پیام مازند

آخرين مطالب

شیوع کرونا و تلخ شدن شیرینی عسل به کام زنبورداران مازندران مقالات

شیوع کرونا و تلخ شدن شیرینی عسل به کام زنبورداران مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - نوشهر- زتبورداران مازندران همه ساله برای تکثیر زنبور و تولید عسل در اواسط زمستان به مناطق گرمسیری کوچ می‌کنند اما امسال با شیوع ویروس کرونا، به دلیل ممنوعیت تردد سفرهای استانی امکان کوچ کلنی زنبورها فراهم نشده و این امر علاوه بر مشکلات اقتصادی، شیرینی تولید عسل به کام آنان را تلخ کرد.

زنبورداران مازندران هرساله در روزهای پایانی بهمن ماه برای افزایش جمعیت زنبور و تولید بیشتر عسل درست زمان گرده افشانی و گل دهی باغ ها و مزارع به استان های گرمسیری کشور مناطقی که زمان گل دهی و گرده افشانی باغ ها و مزارع باشد کوچ بهاره دارند و مدت زمان ماندگاری آنها تا اواسط فروردین ماه سال بعد ادامه دارد.
همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره (مرکبات ) عسل تابستانه (جنگلی ) و عسل ییلاقی (آویشن ، گون ) توسط زنبورداران این استان تولید می شود به گونه ای که عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی شهرت دارد .
درحالی که بنا به گفته برخی از مسئولان و دست اندرکاران جهادکشاورزی مازندران ، ویروس کرونا زمانی وارد کشور شد که چند روزی از مدت زمان کوچ بهاره زنبورداران گذشته بود و به دنبال وقوع این بلای بی سابقه نتیجه آن شد که این قشر فعال و مولد جامعه نه راه پیش داشتند و نه راه پس، چرا که به دنبال مصوبات ستادملی مبارزه با کرونا هرگونه جابه جایی و نقل و انتقالات از استانی به استان دیگر لغو و مساله حادتر آنکه در استان محل اقامت نیز به خاطر ترس از کرونا اجازه جابجایی به آنها ندادند.
این ویروس در اواخر بهمن ماه سال گذشته وارد کشور شد و به دنبال وقوع این بلای بی سابقه علاوه برآنکه جان هزاران نفر را گرفت بلکه به تمامی بخش های اقتصادی از جمله حوزه کشاورزی و صنعت زنبورداری مازندران خسارت های جبران ناپذیری وارد کرد.
یکی از زنبورداران روستای "شاه ناجر " بخش کجور نوشهر در این باره می گوید: هرسال در ابتدای اسفند ماه همزمان با فصل گل دهی و گرده افشانی مزارع و باغ ها به خاطر افزایش جمعیت و رونق تولید عسل به دیگر مناطق از جمله بهشهر و گرگان کوچ می کنند و تا اوایل فروردین ماه سال بعد ماندگار می شوند.
حیدر بخشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : همزمان با شیوع ویروس کرونا در سالجاری و اجرای طرح های فاصله گذاری و اعمال محدودیت های ترافیکی شهرستانی و استانی اگرچه اجرای چنین مصوباتی نقش سازنده ای در قطع انتقال زنجیره ویروس کرونا به همراه داشت اما از طرفی مشکلاتی برای کوچ بهاره زنبورداران و دوره بازگشت آن ها به وجود آورد.
وی اظهارداشت : وقتی در استان های مقصد اجازه اقامت مدت زمان باقی مانده به آنها داده نشود و از طرفی هم به علت اجرای طرح فاصله گذاری و ممنوعیت تردد خودروهای با پلاک غیربومی از استانی به استان دیگر اعمال شود در نتیجه بچه آوری زنبورهای عسل انجام نمی گیرد از طرفی مدت زمان گل دهی گیاهان نیز به پایان برسد زنبور دار ناگزیر است برای بقای عمر زنبورها و زنده مانی آنها از مواد غذایی از جمله شکر استفاده کند که تامین آن برای او هزینه های گزافی در بر خواهد داشت.
این زنبوردار گفت : نکته دیگر آنکه قرنطینه شدن افراد به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا باعث شد تا اغلب کارگران در صنعت زنبورداری از مدت زمان سرکشی به کندوها بکاهند و این اتفاق نیز تا حدودی باعث تلفات جمعیت زنبورهای عسل شده است.
بخشی افزود : یک زنبوردار زمانی می تواند به ادامه فعالیت در این حرفه دل خوش کند که جمعیت زنبورها و میزان تولید محصول او افزایش یابد تا بتواند میزان هزینه ای که بابت زنده مانی زنبورها از خریداری دارو گرفته تا پرداخت دستمزد به کارگران ، حمل و نقل و دیگر هزینه های جانبی جبران کند اما با وضع موجود در پی شیوع این ویروس زنبورداران این منطقه حال و روزی خوبی ندارند و برای جبران خسارتشان نیاز به حمایت مسئولان دارند.
مسافر نبود عسل به فروش نرفت
علی الکائی زنبور دار از چالوس نیز گفت : اغلب زنبورداران مازندران بویژه غرب استان نیز مانند دیگر مشاغل که اقتصاد آنها وابسته به صنعت گردشگری است ، فعالان این حرفه نیز چنین شرائطی دارند زمانی که براثر شیوع این ویروس درست در آستانه نوروز زمان اوج سفرها و رونق کسب و کار فروشگاه ها ، مهمانپذیرها ، تاسیسات گردشگری ، مراکز اقامتی و دیگر مشاغل است طی دستورالعملی اعلام و ابلاغ می شود که از فعالیت این مشاغل باید جلوگیری شود طبیعتا چنین وضعیتی روی عرضه تولیدکنندگان عسل اثر منفی برجای خواهد گذاشت.
وی افزود: امروز اغلب عسل تولید کنندگان در این منطقه به علت نیامدن مسافر و تعطیلی مراکز گردشگری روی دست آنها باقی مانده و نکته دیگر آنکه برخی از مناسبت های سالانه مانند عروسی و عزا نیز به خاطر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا برگزار نمی شود و این اتفاقات نیز تا حدودی درعرضه این محصول تاثیر داشته است.
به گفته این زنبوردار ، سال گذشته آنچه محاسبه شده نزدیک به 50 میلیون تومان بابت فروش عسل درآمد داشت در حالی که امسال با بروز چنین اتفاقاتی و کاهش جمعیت زنبورها بعید به نظر برسد که چنین درامدی داشته باشد.
کرونا به تمام بخش های کشاورزی خسارت زد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رامسر در این باره می گوید : کرونا به تمامی زیربخش های کشاورزی از تولید کنندگان گل و گیاه ، دام و طیور و فرآورده های صنایع تبدیلی گرفته تا صنعت زنبورداری این منطقه لطمه وارد کرده و تحت تاثیر قرار داده است .
فرزاد نوائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اغلب تولید کنندگان زنبور این شهرستان هرساله در آستانه بهار به مناطق ییلاقی و کوهستانی جنت رودبار ، سخت سر و اشکورات و حتی به استان اردبیل هم کوچه می کردند متاسفانه به علت شیوع یکباره ویروس کرونا روند نقل و انتقالات مختل شد.
وی با تائید بیشتر مشکلات پیش آمده برای زنبورداران این شهرستان اظهار داشت : هرساله در این شهرستان در دو دوره یا سه دوره به طور میانگین مقدار 450 تن عسل از 15 هزار کلنی موجود متعلق به زنبورداران برداشت می شود اما امسال با توجه به ضرر و زیانی که به منابع درآمدی این قشر وارد شد بعید به نظر می رسد که در آمد آن ها مانند سال گذشته باشد.
به گفته این مقام مسئول ، طبیعتا دولت همانطوری که برای دیگر مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده بسته های حمایتی و تسهیلات بانکی کم بهره و درازمدت و استمهال بدهی کشاورزان و دامداران پیش بینی کرده برای فعالان صنعت زنبورداری مازندران نیز مصوباتی خواهد داشت و امیدوارم به زودی دستورالعمل های اجرا شدن چنین مصوباتی به ادارات جهاد کشاورزی این استان ابلاغ شود تا بتوان با برآورد آمار دقیق و روشن میزان خسارت های وارده به تولیدکنندگان زنبورعسل گامی مثبت برای جبران خسارت های آن برداشته شود.
خسارت 14 میلیارد تومانی به صنعت زنبورداری استان
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران نیز میزان خسارت وارده به صنعت زنبورداری این استان را حدود 14 میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام کرد و کوچ زودهنگام ، پرداخت کرایه مازاد ، مصرف بیش از حد شکر و گرانی سرسام آور این کالا و عدم افزایش جمعیت زنبورها را جزو این خسارت ها معرفی کرد.
علیرضا عطایی نژاد در گفت و گو باخبرنگار ایرنا افزود : زنبورداران این استان پیش از شیوع ویروس کرونا به استان های گرمسیر بویژه جنوب کشور برای تغذیه شهد گیاهان درست فصل شکوفه دهی و گرده افشانی کوچ کردند اما با شیوع به یکباره کرونا و ممنوعیت نقل و انتقالات باعث شد تا این دسته از فعالان حوزه کشاورزی با مشکلاتی مواجه شوند.
وی اظهارداشت : طبیعتا با تغذیه شهد گل ها در مناطق گرمسیری هم زمان بچه گیری زنبورها است و ضمن آنکه آمارتلفات آن ها نیز کاهش می یابد و متاسفانه چنین اتفاقاتی رخ نداد و ناگزیر شدند برای زنده مانی زنبورها از شکر استفاده کنند و از طرفی هم برای نقل وانتقالات با کمبود شدید خودرو رو به رو شدند.
به گفته این مقام مسئول استانی ، از طرفی هم در روستاها نیز به خاطر ترس از ابتلا به ویروس کرونا اجازه ورود به زنبورداران نمی دادند.
عطایی نژاد گفت که وزارت جهاد کشاورزی به تازگی براساس مصوبه ای به سازمان جهاد کشاورزی استان ها ابلاغ کرده تا با گردآوری اطلاعاتی از آمار و ارقام خسارت دیدگان ناشی از ویروس کرونا به تولید کنندگان زنبور عسل تهیه شود که این اقدام انجام شده است.
وی اظهارداشت : دستکم شش هزار و 639 زنبوردار با دارا بودن 582 هزار و 539 عدد کلنی به طور میانگین هر سال مقدار 5 هزار و 241 تن عسل در مازندران تولید می کنند
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران ، موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور را از دیگر محصولات تولیدی زنبورداران این استان برشمرد و گفت که آنچه بررسی شده فرآورده های زنبورعسل با ارزش افزوده بالایی برخوردار است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد زیادی دارند.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا مازندران زنبور عسل
پروندهٔ خبری
کشاورزی در روزگار کرونا

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/124255/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت