پیام مازند

آخرين مطالب

غبار فراموشی بر رنج بهورزان مازندرانی در کرونا مقالات

  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- استان مازندران در حالی وارد سومین ماه همه‌گیری ابتلا به ویروس کرونا شده است که نقش بهورزان به عنوان نیروهای پیشگام در مقابله با این بیماری در روستاهای این خطه شمال کشور آن چنان که انتظار می‌رفت، مورد توجه قرار نگرفته است .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تاکنون هرگاه مسئولان و حتی بخش زیادی از مردم از نیروهای خط مقدم مقابله با کرونا گفته‌اند ، نامی از بهورزان در فهرستشان نبوده است. فهرست رسانه ها هم دست کمی از بقیه ندارد. در واقع گویی مشغله دست و پنجه نرم کردن با کرونا سبب شده است تا نقش بهورزان به عنوان نیروهایی که در خط مقدم مقابله با این بیماری با کمترین امکانات جنگیده اند و مقاومت کرده اند ، از یادها برود.
این در حالی است که آمارها نشان می دهد که پشت سر گذاشتن زودهنگام پیک ابتلا به ویروس کرونا و کاهش سطح آلودگی این ویروس در مناطق روستایی مازندران که حدود 43 درصد از جمعیت سه میلیون و 258 هزار نفری استان را در خود جای داد ، مرهون تلاش بهورزان و مراقبین در خانه های بهداشت و مراکز سلامت روستایی بود که با افزایش سطح آگاهی روستاییان در ارتباط با رعایت پروتکل های بهداشتی، شامل قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد محدودیت های تردد در روستاها میزان آلودگی به ویروس را در این مناطق نسبت به شهرها به کاهش دهند.
نتایج غربالگری برای شناسایی بیماران مشکوک به ویروس کرونا در استان مازندران نیز نشان می دهد که از 158 هزار نفر بیمار مشکوک و دارای علایم ویروس کرونا که در این طرح شناسایی شدند، بیش از 80 درصد شهرنشین و صرفا 20 درصد از آنها در روستاها ساکن بودند و این طرح نشان می دهد که میزان آلودگی در روستاها به مراتب پایین از شهرها بود که بخش زیادی از این رویه ناشی از تلاش بهورزان و مراقبین بهداشتی است.
با وجود نقش گسترده بهورزان و مراقبین بهداشتی در روستاها در پیشگیری از ویروس کرونا و اذعان اکثر مسئولان استانی از جمله دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان متولی اصلی سلامت ، نسبت به کارکرد بهورزان، تا به امروز چندان توجهی چه از لحاظ مادی و معنوی به این قشر نشد و بی توجهی به این قشر که تا حدودی در خط مقدم پیشگیری از ویروس کرونا آن هم با حداقل تجهیزات حفاظتی و بهداشتی گله مندی آنها را به دنبال داشت.
براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مازندران، دولت در کنار اختصاص اعتبار برای خرید تجهیزات حفاظتی، بیمارستانی و تکمیل پروژه های نیمه تمام عمرانی بیمارستانی برای افزایش فضا جهت پذیرش بیماران احتمالی کرونا ، حدود 76 میلیارد ریال اعتبار صرفا برای پرداخت پاداش به درمانگران و افراد خط مقدم مقابله با این ویروس اختصاص یافت که این بودجه در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی استان مازندران و بابل قرار گرفت.
نقش پیشگیرانه بهورزان تحت شعاع مقابله با کرونا
نوروز ابراهیمی یکی از بهورزان شهرستان ساری گفت : نقش بهورزان در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در روستاهای استان مازندران به دلیل تمرکز تمام امکانات و تجهیزات به سمت مقابله تا حدودی مورد بی توجهی چه از ناحیه مسئولان و رسانه ها واقع شد و این در حالیست که نقش پررنگ بهورزان و مراقبین بهداشتی یا بهداشت یاران و حتی پزشکان در خانه های بهداشت و مراکز سلامت روستایی باعث شده تا استان پس از کمتر از 2 ماه پیک اول این ویروس را با موفقیت پست سربگذارد.
وی افزود : اگر برنامه های پیشگیرانه بهورزان در انتقال ویروس کرونا به مناطق روستایی استان که حدود نیمی از جمعیت را در خود جای داده نبود و سرعت انتقال بیماری همانند مناطق شهری در روستاها نیز ادامه می یافت، استان به این زودی نمی توانست شاهد تخلیه تخت های بیمارستانی اختصاصی به ویروس کرونا باشد.
وی اضافه کرد : ما بهورزان و مراقبین بهداشتی در حالی برای مقابله با ویروس کرونا در حوزه پیشگیری در روستاها پیشگام بودیم که در روزها اوج این بیماری از کمترین امکانات حفاظتی و مراقبتی نیز محروم بودیم، چرا که تمام امکانات به سمت مقابله با بیماری در بیمارستان ها شیفت یافت.
این بهورز ساروی که حدود 30 سال در خانه های بهداشت روستایی خدمت می کند، اظهار داشت : بهورزان در کنار برنامه های ابلاغی از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان که طبق مصوبه ستاد مقابله با کرونا استانی ابلاغ می شد، نظارت بر امر کفن و دفن مردگان روستایی را در دوران کرونا با وجود کمبود نیروی انسانی مستقر در خانه های بهداشت و مراکز سلامت روستایی انجام می دادند.
ابراهیمی اظهار داشت : متاسفانه عملکرد بهورزان در حوزه پیشگیری از بیماری کرونا در مناطق روستایی به دلیل بی توجهی حوزه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی استان ، رسانه ها و کم توجهی مسئولان استانی از جمله معاونت بهداشتی علوم پزشکی به عنوان متولی اصلی خانه های بهداشت و مراکز سلامت روستایی نادیده گرفته شد و این بی توجهی در تخصیص اعتبار تشویقی نیز لمس شد.
سارا نوذری یکی دیگر از بهورزان مستقر در خانه های بهداشت شرق مازندران هم گفت : بهورزان در کنار درمانگران در بیمارستان ها دو بازوی اصلی برای مقابله با ویروس کرونا در سطح استان بودند که هر کدام مطابق با وظایفی که برای آنها در حوزه مقابله با کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تعریف شد ؛ کار کردند به طوری که ما بهورزان وظیفه آگاهی رسانی جامعه روستایی نسبت به بیماری و به نوعی برنامه پیشگیرانه را در دستور کار قرار دادیم .
وی افزود : بهورزان در روستاها با کمترین امکانات برنامه های پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا را برای کاهش سطح آلودگی این مناطق به ویروس را اجرا کردند و اجرای درست برنامه های مصوب باعث شد تا سطح آلودگی در روستاها بسیار کمتر از حد پیش بینی دانشگاه علوم پزشکی استان باشد و این کاهش آلودگی روستاها نتیجه اش در تخت های بیمارستانی از سوی درمانگران ما بیشتر لمس شد و ما توانستیم پیک این بیماری را با کمتر آمار مبتلایان پشت سر بگذاریم.
نوذری اظهار داشت : هیچ یک از درمانگران و بهورزان برای انجام وظایف قانونی خودشان برای مقابله با ویروس کرونا به دنبال مشوق های پیش بینی نبودند ؛ ولی زمانی که اعتباری برای تقدیر از زحمات درمانگران و گروه های خط مقدم مقابله با ویروس کرونا به استان اختصاص داده شد ، به بهورزان توجه چندانی نشده است.
وی میانگین پرداختی پاداش به بهورزان را از محل اعتبار تشویقی حدود 2 میلیون و 200 هزار ریال اعلام کرد و این پرداختی را در برابر زحمات بهورزان ناچیر قلمداد کرد و خواهان تجدید نظر در این ارتباط شد.
پرداخت تشویقی براساس درگیری در بیماری کرونا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت : بهورزان در کنار مراقبین سلامت نیروهای خط مقدم سیستم بهداشتی استان هستند که با شیوع ویروس کرونا با تغییر شیوه کار همچنان در عرصه بهداشتی خدمات خود را به جامعه تحت پوشش خود ادامه دادند.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : بهورزان با پیگیری مستمر و آگاه سازی روستاییان نسبت به ویروس کووید 19نقش بسزایی در شناسایی بیماران دارای علایم در مناطق روستایی و کاهش آلودگی روستاها به این ویروس داشتند و بخشی از موفقیت استانی در مقابله با ویروس کرونا مرهون بهورزان و سایر کارکنان معاونت بهداشتی در خانه های بهداشت و مراکز سلامت روستایی بود.
وی در مورد پرداخت پاداش به بهورزان در مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت : اعتباری که از سوی دولت برای پرداخت پاداش به درمانگران در خط مقدم مقابله با کرونا اختصاص یافت ، شامل بهورزان ما در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی نیز شد.
دکتر روحانی زاده اظهار داشت : این پرداختی از سوی معاونت توسعه و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران و براساس میزان درگیری با ویروس کووید 19 در اختیار مدیران شبکه بهداشت در شهرستان قرار گرفت و آنها نیز متناسب با درگیری با ویروس ، پاداش به بهورزان اختصاص دادند.
توجه بیشتر به بهورزان
نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در طرح مقابله با ویروس کرونا در استان مازندران هم گفت : همه گیری شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و موفقیت بهورزان در اجرای طرح های پیشگیرانه تا حد زیادی توانست زحمات این قشر را در مناطق روستایی برای مردم و جامعه پزشکی آشکار سازی کند.
دکتر محمد مهدی ناصحی افزود : کاهش آلودگی ویروس کرونا در مناطق روستایی استان مازندران ناشی از زحمات بهورزان بود که توانستند با طرح های غربالگری و اجرای پروتکل های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله نجات بخش باشند.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار داشت : دولت بودجه ای را برای تقدیر از زحمات درمانگران در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا به استان های کشور اختصاص داده است که استان مازندران نیز از این اعتبار بهره مند شد.
دکتر ناصحی افزود : قطعا وزارت بهداشت و درمان در برنامه های تشویقی برای درمانگران ، بهورزان را نیز مورد لحاظ قرار خواهد داد ، چرا که این قشر زحمات زیادی را در پیشگیری از ویروس کرونا در روستاها ایفا کردند و انتظار می رود تا دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور از جمله مازندران در دوران سخت همه گیری ویروس کرونا در برنامه های تشویقی از محل اعتبار ملی و استانی به خصوص خیرین توجه بیشتری به بهورزان و مراقبین بهداشتی در روستاها داشته باشند تا آنها با دلگرمی بیشتری به وظایفشان عمل کنند.
اختصاص 110 میلیارد ریال اعتبار تشویقی
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران هم گفت : در مجموع وزارت بهداشت در دو فقره 110 میلیارد ریال اعتبار تشویقی برای تمام نیروی انسانی دانشگاه علوم پزشکی استان که در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا قرار داشتند، اختصاص داد.
دکتر محمد پنبه چی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : از مجموع این اعتبار حدود 50 میلیارد ریال مربوط به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و درمان بود که برای پرداخت پاداش به کارکنان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اختصاص داده شد.
وی ادامه داد : این پاداش بسته به نوع درگیری کارکنان معاونت بهداشتی اعم از بهورزان، مراقبین بهداشت و سایر کارکنان در مقابله با ویروس کرونا اختصاص یافت و بسته به میزان کارکرد افراد میزان پرداختی نیز متفاوت بود.
دکتر پنبه پی اظهار داشت : اعتبار هر بخش در اختیار مدیرانشان قرار گرفته تا بتوانند با شناختی که از نیروهای خود در خط مقدم مقابله با ویروس کرونا داشتند ؛ پاداش به آنها پرداخت کنند و مرحله اول این پرداختی انجام شد و بزودی نیز مرحله دوم پرداختی به نیروهای درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران خاطرنشان کرد : برخی از نیروهای ما در حوزه درمانی و حتی بهداشتی در روزهای اول شیوع ویروس کرونا به هر دلیلی به مرخصی پزشکی رفتند، قطعا به این افراد پاداش تعلق نخواهد گرفت ، ولی یک نیروی خدماتی در حوزه درمان و بهداشت که نقش پررنگی در این حوزه داشته شاید پاداش خوبی نیز دریافت کند.
وی در مورد تعداد نیروهای دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اعم از درمانی و بهداشتی که مشمول دریافت پاداش مقابله با کرونا شدند ، اظهار داشت : در شرایط فعلی فهرست این افراد از سوی مدیران بخش برای ما ارسال نشد ، ولی در پایان کار قطعا تعداد افراد برخوردار از این پاداش و میانگین دریافتی به معاونت توسعه ارایه می شود که می تواند مورد استناد قرار گیرد.
استان مازندران حدود سه هزار روستا دارد که در بیش از یک هزار و 400 روستا خانه بهداشت و مرکز سلامت دایر کرد و بیش از 2 هزار بهورز و مراقبین بهداشتی در این مراکز برای خدمات رسانی بهداشتی مستقر هستند.
ویروس کرونا در مازندران با شناسایی دو بیمار مشکوک به این ویروس از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل شیوع یافت و براساس آخرین آمار تا هشتم اردیبهشت ماه سال 99 که حدود 68 روز از شیوع این ویروس می گذرد، تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی و بیمارستانی استان به کمتر از 370 نفر رسید و در 24 ساعت گذشته نیز 68 بیمار مشکوک به ویروس در بیمارستان های پیش بینی برای درمان بیماران کرونایی بستری شدند و در همین مدت نیز 87 نفر پس از بهبودی از مراکز درمانی مرخص شدند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/124233/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران

لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد برای پویایی و شکوفایی کشور

فریدونکنار؛ میزبان مرحله استانی جام شهید عجمیان

هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران

ساخت 11هزارمین مسکن روستایی دراستان مازندران

30 دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند

اعلام محدودیت‌های ترافیکی در این محور شمالی

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور