پیام مازند

آخرين مطالب

سبزیکاری ظرفیت بزرگ و مغفول در مازندران سياسي

سبزیکاری ظرفیت بزرگ و مغفول در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- کاشت سبزی‌های متنوع و انتقال آن به شهر برای فروش، به عنوان یکی از فعالیت‌های اقتصادی مهم درخانواده‌های روستایی همچنان با ضایعات زیادی همراه است که می توان با برنامه ریزی صحیح با کاهش ضایعات درآمد کشاورزان را افزایش داد.

بدون شک مصرف انواع سبزی کاملا ارگانیک و عاری از هر گونه مواد شیمیایی که سر سفره های شهروندان استان مازندران است دست مایه روستائیانی است که هر روز محصولات خود را در روز بازارهای شهری و روستایی عرضه می کنند ، اما مشاهدات عینی و بررسی های میدانی نشان می دهد که حدود 30 درصد این سبزی ها به دلایل مختلف به صورت ضایعات از بین می رود.
ربچه ، تره ، شاهی ، اسفناج ، جعفری ، لوبیا سبز ، گشنیز ، چغندر ، نخود فرنگی ، مرزه ، پیازچه ، باقلا ، و ریحان سبز و بنفش از جمله محصولاتی است که روستائیان در ابتدای فصل بهار و پاییز بذرهای آنها را در زمین می کارند تا پس از مدتی که رشد کرد به بازار عرضه کنند.
سبزی کاری از گذشته های دور در بین خانواده های روستاهای مازندران رسم بوده و آنها بیشتر به منظور رفع نیاز های غذایی خود به این کار مبادرت می کردند تا اینکه به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی و کمبود زمین کشاورزی، گرایش خانواده های شهری به سبزی های محلی که تازه و با طراوت هستند ؛بیشتر شد و همین مسئله زمینه ایجاد شغل و کسب درآمد برای روستائیان را فراهم کرده است.
ذکر این نکته نیز مهم است که سبزی کاری در مازندران به دلیل وجود رطوبت مناسب و طبیعی، بارندگی های پراکنده ، آب جاری رودخانه ها و آب چاه های نمیه عمیق کاملا معطر و عاری از هر گونه آفت و بیماری های احتمالی بدست می آید.اما طبق بررسی های صورت گرفته از سوی کارشناسان کشاورزی و بازرگانی استان حدود 95درصد آن به صورت تازه خوری وارد بازار مصرف می شود و در واقع جای صنایع فرآوری انواع سبزی در این استان همچنان خالی است و در نتیجه بخشی از این محصولات به ضایعات تبدیل می شود.
اگرچه خشک کردن انواع سبزیجات و صیفی جات در بین خانواده های روستایی مازندران به عنوان یک فرهنگ عمومی همچنان وجود دارد و حتی عرضه و فروش آن در بازار روزها نیز طی سال های اخیر نیز مشاهده می شود، اما با توجه به حجم بالای تولید سبزیجات خانگی عمده آن به صورت تازه خوری در بازار عرضه می شود.
یکی از خانم های سبزی فروش که در ورودی بازار روز امیر مازندرانی بساط کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه سبزی‌های فروشی حاصل دسترنج خودم در زمین 300متر مربعی که در روستای دارم،است.
صفیه مهران فر با بیان اینکه از 20 سال پیش انواع سبزی را در 2نوبت بهار و پائیزه کشت می کنم و از درآمد آن نیز راضی هستم ،افزود: از آن جایی که سبزی های محلی به صورت واقعی با طراوت ، تازه و خوش بو و صد البته به صورت ارگانیک تولید می شوند ، خانم های شهری مشتریان اصلی سبزیجات تولیدی من هستند.
وی با اعلام این که به هر حال سبزی باید روزانه و حتی به صورت صبح و عصر برداشت و عرضه شود، تصریح کرد : در چند سال اخیر واسطه ها و دلالان سبزی در ورودی بازار روزها و حتی با حضور در روستاها محصول را از زنان خریداری می کنند و خودشان با قیمت بسیار بالا می فروشند.
وی با اظهار این که من به هیچ عنوان محصول خود را به واسطه نمی دهم و مستقیم عرضه می کنم، توضیح داد: به طور یقین اگر سبزی برداشت شده در صبح تا ساعت 14بعد از ظهر به فروش نرود ، به ضایعات تبدیل می شود و این مشکل در بین فروشندگان در بازار روزها به فوور دیده می شود.
وی به رونق فروش سبزی های پاک و آماده مصرف در 2 سال اخیر اشاره کرد و گفت: امروزه بسیاری از زنان خرده فروش با قرارداد بین فروشگاه های بزرگ محصول خود را در منزل پاک کرده و به این فروشگاه ها تحویل می دهند که این کار نیز به صرفه است.
این سبزی کار با تجربه ساروی گفت: سبزی کاری در مازندران بسیار لذت بخش و در آمد زا است و خشک کردن سبزی برای پختن انواع غذاهای سنتی یکی از فعالیت های جدی زنان روستایی است که این فعالیت نیز در بین زنان شهری نیز در حال گسترش است.
سیده زینب سیدین زن کارآفرین نمونه روستایی سال 97 استان مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که که 12 سال پیش فعالیت خودش را در قطعه زمینی کمتر از هزار متر مربع در قالب کشت سبزیجات شروع کرده ام و اکنون 50 نفر در بخش تولید و فرآوری و بازاریابی سبزیجات مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه کشت انواع سبزیجات نیز به صورت اورگانیک است، افزود: کشاورزی را باهمراه خانواده خودم آغاز کردم و با استفاده از باغات اطراف بایر هر ساله سطح کشت را افزایش دادم.
وی بیان داشت: امروز پس از چندین سال فعالیت تقاضای بالا شهروندان استانی و خارج از استان فرآوری سبزیجات را مکانیزه کرده و با دریافت تسهیلات فضای گلخانه ای را نیز عملیاتی کردم.
وی توضیح داد: زمین مازندران ارزش بالایی دارد که می تواند همه بیکاران استان را به خود مشغول به کار کند و درآمد مناسبی را برای خانواده ها ایجاد کند.
لزوم توجه به سبزی کاری در زمین های شالیزاری مازندران
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اعلام این که سالانه 13 هزار و 11 تن سبزی و صیفی در زمین های کشاورزی این شهرستان تولید می شود، گفت: سبزی ارزش غذایی بسیار بالایی از نظر نیاز روزانه در سفره خانوار دارد و بسیاری روستائیان استان از دیر باز انواع سبزیجات را برای خود مصرفی می کارند.
غلامرضا سعیدی افزود: از آنجایی که برخی از محصولات مانند ریحان، مرزه و نعناع به عنوان گیاه دارویی نیز محسوب می شوند و اراضی حاصلخیز مازندران سرمایه خوبی برای ایجاد شغل محسوب می شوند، لازم است در این زمینه برنامه ریزی دقیق و اصولی انجام گیرد.
وی با بیان این که به طور یقین راه اندازی صنایع وابسته مثل بسته بندی، فرآوری و عصاره گیری سبب کاهش ضایعات می شود بر لزوم احداث ویژه میدان تره بار سبزیجات در هر شهرستان استان نیز تاکید کرد.
وی گفت: بهینه سازی روش های برداشت سبزیجات، و صیفی جات ، انبارداری و حمل و نقل و بکارگیری فن آوری های نوین محصول سالم و بدون ضایعات بایددر استان مازندران مورد توجه قرار بگیرد .
سعیدی درباره تولید سبزی و صیفی با رویکرد تولید محصول سالم و ارگانیگ و استفاه از کودهای بیولوژیک، گفت: شهرستان جویبار دارای یک هزار و 189 هکتار مزرعه سبزی صیفی شامل خیار و فلفل، پیاز و گوجه فرنگی، هندوانه و خربزه، لوبیا سبز و کدوی بهاره است که سالانه 13 هزار و 11 تن محصول در آن تولید می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان این که توجه به سبزی کاری به عنوان کشت دوم در زمین های شالیزاری ضروری است ،ادامه داد: این شهرستان دارای 147 هکتار سطح زیرکشت خیار با عملکرد 5 کیلوگرم در هر مترمربع و تولید 7 هزار و 350 تن محصول است.
وی افزود: سطح زیر کشت خیار گلخانه صنعتی این شهرستان، 5 هکتار با عملکرد 15 کیلوگرم در هر مترمربع و تولید 2 هزار و 302 تن در مدت 9 ماه است.
مدیر جهاد کشاورزی جویبار با اشاره به کشت فلفل خوراکی در 136 هکتار اراضی کشاورزی این شهرستان، افزود: یک هزار و 897 تن انواع فلفل تولیدی در مزارع این شهرستان به استان های همجوار صادر می شود.
وی تصریح کرد: کشت فلفل بصورت تولید محصول سالم با استفاده از مواد بیولوژیک، زنبور تریکوگراما و براکون برای مبارزه با آفات در این شهرستان انجام می شود.
سعیدی گفت: آبیاری قطره ای نوار تیپ که بیشتر برای کشت هایی مانند کاهو، کلم و فلفل مورد استفاده قرار می گیرد، در اکثر مزارع فلفل 136 هکتاری این شهرستان بعنوان یکی از تجهیزات آبیاری بکارگیری می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل نیز از کشت سبزی و صیفی در بیش از10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: کشاورزان این شهرستان همه ساله پس از برداشت برنج مبادرت به کشت سبزی و صیفی می کنند.
سید حسن اسلامی با بیان این که آمار این مقدار زمین خارج از کشت سبزی در زمین های خانگی روستائیان است، تصریح کرد: اسفناج، شاهی، گشنیز و تربچه محصولات تولیدی این شهرستان هستند که علاوه بر مصرف داخلی به شهرهای مجاور بویژه استان تهران نیز صادر می شود.
وی گفت: همچنان حدود 30 درصد سبزیجات تولیدی به دلایل مختلف در فرایند مختلف برداشت تا مصرف به صورت ضایعات ازبین می رود که باید توجه شود.
استان مازندران دارای 460 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که 230 هزار هکتار آن زمین های شالیزاری هستند و طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود نیمی از این اراضی هر ساله به زیر کشت محصولات پائیزه دانه روغنی کلزا ، سویا ، و صیفی و سبزیجات شامل سبزی های برگی و ریشه ای ، شلغم ، هویج ، کاهو ، لوبیا سبز ، کدو سبز ، نخود فرنگی ،سیب زمینی و سیر می رود.
برچسب‌ها
مازندران اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/129640/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فوت گردشگر گم شده در جنگل‌های ساری

وضعیت جاده‌ها / انسداد محور چالوس به مدت 2 روز

جزئیات حمله به پایگاه «کالسو» در استان «بابِل» عراق

نقره داغ شدن متخلفان زمین خواری در عباس آباد

دستگیری 2 حفارغیر مجاز در شهرستان بهشهر

2 پروژه توسعه و مرمت آبگرم‌های شهرستان رامسر در دست اقدام است

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

آیین سنتی برف چال در مازندران

برپایی جمعه بازار دائمی صنایع‌دستی گلیج در بهشهر

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم/شهادت هفت فلسطینی+ فیلم

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

آخرین خبرها از حمله هوایی به پایگاه الحشدالشعبی؛ آمار شهدا و مجروحان | اسرائیل: ما نبودیم!

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

نجات جان چند نفر با اهدا عضو در بابل

جلوگیری از یک فاجعه در جنگل سکوتپه با دستور دادستان مرکز استان

جدال سنت و مدرنیته در شالیزار‌های مازندران | کشاورز سنتی می‌کارد و دلال مدرن می‌خورد

آیین سنتی ورف چال در مازندران

درگیری 38 ساعته در اردوگاه نور شمس طولکرم+ فیلم

وعده جدید درویش به پرسپولیسی‌ها

اطلاعیه تازه فراجا درباره طرح جنجالی نور: وضعیت حجاب مطلوب‌تر شده

محکومیت یک میلیارد ریالی سازنده کابینت به دلیل گرانفروشی

میزان مصرف برق صنایع در مازندران 180 مگاوات است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فوت گردشگر ناپدید شده در جنگل‌های ساری

اطلاعیه قطعی آب در شهرستان سوادکوه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع