پیام مازند

آخرين مطالب

حضور مسافر در مازندران در روزهای کرونایی تهدید یا فرصت؟ فرهنگي

حضور مسافر در مازندران در روزهای کرونایی تهدید یا فرصت؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - ایرنا – مازندران به عنوان گردشگرپذیرترین استان کشور در آستانه برداشته شدن محدودیت بین استانی تردد است که منجر به موج تازه‌ای از ورود مسافران شده و این سوال را مطرح میکند که این مسئله را باید به چشم تهدید نگاه کرد یا فرصت؟

ویروس کووید 19 که در تاریخ 30بهمن به صورت رسمی وارد استان مازندران شد، علاوه بر مردم تمامی بخش های اقتصادی استان را نیز از همان روزهای نخست مورد حمله قرار داد و خسارات سنگینی تاکنون به اقتصاد مازندران وارد کرد.
اما این ویروس بیش از هر بخش دیگر در مازندران ، بزرگ ترین صنعت گردشگری کشور را در این استان تحت تاثیر خود قرار داد، صنعتی که بیش از 100 هزار نفر مازندرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در آن فعالیت دارند و حدود نیم میلیون شغل وابسته به خود را در این استان تامین می کند.
طبق آخرین گزارش، مدیرکل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت که تاکنون 24 هزار و 460 کارگر در استان برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از ویروس کرونا ثبت کردند که نشان از بیکاری عمده دارد که بخش قابل توجهی از آنان در حوزه گردشگری فعال هستند.
مجموعه های گردشگری مازندران در تاریخ 10 اسفند و در آستانه پررونق ترین زمان سال با تعطیلی کرونایی مواجه شد و این تعطیلی تا به امروز ادامه دارد. اما مهلک ترین خسارت به اقتصاد گردشگری مازندران از هشتم فروردین با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و ممنوعیت ورود افراد غیربومی آغاز شد.
با اجرای این طرح علاوه بر مجموعه های گردشگری که پیش از این نیز تعطیل شده بودند، باقی بخش های اقتصادی استان که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گردشگری وابسته بود نیز با رکود مواجه شد. به طوری که حتی با پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی و باز شدن بخش قابل توجهی از اصناف و بازار ، به دلیل نبود مسافر و گردشگر خبری از رونق نیست.
حال در آستانه کاهش محدودیت تردد بین استانی هستیم که پیش‌بینی می شود موج جدیدی از مسافران را وارد مازندران کند. اما سوال این است که این مسئله را باید به چشم فرصت دیدید که اقتصاد زخم خورده مازندران را جان تازه می بخشد یا اینکه تهدید جدیدی در راه این استان مهمان نواز است؟
به این منظور به سراغ برخی بازاریان و کسبه در شهرهای مازندران رفتیم تا مسئله را از زاویه دید آنان ببینیم.
میزبانی از سر ناچاری
یزدانی از دارندگان فروشگاه مواد غذایی در آمل به خبرنگار ایرنا گفت: آمل با وجود اینکه شهر گردشگر پذیری نیست ، اما در مسیر تهران و دریا قرار دارد و بخش قابل توجهی از مشتریان ما مسافر هستند.
وی افزود: با وجود اینکه صنف مواد غذایی تعطیل نشد اما به دلیل عدم وجود مسافر به شدت درآمد و فروش ما کاهش یافته و حتی پایان طرح فاصله گذاری و باز شدن بازار نیز کمک چندانی نکرده است .
یزدانی ادامه داد: مردم که زیاد فاصله گذاری و نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند خیابان ها مثل روزهای عادی شلوغ شده است پس بگذارند مسافران وارد شوند تا حداقل کاسبان و بازاریان ضرر نبینند.
غلامی یکی از فروشندگان لباس در شهر محمودآباد گفت: تقریبا تمام درآمد ما از مسافر است و حتی با اینکه یک هفته از باز شدن بازار می گذرد هیچ درآمدی نداشتم.
وی نیز با اشاره به اینکه همه مثل روز عادی زندگی می کنند افزود: شاید با باز شدن جاده ها و ورود مسافران بخشی از ضررمان در عید کاهش یابد.
غلامی که به گفته خود او صاحب مغازه اجاره ها را از قبل گرفته ، عادی شدن تردد و ورود مسافران را فرصتی دوباره برای کاسبی خود می داند.
حسینی یکی از کاسبان بازار که دارای فروشگاه لباس در بابلسر است، گفت: ورود مسافر به طور قطع یک تهدید جدی است زیرا ممکن است به قیمت جان بسیاری از مردم مازندران ، خانواده هایشان و حتی مردم استان های دیگر تمام شود.
وی افزود: اما چاره چیست ؟ تا کی باید متضرر شویم . اکنون 2 ماه گذشته و مهم ترین بازار خود را از دست دادیم و میلیون ها تومان نیز بدون هیچ درآمدی صرف پرداخت اجاره مغازه و هزینه جانبی کردیم.
این جوان کاسب گفت: اگر بیشتر از این جلوی ورود مسافر گرفته شود باید زیان سنگینی را من و دیگر کاسبان متحمل شویم که از توان ما خارج است و تا همین الان نیز از جیب هزینه کردیم.
حسینی گفت: الان انتخاب برای ما بین بد و بدتر خواهد بود و ترجیح می دهیم حالا که ریسک می کنیم به بدتر رضایت دهیم . البته ما نکات بهداشتی را رعایت خواهیم کرد و به مشتریان اجازه تجمع در مغازه را نمی دهیم اما باید برای گردش چرخ زندگیمان مسافر داشته باشیم.
ورود مسافران سود مقطعی و بحرانی خطرناک
پزشک عمومی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ممکن است باز شدن جاده ها در کوتاه مدت برای بازاریان سودآور و تکانی به اقتصاد مازندران بدهد اما این استان را با بحرانی جدی روبرو می کند.
قربان نژاد احتمال عدم استقبال مسافران برای مسافرت به مازندران را خوش بینی کاذب عنوان کرد و افزود: با بازشدن جاده ها مازندران وارد بحران جدی از شیوع ویروس کرونا خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت وارد شدن مازندران به پیک دوم بار دیگر باید انتظار تعطیلی گسترده را داشته باشیم که همن کسب و کارهایی هایی که به صورت مقطعی از ورود مسافران استقبال می کنند بیشترین خسارات را خواهند دید و باید برای مدت طولانی تری تعطیل شوند.
این پزشک برداشتن محدودیت تردد آن هم برای استان گردشگر و مسافر پذیری مانند مازندران را ریسک بزرگ دانست و افزود: در صورت سرعت گرفتن شیوع دوباره ویروس کرونا خسارات اقتصادی چندین برابر خواهد بود.
وی به خستگی محرز کادر درمانی و پزشکی استان اشاره کرد و گفت: در شرایط فعالی کادر پزشکی توان پاسخگویی به موارد مشکوک داخلی مازندران را نداشته و بسیاری را به قرنطینه خانگی هدایت می کنند حال تصور کنید که همین کادردرمانی خسته و آسیب پذیر بخواهد جمعیت بیشتری با ورود مسافران بپذیرد.
سردرگمی در برابر ویروس کرونا
معاون گردشگری میراث فرهنگی مازندران نیز درباره نگاه فرصت و تهدید به ورود مسافران به استان گفت: هنوز نمی توان نسبت به مثبت بودن یا منفی بودن آن نظر داد.
مهران حسنی با اشاره به اینکه ترس گسترده ای در میان مردم نسبت به سفر وجود دارد، افزود: نمی توان مطمئن بود که برداشته شدن محدودیت ترددمنجر به استقبال گردشگران می شود.
وی با بیان اینکه مجموعه های گردشگری به عنوان بخش پر خطر شناخته شده و باید فعلا تعطیل باشند، افزود: شاید ورود مسافران بخش اقتصاد مازندران به خصوص بازاریان وابسته به گردشگری را از تداوم زیان نجات دهد، اما نگرانی درمورد اینکه مسافران شیوع ویروس کرونا را تشدید کنند موضوعی جدی است.
معاون گردشگری مازندران با اشاره به خسارات دهها میلیاردی گردشگری و مشاغل وابسته به آن در استان گفت: اگر بار دیگر مازندران با تشدید شیوع ویروس کرونا مواجه شود، با ورشکستگی بخش قابل توجهی از صنعت گردشکری و مراکز اقتصادی وابسته به آن روبرو خواهیم بود.
حسنی این دوگانگی نگران کننده را جدی توصیف کرد و گفت: باید با دقت نسبت به این مسئله تصمیم گرفته شود و تمامی جوانب آن دیده شود.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران جهانگردی
پروندهٔ خبری
نوروز 99 و تعطیلی مراکز اقامتی و گردشگری

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/122657/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت