصلی و درون شهری ، طرح فاصله گذاری ، جامع عمل پوشاندن به پویش های نه به سفر، نه به طبیعت، در خانه می مانیم و چندین و چند برنامه دیگر ملی و استانی به دست آمده زودهنگام است، ولی تشکیل ستاد اقتصادی در این استان که در برخی حوزه ها از جمله گردشگری بیشترین آسیب را از ویروس کرونا متحمل شد، می تواند تیر در تاریکی باشد که شانس مازندران را برای کاهش آسیب های ناشی از این ویروس افزایش خواهد داد.
تشکیل ستاد اقتصادی گامی رو به جلو
یک کارشناس مسایل اقتصادی می گوید: تشکیل ستاد اقتصادی پسا کرونا در شرایطی که به نظر می رسد این ویروس در اکثر استان های کشور روند نزولی به خود گرفته، می تواند گامی رو به جلو تلقی شود و مثبت انگاری برای این ستاد بسته به نوع تصمیم گیری و عملیاتی شدن آن در فعالیت های هدف دارد.
حسین صیدانلو در گفت و گو با خبرنگارایرنا گفت : در شرایط فعلی نه تنها استان مازندران که در سطح ملی ما نیازمند به اتخاذ تدابیری مناسب اقتصادی برای پسا کرونا داریم و در کنار برخی محدودیت های اجتماعی، باید فرایند اقتصادی را در حالی که کشورمان از تحریم رنج می برد در دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم آسیب های ناشی از این ویروس را در سطح ملی کاهش دهیم.
رونق اقتصادی پایه تصمیم گیری ستاد
وی اضافه کرد : هر تصمیمی در ستاد های اقتصادی ملی و استانی در پسا کرونا باید به گونه ای باشد که بتواند رونق اقتصادی را در کشور رقم بزند، نه این که صرفا جنبه حمایتی و به خصوص حمایت های موقتی داشته باشد که مسکنی بوده و نمی تواند در درازمدت کشور را از بحران نجات دهد.
این کارشناس اقتصادی در مورد صدور کارت های اعتباری خرید برای مردم، استمهال تسهیلات واحدهای تولیدی و صنعتی، تصویب بیمه بیکاری برای کارگران واحدهای تولیدی غیر فعال ناشی از کرونا و سایر طرح های دیگر را با وجود تایید موقتی می داند و معتقد است: تمام این مصوبات موقتی است و مهمترین تصمیم تعیین پروتکل بهداشتی برای برگشت به کار تدریجی واحدهای تولیدی و صنعتی است، چرا که هیچ آینده خوشبینانه ای برای از بین بردن کامل خطر ویروس کرونا در جهان وجود ندارد و به ناچار حداقل در یک ماه آینده در سطح جهانی کشورها مجبور می شوند، برخی مصوبات را برای برگشت تدریجی به فعالیت های اقتصادی داشته باشند.
صیدانلو صدور کارت اعتباری خرید را تا حدودی موثر می داند، ولی می گوید : رقمی که دولت برای کارت اعتباری پیش بینی کرده، صرفا می تواند واحدهای تولید ارزاق عمومی را به فعالیت بیشتر وادارد، در حالی که این واحدها در شرایط فعلی نیز برای تامین نیاز جامعه با وجود شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اکثر واحدهای اقتصادی فعالیت دارند.
وی اعتقاد دارد که دولت باید یارانه خود را برای کمک به رونق اقتصادی در بخش هایی چون صنعت ساختمان که بیشترین پوشش را از لحاظ اقتصادی و اشتغال دارد، به کار گیرد تا با رونق این فعالیت ها چند ده واحد اقتصادی دیگر به مدار تولید برسند.
شناسایی واحدهای آسیب پذیر گام نخست ستاد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران می گوید: ستاد اقتصادی پسا کرونا در این خطه شمال کشور با دستور استاندار مازندران در راستای چگونگی کمک به واحدهای آسیب پذیر اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و تسهیل فرایند برای برگشت این واحدها به مدار تولید در آینده است.
حسن خیریانپور گفت : در این ستاد مدیران اقتصادی استانی هر کدام موظف شدند در حوزه های اقتصادی تحت پوشش خود برنامه هایشان را برای کمک به واحدهای آسیب پذیر ارایه کنند تا بتوانیم در ستاد به صورت جمعی این برنامه ها را عملیاتی کنیم.
وی اضافه کرد : به عنوان مثال سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان موظف شد تا واحدهای تولیدی و صنعتی که با شیوع ویروس کرونا فعالتشان متوقف شده را شناسایی و نیازمندیهای این واحدها را برای برگشت به تولید رصد کند تا بتوانیم متناسب با نوع آسیب کمک هایی را در قالب تسهیلات بانکی، استمهال تسهیلات، تاخیر در پرداخت مالیات، سهم بیمه کارفرمایان داشته باشیم.
معاون استاندارمازندران اظهارداشت : علاوه بر آن تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان برای کمک به کارگران این واحدها نیز بیمه بیکاری را با همکاری تامین اجتماعی در دست اجرا دارند و سامانه ای برای ثبت نام کارگران ساماندهی شد به گونه ای که بیش از 17 هزار کارگر تاکنون ثبت نام کردند که پس از پالایش بیمه بیکاری آنها برای سه ماهه اسفند 98 تا اردیبهشت ماه برقرار خواهد شد.
خیریانپور افزود : همچنین برای اختصاص کارت اعتباری خرید به کارگران ، رانندگان تاکسی، اتوبوس و سایر گروههایی مشمول نیز مطابق با دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا عمل خواهد شد.
وی اضافه کرد : بانک های استان مازندران نیز دراین ارتباط پای کار آمدند تا بتوانیم بسته های حمایتی را در قالب تسهیلات بانکی و یا استمهال تسهیلات پیشین برای واحدهای آسیب پذیر داشته باشیم.
معاون استاندار مازندران می گوید : در هر صورت ستاد اقتصادی پسا کرونا در استان مازندران از حالا فعال شده تا بتواند زمینه بازگشت سریع واحدهای اقتصادی استان به فعالیتشان را پس از شکست کرونا تسهیل کند و به نظر می رسد تصمیم این ستاد می تواند این برگشت را تسهیل کند.
خیریانپور یکی از مصوبات پسا کرونایی این ستاد را تسهیل در پرداخت تسهیلات برای خرید دستگاه مکانیزه نشاء کاری در شالیزارهای استان دانست و گفت : براساس این مصوبه بانک کشاورزی استان موظف شد تا با سرعت نسبت به پرداخت تسهیلات برای خرید 300 دستگاه نشاء مکانیزه انجام دهد که با این احتساب دستگاههای موجود در استان حدود 100 هزار هکتار از اراضی شالیزاری مازندران به صورت مکانیزه زیر کشت می رود.
برگشت به تولید واحدهای کوچک
پیش از این مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز فراخوان بازگشت به تولید واحدهای کوچک استان را با رعایت پروتکل های بهداشتی صادر کرد و گفت : این واحدهای تولیدی کوچک و کارگاهی که تعدادشان به بیش از 40 هزار واحد می رسد، می توانند فعالیت تولیدی خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شروع کنند.
حسینعلی قوانلو در گفت و گو با ایرنا گفت : این واحدها صرفا باید تولید خود را شروع کنند، تا بتوانند پس از عادی شدن شرایط تولیدشان را به بازار عرصه کنند و بازار دچار مشکل نشود.
ویروس کرونا در استان مازندران که از سی ام بهمن ماه با شناسایی دو مورد بیمار مبتلا به کرونا در بابل شیوع یافت، پیش بینی می شود حداقل 40 هزار کارگر اعم از واحدهای تولیدی و صنعتی و خدماتی بیکار شوند که تاکنون بیش از 17 هزار نفر برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند.
مازندران سه هزار واحد تولیدی و صنعتی با 60 هزار کارگر دارد که اکثر این واحدها با شیوع ویروس کرونا به تعطیلی تحمیلی رفتند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا اشتغال زایی
پروندهٔ خبری
زندگی پس از کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/121324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تمدید اعتبار پروانه چاههای کشاورزی در مازندران

معرفی شخصیت امام(ره) در دستورکار متولیان فرهنگی قرار گیرد

برگزاری مسابقات تکواندو قهرمان قهرمانان تکواندو پسر مازندران

وعده جدید درویش به بازیکنان پرسپولیس

اندیشه های امام خمینی برای نسل کنونی جامعه بازخوانی و تبیین شود

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

افزایش 8 درصدی ماموریت های اورژانس مازندران

شرکت های بین المللی حمل ونقل مازندران تعیین تکلیف می شوند

پسماند کشاورزی یکی از معضلات زیست محیطی مازندران

مازندرانی ها 16 هزار بار به اورژانس مزاحمی زنگ زدند

تولید 21 اثر در نخستین کارگاه طراحی پوستر جوانی جمعیت در بابل

دستگیری 2 حفارغیر مجاز و کشف و ضبط فلزیاب در بهشهر

16 هزار تماس مزاحمی سال گذشته در اورژانس مازندران ثبت شده است

بی حجابی فرهنگ تحمیلی جوامع غربی بر جامعه اسلامی است

محور کرج -چالوس طی 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برداشت توت‌فرنگی در مزارع مازندران

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

پیدا شدن جسد گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

یک شهید و هشت زخمی در حمله به مقر حشد الشعبی عراق

واکنش حماس به انفجار‌ها در پایگاه نیرو‌های حشد الشعبی

محور کرج ـ چالوس برای 2 روز مسدود است

یک شهید و 8 مجروح در انفجار پایگاه کالسو در عراق

تاثیر دیپ‌ فیک‌ ها بر انتخابات هند؛ استقبال سیاستمداران از پدیده غیر واقعی (فیلم)

محور کرج -چالوس در 2 روز آینده از ساعت 9 تا 15 مسدود می‌شود

برنامه های ارتحال امام خمینی(ره) باید پربارتر از گذشته برگزار شود

آتش سوزی جنگل های سکوتپه ساری خاموش شد

دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن طرح نور (عفاف و حجاب) هستند

دستگیری متخلفان شکار و صید در 4 شهر مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/ شهادت هفت فلسطینی

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

انتصاب مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی مازندران

دموکراسی دیپ‌ فیک‌ در هند/ چگونه هوش مصنوعی شکل انتخابات 2024 را تغییر داد؟ (فیلم)

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد