پیام مازند

آخرين مطالب

شکنندگی سلامت روان سالمندان در برابر اخبار کرونایی سياسي

شکنندگی سلامت روان سالمندان در برابر اخبار کرونایی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: سالمندان به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه در این دوران کرونایی با محدودیت حضور و تردد در جامعه مواجه هستند نباید با اخبار مرگ و میر و افزایش بیماری کرونا سلامت روان آنها را خدشه‌دار کرد .

شیوع بیماری کرونا باعث شد در ابتدا محدودیت های تردد برای تمامی افراد جامعه اعمال تا از این طریق زنجیره انسانی انتقال بیماری قطع شود اما اکنون پس از گذشت‌پنج ماه بروز این بیماری برخی افراد همچون سالمندان و یا بیماران زمینه ای همچنان به آنها توصیه می شود که از تردد در بیرون از منزل و یا حضور در جمع ها خودداری بکنند . 
قشر سالمند که در این دوره سنی نیازمند برقراری تعاملات اجتماعی می باشد تا از بسیاری خطرات ناشی از گوشه گیری همچون افسردگی مصون بمانند این روزهای کرونایی مجبور به ماندن در خانه و دوری از حضور در تجمعات روزگار می گذرانند .
در تعریف سالمندی به افراد با سن بالای 60 سال گفته می شود و بر اساس سرشماری 1395 از جمعیت 79 میلیونی کشور هفت میلیون و 414 هزار و 91 نفر یعنی ٩.٢٨ درصد سالمند هستند و پیش بینی می‌شود که درصد سالمندان ایران تا سال 2025 میلادی یعنی 7 سال دیگر به 10 و تا 2050 یعنی 32 سال دیگر به بیش از 30 درصد برسد. 
بر اساس آمارهای رسمی 12 درصد از جمعیت حدود سه میلیون و 300 هزار نفری مازندران یعنی حدود 400 هزار نفر ، سالمندان هستند و بعد از گیلان دومین استان کشور از نظر تعداد سالمند به شمار می رود . 
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه سالمندی جمعیت یکی از دستاوردهای ناگزیر جامعه مدرن به شمار می رود ، گفت : با رشد تکنولوژی ، علم پزشکی ، بهبود بهداشت و تغذیه بود که امید به زندگی مردم رو به فزونی نهاد و مرگ و میر کاهش یافته است . 
حامد احمدی افزود : سالمندی و فرایند زیستی و اجتماعی به طور طبیعی موجب اختلال در کارکرد اندام های مختلف بدن و ناتوانی تدریجی در انجام و اداره امور شخصی و ایفای نقش اجتماعی فرد سالمند می شود که تاثیر این نارسایی ها در بُعد اجتماعی زندگی سالمندان بارزتر می باشد به طوریکه محدود شدن شبکه ارتباطات شخصی را می توان برایند این عوامل دانست . 
وی ادامه داد : این در حالیست که بُعد اجتماعی زندگی ، تاثیر بسزایی در سلامت و کیفیت زندگی دارد . 
این کارشناس ارشد رواشناسی معتقد است در شرایط بحرانی شخصی از نظر روانی دچار نگرانی های بیش از حد ، افسردگی و اضطراب می شود که این مساله اثر منفی بر روابط بین فردی نیز تاثیرگذار است و حتی از نظر جسمی دچار اختلال می کند .
وی گفت : نکته قابل توجه این است که در شرایط کرونایی سالمندان برای جلوگیری از ابتلا به ویروس باید در خانه بمانند و اطرافیان می توانند به آنها به شکل عاطفی کمک بکنند . 
احمدی اضافه کرد : بسیاری از افراد مسن از نظر جسمی در وضعیت مناسبی قرار ندارند اضطراب و افسردگی غیر طبیعی می تواند سیستم ایمنی این افراد را دچار اختلال کرده و آنها را مستعد ابتلا به بیماری های جسمی بکند . 
وی ادامه داد : نگرانی به اندازه در چنین شرایطی می تواند باعث توجه فرد به رعایت نکات بهداشتی شود بنابراین حد متعادلی از نگرانی می تواند به سلامت فرد کمک کند اما اگر این نگرانی از حد بگذرد فرد را دچار مشکل می کند پس اطرافیان افراد مسن باید بدون ایجاد اضطراب و نگرانی اضافی ، رعایت نکات بهداشتی را به آنان تذکر دهند . 
این کارشناس روانشناسی بالینی افزایش میزان سلامت روان سالمندان را در گرو ورزش سبک ، مستمر و مداوم ، تغذیه مناسب و تعاملات اجتماعی با رعایت بهداشت فردی دانست و گفت : تنهایی سخت ترین بحران دوران سالمندی است اما همین اصل در این روزهای کرونایی تنها راه نجات و حفظ سلامت سالمندان است بهتر است وقتی به دیدارشان می رویم با رعایت فاصله اجتماعی و از وسایل حفاظتی استفاده کنیم ، احتیاجاتشان را با رعایت تمام شرایط بهداشتی تامین کنیم . 
وی گفت : با توجه به ایجاد نگرانی بیش از حد و کاذب توسط برخی از منابع در فضای مجازی ، اگر اطرافیان اینگونه اخبار را دنبال می کنند نباید محتوای آن را به افراد مسن انتقال دهند و با این کار سبب نگرانی و استرس سالمندان شوند و بسیار آسیب زننده خواهد بود . 
احمدی ادامه داد : براساس مطالعات فعالیت هایی از قبیل دیدن تلویزیون ، باغبانی در محیط منزل و آشپزی از شدت تنهایی می کاهد .
وی افزود : خانواده نیز منبع حمایتی مهمی می باشند که می توانند با ارائه حمایت های اجتماعی از قبیل حمایت احساسی ، عملی ( انجام خرید منزل ) و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و اخبار صحیح و دستاورد امیدوارکننده ، استرس و اضطراب سالمندان را کاهش دهند . 
به گفته احمدی افراد سعی کنند با روش هایی مثل تن آرامیدگی و توجه به بهداشت خواب خود را آرام کنند اما اگر بهبودی در حالشان ایجاد نشد ترجیحا بدون مراجعه حضوری با پزشک خود مشورت کنند در صورت لزوم مراجعه حضوری نیز بهداشت فردی را رعایت کرده و از ازدحام در سالن های انتظار مراکز درمانی بپرهیزند . 
وی گفت : با توجه به آسیب پذیری سالمندان در برابر این بیماری و ضرورت توجه به سلامت جسم و روان آنها باید اقدماتی همچون ورزش ، تغذیه سالم و مناسب و حفظ تعاملات اجتماعی با رعایت نکات بهداشتی اقدام شود . 
برچسب‌ها
ویروس کرونا سالمندان مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/137174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

تغییراتی در چشم که باید نگران تان کند!

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

قابلیت جدیدی از اندروید 15 برای استفاده از گوشی در تاریکی

اعلام حمایت طلاب حوزه علمیه خواهران استان آذربایجان شرقی از طرح نور فراجا

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال

چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!

رصد صفحات فضای مجازی قم در قالب طرح نور /به 150 نفر تذکر داده شد

توضیحات پلیس درباره طرح نور/ 90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

خادم: پیچ هرز را هر چقدر بپیچانی، هرز است

40 درصد روستاهای بابل از نعمت گاز برخوردارند

تاخیر در واریز وجه قابل پرداخت کالابرگ فروشندگان را به دردسر انداخت

(تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟

استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور

تجمع بانوان قمی حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

بازدید منتخبان مردم قم در مجلس از مرکز تحقیقات اسلامی نور

محمد خوش‌چهره: «اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

تجمع بانوان قمی در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب

وضعیت راه‌های کشور؛ ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس، هراز و آزادراه تهران - شمال

حمایت همه جانبه دستگاه قضایی استان از طرح نور فراجا

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند

پرونده مافیایی در دنیای ایجنت‌ها؛ وقتی کمیسیون انتقال منجر به تهدید می‌شود

قدردانی بانوان در مرکز گلستان از مجریان طرح ملی «نور»

وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت 220 ایرانی خارج از کشور از ایتام مازندرانی

رائفی پور: 600 میلیون تومان پول به یکی از دوستانم داده ام، هر ماه سود آن را می دهد /مستاجرم

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد

دو هزار اصله درخت جایگزین ویلاهای غیرمجاز نوشهر شد

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری