پیام مازند

آخرين مطالب

یک روز با معلولان و مسئولان در پایتخت

تهران شهری برای همه شهرداری تهران

تهران شهری برای همه
  بزرگنمايي:

پیام مازند - شهر: یک پیاده روی استاندارد باید دارای نور مناسب، شیب مناسب، مبلمان شهری، کف جاذب آب و مسیر حرکت دوچرخه و نابینایان باشد و این همان استانداردی است که شهر تهران باید در همه مناطق به آن دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار شهر ، دستیابی به این هدف نیز باعث شده معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در طرحی 500 کیلومتر از پیاده روهای پایتخت را به عنوان هدف اولیه قرار دهد تا با بهسازی و نوسازی به آرمان پیاده روهای استاندارد در تهران دست پیدا کنند.
4 کیلومتر در هر ناحیه
صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار شهر توضیح می دهد: امسال 500 کیلومتر پیاده راه برای بهسازی و نوسازی طراحی شده که در هر ناحیه شهر تهران چهار کیلومتر درازا دارد و طراحی این پروژه تقریبا تمام شده است.
او می گوید: در هر ناحیه تهران چهار کیلومتر پیاده رو ساخته خواهد شد و قرار است پیاده رویی که ساخته می شود همه وسایل مناسب سازی، معلولان، فضای سبز، مسیر دوچرخه، نور و مبلمان شهری را داشته باشد.
صبوری دیلمی توضیح می دهد: در تهران نزدیک به 12 کیلومتر پیاده رو وجود دارد که بیش از 90 درصد آن کیفیت مناسبی هم ندارد. به دنبال آن هستیم که با 4 کیلومتر در سال می توانیم در یک برنامه زمان بندی کل پیاده رو های تهران را بهینه سازی کنیم.
بر اساس طرحی که صبوری دیلمی از آن سخن می گوید، در گام اول 25 کیلومتر از این طرح مناسب سازی پیاده راهها در خیابان کریم خان اجرایی شده است.
مسیر دوچرخه، مبلمان شهری، نور کافی و... نکاتی است که صبوری دیلمی در توضیحات خود در جمع برخی از معلولال و نابینایان که روز دوشنبه 26 خرداد ماه به همراه زهرا نژاد بهرام، رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به بازدید این طرح رفته بودند از آن سخن می گوید.
قول و قرار با معلولان
دو نفر از معلولان روی صندلی چرخ دار نشسته اند. به سختی از مسیر ورودی پیاده رو به خیابان رد می شوند و در یک نقطه نیز بلوک های بتنی چاره ای برای معلول پشت صندلی چرخ دار نمی گذارد جز اینکه پیادرو را دور بزند و به مسیر خیابان برود.
اما صبوری به دقت به گلایه ها گوش کرد و حتی قرارهایی هم با معلولان گذاشت که دو نفر از معلولان در تیم نوسازی معاونت فنی و عمرانی برای بازسازی پیاده روها حاضر شوند.
دو نابینا هم بودند با عصاهای سفیدشان. بخش هایی از پیاده روها مخصوص آنها طراحی شده بود. شیارهای آهنین که عصای نابینا قبل از قدم هایش به آن می رسد و این هشدار را می دهد که به خیابان نزدیک می شوید.
نابینایان البته راضی تر از معلولان ویلچری بودند هر چند گلایه هایی درباره زیر ساخت ها وجود داشت که به هر حال در گرمای صبح روز دوشنبه معاون شهردار تلاش کرد در مسیر حرکت توضیحات مفصلی درباره نحوه کار و اصلاحات به آنها ارائه دهد.
شهرداری برنامه مشخص ارائه می دهد
زهرا نژاد بهرام نیز درباره این طرح 500 کیلومتری در تهران و بازدید که برنامه ریزی کرده بود توضیح داد. او به خبرنگار شهر می دهد: گروه هایی از معلولان و اعضای شورای شهر از این پروژه بازدید و اطمینان خاطر پیدا کردند که بحث های مناسب سازی در آن دیده شده است.
او با اشاره به اینکه معلولان همراه با مهندسان شهرداری و معاون شهردار مسیرها را طی کردند، ادامه می دهد: معاونت عمرانی 500 کیلومتر از پیاده روهای تهران را مناسب سازی می کند که در همین راستا این بازدید انجام شد. با این بازدید متوجه شدیم که این طرح تا چه اندازه با وضع معلولان حسی و حرکتی و دیگر معلولان هم خوانی دارد.
نژاد بهرام با اشاره به اینکه این یک بازدید مشترک با حضور معاون عمرانی در جهت دریافت نظرات بود، بیان کرد: نحوه مبلمان شهری، رفع موانع فیزیکی در مسیر پیاده رو و ... از موارد مورد تأکید است که در بازدید پیاده روها آنها را مشاهده کردیم.
نژاد بهرام گفت که بخشی که در خیابان کریم خان مورد بازدید قرار گرفت پایلوت اولیه از 500 کیلومتری است که قرار است از سوی شهرداری مناسب سازی شود. قرار است شهرداری در این زمینه برنامه اجرایی و زمان بندی مشخص ارائه دهد و دو نفر از معلولان نیز به شکل مداوم در ستاد مناسب سازی معاونت عمرانی در مورد پیاده روها وجود داشته باشند.
در حالی که هنوز به صورت دقیق مشخص نیست مسیرهای تعیین شده در شهر تهران مربوط به کدام خیابان ها هستند نژاد بهرام گفت که مسیرهای 500 کیلومتر تعیین شده از سوی شهرداری قرار است به زودی اعلام شود.
به هر حال فضاهای شهری، مکان هایی هستند که به عموم شهروندان تعلق دارند و مشکلات فیزیکی نمی تواند از این تعلق بکاهد. با این وجود، کیفیت مسیرهای پیاده در شهرهای ایران مطلوب و راحت نیستند. تداخل بین سواره و پیاده، وجود چاله ها و سطوح ناصاف پیاده رو، وجود موانع فیزیکی، امکان تصادفو برخوورد با وسایل نقلیه موتوری به خصوص موتور سیکلتها در پیاده رو، ناکافی بودن نور معابر، کم عرض بودن پیاده روها و... ازگلایه هایی است که در اکثر نقاط شهری، شهروندان در هنگام جابجایی به صورت پیاده کم و بیش با آن دست به گریبانند.
طرح مناسب سازی پیاده روها تنها راهی است که تهران می تواند مسیر آرامی را در ترافیک شهری برای عابران فراهم کند اما اجرای این طرح قطعا در شهری مانند تهران با موانع بسیاری مواجه است و به سادگی ممکن نیست.
اجرای طرح 500 کیلومتری در تهران قدمی است که اگر تا پایان سال 99 بتواند به هدف دست یابد می تواند برای اولین بار این نوید را به شهروندان تهران بدهد که نه تنها می توانند به آرامش پیاده روی در شهرشان مطمئن شوند که فیزیک بدن آنها دیگر مانع حضورشان در شهر نخواهد بود.
خبرنگار: سمیرا امیرچخماقی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/133676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است

(تصاویر) اجتماع مردم قم در حمایت از طرح نور فراجا

اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر در تهران؛ رستاخیز یکخوابه‌ها

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد