پیام مازند

آخرين مطالب

روزآمدسازی آموزش‌ها، دغدغه فنی‌وحرفه‌ای مازندران علمي

روزآمدسازی آموزش‌ها، دغدغه فنی‌وحرفه‌ای مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - نخستین نشست شورای مهارتی مازندران در سال 99 امروز دوشنبه در حالی با حضور مدیران و مسئولان دست‌اندکار برگزار شد که همه آنها از ناهمخوانی آموزش‎های فنی‎و‎حرفه ای با نیازهای استان انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، در حالی که مهم ترین محورهای فعالیت های اقتصادی استان کشاورزی و گردشگری است و به بیشترین نیروهای کار آموزش دیده و ماهر نیازمند هستند ، اما بر اساس اظهارات مسئولان عمده آموزش های فنی و حرفه ای در حال حاضر همخوانی با این نیازها و همچنین حوزه های جدید اقتصادی استان ندارد و ضروری است که این آموزش ها به روز رسانی شود.
مدیران دستگاه های مختلف اعم از بخش خصوصی و بخش دولتی از گرفتاری آموزش های مهارتی در چهارچوب سنتی گلایه کردند و آمارگیری و کمیت گرایی در مورد تعداد آموزش های مهارتی را برای رفع موانع تولید و اشتغال آن هم در سال جهش تولید بی اثر دانستند.
رییس بنیاد نخبگان مازندران در این نشست گفت: در سال جهش تولید با توجه به آسیب های ناشی از تحریم های ظالمانه و همچنین شیوع ویروس کرونا موضوع مهارت آموزی برای جبران خسارات اقتصادی بسیار مهم است.
دکتر محسن جهانشاهی افزود : همواره شرایط عرضه و تقاضا در بحث آموزش و تعلیم تربیت به سمت متقاضی و مشتری است و با توجه به توسعه تکنولوژیکی کسب و کار و تولید، آموزش های مهارتی نیز باید خود را با نیاز مشتریان سازگار کنند.
وی با بیان اینکه نیاز است مهارت آموزی و آموزش های مهارتی بار دیگر در شرایط بازار کار بازنگری کند ، ادامه داد : متاسفانه سرعت رشد و توسعه و به روز رسانی آموزش های مهارتی به عنوان بزرگ ترین خلا در رفع نیاز بازار کار و مانع اصلی توسعه مهارت آموزی است .
رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت : به همین خاطر کمتر بخش‌های تولیدی تمایل به مهارت آموزی نیروی انسانی خود دارند زیرا به تصور آنها آموزش های مهارتی در چهارچوب سنتی خود گرفتار شده است .
آموزشهای مهارتی به نیاز بخش خصوصی پاسخ نمی‌دهد
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران نیز در این نشست اظهار داشت : آموزش های مهارتی همخوانی با کسب و کارهای بخش خصوصی نداشته و نیاز آن را برطرف نمی کند.
عبدالله مهاجر از نیروی کار ماهر به عنوان مهم ترین نیاز و ضرورت بخش خصوصی یاد کرد و افزود: سالهاست که بخش خصوصی از کمبود نیروی مهارتی و متخصص رنج می‌برد و رفع این مشکل نیازمند توجه جدی تر است.
وی با بیان اینکه سرمایه و ظرفیت مناسبی در بخش خصوصی مازندران نهفته است، گفت: برای بهره برداری از این سرمایه باید متولیان آموزش مهارتی نیروی متخصص مطابق با نیاز بخش خصوصی تربیت کنند. 
رییس اتاق بازرگانی مازندران تاکید کرد: بخش خصوصی مازندران آمادگی هرگونه همکاری با فنی و حرفه ای را دارد تا نه تنها نیاز این بخش ، بلکه نیاز مهارتی استان را برطرف کند.
تاکید بر ضرورت ارتقای سطح مهارتی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران هم با بیان اینکه کشور نیازمند ارتقای سطح کیفی خدمات و تولیدات است ، گفت : آموزش مهارتی به نیروهای شاغل و همچنین بیکار اولویت تمامی نهادهای دولتی و خصوصی استان است که از سوی استانداری به آنها ابلاغ می‌شود.
حسن خیریانپور افزود : فنی حرفه‌ای استان هم از جهت امکانات و فضای آموزشی و هم از جهت داشتن نیروی آموزشی و اساتید توانمند ظرفیت بالفعل و بالقوه متعددی دارد که در جهت تولید نیروی انسانی ماهر موثر است.
وی با انتقاد از اینکه هنوز از این ظرفیت به درستی در بخش تولیدی و خدماتی و همچنین اشتغالزایی بهره گیری نشده است ، گفت : سال جهش تولید ارتقای سطح مهارتی به عنوان یک تکلیف برای همه ساختارهای خدماتی و اقتصادی مازندران خواهد بود و بخشی از عملکرد دستگاه های دولتی و نهادهای خصوصی بر اساس ارتقای سطح مهارتی آنها سنجیده و ارزیابی خواهد شد. 
خیریانپور همچنین به سهمیه آموزش مهارتی مازندران در سال 98 اشاره کرد و گفت : سال گذشته مازندران 75 درصد بیشتر از سهمیه خود به نیروی اسنانی خدمات آموزش مهارتی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه سهمیه مازندران در آموزش مهارتی نیروی انسانی یک هزار و 950 نفر بود ، افزود : با وجود تعطیلی یک ماه پایانی سال 98 به دلیل شیوع ویروس کرونا ، توانستیم سه هزار و 449 نفر را تحت پوشش آموزش مهارتی قرار بدهیم و برای آنها گواهی نیز صادر شد.
طلسم مدرک گرایی در مازندران باید شکسته شود
مدیرکل فنی و حرفه ای مازندران هم مدرک گرایی را بزرگ ترین سد توسعه اقتصادی و بهره وری نیروی انسانی در استان برشمرد و گفت: آفت مدرک گرایی مازندران را از اهداف اقتصادی خود باز می دارد. 
سیدحسین درویشی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از نیروی انسانی جوان ما صرفا دارای مدرک و فاقد هرگونه مهارتی هستند، افزود : به همین دلیل هر ساله به جمعیت بیکار ما افزوده و شاهد هدر رفت توان جوانان خود هستیم.
وی تداوم روند مدرک گرایی را چالشی بزرگ برای نیروی انسانی مازندران دانست و ادامه داد : مازندران ظرفیت بالقوه بسیاری زیادی دارد که فقط با مهارت آموزی و تربیت نیروهای مهار استفاده شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای نیز اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور نیاز به مهارت آموزش و اشتغال های خرد را افزایش می دهد ، گفت : برای رسیدن به جهش تولید و جهش اقتصادی باید همه دستگاه های دولتی خصوصی در مسیر مهارت آموزی گام بردارند.
درویشی با بیان اینکه مهارت آموزی را نباید فقط در آموزش شغلی نیروهای بیکار توصیف کرد ، افزود : بخش از مهارت آموزی برای ارتقای کیفیت تولید است و اینکه نیروهای شاغل را از به روز ترین شیوه های تولید اشنا کنیم. به این منظور باید ساختارهای دولتی و شرکت های خصوصی مهارت آموزی را باور داشته باشند و آن را برای نیروی انسانی خود به باور تبدیل کنند.
بر اساس آمارهای رسمی استان مازندران دارای 20 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی با 182 کارگاه است که بیش از 900 حرفه در آن آموزش داده می شود.
برچسب‌ها
جهش تولید مازندران مهارت اموزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/125060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت