پیام مازند

آخرين مطالب

توهم شکست کرونا در بازار نوشهر مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر – ایرنا – طرح فاصله گذاری هوشمند در مازندران همزمان با سایر استان ها از روز گذشته (شنبه) به اجرا درآمد اما بازار برخی شهرستان‌ها پس از یک تعطیلی طولانی چنان به استقبال فعالیت رفته که گویی کرونا شکست خورده و شرایط عادی شده است.

پس از اجرای موفقیت‌آمیز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ، گام بعدی این طرح با نام فاصله گذاری هوشمند از روز شنبه 23 فروردین در تمامی استان های کشور با رعایت الزامات سلامت محیط و کار در واحدهای صنفی و صنعتی به مرحله اجرا در آمد و مقرر شد که این طرح در پایتخت و در شهر تهران به دلیل شرایط خاص وجود جمعیت و شاهراه بودن اقتصادی _ اجتماعی از روز 30 فروردین ماه اجرا شود.
در این طرح کلیه مالکان، مدیران و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی باید به آدرس salamat.gov.ir ثبت نام کنند. در این سایت یک سری اطلاعات کلی از افراد پرسیده شده و افراد اطلاعات خود نظیر کد ملی، آدرس و مشخصات واحد صنفی و صنعتی را بارگذاری می‌کنند و در آنجا اعلام می‌کنند که به مقررات بهداشتی پایبند بوده و با رعایت این مقررات می‌توانند فعالیت واحد صنفی و صنعتی خود را با شرایط پاندمی ویروس کرونا منطبق کنند.
در مازندران نیز این طرح از روز گذشته به مرحله اجرا درآمد و بنا بر اعلام رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران 75 درصد صنوف استان جز اصناف کم خطر محسوب شدند که براساس این مصوبه صنوف با رعایت پروتکل‌های بهداشتی قادر به فعالیت خواهند بود و در این میان صنوف پرخطر نیز تا پایان فروردین اجازه فعالیت نخواهند داشت.
بر اساس اعلام اتاق اصناف ایران ، فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به غیر از فروشگاه‌های سوپرمارکتی، بهداشتی و شوینده، پاساژ و مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، روزبازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی و گیم‌نت، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، تالار پذیرایی و سالن مراسم، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا از مشاغل پرخطر محسوب می شوند.
اما آنچه که روز گذشته و با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در بازار مازندران اتفاق افتاد با دستور العمل های ابلاغ شده کمی تا حدودی منافات داشت و باز بودن بسیاری از صنوف پرخطر بدون رعایت پروتکل های بهداشتی سئوال برانگیز بود.
بازاریان در روز شنبه گویی دل را به دریا زده بودند و پس از یک تعطیلی طولانی خسته کننده همراه با زیان مالی فراوان مغازه های خود را برای پذیرش مشتری آماده می کردند و همدیگر را نیز به باز کردن مغازه ها تشویق می نمودند.از اغذیه فروشی ها و فست فودها گرفته تا طلافروشی ها ، پاساژها ، آرایشگاه ها و آجیل و خشکبار همه باز بودند به طوری که انگار هیچ اتفاقی در این دیار روی نداده و کرونا جان کسی را نگرفته است.
شرایط بازار در زیر سایه کرونا عادی به نظر می رسید و مردم به خرید مایحتاج خود مشغول بودند و خیابان ها نسبت به روزهای گذشته شلوغ شده بود و دستفروشان دوره گرد نیز طبق روال همیشگی در سطح شهر حضور داشتند و گویی همه کرونا را فراموش کرده اند.
بازگشت بازار به شرایط قبل از کرونا
یک شهروند سلمانشهری درباره حضورش در بازار گفت : پس از مدتها خانه نشینی امروز به بازار آمدم تا اقلام مصرفی مورد نیاز خانواده را خریداری کنم و به خانه برگردم و اگر ضرورتی نداشت اصلا این کار را نمی کردم.
احمد حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : باز شدن مغازه ها می تواند یکی از عوامل بیرون آمدن مردم از خانه ها باشد و اگر در این زمینه خوب مدیریت نشود با تردد زیاد افراد در سطح شهر مواجه خواهیم شد.
وی اظهار داشت : عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی ، تجمع افراد در برابر برخی مغازه های توزیع اقلام مصرفی ، عدم رعایت برخی مغازه داراها به اصول بهداشتی و کاهش حساسیت های بهداشتی در جامعه از جمله مخاطراتی است که می تواند شیوع کرونا را گسترش دهد.
این شهروند افزود: متاسفانه با وجود هشدارهای مکرر مسئولان نسبت به رعایت اصول بهداشتی ، باز شاهد آن هستیم که برخی افراد آب دهان خود را به بیرون می ریزند و با زدن انگشت به زبان خود پول های کثیف را شمارش می کنند.
حسین زاده پایین بودن سطح اطلاعات بهداشتی برخی افراد را بسیار رنج آور دانست و ادامه داد : عدم رعایت اصول بهداشتی توسط اینگونه افراد می تواند روند کاهشی ابتلا به کرونا را در کشور متوقف و حتی برعکس نماید و می بایست با اینگونه افراد برخورد جدی صورت گیرد.
وی یادآور شد : در شرایطی که مسئولان شرایط موجود را عادی نمی دانند ، بازار به سوی عادی سازی پیش می رود و ادامه این روند می تواند زحمات چندین ماهه پزشکان ، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان ها را بر باد دهد.
البته در این میان بودند افرادی که بدون هیچ استدلال علمی و منطقی اعتقاد داشتند که شرایط کاملا عادی شده و خطر کرونا کسی را تهدید نمی کند و مسئولان از ترس هجوم مردم به بازار و افزایش ترددها آن را اعلام نمی کنند.
آنها همچنین اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند را به مثابه چراغ سبزی از سوی دولت به بازار برای از سر گیری فعالیت ها می دانستند تا بیش از این بازاریان دچار ضرر و زیان نشوند.
فعالیت صنوف پرخطر نتیجه کاهش اعتماد به مسئولان
یک فعال اقتصادی در غرب مازندران با هشدار نسبت به عادی شدن شرایط بازار گفت : در طرح فاصله گذاری هوشمند قرار نبود صنوف پر خطر فعالیت داشته باشند اما بازار بدون توجه به اطلاعیه های صادر شده فعالیت مجدد خود را از سر گرفته و دیگر به شرایط هفته های گذشته باز نخواهد گشت.
اسماعیل فرهادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بازار از یکسو شرایط کسب و کار پر رونق شب عید را به واسطه کرونا از دست داده و از سوی دیگر با انبوهی از مطالبات رو به روست و نگرانی های زیادی در این زمینه متوجه آنهاست.
وی با ابراز نارضایتی از عملکرد برخی بانک ها ، اظهار داشت : متاسفانه در این شرایط سخت برخی بانک ها با وجود توصیه های صورت گرفته با بازار همکاری ندارند و علاوه بر اینکه چک ها را برگشت می زنند ، اقساط را نیز برداشت می کنند که همین مساله موجب نارضایتی فعالان بازار شده است.
فرهادی به پیامک های مکرر ادارات آب ، برق ، گاز و مخابرات بابت پرداخت قبوض اشاره کرد و افزود : دستگاه های اجرایی باید بین شرایط کرونایی و پیش از آن تفاوت قائل شوند و همراه بازار و مردم باشند اما در واقعیت شرایط به گونه ای دیگر است و ادامه این روند می تواند منجر به افزایش بی اعتمادی نسبت به مسئولان شود.
وی یادآور شد : از سرگیری فعالیت های صنوف پرخطر بخشی از تبعات این بی اعتمادی است که می تواند مشکل ساز شود و باید مسئولان نظارت ها را در این زمینه دو چندان کنند.
آموزش و اطلاع رسانی حلقه مفقوده طرح فاصله گذاری هوشمند
در حالی که شروع به کار اصناف مشروط به ثبت نام در سامانه وزارت بهداشت است اما بسیاری از بازاریان یا از این موضوع بی اطلاع هستند و یا اینکه نسبت به نحوه ثبت نام اطلاعات کافی ندارند و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از کسبه بازار از آن استقبال نکنند.
برخی نیز دادن تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند را نوعی بهانه به دستگاه های نظارتی می دانند و معتقدند که مسئولان نباید با بازار که در این شرایط سخت نهایت همراهی را داشته اینگونه رفتار می کردند.
یکی از بازاریان قدیمی شهر تنکابن که در حوزه توزیع آجیل و خشکبار فعالیت دارد در این باره گفت : خبر ثبت نام در سامانه را از همکارانم شنیدم اما تاکنون موفق به انجام آن نشدم و قرار است پسرم این کار را انجام دهد.
سیف الله رعیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در این شرایط کرونایی باید تمامی موازین بهداشتی رعایت شود تا مشتریان رغبتی برای خرید داشته باشند و با خیال آسوده آن را استفاده نمایند.
وی اظهار داشت : از زمان های قدیم بازار نسبت به برخی دستورالعمل ها واکنش منفی نشان می داد و آن را مغایر با اهداف خود می دانست و این موضوع تاکنون نیز ادامه دارد.
به گفته این بازاری قدیمی ، برخی از بازاریان در سامانه ثبت نام کرده اند و کد رهگیری دریافت نموده اند اما اطلاعاتی نسبت به کاربرد این کد ندارند و باید آموزش های گسترده تری در این زمینه صورت گیرد تا برخی از ابهامات و شبهات پیرامون این موضوع برطرف شود.
وی یادآور شد : باید اتحادیه ها علاوه بر اطلاع رسانی در فضای مجازی نسبت به تهیه بروشور جهت آگاه سازی بازار از طرح فاصله گذاری هوشمند اقدام نمایند.
ا صناف مازندران برای دریافت کد فعالیت اقدام کنند
عضو هیات نمایندگان اصناف مازندران در اتاق اصناف ایران گفت : در این مرحله هوشمندسازی فاصله و الزام دریافت کد فعالیت ، اصناف استان برای اینکه با مشکلی مواجه نشوند با مراجعه به کافی‌نت‌ها ثبت نام‌خود را در سامانه انجام دهند تا بتوانند کد را دریافت کنند.
عباس رمدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در طرح ملی هوشمندسازی فاصله گذاری بنا بر این است واحدهای صنفی کم خطر با مراجعه به سایت وزارت بهداشت پس از مطالعه پروتکل های بهداشتی تعهد الکترونیکی را امضا کنند تا کد فعالیت برای آنها صادر شود.
وی با اعلام این که ثبت نام در این سامانه از نخستین ساعات بامداد روز شنبه شروع شده است ، گفت : نداشتن کد فعالیت یکی از موارد اعمال قانون برای واحدهای صنفی متخلف به شمار می رود که باعث پلمب این واحدها می شود و در این زمینه چشم پوشی نمی شود .
رمدانی با اشاره به فعالیت بیش از 640 اتحادیه صنفی در مازندران ، افزود : اطلاع رسانی لازم در این خصوص به تمامی این اتحادیه ها ارائه شد و این افراد نیز با شیوه های مختلف اطلاع رسانی از جمله کانال های تلگرامی و پیامک موارد را به واحدهای صنفی خود اعلام کرده اند .
نایب رییس اتاق اصناف مرکز مازندران گفت : مهلت زمان ثبت نام و دریافت کد فعالیت یک هفته ای است و در این مدت واحدهای صنفی باید اقدام کنند.
وی افزود : البته در این بین واحدهای صنفی سنتی وجود دارند که اطلاعات محدودی در این زمینه دارند که بازرسان نکات موردنظر را به آنها اعلام می کنند تا اقدام لازم برای دریافت کد فعالیت را انجام دهند.
رمدانی با اشاره به فعالیت حدود 160 هزار واحد صنفی در مازندران گفت : به طور متوسط سه نفر در هر یک از این واحدهای صنفی مشغول به کار هستند که در دوران کرونایی بسیار آسیب دیدند .
وی یادآور شد : اصناف مازندران همواره در عرصه های مختلف پای کار بودند و در این برهه زمانی که مساله سلامت مطرح است همچنان در عرصه حضور دارند .
برچسب‌ها
ویروس کرونا تنکابن وزارت صنعت معدن و تجارت
پروندهٔ خبری
کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/122429/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!