پیام مازند

آخرين مطالب

فیلمساز مازندرانی مستند «ک» را تولید می‌کند فرهنگي

فیلمساز مازندرانی مستند «ک» را تولید می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – فیلمساز مازندرانی در حال تولید مستندی کوتاه از وقایع کرونایی این استان است که در آن فعالیت‌های اجتماعی و مشارکت گروه‌های مردمی، تلاش‌های کادر درمان بیمارستان‌ها و فرآیند غسل و خاکسپاری جان‌باختگان کرونا ثبت و به تصویر کشیده می‌شود.

پس از شیوع کرونا هنرمندان زیادی سعی کردند با تولید آثار هنری مختلف به این بیماری مرموز واکنش نشان دهند و نقشی در ثبت رخدادهای اجتماعی ناشی از گسترش این ویروس داشته باشند. تعدادی از فیلمسازان نیز از نخستین روزهای شیوع کرونا و با بحرانی شدن وضعیت در جامعه، دوربین‌های خود را روشن کردند تا به ثبت وقایع خاص این روزها بپردازند.
«مهدی حیدری» مستندساز اهل آمل نیز از میانه‌های اسفند و با اوج گرفتن اعتراض‌های مردم مازندران مبنی بر ورود مسافران به این استان دست به دوربین شد تا هم نیم‌نگاهی به این وقایع داشته باشد و هم فعالیت‌های اجتماعی مردم شهر خودش برای پیشگیری از شیوع کرونا و مقابله با این ویروس را در کنار تلاش کادر درمان ثبت کند.
سه ماه در 30 دقیقه
حیدری در ابتدای ثبت تصاویر این اثر، نام مستند خود را «ک مثل کرونا» در نظر گرفت. اما پس از نزدیک شدن به روزهای تدوین نام «ک» را برای مستند کرونایی خود در نظر گرفت. مستندی که به گفته او 3 اپیزود مرتبط با کرونا در مازندران دارد و حدود 80 درصد تصویربرداری آن انجام شد.
مستندساز مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اوج گرفتن بیماری در مازندران به عنوان یک هنرمند احساس کردم باید به سهم خودم گامی بردارم. از نخستین روزهای اسفند به فکر ثبت تصاویر افتادم و زمانی که گروه‌های مردمی و کادر درمان درگیر مقابله با این بیماری شدند تصمیم گرفتم ساخت یک مستند کوتاه را آغاز کنم.
حیدری اظهار کرد: این مستند کوتاه احتمالا 30 دقیقه‌ای خواهد بود که 3 اپیزود دارد. یک اپیزود به تلاش و ایثارگری‌های کادر درمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اختصاص دارد. البته برای ثبت تصاویر این اپیزود با مشکل دریافت مجوز از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مواجه شدم. با این که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز لازم برای تولید مستند را صادر کرده، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اجازه تصویربرداری در مراکز درمانی زیرمجموعه را نمی‌دهد و تاکنون تصاویری را بر اساس روابط خودم توانستم ثبت کنم که از نظر من کامل نیست.

پیام مازند


مخالفت دانشگاه علوم پزشکی با تصویربرداری
وی با انتقاد از همراهی نکردن دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای ثبت تصاویری از خدمات کادر درمان گفت: اخیرا نیز یک بار دیگر از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خواستم تا از دانشگاه علوم پزشکی استان پیگیر دریافت مجوز تصویربرداری برای ساخت این مستند شود. نامه دیگری به دانشگاه زده شد که هنوز پاسخی دریافت نکردیم. در صورتی که باز هم موافقت حاصل نشود ناچارم که بر اساس ارتباطات خودم از برخی بیمارستان‌های خصوصی تصویربرداری کنم.
مستندساز اهل آمل خاطرنشان کرد: گستره مد نظر من در مستند صرفا شهر آمل نیست و قصد داشتم که از بیمارستان‌های نقاط مختلف استان تصویر ثبت کنم تا در مستند استفاده شود. اما همراهی نکردن دانشگاه علوم پزشکی مازندران این امکان را برای من فراهم نکرد. در حالی که این مستند قرار است بخشی از خدمات کارکنان مراکز زیرمجموعه همین دانشگاه را ثبت کند.
برنده تندیس کارگردان برتر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران تصریح کرد: جالب و عجیب این که از همین مراکز فیلم‌های موبایلی زیادی تا کنون منتشر شده و همه می‌توانند در این بیمارستان‌ها فیلمبرداری کنند، اما به من که مستندساز هستم و حرفه‌ و تخصص‌ام این کار است اجازه تصویربرداری داده نمی‌شود.
ثبت مشارکت‌های مردمی
حیدری درباره 2 اپیزود دیگر مستند «ک» گفت: اپیزود بعدی مربوط به ثبت فعالیت‌های مردمی برای مقابله با کروناست که در آمل و شهرهای دیگر انجام می‌شد. گروه‌های مردمی در این شهر از نخستین روزها پای کار آمدند و با تولید و توزیع رایگان محلول بین شهروندان و همچنین تولید ماسک و گان سعی کردند بخشی از نیازهای ضروری مردم را برطرف کنند. این کمک‌ها به مرور به اشکال دیگر ادامه یافت. تلاش کردم بخشی از این فعالیت‌های مردمی را ثبت کنم.
وی اظهار کرد: اپیزود بعدی مستند هم تصاویری از فعالیت نیروهای آرامستان در انجام فرآیند غسل و کفن و خاکسپاری جان‌باختگان کرونا در آمل است. این گروه نیز نقش مهمی در دوران خاص کرونا داشتند که کمتر در جامعه دیده شد. سعی کردم بخشی از چالش‌ها، خطرات و تلاش‌های نیروهای آرامستان و داوطلبانی که غسل و تدفین جان‌باختگان را انجام می‌دادند ثبت کنم و به تصویر بکشم.

پیام مازند


استفاده دراماتیک از صدا
کارگردان مستند «ده، چهار و نیم، سه‌ و نیم» درباره توجه به برخی حاشیه‌های کرونا در استان مازندران که به دلیل ورود مسافران به این استان رخ داده بود نیز گفت: تلاش من بر این است که در این مستند تصاویری نو و تازه به مخاطب نشان دهم. تصاویری که در فضای مجازی و تلویزیون کمتر دیده شده باشد. بحث ورود مسافران به استان زیاد دیده شده است. البته از تنش‌ها و اعتراضات آن روزها تصاویر زیادی ثبت کردم. اما هدف‌ام این است که این موضوع را به جای استفاده از تصاویر، با استفاده از صدا در مستند عرضه کنم.
حیدری افزود: در مستند «ک» از صدا استفاده دراماتیک زیادی می‌کنم. هم در بحث معرفی کرونا و هم در زمینه بیان برخی حواشی و جزئیات مانند اعتراضات مردمی با استفاده دراماتیک از صدا این کار را انجام خواهم داد.
وی اظهار کرد: بخشی از 20 درصد باقیمانده تصویربرداری مربوط به مراکز درمانی است که منتظر دریافت مجوز تصویربرداری هستیم و بخش دیگر هم تصاویر هوایی است که پس از بهتر شدن شرایط جوی انجام می‌شود. در صورت ثبت این تصاویر کار تدوین توسط یکی از تدوینگران استان آغاز می‌شود. بنا بر رایزنی‌هایی که داشتیم احتمالا «مرتضی کاظمی‌نیا» تدوین «ک» را انجام خواهد داد.
این مستندساز آملی درباره زمان پایان کار تولید مستند گفت: قصد دارم که تا پایان بهار کار تولید مستند تمام شود. مستند را ابتدا به جشنواره‌ها عرضه می‌کنم. حضور در جشنواره‌های خارجی را هم مد نظر دارم. البته فعلا باید دید که تکلیف جشنواره‌های داخلی و خارجی چیست و چطور قرار است برگزار شوند. اگر هم خدای نکرده موج جدیدی از کرونا داشتیم تولید مستندی دیگر با نگاهی متفاوت را آغاز خواهم کرد.

پیام مازند


گلایه از شهرداری
حیدری درباره حمایت‌های انجام شده از تولید این مستند گفت: در مسیر تولید این مستند از هیچ ارگان و نهاد دولتی حمایتی دریافت نکردیم. اما باید تشکر ویژه‌ای از سازمان مردم‌نهاد «حقوق شهروندی مازندران» و خانم مریم پروین مدیرعامل این سمن داشته باشم که به طور جدی پیگیر رفع موانع تولید این اثر بود و جلوتر از من برای برداشتن بسیاری از موانع اقدام کرد.
وی از کم‌توجهی برخی مسئولان نیز انتقاد کرد و افزود: حدود دو ماه است پیگیر هستم تا درباره تولید این مستند یک قرار ملاقات با شهردار آمل داشته باشم. برای این که این دیدار انجام شود از هر کانالی که می‌توانستم استفاده کردم. جالب این که حتی خود شهردار پیامک داد که پیگیری می‌کند. اما هنوز حتی یک تماس تلفنی هم با هم نداشتیم تا درباره مستند حرف بزنیم.
این هنرمند اهل آمل خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری آمل با دستور خود ایشان برای حمایت از تولید مستند نامه‌ای به شهردار نوشت تا با امضای شهردار وارد صحن شورا شود. اما شهردار نامه را امضا نکرد. در حالی که من برای تولید مستندی که در بخشی از آن به تلاش نیروهای آرامستان و شهرداری هم اشاره شده قصد رایزنی داشتم. حمایت مالی از ایشان نمی‌خواهم. اما امروز که کار تصویربرداری رو به پایان است از شهردار شهر گلایه دارم که همراهی لازم و کافی را برای تولید این مستند نداشت.
برچسب‌ها
مستندساز سینمای مستند سهم_من_در_مهارکرونا آمل مشارکت اجتماعی
پروندهٔ خبری
سهم اهالی فرهنگ در مهار کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/124049/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است