پیام مازند

آخرين مطالب

افزایش غیرقانونی قیمت اقلام بهداشتی در مازندران اقتصادي

افزایش غیرقانونی قیمت اقلام بهداشتی در مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - با وجود اینکه ورود به پیک دوم شیوع ویروس کرونا به طور رسمی در استان مازندران اعلام نشده است، اما شاهد افزایش غیرقانونی ناگهانی قیمت لوازم محافظتی بهداشتی از جمله ماسک در نقاط مختلف این استان طی روزهای گذشته از سوی عرضه کنندگان هستیم.

ویروس کرونا این روزها به بخشی از زندگی مردم کشور و استان مازندران تبدیل شده است، ویروسی که از ابتدای اسفندماه سال گذشته و به مدت 130 روز مهمان ناخوانده مردم مازندران بوده و تا کنون جان دهها نفر را در این استان گرفته است. 
ویروس کرونا که در علم پزشکی یک ویروس واگیردار محسوب می شود، تنها از طریق فاصله اجتماعی و استفاده از لوازم بهداشتی همچون ماسک ، دستکش و مواد ضدعفونی کننده قابل کنترل می باشد. اما به موازات شیوع ویروس کرونا و افزایش مصرف لوازم بهداشتی در ماه های اخیر شاهد افزایش قیمت این محصولات در سراسر کشور از جمله مازندران بودیم. 
افزایش قیمتی که در ابتدای شیوع ویروس کرونا به جهت اولویت حفظ جان برای مردم زیاد مورد دقت قرار نگرفت و یا از اهمیتی زیادی برخوردار نبود و خواسته عمومی عرضه کافی و قابلیت دستیابی به اقلام بهداشتی بود. اما رفته رفته با روند کاهشی مبتلایان و همچنین افزایش تولید اقلام بهداشتی در مازندران و استان های دیگر نه تنها دسترسی به این اقلام کاملا تسهیل و حتی به مرحله اشباع هم رسید، بلکه شاهد کاهش قیمت و ثبات در بازار لوازم بهداشتی بودیم. با این وجود قیمت برخی از اقلام بهداشتی از زمان پیش از کرونا تا به امروز افزایش چند برابری را تجربه کرده اند. 
اما حدود یک ماه پس از خروج مازندران از شرایط پیک و وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا، در روزهای اخیر شاهد موج تازه ای از افزایش قیمت تجهیزات بهداشتی در استان هستیم که به نظر می رسد ناشی از شایعات پیک دوم شیوع کرونا باشد. 
در برسی های میدانی خبرنگار ایرنا از بیش از 10 داروخانه مازندران فقط در مورد ماسک شاهد افزایش 25 تا 30 درصدی قیمت از ابتدای هفته تا به امروز بودیم. برای مثال یک بسته پنج عددی ماسک معمولی که هفته گذشته تقریبا در تمامی داروخانه ها حدود هشت هزار تومان فروخته می شد، روز گذشته با قیمت حدود 10 تا 12 هزار تومان فروخته شد. 
همچنین بر اساس مشاهدات محصولاتی همچون ژل و محلول ضدعفونی کننده نیز افزایش قیمت تا 30 درصدی داشتند. البته قیمت دستکش های بهداشتی همچنین ثابت مانده که به گفته چند فروشنده داروخانه این ثبات به دلیل کاهش تقاضای این محصول در پی افزایش چشمگیر قیمت آن بوده است. طبق بررسی یک بسته دستکش لاتکس در حال حاضر بین 230 تا 255 هزار تومان در استان فروخته می شود که تقریبا هشت برابر زمان پیش از شیوع کرونا است. 
علاوه بر این طبق ابلاغ وزارت صمت برای مثال هر ظرف 250 میلی لیتری محلول ضدعفونی کننده باید 11 هزار تومان فروخته شود در حالی که این نرخ در حال حاضر به 15 هزار تومان رسیده است که البته در این میان شرکت هایی نیز هستند که به قیمت پایین تر این محصولات را به فروش می رسانند.
البته باز هم بیش از همه افزایش قیمت ماسک تعجب آور است است. حال باوجود اینکه برخی شایعات موج دوم کرونا را علت افزایش قیمت ماسک در استان می دانند، اما گویا این افزایش نیز از سویی به صحت آغاز موج دوم کرونا دامن زده است.
این در حالی است که هیچ مرجع پزشکی و سلامت در استان و کشور آغاز پیک دوم شیوع ویروس کرونا را تایید و یا حتی تکذیب هم نکرده است. حتی در صورت تایید آغاز موج دوم کرونا به نظر می رسد اقلام بهداشتی تا به همینجا نیز بیش از اندازه افزایش قیمت را تجربه کردند. 
ورود مازندران به پیک دوم صحت ندارد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ورود مازندران به پیک دوم صحت ندارد و شرایط کرونایی استانها باید از منابع موثق و وزارت بهداشت و درمان دریافت شود. 
تورج اسدی با بیان اینکه نباید شرایط شیوع کرونا را عادی جلوه داد و نسبت به آن بی تفاوت بود ، افزود: اما در حال حاضر استان مازندران در شرایط قرمز قرار ندارد. 
وی با بیان اینکه شاخص پیک شیوع کرونا تعداد بیماران بستری و مقایسه آن با پیک نخست است، افزود: در هفته های اخیر نوسانات متعددی در تعداد بیماران مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان داشتیم که نمی توان آن را به معنای پیک دوم دانست. 
او همچنین در واکنش به افزایش قیمت اقلام بهداشتی در روزهای اخیر تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی فقط توزیع اقلام بهداشتی در مراکز درمانی را بر عهده دارد و توزیع عمومی آن مربوط به سازمان صنعت ، معدن و تجارت است . 
افزایش قیمت لوازم بهداشتی غیرقانونی است
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران نیز در واکنش به افزایش قیمت محصولات بهداشتی گفت: هیچگونه افزایش نرخی ابلاغ نشده و هرگونه تغییر در قیمت گذاری به معنای تخلف است. 
حسینقلی قوانلو اظهار داشت: هیچ واحد صنفی از جمله داروخانه ها حق افزایش قیمت اقلام بهداشتی بدون ابلاغ وزارت صمت را ندارند و باید قیمت ها همانند گذشته باشد.
وی با بیان اینکه فروش محصولات بهداشتی باید بر اساس قیمت های مصوب باشد، تاکید کرد: این بار در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در گرانفروشی و احتکار لوازم بهداشتی هشداری درکار نخواهد بود و به سرعت واحد صنفی پلمپ خواهد شد. 
مدیرکل صمت مازندران افزود: تنبیه واحدهای صنفی متخلف به پلمپ ختم نخواهد شد و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی می شوند تا مورد پیگرد قانونی قرار گیرند. 
قوانلو اظهار داشت: اما فروش اقلام بهداشتی در داروخانه ها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی می شود و وزارت صمت نمی تواند در این مسئله دخالت کند. 
بی اطلاعی دانشگاه علوم پزشکی از افزایش قیمت ها
در تماس با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آنان نسبت به افزایش قیمت اقلام بهداشتی در روزهای اخیر ابراز بی اطلاعی کردند. 
معاون دارو و غذا دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این مورد گفت: به تازگی اطلاعاتی در مورد افزایش قیمت اقلام بهداشتی به دست ما رسیده که در حال پیگیری آن هستیم. 
دکتر محمدرضا شیران با بیان اینکه در 2 ماه اخیر هیچ افزایش نرخی برای اقلام بهداشتی همچون ، ماسک ، ژل ضد عفونی کننده و دستکش نداشتیم، افزود: مسئله پیش آمده بررسی و سپس اطلاع رسانی می شود. 
ورورد ویروس کرونا به ایران که از روزهای نخستین اسفند ماه سال گذشته به صورت رسمی اعلام شد، پس از یک ماه در فروردین ماه امسال به اوج خود رسید به طوری در یک بازه زمانی حدود 80 درصد از تخت های بیمارستانی استان تحت بستری بیماران کرونایی بود. 
اما از ابتدای اردیبهشت ماه امسال با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی شیوع ویروس کرونا کاهش ملموسی داشت و به سرعت روند نزولی را در پیش گرفت. 
ویروسی که تا روز دهم تیرماه 277 بیمار مشکوک را بر روی تخت های بیمارستانی مازندران بستری کرده است در حالی که دهم خردادماه گذشته این آمار 239 نفر بوده که تغییر فاحشی و محسوسی را نشان نمی دهد.
برچسب‌ها
تجهیزات پزشکی ویروس کرونا مازندران
پروندهٔ خبری
کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/137342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع

تعیین تکلیف حدود 1500 حلقه چاه بدون پروانه مازندران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور

انتصاب مدیر شرکت شهرک های کشاورزی مازندران

با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی:

10 فقره تغییرکاربری غیر مجاز در عباس آباد قلع و قمع شد

حمله به پایگاه الحشدالشعبی در بابل عراق

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

کشت ارقام پرمحصول در شرق مازندران رونق می گیرد

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب؛ برخورد با هرگونه رفتار اشتباه احتمالی ماموران

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی