پیام مازند

آخرين مطالب

ویروس کرونا؛ از ضربه به درآمد هنرمندان تا امتحان همدلی فرهنگي

ویروس کرونا؛ از ضربه به درآمد هنرمندان تا امتحان همدلی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران با شیوع ویروس کرونا صدمات و آسیب‌های جدی زیادی به بخش‌های مختلف جامعه به‌خصوص بخش فرهنگ و هنر وارد شد که جبران این صدمات نیازمند زمان زیادی است، همانطور که همه می‌دانند از زمان شیوع کرونا تا به امروز جشنواره‌های فرهنگی هنری، کنسرت‌ها، آموزشگاه‌های هنری، موسسات و سینماهای کشور تعطیل شد و به همین دلیل از نظر مالی و درآمدی به بدنه این قشر صدمات زیادی وارد شده است.

اما در کنار همه این صدمات، همدلی جامعه فرهنگ، هنر و رسانه در این مدت توانست آثار قابل توجهی را از خود به یادگار بگذارد.
پویش‌های مختلف در خانه ماندن، برگزاری جشنواره‌های مختلف به صورت مجازی، دعوت به کتاب و کتابخوانی از جمله بخش کوچکی از آثار مثبت تعطیلی موسسات و برنامه‌های فرهنگی هنری بوده است.
خسارت مالی به بدنه هنرمندان با تعطیلی موسسات و مراکز هنری
عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه جامعه هنرمندان و اهل فرهنگ با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن آموزشی و عمومی دچار صدمات زیادی شدند، اظهار کرد: تا پیش از کرونا، سالن‌های نمایش با ظرفیت یک سوم و یا یک دوم اجرا داشتند اما به طور حتم با وضعیت بوجود آمده، فعالیت‌های هنری تا مدت‌ها دیگر در سبد خانوار جایی ندارد و این حوزه دچار آسیب جدی شده است.
وی تصریح کرد: هر چند وزارت فرهنگ و اراشاد اسلامی برای تامین بخشی از آسیب جامعه هنری، با پرداخت بیمه به مدت سه ماه سعی کرد تا حدی خسارتی داده شده باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران نیز به طور حتم به برگزاری جشنواره‌های پر هزینه تمایلی ندارد و برنامه این است که از گروه‌ها و تشکل‌های هنری حمایت شود.
نقش هنرمندان بر ایجاد فضای همدلی
زارع به بخشی از اثرات مثبت شیوع کرونا در جامعه هنری پرداخت و گفت: یک فضای همدلی خوبی بین هنرمندان استان شکل گرفت و هنرمندان چه به صورت کمک به فضا سازی در حوزه رسانه و چه فضای مجازی پای کار آمدند و با راه‌اندازی پویش‌های مختلف از جمله "در خانه بمانیم"، "کمک مومنانه" در خانه ماندن را تبلیغ کردند و به تیم بهداشت و درمان استان مازندران کمک کردند.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری جامعه هنرمندان بر مردم افزود: هنرمندان از آنجایی که هدف بودند و مردم نیز از هنرمندان به نوعی تبعیت می‌کنند به همین دلیل توانستند با تاثیرگذاری بر مردم کمک شایانی را بر همراهی مردم و تبعیت از موازین بهداشتی در جهت مقابله با ویروس کرونا داشته باشند.
شیوع کرونا آسیب جدی را به اهالی فرهنگ و هنر وارد کرد
بابک شمس ناتری رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در زمان شیوع کرونا دچار بیشترین آسیب شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه امرار معاش در شرایط عادی برای جامعه فرهنگ، هنر و رسانه سخت بود و با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کردند، شرایط کرونا نیز موجب آسیب رسانی زیادی به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه شد.
وی افزود: در این میان کسانی که دارای مراکز فرهنگی هنری بودند با آسیب بیشتری مواجه شدند چراکه از یک سو پرداخت اجاره مکان، بیمه افراد تحت پوشش و هزینه های جانبی و جاری مرکز بار زیادی را بر دوش صاحبان موسسه گذاشت و از سوی دیگر بسته شدن مراکز موجب استهلاک تجهیزات و امکانات شد.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر در ادامه قطع شدن درآمد کسانی که در این حوزه دارای مشاغل خانگی با فعالیت هنری بودند را از بزرگترین چالش‌های این بخش دانست و گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های فرهنگی هنری با محدودیت مواجه است، موجب آسیب و تنگناهای زیادی از نظر درآمدی و و امرار معاش در دراز مدت برای این قشر شده است.
شمس ناتری تصریح کرد: ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین به لحاظ برگزاری برنامه‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها و سایر فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای، اوج تغییر شرایط مالی برخی از کسب و کارهای فرهنگی است اما شیوع ویروس کرونا در این سه ماه موجب شد برنامه‌ریزی این قشر آسیب پذیر بیش از گذشته دستخوش اتفاقات این چنینی شود.
وی ادامه کرد: آنچه مهم است اینکه برخلاف دیگر مشاغل، اهالی فرهنگ و هنر و رسانه در ایام کرونا، در خانه ماندند و برخی اهالی رسانه به خاطر شغل خود برای اطلاع رسانی مجبور به حضور در فضای بیرون بودند.
نقش هنرمندان و رسانه‌ها در آگاه سازی مردم
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر با بیان اینکه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه از حوزه‌هایی بودند که در ایام کرونا بدون هیچ چشم داشتی به تولید محتوا برای آگاه سازی، اطلاع رسانی و مفاهیم پیشگیرانه از شدت شیوع کرونا ویروس پرداختند، یادآور شد: این قشر با تولید کلیپ، تیزر، کارتون، کاریکاتور، فیلم کوتاه و بسیاری دیگر از آثار نقش مهمی در آگاه سازی مردم داشتند.
شمس ناتری تاکید کرد: اگر تلاش جامعه فرهنگی هنری و رسانه‌ای در اطلاع رسانی به موقع و آگاه سازی آحاد جامعه در سریعترین زمان ممکن نبود به طور حتم شاهد اتفاقات بدتری در این حوزه بودیم.
درگذشت شاعر بزرگ مازندران ضربه سنگین به بدنه فرهنگ و هنر استان
وی درگذشت "غضنفر بالی لاشک" یکی از چهره‌های موثر در فرهنگ و هنر مازندران را بر اثر ابتلا به کرونا به عنوان یکی از اثرات بسیار منفی این بیماری در شهرستان نوشهر و استان مازندران دانست و گفت: جمعیت کثیری از خبرنگاران، شاعران، نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر نوشهر و مازندران به ویروس کرونا مبتلا شدند که آسیب جدی را به روح و جسم انها و خانواده آن‌ها وارد کرد.
افزایش مطالعه و رغبت به دین فیلم در خانه از پیامدهای مثبت کرونا
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشهر تصریح کرد: در خانه ماندن موجب شد برخی از از افراد به سمت مطالعه و نگارش بیشتر روند و علاقمندان به هنر هفتم نیز برای دین فیلم های متفاوت رغبت نشان دهند.
شمس ناتری با بیان اینکه کرونا باعث شد که برا این امر تاکید شود که باید در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، حوزه فرهنگ هنر و رسانه را مهیای تولید محتوای اثربخش و هدفمند کنیم، افزود: به طور حتم ترس از کرونا در دراز مدت، کاهش هنرجویان را در مراکز فرهنگی هنری به دنبال دارد و تاثیرات منفی بر درآمد این قشر خواهد داشت.
ایجاد بحران مالی در عرصه فرهنگ و هنر
محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عرصه فرهنگ و هنر با شیوع بیماری کرونا با چالش‌های مختلف از جمله بحران مالی مواجه شد، اظهار کرد: در این مدت اکران فیلم، موسسات فرهنگی هنری و مراکز آموزشی تعطیل شد که این امر موجب خسارت مالی جدی به آنان شد.
وی تصریح کرد: در مجموع هنرمندان و کسانی که با هنر در ارتباط بودند از جمله آموزشگاه‌ها، موسسات، سینما، انتشارات و رسانه‌ها دچار آسیب جدی شدند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چالوس ایجاد خلاقیت و آثار مختلف هنری را ازپیامدهای مثبت شیوع بیماری کرونا در کشور دانست و گفت: پویش‌های مختلف از جمله تئاتر تعطیل نیست، کنسرت تعطیل نیست، نقاشی، کتابخوانی و سایر جشنواره های هنری تجسمی با موضوع مدافعان سلامت به صورت مجازی از جمله آثار مثبت این بیماری بود.
محمدی با تاکید بر اینکه فضای مجازی موجب ایجاد و خلق آثار زیاد گرافیکی، خوشنویسی و قرآنی شد، خاطرنشان کرد: هرچند کتاب فروشان، رسانه‌های مکتوب دچار آسیب‌های زیادی شدند اما آثاری در رسانه‌های مجازی خلق شد که ماندگار شده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/127341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر

حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران

انتصابات جدید در ستاد راهیان نور

امواج آرام خزری در مازندران

اقدام غیر قانونی در شرکتی کردن پرسنل سابق موسسه اعتباری نور

تعیین تکلیف حدود 7 هزار چاه کشاورزی در مازندران

رتبه نخست مازندران در صادرات لبنیات

تردد در راه های مازندران عادی و روان است

بازار برنج در مازندران از رکود خارج شده است

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

ایران‌چک 500 هزار تومانی در بازار؟! + عکس

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمال در آخرین روز فروردین

حمله اسرائیل به جنوب سوریه

اعزام 15 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان‌نور و پیشرفت

تقویت احساس ارزش واقعی تولید برنج در زندگی کشاورزان مازندرانی

هوای صاف تا نیمه ابری در مازندران

جزییات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

راهپیمایی مازندرانی‌ها در حمایت از مردم غزه و عملیات وعده صادق

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

تردد روان خودرو‌ها در جاده های مواصلاتی مازندران

وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

شنیدن شدن صدای چندین انفجار در عراق و سوریه

شنیده شدن صدای انفجاری در استان بابل عراق