پیام مازند

آخرين مطالب

کرونا در تعقیب بازار مازندران مقالات

کرونا در تعقیب بازار مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- با گذشت حدود 20 روز از شروع به کار مشاغل کم خطر در استان مازندران براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در بازار از سوی مردم و بازاریان، نگرانی نسبت به احتمال برگشت موج دوم شیوع ویروس کرونا را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه برگشت به کار مشاغل کم خطر منوط به دریافت کد رهگیری و تعهد سپاری نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی پیش بینی از سوی وزارت بهداشت و درمان شد، ولی بررسی میدانی از بازار نشان می دهد که اکثر کارفرمایان مشاغل کم خطر اهرم لازم برای اجرای پروتکل های بهداشتی که بخش عمده ای از آن به رفتار مشتریان بر می گردد را در اختیار ندارند و این عجز در اجرای پروتکل ها می تواند خطر افرایش ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران که حدود 80 درصد از مشاغل مشمول اشتغال کم خطر شدند را دو چندان کند.
براساس اعلام وزارت بهداشت و درمان، رعایت پروتکل های بهداشتی در فضای کسب و کار کم خطر ، دارای ابعاد سه وجهی است که شامل رعایت پروتکل های بهداشتی در محل کار ( گند زدایی و ضد عفونی محل کار) ، رفتار فروشندگان ( داشتن تجهیزات محافظت فردی) و رفتار مشتریان دارد و لنگ زدن هر یک از این ابعاد سه وجهی می تواند خطر شیوع را افزایش و تداوم فعالیت این واحدهای کسب و کار را یک بار دیگر به محاق ببرد.
عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی ، استفاده نکردن از تجهیزات فردی و خود مراقبتی در فضای خارج از منزل، تردد در اماکن پر رفت و آمد و دارای آلودگی بالا و چندین و چند رفتار دیگر نمونه ای از عادی سازی رفتار مردم استان مازندران پس از شروع کسب و کارهای کم خطر است که دور نمای آینده استان را برای شکست ویروس کرونا در پرده ابهام قرار داده است.
در حالی نگرانی ها برای برگشت موج دوم شیوع ویروس کرونا در استان مازندران با شروع فعالیت کسب و کارهای کم خطر و عادی سازی رفتار مردم از 23 فروردین ماه جاری به دلیل جدی گرفته نشدن رعایت پروتکل های بهداشتی این روزها از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان بیان می شود که این خطه شمال کشور همچنان در زمره شش استان دارای بالاترین ابتلا به ویروس و در وضعیت قرمز قرار دارد. در 24 ساعت گذشته 85 بیمار جدید با شرایط حاد تنفسی در بیمارستان های استان بستری شدند که حدود هشت درصد مجموع بیمارانی است که در همین مدت در سطح کشور کارشان به بستری کشیده شد.
عادی سازی رفتار مردم چالش دستگاه سلامت
برگشت به کار فعالیت مشاغل کم خطر و لغو محدودیت های سفر با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به واحدهای اقتصادی ، اقتصاد و اشتغال خانوار ، که در پی نزولی شدن ابتلا به بیماری در اکثر استان های کشور اتخاذ شد ، تا حدودی سطح هشدارها را در نگاه جامعه با توهم شکست کرونا کاهش داد و این عاملی برای تغییر رفتار مردم در مقابله با این بیماری شد.
اگرچه این روزها دستگاههای نظارت بر اجرای درست پروتکل های بهداشتی در مشاغل کم خطر در استان شامل بهداشت و درمان، سازمان صمت، اماکن و اتحادیه های صنفی برای برخورد با متخلفان بی اعتنا به این دستورالعمل و پروتکل ها در فضای کسب و کار ، فعالیت نظارتی خود را دو چندان کردند و با پلمپ تعدادی از واحدهای صنفی متخلف در پی جلوگیری از عادی شدن رفتار مردم در مقابله با ویروس کرونا هستند ، ولی به نظر می رسد که تاکنون این بگیر و ببندها نیز نتوانست انتظار دستگاه سلامت استان را در جلوگیری از عادی سازی رفتار مردم در مواجهه با ویروس کرونا نتیجه مثتبی به دنبال داشته باشد.
علی قربانی یکی از کسبه و بازاریانی که پس از حدود 50 روز تعطیلی براساس مصوبه ستاد ملی کرونا با دریافت کد رهگیری موفق به بازگشایی واحد صنفی خود در روزهای کرونایی شد گفت : پروتکل های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت و درمان به عنوان شرط اصلی برای شروع به کار مشاغل کم خطر بیان شد، دارای ابعادی است که رعایت کامل آن از حیطه اختیار کارفرمایان و مالکان کسب و کار خارج است و بیشتر به رفتار مشتریان بر می گردد.
وی گفت : ما ملزم به رعایت پروتکل هایی در حیطه وظایف خود به عنوان کارفرما شامل گند زدایی دایمی مکان کسب و کار، داشتن تجهیزات حفاظتی برای تمام کارکنان و سایر برنامه های خود مراقبتی هستیم و ملزم کردن رعایت این پروتکل ها به مشتریان وظیفه ای خارج از حیطه اختیار ما قرار دارد.
وی اضافه کرد : به نظر می رسد وزارت بهداشت و درمان و یا ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت پروتکل های بهداشتی که در حیطه رفتار مشتریان قرار دارد را در قالب قوانین اجباری قرار دهند که هر فرد در فضای خارج از فضای منزل ملزم به رعایت آن باشد و چنانچه نتوانست این پروتکل و دستورالعمل را رعایت کند ، حق خروج از منزل را نداشته باشد و یا این که در صورت تخلف با فرد متخلف نیز همانند واحدهای صنفی برخورد شود.
آگاه سازی جامعه نسبت به خطر ابتلا
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : برگشت مشاغل کم خطر؛ لغو محدودیت های سفر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا براساس شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نزولی شدن آمار ابتلا به ویروس کرونا در اکثر استان های کشور اتخاذ شد و پس از مدت ها تعطیلی فعالیت کسب و کار برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و مشخص نبودن وضعیت ویروس ، احتمال چنین تصمیمی پیش بینی می شد.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : این تصمیم که برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به کسب و کار ، اشتغال و اقتصاد اتخاذ شد به باعث ایجاد توهم از بین رفتن زمینه بیماری کرونا در جامعه و عادی سازی رفتار مردم در مواجهه با این بیماری شد که خود می تواند خطر ابتلا را بیش از گذشته افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد : این در حالیست که تاکید وزارت بهداشت و درمان و زیرمجموعه آن دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان دستگاه متولی سلامت ، ادامه رفتارهای گذشته از قبیل عدم خروج از منزل ، قرنطینه خانگی، لغو سفرهای غیر ضرور است و هرگونه تلقی وضعیت سفید برای ویروس کرونا، درگیری ما را در حوزه مقابله با افزایش آمار بیماران افزایش می دهد.
وی اضافه کرد : در شرایط فعلی تصویری شفاف از زمان برگشت رفتارها به قبل از شیوع ویروس کرونا در هیچ جای دنیا از جمله ایران وجود ندارد و آنچه این روزها مطرح می شود صرفا تغییر رفتاری با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی است و هر رفتاری که احتمال خطر ابتلا در آن وجود دارد، باید پرهیز شود.
دکتر روحانی زاده اظهارداشت : جلوگیری از عادی سازی رفتار مردم نیاز به آگاه سازی فرهنگی و اجتماعی جامعه از سوی افراد و تریبون های تاثیرگذار از جمله رسانه ها دارد که تاکنون نیز بار اصلی اطلاع رسانی پیرامون ویروس کرونا را بر دوش کشیدند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهارداشت : در شرایط فعلی نسبت به ابتدای شیوع ویروس کرونا، سطح اطلاعات مردم نسبت به این بیماری و دامنه آن تا حد زیادی افزایش یافت و باید تلاش شود تا برگشت برخی از فعالیت ها منجر به عادی سازی رفتار مردم در مواجهه با این ویروس نشود.
برخورد با واحدهای صنفی متخلف
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهارداشت : ما در کنار افزایش سطح آگاهی مردم ادامه رفتارها و رعایت پروتکل های بهداشتی ، بر خورد با واحدهای صنفی متخلفی که پروتکل های بهداشتی را مطابق با آنچه که در دریافت کد رهگیری آغاز فعالیت متعهد شدند، را در دستور کار داریم.
دکتر روحانی زاده اظهارداشت : در یک ماه گذشته 151 هزار بازرسی از واحدهای صنفی اعم از واحدهایی تامین کننده مایحتاج عمومی که از با وجود شیوع ویروس کرونا فعال بودند و چه واحدهایی که از 23 فروردین فعال شدند، را انجام دادیم.
وی اضافه کرد : براساس نظارت ها حدود دو هزار واحد صنفی که تخطئی کننده از پروتکل های بهداشتی پلمپ شدند و نظارت بر رفتار این واحدها همچنان ادامه خواهد داشت و چنانچه عدول از دستورالعمل و پروتکل های بهداشتی مشاهده شود، با متخلفان برخورد خواهد شد.
رییس مرکز بهداشت مازندران گفت : در این ارتباط با احتساب تیم های داوطلب بسیج حدود سه هزار تیم نظارتی تشکیل شد و کارهای نظارتی را انجام می دهند که امیدواریم بتوانیم وضعیت استان را شیوع ویروس کرونا مدیریت و کنترل کنیم.
شیوع ویروس کرونا در استان مازندران از سی ام بهمن ماه با شناسایی دو بیمار در شهرستان بابل شروع شد و براساس آخرین آمار هم اکنون در بیمارستان های تحت مدیریت دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران حدود 460 بیمار مبتلا به ویروس کرونا با وضعیت حاد تنفسی بستری هستند.
در استان مازندران بیش از 160 هزار واحد صنفی دارد که بیشترین اشتغال استان در حوزه خدماتی مربوط به واحدهای صنفی و گردشگری است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران
پروندهٔ خبری
کرونا و کسب‌وکارها: از دورکاری تا رونق آنلاین‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/124319/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت

(تصاویر) رانش زمین در جاده عباس‌آباد به کلاردشت

مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کسب مقام قهرمانی و سومی تیم گیلان در رقابت‌های آب‌های آرام کشور

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

روزهای گرم اردیبهشتی در آسمان مازندران

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

کسب مدال طلای المپیاد کشوری ریاضی توسط دانش‌آموز بابلی

محسن رضایی:باید از ظرفیت فرماندهان ارشد جنگ برای تربیت راویان جوان بهره برد

ماسه‌خواری پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

لزوم توجه به باورهای فرهنگی جامعه

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران