پیام مازند

آخرين مطالب

خیز مازندران برای جهش تولید سياسي

خیز مازندران برای جهش تولید
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - استان مازندران با داشتن حدود 470 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از سه هزار واحد صنعتی و معدنی و برخورداری از زیرساخت‌های توسعه‌ای ، یکی از استان‌های مستعد برای جهش تولید محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، برون رفت این استان پس از یک دهه از خشکسالی ، توسعه مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی ، برداشتن موانع پیش پای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد به خصوص واحدهای در تملک بانک ها که بیش از 300 واحد را شامل می شود ، تشکیل هلدینگ ثروت آفرینی با پیش بینی سرمایه حدود 20 هزار میلیارد ریال برای تامین نیاز مالی واحدهای اشتغالزایی ، سوق دادن سپرده های بانکی استان به سمت حمایت از تولید و آماده افتتاح بودن بیش از 30 هزار میلیارد ریال طرح های صنعتی بویژه در حوزه زیرساختی از جمله پایانه های صادراتی و رویکرد دولت برای حمایت از تولید در سال جاری از جمله شرایط ایجادی برای استان مازندران برای جهش تولید است.
نمونه حمایت دولت از تولید را می توان به حذف نفت از بودجه سال 99 کشور دانست که برای نخستین بار در تاریخ بودجه نویسی در کشور ، ناف درآمدهای ایران را از نفت برید و گام اساسی برای توسعه صادرات غیر نفتی با حمایت از تولید برداشته شد که این رویه می تواند برای استان هایی چون مازندران که صرفا در حوزه کشاورزی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی با کیفیت را تولید می کند، موقعیت راهبردی را برای جهش تولید فراهم کند.
جهت گیری کشاورزی سوی جهش
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت : این استان دارای حدود 470 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که حدود 10 درصد از ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در این خطه شمال کشور تامین می شود و بررسی ها نشان می دهد که برداشتن برخی موانع از پیش روی تولید می تواند زمینه را برای جهش تولید کشاورزی در مازندران فراهم کند.
عزیزالله شهیدی فر افزود : با حمایت دولت در سال های اخیر ضریب مکانیزاسیون و به کارگیری ماشین آلات در کشاورزی رشد محسوسی داشت به طوری که از حدود 1.5 به بیش از 2.5 افزایش یافت. همچنین مکانیزاسیون در سال جاری به دلیل شیوع کرونا در برنج کاری تغییر محسوسی را ایجاد کرد به طوری که یکصد هزار هکتار معادل حدود نیمی از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه نشاکاری شد که این میزان در سنوات گذشته کمتر از 30 درصد بود.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن ، افزایش میزان بارندگی در 2 سال اخیر نسبت به سنوات گذشته و اجرای کشت دوم به خصوص در مزارع کشاورزی این خطه شمال کشور زمینه را برای جهش تولید فراهم کرد.
شهیدی فر حذف ارز دولتی برای واردات برنج خارجی را از دیگر حمایت های دولت در سال جاری از برنج داخلی دانست که زمینه را برای جهش تولید بیش از گذشته فراهم کرده است.
رییس سازمان جهادکشاورزی مازندران رونق صادرات محصولات باغی را از دیگر جهت گیری ها در سال جاری برای جهش تولید بیان کرد.
طبق آمارها نزدیک به 19.5 درصد اشتغال مازندران و حدود 27 درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به بخش کشاورزی است. همچنین ارزش افزوده بخش کشاورزی در مازندران حدود 21.7 درصد است که به مراتب بالاتر از میانگین هشت درصد کشوری است.
جهش تولید در صنعت با فعالیت واحدهای راکد و نیمه تمام
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : در سال جاری تمام برنامه ریزی ها درحوزه های سرمایه گذاری، حمایت از تولید و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جهت گیری به سمت جهش تولید است .
حسن خیریانپور افزود : در سال جاری علاوه بر این که برنامه ما در حوزه حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی به خصوص واحدهای در تملک بانکهاست به گونه ای که تمام واحدهای تولیدی در تملک بانک ها که حدود 140 واحد صنعتی است به مدار تولید بر می گردند و در سال گذشته نیز بیش از یکصد واحد از تملک بانک ها خارج شد و به تولید برگشتند.
وی گفت : علاوه بر این ، در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اولویت گذاری برای حمایت مالی از واحدهای تولیدی و صنعتی دارای مشکل نقدینگی است و این برنامه ها نیز در راستای جهش تولید انجام می شود.
خیریانپور افزود : علاوه بر این در سال جاری 22 واحد تولیدی و صنعتی در سطح استان با سرمایه گذاری حدود 30 هزار میلیارد ریالی به بهره برداری می رسد که از قبل این واحدها برای یک هزار و 500 نفر ایجاد اشتغال می شود.
وی سوق دادن منابع بانکی به سمت تولید و اشتغال را از دیگر جهت گیری ها در راستای جهش تولید در استان مازندران بر شمرد.
معاون استاندار مازندران در دست اجرا بودن چهار پایانه صادراتی را به عنوان زیرساخت های لازم برای جهش تولید را از دیگر برنامه ها ی استانی برشمرد و گفت : فاز اول پایانه بین المللی برنج استان در سال گذشته به بهره برداری رسید و در سال جاری تکمیل پایانه های صادراتی شیلاتی و ماهیان خاویاری ، گل و گیاه و پایانه لجستیک روماک در دستور کار قرار دارد که پیش بینی می شود حداقل دو پایانه از جمله روماک به بهره برداری برسد که می تواند بخش زیادی از مشکل استان را در ذخیره سازی محصولات کشاورزی، صادرات محصولات باغی به خارج از کشور مرتفع کند.
جهش تولید اولویت برنامه مازندران
استاندار مازندران هم گفت : اولویت برنامه توسعه ای استان در سال جاری تحقق شعار جهش تولید است و در این ارتباط 30 ماموریت به فرمانداری های 22 گانه داده شد و باید از تمام ظرفیت های استانی برای تحقق این شعار استفاده کنند و عملکرد شان نیز براساس اجرایی شدن جهش تولید ارزش یابی می شود.
احمد حسین زادگان چند روز پیش در نشست شورای اداری مازندران افزود :‌ این موضوع باید در اولویت کاری فرمانداران قرار گیرد چرا که عملی کردن شعار رهبری به خاطر شرایط بد اقتصادی کشور نیازمند تلاش و برنامه زیری مناسب است.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهار داشت : نشست های کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی نیز هر دو هفته یک بار برگزار می شود و تصمیم این کارگروه نیز برای تمام دستگاههای اجرایی و مدیران دولتی لازم الاجراست.
حسین زادگان با بیان این نکته که تعداد زیادی از واحدهای تولید استان با پیشرفت فیزیکی حدود 60 درصدی وجود دارند ، اظهار داشت : با رفع موانع مشکلات این واحدها می توان آنها را تکمیل کرد و وارد چرخه تولید آورد تا از این طریق در جهت تحقق شعار سال گام برداشت.
براساس آمار رسمی ارزش تولید ناحالص داخلی استان مازندران در سال حدود 60 هزار میلیارد تومان است که 15 هزار میلیارد تومان از این میزان مربوط به بخش کشاورزی ، حدود 6 هزار میلیارد تومان بخش معدنی و صنعتی و 39 هزار میلیارد تومان هم وابسته به بخش خدمات است. مازندران رتبه هفتم را در بین 31 استان کشور در تولید ناخالص ملی دارد.
برچسب‌ها
جهش تولید افزایش تولید مازندران
پروندهٔ خبری
سال 99؛ سال جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/136951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

تصادف مینی بوس با کامیون در بابل 2 مصدوم داشت

تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات

سند تحول قضایی در مازندران اجرایی شود

دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم

17 هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود

مراسم تکریم و معارفه استاندار مازندران

زلزله در مرزن‌آباد

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

باغداران مبارزه به موقع با آفات درختان مرکبات را جدی بگیرند

تجهیز کریدورهای حمل بار مازندران به سامانه هوشمند توزین

پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد

طرح ارتقای تصفیه خانه آب رامسر آغاز شد

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون و 700 هزار دلار گذشت

تجارت گمرکات مازندران و پاکستان از مرز 11 میلیون دلار گذشت

معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان

واکنش میرسلیم به ادعای تذکر رهبری به برخی مسئولان درباره گشت ارشاد /هرکسی در مقابل احکام الهی بایستد آدم فاسقی است

کاهش طغیان رودهای مازندران با رشد چهار برابری لایروبی

واگذاری سهام باشگاه پرخرج به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی

انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!

افزایش چهار برابری لایروبی رودخانه‌های مازندران.

نماینده مجلس: از فراجا برای اجرای طرح نور حمایت می‌کنیم

سفر وزیر کشور به استان مازندران

جاده هراز بازگشایی شد

طرح تعیین حریم گسل‌های قائمشهر به اتمام رسید

بیشترین میزان بارش باران با 53 میلی‌متر در آمل به ثبت رسید

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

ثبت هوشمند تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری در مازندران

شادی کشاورزان مازندرانی از بارش رحمت الهی

خط کشی یکصد کیلومتر از جاده‌های ارتباطی مازندران

وحیدی: زیرساخت‌های رفاهی و تفریحی موجود در سواحل باید مورد استفاده عموم قرار گیرد

مازندران مجهز به سامانه هوشمند ثبت تخلفات اضافه تناژ ناوگان باری

شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب/ انتخابات الکترونیک است

افزایش 21 درصدی دستگیری خرده فروشان مواد مخدر در مازندران

انتخابات الکترونیک است / شهره ایرانیان به رعایت عفاف و حجاب

تیم هورسان رامسر انصراف داد/ سایپا به لیگ برتر والیبال بازگشت

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

13 اردیبهشت افتتاحیه راهیان نور غرب و شمالغرب کشور

آقاتهرانی: پای کار اجرای طرح نور پلیس می‌مانیم

تاکید استاندار جدید بر توسعه و توازن یکپارچه مازندران

مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران

بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور

160 کیلومتر از رودخانه های مازندران لایروبی شد

4 نماینده از مازندران در تیم ملی فوتبال دختران زیر 18 سال

اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد

محور هراز مسدود است

قدردانی وزیر کشور از فراجا در اجرای «طرح نور»

وزیر کشور: استاندار جدید مازندران در حوزه اقتصاد متخصص است/ نوری: توجه جدی به اقتصاد دریا پایه خواهیم داشت