پیام مازند

آخرين مطالب

تدبیر دولت در بازتوانی مراکز خدمات کشاورزی مازندران سياسي

تدبیر دولت در بازتوانی مراکز خدمات کشاورزی مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- استان مازندران 74مرکز خدمات کشاورزی دارد که همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی با احیاء و بازتوانی مراکز خدمات کشاورزی به ترویج کشاورزی بر مبنای انتقال یافته‌های علمی در مزرعه، توجه جدی نشان داده است.

وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید در سال 94 با اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی پهنه بندی عرصه های کشاورزی را به عنوان مهمترین ماموریت و وظیفه مراکز خدمات کشاورزی تعریف و ابلاغ کرده است.
کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی دولت یازدهم ترویج کشاورزی را به عنوان پل استوار بین تحقیقات و اجرا توصیف کردند و گفتند گه نتایج تحقیقات کشاورزی باید در مزارع به کار گرفته شود و این امر فقط با همکاری کارشناسان مختلف بخش کشاورزی مستقر در مراکز خدمات کشاورزی بر اساس پهنه بندی عرصه های کشاورزی میسر است.
با توجه به بکارگیری متخصصان کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی ، عملکرد مراکز خدمات در ترویج و آموزش به مراتب مهم تر شده است و همسو با این رویکرد طی سه سال اخیردر کنار اجرای طرح پهنه بندی عرصه های کشاورزی ،کارشناسان کشاورزی در رشته های مختلف نیز جذب مراکز خدمات کشاورزی شدند.
یکی از نکته های قابل توجه در اهمیت فعالیت مراکز خدمات کشاورزی تعهد 10 ساله کارشناسان در انجام خدمت در این مراکز و حضور در مزارع در کنار کشاورزان است و این امر سبب شد تا امروز انتقال دانش و مسایل فنی کشاورزی در مزرعه نمود بارزتری پیدا کند.
مهمترین اهداف اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با پر رنگ کردن نقش مراکز خدمات کشاورزی کم کردن فاصله و یا شکاف تولید بین تولید و تولید مطلوب است چراکه طبق گزارش های رسمی جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون در بخش زراعت فاصله بین تولید اصولی و تولید کنونی حدود سه برابر و در بخش باغی حدود چهار برابر است و علت این فاصله عدم انتقال درست دانش و آگاهی به کشاورزان ارزیابی شده است.
در طرح نظام نوین ترویج کشاورزی با هدف خدمات رسانی به بهره برداران و تولید کنندگان شبکه مدیریت دانش طبق پهنه بندی عرصه های تولیدی مورد توجه قرار گرفت به طوری که هر یک از کارشناسان کشاورزی مستقر در مراکز خدمات کشاورزی می بایست در حوزه ماموریت علاوه بر شناسایی مشکلات فنی کشاورزی باید نتایج تحقیقات کشاورزی را درمزارع عملیاتی کنند.
یکی از محورهای مهم برای توسعه کشاورزی در کنار سرمایه گذاری ها و توجه به زیر ساخت های دانش فنی و مهندسی کشاورزی با استفاده از نتایج موسسه و مراکز تحقیقاتی کشاورزی است که منجر به گسترش افزایش تولید و بهره وری در محصولات کشاورزی می شود. این مقوله مهم در سال های اخیر مورد توجه بهره برداران قرار گرفت به طوری که شاهد کم شدن فاصله تولیدات محصولات کشاورزی بین کشاورزان پیشرو و نمونه و میانگین تولید هستیم.
امروزه کشاورزان در مراحل مختلف کشاورزی زراعی و باغی در چگونگی شخم و شیار ، آبیاری ، زمان و نحوه مبارزه شیمیایی و یا بیولوژیکی با آفات و غیره ... از نظرات کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی بهره مند می شوند. 
به عنوان نمونه همسو با این رویکرد مهم طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران، ضایعات مرکبات و برنج استان 2 محصول مهم که بیشترین تولید کشور در این خطه شمالی انجام می شود با کاهش حدود 50 درصدی نسبت به سالهای گذشته در سال قبل به کمتر از 10 درصد رسیده است.
یعنی اکنون با انجام انبار داری فنی که باغداران با همکاری کارشناسان ترویج انجام می دهند ضایعات مرکبات استان از حدود 20 درصد به کمتر از 10 درصد و ضایعات برنج هم از 15درصد به هفت درصد کاهش یافته است.
نقش مکانیزاسیون در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از جمله برنج با اختصاص ردیف بودجه مکانیزاسیون توسط دولت تدبیر و امید پررنگ شده است ، چراکه تنها در سه سال اخیر حدود 800 میلیارد تومان تسهیلات از محل ردیف اعتباری مکانیزاسیون تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی در استان مازندران جذب شد که یکی از نتایج آن کاهش ضایعات برنج از یک سوم میزان تولید به هفت درصد بوده است.
بر اساس آمار امروز علاوه بر این که 30 درصد نشاء کاری و 95درصد برداشت شالی در مازندران مکانیزه شده ، 350 واحد شالیکوبی استان نیز نوسازی و مدرن شدند تا ضایعات به حداقل ممکن برسد.
همزمان با رویکرد فنی شدن فعالیت های کشاورزی دولت تدبیر به به توسعه کشت گلخانه ای ، اصلاح نژاد دام ،توجه به زنجیره تولید ، توسعه مکانیزاسیون و توجه به پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی و کنترل و منطقی شدن واردات سبب شد تا فرایند توسعه کشاورزی و در نتیجه افزایش درآمد کشاورزان محقق شود.
اکنون نیز در هفتمین سال خدمت دولت تدبیر و امید و با انتخاب وزیر جدید جهاد کشاورزی طرح" یاوران تولید " در سال جهش تولید همسو و تکمیل کننده طرح های قبلی مطرح شده است ، یعنی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید با جدیت با موسسه آموزش و ترویج برای اجرای این طرح همکاری کنند.
وزیر جهاد کشاورزی معتقد است که درآمد کشاورزان با منابع و فعالیت موجود و تنها با نفوذ دانش افزایش می یابد و برای رسیدن به این هدف مهم همکاری تولید کنندگان با کارشناسان خدمات کشاورزی بسیار مهم و ضروری است.
تعدد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این نکته که تعدد بهره برداران و خرده مالکی سبب شد تا انتقال دانش فنی و سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی استان به سختی و با مشکلات زیادی روبرو شود گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه جدی به تحقیقات کشاورزی و کاربردی شدن آن در مزارع به درستی پی به ظرفیت مراکز خدمات کشاورزی برده است و امروز شاهد تحقق بخشی از اهداف آن هستیم.
عزیزالله شهیدی فر با بیان این که در وزارت جهاد کشاورزی دولت تدبیر و امید پرداختن به کشاورزی دانش محور الزام شده است و این ماموریت فقط از طریق کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی قابلیت اجرایی پیدا کرده باید تداوم بیاید ،توضیح داد: مازندران چهار برابر میانگین بهره‌بردار بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد و به همین دلیل همکاری کشاورزان و کارشناسان در کاربردی کردن نتایج تحقیقات در مزارع مهم و ضروری است.
وی تصریح کرد: به طور یقین دربستر علمی و فنی شدن فعالیت های کشاورزی علاوه بر حفظ زمین و رعایت مقولات زیست محیطی ، بهره برداران و تولیدکنندگان منفعت بیشتری می برند.
وی با اشاره به اینکه طرح یاوران تولید می تواند همه مشکلات بخش کشاورزی را بررسی و برای آن طرح و ایده عملیاتی ارائه کند، افزود: در این طرح مشارکت و حضور فعالانه همه بخش ها از منابع طبیعی، شیلات و دامپزشکی تا بخش های تخصصی سازمان مورد تاکید است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به شکل گیری کمیته های تخصصی دام و طیور، زراعت و باغبانی، شیلات، منابع طبیعی و آب و خاک در طرح یاوران تولید اشاره کرد و گفت: حضور محققین در این طرح باید بسیار پررنگ باشد.
شهیدی فر گفت: نتیجه همه این کارها باید جهش تولید و رضایت کشاورزان و تولیدکنندگان باشد و در این راستا هر مرکز خدمات کشاورزی باید 15 روستا را تحت پوشش مستقیم این طرح قرار دهد.
وی تصریح کرد: طرح یاوران تولید بر کمیت، کیفیت و سلامت تولیدات کشاورزی تاکید دارد و همه اینها باید در کنار هم اتفاق بیفتد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر حفظ زمین، مرتع و جنگل، خواستار محور قرار گرفتن اقتصاد کشاورزی و تولید اقتصادی در طرح یاوران تولید شد.
مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی مازندران کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی را سربازان خط مقدم توسعه کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی کشور توصیف کرد و گفت: طرح یاوران تولید نسخه پیشرفته طرح نظام نوین ترویج است و در این طرح مقرر شد نیمی از ظرفیت مراکز تحقیقاتی برای برنامه های کوتاه مدت در حوزه کشاورزی استفاده شود تا برای کشاورزان قابل بهره برداری باشد.
علی طاهری امیری ادامه داد: ترویج باید به دنبال تحقیقات باشد تا هر دو در عرصه تولید حاضر شده و به رفع مشکلات تولید و تولیدکننده بپردازند.
وی اظهار داشت: در این طرح با تشکیل تیم های پایش و نظارت متشکل از محققین و کارشناسان اجرایی، چالش های عرصه تولید بررسی شده و بلافاصله راهکارهای رفع مشکل ارائه می شود تا منجر به حصول نتیجه مطلوب شود و مسیر انتقال دانش به بهره برداران و مزرعه تسهیل شود.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، کاهش 50 درصدی مصرف سموم در مزارع زراعی و باغی ،توسعه مکانیزاسیون، افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی ، افزایش 50 درصدی مصرف مواد آلی، توسعه آبیاری تحت فشار، کاهش بار میکروبی محصولات دامی به ویژه شیر نتایج اجرای طرح نظام نوین ترویج و حضور محققین در عرصه های تولیدات کشاورزی برشمرد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران نیز به اهمیت و نقش مراکز خدمات کشاورزی در انتقال یافته های تحقیقاتی اشاره کرد و گفت : نتایج تحقیقات علمی باید بصورت مستقیم در اختیار بهره برداران قرار بگیرد و در طرح یاوران تولید همه محققین موظفند در عرصه های تولید حضور داشته و بصورت تیمی و هدفمند در راستای توسعه فعالیت های تحقیقی و ترویجی در مزارع گام بردارند.
محمودرضا رمضانپور افوزد: 56 نفر از اعضای هیئت علمی و محققین مرکز تحقیقات با گرایش های تغذیه، گیاهپزشکی، اصلاح بذر، باغبانی، دام، منابع طبیعی و آبخیزداری و سایر رشته های مورد نیاز در کنار مروجین پهنه مراکز خدمات کشاورزی استان مازندران آمادگی حضور دارند.
وی با بیان این نکته که باید از ظرفیت بخش خصوصی و تشکل های کشاورزی در رفع مشکلات و چالش های تولید استفاده شود ، ادامه داد: خوشبختانه کارشناسان مراکز خدمات کشاورزی در رشته های مختلف کشاورزی همه مشکلات و چالش های بهره برداران را مطابق با وضعیت جوی ، خاک و آب در نوع محصول و حوزه پهنه بندی عرصه ها کشاورزی به درستی احصاء می کنند.
استان مازندران 460 هزار هکتار زمین زراعی و باغی دارد که طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود 420 هزار بهره بردار این بخش هستند.
سالانه در مازندران بیش از هفت میلیون تن در قالب 72 نوع محصولات کشاورزی با متوسط سرانه زمین هفت دهم هکتار تولید می شود. 
برچسب‌ها
مازندران اراضی کشاورزی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/129723/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

بازگشایی 8 محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور نیست

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی (عکس)

باران اردیبهشتی 7 میلیون مترمکعب به ذخیره سدهای استان اضافه کرد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید