پیام مازند

آخرين مطالب

چه اقشاری از پوشش نهادهای حمایتی برخوردار می‌شوند؟ مقالات

چه اقشاری از پوشش نهادهای حمایتی برخوردار می‌شوند؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - یکی از پرسش‌های اقشار آسیب‌پذیر این است که چه افرادی با چه ویژگی‌هایی می‌توانند زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرد و هر نهادی از چه گروهی حمایت می‌کند؟

در استان مازندران همانند دیگر استان های کشور اقشار آسیب پذیر متعددی وجود دارد. یکی از بزرگ ترین مشکلات این افراد یا خانواده ها هم عدم آگاهی از امکان پوشش نهادهای حمایتی است و اینکه چگونه می توانند از حمایت این نهادها برخوردار باشند .
مهم ترین نهادهای حمایتی دولتی در کشور سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند که در استان مازندران حدود نیم میلیون نفر را تحت پوشش دارند نیمی از این تعداد زنان سرپرست خانوار هستند.
چه افرادی مشمول حمایت بهزیستی می‌شوند؟
سازمان بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی جامعه و در راستای بهترزیستن خدمات متنوعی را به عموم مردم و همچنین جامعه هدف خود ارائه می دهد.
خدمات سازمان بهزیستی طیف گسترده ای از پرداخت مستمری تا تسهیلات توانمند سازی ، ساخت خانه برای معلولان ، ارائه بسته های حمایتی ، تجهیزات برای مددجویان حوزه توانبخشی و موارد دیگر را شامل می شود.
تمامی افرادی که در راستای اهداف و وظایف سازمان بهزیستی به دلیل آسیب جسمی، ذهنی، روانشناختی و اجتماعی بنا به تشخیص سازمان واجد شرایط و نیازمند استفاده از خدمات باشند ، می توانند با مراجعه به سازمان و تشکیل پرونده مددکاری از خدمات سازمان بهره مند گردند .
طبق ساز و کار بهزیستی متقاضی می تواند درخواست تشکیل پرونده را به بهزیستی شهرستان محل سکونت خود تحویل نموده و طی ارجاع درخواست به ستاد پذیرش شهرستان و ارائه مدارک لازم وضعیت متقاضی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و پس از تایید شرایط پذیرش ، پرونده تشکیل می گردد و مددجو می تواند از حمایت های توانبخشی و اجتماعی سازمان طبق دستورالعمل بهره مند شود.
البته شرایط عمومی برای تشکیل پرونده در مراکز بهزیستی به منظور برخورداری از خدمات حمایتی عدم حمایت و تحت پوشش قرار نداشتن در سایر نهادها و دستگاههای های حمایتی ،ارائه مدارک لازم جهت تشکیل پرونده و تشخیص مددکار سازمان است.
مدارک لازم برای تشکیل پرونده هم شامل مدارک پزشکی (در حوزه توانبخشی) و مدارک دال بر بی سرپرستی یا بدسرپرستی از قبیل گواهی فوت نامه سرپرست ، طلاق نامه ، گواهی متواری یا مفقودالاثربودن سرپرست ،زندانی بودن یا از کارافتادگی سرپرست (در حوزه امور اجتماعی ) اصل قیم نامه( در صورتی که متقاضی قیم داشته باشد)، برای تشکیل پرونده لازم و ضروری می باشد.
انواع خدمات بهزیستی
خدمات بهزیستی طیف گسترده ای از حمایت ها را شامل می شود. اما در اینجا ما به مهم ترین آنها را که ارتباطی با کاهش فشار اقتصادی آنها داشته و به طوری با ویروس کرونا نیز ارتباط دارد ، مطرح خواهیم کرد.
ارائه خدمات توانبخشی به معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن در منزل، ارائه خدمات مراقبت در منزل به معلولین، سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در مراکز روزانه، ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به معلولان، سالمندان، بیماران روانی مزمن و افراد دارای اختلال طیف اوتیسم در مراکز روزانه بهزیستی از جمله خدمات بهزیستی در حوزه مددجویان معلول یا از کار افتاده است.
همچنین ارائه خدمات درمان سرپایی وابستگی به موادمخدر در مراکز روزانه بهزیستی، انتقال فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی به خانواده (فرزندخواندگی، امین موقت)نیز ازدیگر خدمات بهزیستی است .
اما خدمات بهزیستی شامل برخی امتیازات رفاهی نیز می شود که تایید صلاحیت افراد تحت پوشش جهت معافیت از پرداخت حق انشعاب آب، گاز و برق، تایید صلاحیت افراد تحت پوشش جهت دریافت پلاک ویژه خودرو معلولین، تایید صلاحیت افراد تحت پوشش جهت معافیت سربازی ، تایید صلاحیت معلولین و معرفی به سازمان سنجش برای برخورداری از سهمیه ، تایید صلاحیت افراد تحت پوشش و معرفی به بیمه سلامت، تایید صلاحیت افراد تحت پوشش و معرفی به سازمان فنی و حرفه ای را شامل می شود.
علاوه بر ابن صدور کارت شناسایی معلولین، ساماندهی مشارکتهای مردمی و خدمات داوطلبانه بهزیستی، ارائه آموزش مهارتهای زندگی و آماده سازی شغلی به زنان سرپرست خانوار تحت پوشش، اعضای خانواده آنها و گروههای همیار زنان سرپرست خانوار، پرداخت حق بیمه درمانی افراد تحت پوشش، پرداخت سهم بیمه خویش فرمایی افراد تحت پوشش، پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان و دختران شهری، روستایی و عشایری، حمایت بیمه ای تأمین آتیه فرزندان تحت سرپرستی بهزیستی است .
اما مهم ترین بخش حمایتی بهزیستی ارائه خدمات معیشتی است. این خدمات شامل ارائه سبدغذایی به خانواده های زن سرپرست، ارائه شیرخشک مورد نیاز جامعه هدف بهزیستی، پرداخت کمک هزینه معیشت برای افراد تحت پوشش بهزیستی در قالب مستمری ماهیانه ، پرداخت کمک هزینه به خانواده های دارای فرزند چندقلو است.
برخوداری از این امکانات منوط به ثبت نام در مراکز بهزیستی شهرستان ها و تشخیص کارشناسان شهرستانی و استانی است.
مشمولین حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)
کمیته امداد امام خمینی از دیگر نهاد های حمایتی دولتی در کشور محسوب می شود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به طور گسترده در مناطق شهری و روستایی به ارائه خدمات می پردازد.
براساس طرح مددجویی کمیته امداد خانواده‌هایی تحت حمایت قرار می‌گیرند که به دلیل مواردی از قبیل فوت سرپرست، طلاق، مفقودی یا متارکه سرپرست، از کار افتادگی سرپرست، بیماری سرپرست، اشتغال به خدمت نظام‌وظیفه سرپرست یا نان آور خانوار، زندانی شدن سرپرست یا نان آور خانوار و نظایر آن، قادر به تامین مخارج اولیه زندگی خانواده خود نمی‌باشند.
همچنین خدمات این نهاد شامل ایتام و فرزندان بد سرپرست، زنان سرپرست خانوار، کودکان دچار سوءتغذیه، سالمندان، دانشجویان و دانش آموزان نیازمند می شود که با توجه به نوع نیاز مددجویان برای آن‌ها بسته‌های خدمتی تهیه‌شده است.
خدمات کمیته امداد شامل کمک‌هزینه ازدواج، وام ضروری، امور حقوقی و قضایی، اشتغال، مسکن، پرداخت کمک‌معیشت و کالا، کمک به ازدواج مجدد زنان، معافیت انشعابات، تسهیلات نظام‌وظیفه، خدمات درمانی و امور بیمه، خدمات مشاوره‌ای و آموزش و امور فرهنگی است.
شرایط ثبت نام برای برخوداریاز خدمات کمیته امداد
مانند تمامی ثبت نام های دیگر ، برای نام نویسی برخورداری از پوشش حمایتی کمیته امداد باید مدارک شناسایی خود و افراد تحت پوشش به همراه مدارک تحصیلی و عکس را آماده کنید.
نخستین مرحله ، مراجعه به ادارات شهرستانی کمیته امداد است تا مسئولان اقدام به اخذ درخواست کتبی از متقاضی ، مصاحبه حضوری با وی کرده و فرم پذیرش اولیه توسط مددکار پر و پذیرش شود.
مرجله بعدی مراجعه مددکار پرسشگر به محل سکونت متقاضی و بررسی وضعیت معیشتی وی برای حصول اطمینان از نیازمندی خانواده و تکمیل پرسشنامه تحقیق یا به عبارتی راستی آزمایی است.
در مرحله بعدی مدارک مورد نیاز برای تکمیل پرورنده از متقاضی اخذ می شود که شامل همان مدارک شناسایی بوده و درصورت نیاز مدارک بیشتر از سوی مدکار به متقاضی شرح داده می شود.
تخصیص کد 13 رقمی رایانه‌ای به افراد خانواده و صدور کارت بیمه خدمات درمانی برای آنان نخستین خدمتی است که متقاضیان از سوی کمیته امداد دریافت می کنند تا در مرحله بدی مددجو به بانک جهت افتتاح حساب بانکی برای دریافت مستمری معرفی شود.
برچسب‌ها
مازندران کمیته امداد امام خمینی (ره) سازمان بهزیستی کشور
پروندهٔ خبری
کرونا و قشرهای آسیب پذیر

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/122459/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور