پیام مازند

آخرين مطالب

آب و هوای مازندران کویری می‌شود؟ مقالات

آب و هوای مازندران کویری می‌شود؟
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران بسیاری از محققان معتقدند با وجود اینکه مازندران چند سالی است که مرحله ترسالی را می‌گذارند اما این افت و خیزها طبیعی است و هر سال بر گرم شدن هوا در این استان و کاهش رطوبت می‌انجامد، به گونه‌ای که، مسئول پدافند غیرعامل اداره‌کل هواشناسی مازندران می‌گوید که، با وجود آنچنانی نبودن تفاوت شب و روز در تابستان، هرچه به جلو می‌رویم رطوبت کمتر می‌شود، تفاوت دما در شب و روز بیشتر شده و این امر نشان دهنده نزدیک شدن به شرایط آب و هوایی مناطق کویری است.

شاید بسیاری از مردم فقط نام موضوعی چون "تغییر اقلیم" را شنیده و در خصوص آن اطلاعات به دست نیاورده باشند، برخی هم شاید ویژه تر آن را دنبال کرده‌اند و گاها از سوی شبکه‌های تلویزیونی و یا شبکه‌های مجازی اخبار مربوط به این پدیده را دنبال کرده باشند، موضوعی که این روزها، با وجود آنکه در میان مسئولان و مردم کمرنگ دیده می‌شود، محققان را حساس کرده است.
پس از چند سال خشکسالی تقریبا شدید در مازندران، دو سالی می‌شود که مازندران، پرباران شده و در میان مردم تناقض پایان خشکسالی و آغاز ترسالی و برعکس شنیده می‌شود، موضوعی که هنوز اندیشمندان این بخش آن را نه قبول و نه رد کرده‌اند.
تغییر اقلیم و اثر آن بر مازندران
بسیاری از محققان معتقدند که این تغییر اقلیم نتیجه دست‌کاری‌های انسان به وجود آمده است. به عنوان مثال، پرفسور رائینی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در این خصوص به این موضوع اشاره می‌کند که، گرمایش فراگیر و تغییر اقلیم یک روند است و با افزایش گسیل گازهای گلخانه این روند همچنان با شیب تندتر رو به افزایش خواهد گذاشت.
وی معتقد بود که، از آغاز این روند تاکنون دمای کره زمین کمی بیش یک درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، ضمن اینکه بیشترین افزایش از دهه 1970 رخ داده است، برای نمونه از سال 2003 میلادی تقریبا هر سال از سال پیش از خود گرمتر بوده است و تاکنون گرمترین سال اندازه‌گیری شده 2017 (1396) بوده است.
هرچند رائینی معتقد است این تغییر اقلیم مطرح شده از سوی دانشمندان با عدم قطعیت مشخص است اما به این نکته اشاره می‌کند که، تغییر اقلیم بر الگو و مقدار بارندگی مازندران اثر گذاشته است، برای نمونه فراوانی بارندگی‌های سیل‌آسا بیشتر شده است که اثرات ویرانگری دارند، همچنین فراوانی خشکسالی‌ها نیز بیشتر شده است.

پیام مازند


وی به این نکته نیز اشاره می‌کند که، پیامد این همه تغییرات می‌تواند کاهش ذخیره آب آبندان‌ها، آب‌های زیرزمینی و کاهش انباشت برف در بالادست رودخانه‌ها باشد که در نتیجه بر تولید محصول اثر فراوانی می‌گذارد، ویرانی محیط زیست، تغییر سیمای گیاهی منطقه، کوچ گیاهان، آفات و بیماری‌های غیربومی نیز از پیامدهای این تغییر هستند که به گستردگی برای منطقه گزارش شده است.
خشکسالی در مازندران رو به افزایش است
رحیم یوسفی‌زاده معاون اداره‌کل هواشناسی مازندران، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آخرین مدل‌های اقلیمی ایران و کشورهای همسایه با وضعیت مناسب بارندگی طی چند سال آینده، اظهار کرد: در کنار این بارندگی مناسبی که روی خواهد داد، شاهد افزایش دما نیز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه شرایط خشکسالی، ترسالی و نرمال برای مازندران در طی سه دهه تکرار شده است، افزود: به نحوی که تا پیش از ترسالی، روند فراوانی، شدت و مدت خشکسالی رو به افزایش بوده است.
مسئول پدافند غیرعامل اداره‌کل هواشناسی مازندران با بیان اینکه افت و خیز خشکسالی و ترسالی همواره وجود داشته است اما تعداد خشکسالی روبه افزایش است، تصریح کرد: ترسالی که در حال حاضر در مازندران وجود داشته طی سی سال قبل هم بوده است به این معنی که تناوب 3 سال ترسالی و 3 سال خشکسالی همواره وجود داشته و یک روند عادی و طبیعی محسوب می شود.
افزایش نگران کننده خشکسالی در مازندران
یوسفی‌زاده ترسالی فعلی را پایانی بر خشکسالی سال‌های گذشته نداست و گفت: اقلیم منطقه اینگونه بوده است که بعد از چند سال خشکسالی این ترسالی و وضعیت نرمال بروز می‌کند اما تعداد خشکسالی ها در حال افزایش است.
وی تاکید کرد: آنچه مهم است اینکه کل جهان و مازندران به سمت خشکسالی در حال حرکت است.
ادامه گرمایش جهانی
مسئول پدافند غیرعامل اداره‌کل هواشناسی مازندران ادامه داد: برخی از دانشمندان اقلیم بر این عقیده هستند که در صورتی که گازهای گلخانه ای هم اکنون متوقف شود بازهم گرمایش جهانی تا 60 سال آینده ادامه داشته باشد زیرا ماندگاری برخی گازها در جو زیاد است که باعث حفظ گازهای گلخانه ای شود.
یوسفی‌زاده با اشاره به اینکه گرمایش جهانی که بر مازندران نیز تاثیرگذار است، روند فراوانی و افزایشی خشکسالی آن طی سال‌های آینده با شدت بیشتری قابل ملاحظه خواهد بود، افزود: این نرمال بودن شرایط دلیل بر پایان خشکسالی ها نیست.

پیام مازند


وی با ابراز نگرانی از وضعیت آب و هوایی در مازندران گفت: متاسفانه شرایط خوبی که نشان دهنده ترسالی کامل در مازندران باشد وجود ندارد و به طور کل روند و فراوانی خشکسالی‌ها در این استان روبه افزایش است.
مسئول پدافند غیرعامل اداره کل هواشناسی مازندران عملکرد نامناسب انسان‌ها راعامل اصلی گرمایش جهانی دانست و گفت: آسفالت، ساخت و سازهای بی‌رویه، از بین بردن جنگل، برداشت بی رویه از درختان جنگل و ویلاسازی در دل آن، از علل اصلی برهم خوردن موازنه انرژی است.
یوسفی زاده با بیان اینکه روند خشکسالی در مازندران به سمت نزدیک شدن به مناطق کویری را نشان می‌دهد، افزود: به علت شرایط آب و هوایی در مازندران، تفاوت شب و روز در تابستان آنچنان نبوده است اما هرچه به جلو می‌رویم رطوبت کمتر می‌شود، تفاوت دما در شب و روز بیشتر شده که این امر نشان دهنده نزدیک شدن به شرایط آب و هوایی مناطق کویری است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/138484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرکت 20 هزار نفر در المپیاد ورزشی فرهنگی بسیجیان مازندران

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد

افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران

فعالیت بیش از 400 هزار سفیر سلامت در مازندران

سردار رادان: پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

بهره گیری از مشارکت حامیان ایتام خارج از کشور

حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور

زلزله در مرزن‌آباد ؛ جدیدترین گزارش‌ها از زلزله 3.7 ریشتری در نزدیکی چالوس

گلایه نماینده ولی فقیه در مازندران از انتصاب وزیر سابق به استانداری

تداوم طرح نور با جدیت

مازندران قهرمان جوانان و گیلان قهرمان زیر 23 سال آب‌های آرام شد

اصلاح رفتار و پوشش 90 درصد تذکر گیرندگان در طرح نور

طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود

بزرگترین دورهمی فرهنگی تربیتی دختران مازندران برگزار شد

محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد

نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد

90 درصد تذکر گیرندگان حجاب، پوشش خود را اصلاح کردند

طرح نور در کنار ماموریت‌های دیگر پلیس ادامه خواهد داشت/ پلیس اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل ندارد

پایان فراق پدر کوچکترین سرباز ولایت از خطه علویان

اعلام حمایت جمعی از بانوان رشتی در اجرای طرح نور فراجا

افشای هویت شرکای رائفی‌پور؛ پول موسسه او از کجا تامین می‌شود؟

دفاع تمام قد معاون امنیتی وزیر کشور از اجرای طرح نور/استانداران موظف به حمایت از پلیس هستند

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

بازگشایی 8 محور مواصلاتی مازندران در پی سیلاب روز گذشته

حمایت بانوان شهر بهارستان از اجرای طرح نور(حجاب وعفاف)

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد

فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور نیست

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی (عکس)

باران اردیبهشتی 7 میلیون مترمکعب به ذخیره سدهای استان اضافه کرد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

اگر فضا پر از ستاره است پس چرا اینقدر تاریک است؟!

اعزام دانشجویان به اردو‌های راهیان نور غرب

الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی سرپرست شهرداری نور شد

فیلم| رانش جادهٔ عباس‌آباد به کلاردشت

کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق در کلاردشت

نظارت پلیس فتای قم بر فضای مجازی همزمان با اجرای طرح نور

تور بین المللی دوچرخه سواری خزر به میزبانی محمودآباد

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

برخورد جدی با دستگاه‌هایی که مرتکب ترک فعل شوند

آغاز فصل نوغانداری در مازندران

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد