پیام مازند

آخرين مطالب

مطالبه حمایت تئاتری‌های مازندران از مسئولان و نمایندگان سياسي

مطالبه حمایت تئاتری‌های مازندران از مسئولان و نمایندگان
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری – تعدادی از پیشکسوتان و فعالان تئاتر مرکز مازندران همراه با اعضای انجمن هنرهای نمایشی این استان در نشستی که با حضور سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد خواستار توجه بیشتر به هنرمندان تئاتر مازندران و رفع مشکلات این حوزه شدند.

هنرمندان تئاتر یکی از اقشاری هستند که پس از شیوع کرونا درآمد آن‌ها از این راه به طور کامل از بین رفت و به صفر رسید. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بسیاری از مشاغل آسیب دیدند، اما با برداشته شدن محدودیت‌ها، به مرور فعالیت شغلی گروه‌های مختلف از سر گرفته شد و وارد عرصه فعالیت شدند. اما در این بین گروه‌های شغلی وابسته به فرهنگ و هنر به دلیل خارج شدن فرهنگ و هنر از سبد اقتصادی خانواده‌ها و همچنین ترس ناشی از شیوع کرونا، کماکان در حال زیان دادن هستند و فعالیتی ندارند.
تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر مازندران همراه با رئیس انجمن هنرهای نمایشی این استان امروز چهارشنبه با دعوت از عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس برای حضور در یک نشست هم‌اندیشی، برخی خواسته‌های خود را برای بهتر شدن اوضاع تئاتر مطرح کردند.
وعده‌های بی‌سرانجام
رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران با اشاره به برخی نشست‌های برگزار شده با مسئولان استان اظهار کرد: متأسفانه بعضی وعده‌های داده شده درباره تئاتر استان هنوز به سرانجامی نرسیده است. پارسال استاندار مازندران دستوری مبنی بر ملزم شدن برخی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای حمایت از تئاتر صادر کرد که هنوز این وعده حمایتی به سرانجام نرسیده است.
یاسر محمودی برنتی اظهار کرد: انجمن هنرهای نمایشی مازندران هنوز مستأجر اداره کل فرهنگ و ارشاد است و حتی در اولین نیازهای تجهیزاتی و اداری و همچنین برای انجام تبلیغات تئاتر در محیط شهرها نیز همواره با مشکل مواجه است.
حمایت 380 هزار تومانی
وی به مشکلات تئاتری‌ها در دوران شیوع کرونا نیز اشاره کرد و ضمن درخواست پیگیری برای تخصیص اعتبارات حمایتی ویژه این قشر گفت: شنیده‌هایی مبنی بر واریز 5 میلیارد تومان اعتبار حمایتی از گروه‌های تئاتر به حساب مرکز هنرهای نمایشی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح است که در صورت واقعیت داشتن انتظار داریم سهم استان‌ها و به ویژه مازندران از این اعتبار بیشتر شود. با پیگیری‌هایی که انجام دادیم تا کنون فقط 10 میلیون تومان به انجمن هنرهای نمایشی این استان اختصاص داده شد که سهم هر گروه تئاتر در استان از این اعتبار 380 هزار تومان شد.
در این نشست تعدادی از پیشکسوتان تئاتر نیز مشکلات و مسائل این هنر در مازندران را مطرح کردند و خواستار رسیدگی و توجه مسئولان استان به شرایط کنونی هنرمندان تئاتر مازندران شدند.
غفلت از فرهنگ
علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان این که متأسفانه در میان حجم انبوه مشکلات اقتصادی جامعه از حوزه فرهنگ غافل شدیم، گفت: با این که مقام معظم رهبری در همه پیام‌ها و اظهارات‌شان بر توجه به فرهنگ تأکید دارند، در تصمیم‌گیری‌ها کمتر به این حوزه توجه می‌شود.
وی با بیان این که معتقدم به فرهنگ ظلم شده است، اظهار کرد: تمام بندهای بودجه‌ای سال 99 را مطالعه کردم. متأسفانه به پیوست فرهنگی بودجه‌های تعیین شده هیچ توجهی نشده است. یعنی از 475 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دریغ از یک بند که بگوید برای این بخش پیوست فرهنگی در نظر گرفته شده است و باید درصدی از بودجه به مسائل فرهنگی اختصاص یابد. مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون فرهنگی باید در این زمینه ورود کنند.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: عجیب است که نمایندگان برآمده از حوزه فرهنگ هم هیچ گرایشی به کمیسیون فرهنگی ندارند.
بابایی با انتقاد از نمایندگان مجلس به دلیل بی‌توجهی به کمسیون فرهنگی اظهار کرد: در تمام ادوار مجلس کمیسیون فرهنگی دور از نگاه نمایندگان بود. من به عنوان نماینده قشر کارگران در مجلس حضور یافتم و از ابتدا گرایشم به حضور در کمیسیون‌های مرتبط با حوزه اجتماعی و اقتصادی بود. اما عجیب است که نمایندگان برآمده از حوزه فرهنگ هم هیچ گرایشی به کمیسیون فرهنگی ندارند. حتی نمایندگانی که از بدنه آموزش و پرورش هستند هم به سمت کمیسیون آموزش گرایش ندارد. این یک آسیب جدی است که باید بررسی و برطرف شود.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری جلسات بیشتر با هنرمندان گفت: قرار نیست که تمام مشکلات جامعه را در مدتی کوتاه حل کنیم. اما می‌توانیم با همین نشست‌ها به صورت ماهانه گام‌های هرچند کوچک برای رفع مشکلات برداریم.
بابایی کارنامی درباره تکمیل پروژه تالار مرکزی ساری نیز اظهار کرد: بهره‌برداری از این تالار در تعهد دولت است که باید امسال انجام شود. همچنین همراه با دیگر نماینده حوزه انتخابیه پیگیر دریافت اعتبار برای تکمیل کتابخانه مرکزی ساری نیز هستیم.
محدودیت‌های مالی فرهنگ و ارشاد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در این نشست به برخی اقدامات انجام شده برای حمایت از گروه‌های هنری استان اشاره کرد و خواستار هماهنگی بیشتر گروه‌های هنری برای بیان مطالبات از مسئولان ملی شد.
عباس زارع اظهار کرد: تلاش زیادی کردیم تا بتوانیم بخشی از مشکل تئاتر مازندران را حل کنیم. تا کنون توانستیم بخش قابل توجهی از معوقات شورای نظارت بر نمایش مازندران که از سال 1397 باقی مانده بود را پرداخت کنیم و همچنان پیگیر حل مشکلات این گروه‌ها هستیم.
وی افزود: متأسفانه کرونا آسیب زیادی به حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه هنرمندان تئاتر وارد کرد. هنرمندان تئاتر استان همچنان با این وضعیت مدارا می‌کنند، اما در تلاش هستیم که مبلغی را برای کمک به گروه‌های نمایشی تأمین کنیم. ضمن این که به خاطر داشته باشیم تنها متولی حوزه نمایش فرهنگ و ارشاد نیست. همه دستگاه‌های فرهنگی در این زمینه مسئولیت دارند و باید کمک کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران: از مسئولان ارشد و نمایندگان استان انتظار داریم که بخشی از اعتبار 6 میلیارد تومانی برای حمایت از مشاغل خانگی در مازندران را به گروه‌های شغلی زیرمجموعه فرهنگ و هنر اختصاص دهند.
این مسئول با گلایه از کمبود اعتبار این اداره کل خاطرنشان کرد: کل بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یک میلیارد و 600 میلیون تومان است که حدود 250 تا 300 میلیون تومان آن در سال صرف هدیه خبرنگاران و برگزاری مراسم سالانه روز خبرنگار می‌شود. یک ششم بودجه فرهنگی سال هم برای کمک به گروه‌های تئاتر در نظر گرفته می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: بخش خصوصی باید نگاهش به حوزه فرهنگ و هنر را تغییر دهد و برای حمایت از این بخش وارد عرصه شود. ما هم اعتقاد داریم که باید زیرساخت‌های اقتصادی برای هنرمندان تئاتر فراهم باشد تا در مسیر تولید اثر با کیفیت دغدغه‌های مسائل مالی روزمره را نداشته باشند. اما توان مالی اداره کل محدود است و نمی‌تواند همه گروه‌ها را حمایت مالی کند. در حوزه رسانه‌ها و سایر بخش‌های فرهنگی نیز چنین دیدگاهی داریم. اگر رسانه‌های ما دغدغه مالی نداشته باشند راحت‌تر می‌توانند به نقد مدیران بپردازند.
زارع به تصویب اعتبار 6 میلیارد تومانی برای حمایت از مشاغل خانگی در مازندران اشاره کرد و افزود: از مسئولان ارشد و نمایندگان استان انتظار داریم که بخشی از این اعتبار را به گروه‌های شغلی زیرمجموعه فرهنگ و هنر اختصاص دهند. در صورتی که این امر محقق شود قول می‌دهیم 50 درصد از اعتبار اختصاص یافته را با نظر انجمن هنرهای نمایشی در اختیار گروه‌های تئاتر استان قرار دهیم.

پیام مازند


نابرابری اعتباری در فرهنگ
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از بی‌توجهی شورای اجتماعی وزارت کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد و گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که پیگیر افزایش سهم وزارت فرهنگ و ارشاد از شورای اجتماعی وزارت کشور باشند. شورای اجتماعی وزارت کشور یکی از مراجعی است که می‌توان از آن برای تخصیص اعتبار کمک گرفت. اما متأسفانه میزان تخصیص بودجه از این شورا به یک دستگاه فرهنگی استانی در مازندران از اعتباری که برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شد بسیار بیشتر است.
زارع افزود: گلایه آمیز است که یک دستگاه فرهنگی در مازندران از شورای اجتماعی وزارت کشور یک میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار دریافت کند و در عین حال سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این شورا 500 میلیون تومان باشد که از این 500 میلیون تومان هم 26 میلیون تومان به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اختصاص یافت.
وی درباره ادعای مطرح شده از سوی رئیس انجمن هنرهای نمایشی مازندران مبنی بر واریز پنج میلیارد تومان به حساب مرکز هنرهای نمایشی برای حمایت از گروه‌های تئاتر کشور اظهار داشت: ابتدا باید صحت و سقم واریز این اعتبار و سپس سرفصل‌های تعیین شده برای آن مشخص شود
این مسئول خاطرنشان کرد: قطعا هر بودجه‌ای سرفصل‌هایی دارد. با پیگیری‌هایی که کردیم گفته شده هنوز مبلغی واریز نشده و در صورت واریز هم شامل چند سرفصل مرتبط با تئاتر از جمله هزینه برگزاری جشنواره تئاتر فجر و پرداخت هزینه‌های شورای نظارت بر نمایش می‌شود. در صورتی که تمام این مبلغ مربوط به حمایت از گروه‌های تئاتر باشد قطعا ما هم پیگیر حقوق گروه‌های تئاتر مازندران خواهیم بود.
مازندران 38 گروه ثبت شده در طرح استقرار گروه‌های نمایشی دارد که از این تعداد 26 گروه در دسته «ج» یا گروه‌های کوچک، 11 گروه در دسته «ب» یا گروه‌های متوسط و یک گروه هم در دسته «الف یا گروه‌های بزرگ قرار دارند.
از زمان شیوع کرونا تمام اجرای گروه‌های نمایشی لغو و فعالیت آموزشگاه‌های تئاتر نیز ممنوع شد و پس از اعلام مجاز بودن فعالیت آموزشگاه‌ها نیز استقبالی از سوی خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در آموزشگاه‌ها دیده نشد.
برچسب‌ها
عباس زارع کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هنرمند تئاتر مازندران کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
پروندهٔ خبری
خسارت اقتصادی کرونا به اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/137392/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بابلسر، میزبان مسابقات کبدی نظامیان جهان

هشدار ASOIF نسبت به تضعیف جنبش المپیک با پرداخت پول

توزیع حدود 54 هزار تن کود شیمیایی

تداوم هوای گرم و آفتابی در مازندران

در مازندران مطرح شد: جهش تولید با رفع موانع کشاورزی

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

اطلاعیه مهم فراجا درباره حجاب

مازندران در صادرات لبنیات رتبه برتر کشور شد

وعده جدید مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان و کادر فنی

مسئول عراقی: حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود

پیروزی روحیه بخش نساجی مقابل تراکتور

انفجار در پایگاه «کالسو» حشدالشعبی/ مقاومت عراق پاسخ صهیونیست‌ها را در ایلات اشغالی داد

نساجی به بقا در لیگ برتر امیدوار شد

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند

تغییر ساعت پخش خبر شبانگاهی سیمای مازندران

لزوم ایجاد پایانه تجاری محصولات کشاورزی در شرق مازندران

ماموریت‌گرا شدن راهبرد اصلی طرح آمایش و مدیریت طرح تحول

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

رفع تصرف از اراضی ملی در شهرستان قائم شهر

حماس: با وجود اشغالگری اسرائیل منطقه روی آرامش را نخواهد دید

طراحی و اجرای گچبری نور مخفی: راهنمای جامع

تعیین تکلیف حدود 1500 حلقه چاه بدون پروانه مازندران

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

ایجاد 9 سایت الگویی برنج در محمودآباد

ساماندهی 5 هزار چاه کشاورزی در مازندران

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای طرح نور

انتصاب مدیر شرکت شهرک های کشاورزی مازندران

با حضور استاندار و معاون وزیر جهاد کشاورزی:

10 فقره تغییرکاربری غیر مجاز در عباس آباد قلع و قمع شد

حمله به پایگاه الحشدالشعبی در بابل عراق

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

کشت ارقام پرمحصول در شرق مازندران رونق می گیرد

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب؛ برخورد با هرگونه رفتار اشتباه احتمالی ماموران

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

توزیع بیش از 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

7000 ورزشکار سازمان یافته در رامسر فعال هستند

هوای آفتابی مازندران در اولین روز اردیبهشت

توزیع 54 هزار تن کودشیمیایی در مازندران

جوی آرام و ترافیک روان در جاده‌های شمال

پاسخ سریع مقاومت اسلامی عراق به تجاوز اسرائیل به مقر الحشد الشعبی

عوارضی که نورخورشید به چشم وارد می‌کند!

گله از صدا و سیما در پوشش ندادن طرح نور

معرفی قهرمان قهرمانان دختر تکواندو مازندران

دعوت 5 بازیکن مازندرانی به اردوی تیم ملی راگبی