پیام مازند

آخرين مطالب

احکام جایگزین حبس برای کودکان مازندرانی ؛ شاید وقتی دیگر سياسي

احکام جایگزین حبس برای کودکان مازندرانی ؛ شاید وقتی دیگر
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - صدور احکام جایگزین حبس برای کودکان مازندرانی در حالی امروز سه‌شنبه به عنوان یکی از موضوعات در دستور کار نشست استانی کمیته کاری بانوان و خانواده در حوزه حقوق کودک قرار گرفت که طی آن مشخص شد از سال گذشته تاکنون تنها 2 مورد حبس جایگزین برای کودکان در استان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، نشست استانی کمیته کاری بانوان و خانواده در حوزه حقوق کودک با دو دستور کار " بررسی وضعیت کودکان بدون هویت " و " ارائه تدابیر جهت استفاده از مجازات جایگزین حبس برای اطفال " با حضور نمایندگان دادگستری ، بهزیستی ، شهرداری ، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، ثبت احوال ، اداره کل اجتماعی و اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران در سالن اجتماعات دادگستری استان در ساری برگزار شد.
مجازات جایگزین حبس برای کودکان اگرچه دستور کار دوم این نشست بود ، اما به موضوع محوری تبدیل شد و بیشتر وقت جلسه را به خود اختصاص داد.
در حالی که حاضران در نشست بر لزوم احکام جایگزین حبس بویژه برای کودکان تاکید داشتند ، اما مشخص شد که از سال گذشته تاکنون فقط در 2 مورد حکم جایگزین حبس برای کودکان صادر شد و قربانیان بقیه پرونده ها راهی کانون‌های اصلاح و تربیت شدند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این نشست تقاضای تغییر در شیوه برخورد با کودکان بزه‌کار در دستگاه قضایی را مطرح و تاکید کرد که از این طریق بهتر و راحت تر می توان مسیر زندگی این دسته از کودکان را تغییر داده و آنان را به جامعه بازگرداند.
انتخاب قضات کار آزموده برای دادگاه کودکان
سمیه قاسمی طوسی گفت : اصل کار بر این است مجازات جایگزین به جای حبس برای کودکان انتخاب اول باشد ، مگر در موارد خاص که نیازمند توجه ویژه است.
وی افزود : از دادگستری تقاضا داریم از قضات کار آزموده برای جرائم کودکان استفاده کنند و با این کودکان به عنوان مجرم بالفطره برخورد نشود.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران تاکید کرد: مجموعه عوامل اجتماعی دست به دست هم می‌دهد که یک کودک بزه‌کار شده و مرتکب جرم شود و به همین دلیل هم در مسیر جهت‌دهی به زندگی این کودکان، تقاضای اصلاح روش برخورد در محاکم قضایی را داریم.
وی افزود : آموزش، رمز موفقیت ما در تربیت کودکان است و در لایه‌های سازمانی هم آموزش را موضوعی اثرگذار می‌دانیم.
قاسمی طوسی با بیان اینکه باید از حضور مشاوران برای کودکان در دستگاه قضایی بهره برد ، گفت : ظرفیت انجمن و کانون روان شناسان وجود دارد و افرادی هستند که بدون چشمداشت، در این زمینه کمک کنند و لازم است از این ظرفیت بدرستی و بموقع استفاده کرد.
وی افزود : تعداد کودکان بدون شناسنامه از طریق بهزیستی و کمیته امداد احصاء و به ثبت احوال ارجاع شده تا شناسنامه دریافت کنند و چنانچه مشکلات قانونی وجود داشته باشد ، با مقامات بالاتر در این زمینه رایزنی می‌کنیم.
اگرچه تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمان ، گامی بلند در زمینه رسیدگی همه جانبه به جرم است ، اما کمبود نیرو و اعتبارات، مشکلاتی را در زمینه به کارگیری مشاوران و روانشناسان به وجود آورده است، نیروهایی که از بیرون دستگاه قضایی به کارگیری می‌شوند اما برای پرداخت حق‌الزحمه آنها، اعتبار مالی وجود ندارد.
تشکیل یکهزار و 600 پرونده شخصیت برای کودکان
معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری مازندران هم در این نشست اظهار کرد : دین مبین اسلام با در نظر گرفتن همه جوانب، بیشترین توجه را به کودکان دارد.
حجت‌الاسلام سیدمرتضی موسوی افزود : در زمان وقوع جنگ، حوادث غیرمترقبه و موارد اینچنینی کودکان بیشترین آسیب را می‌بینند.
وی با تاکید بر تحلیل محتوا برای کودکان و فعال کردن نهادهای مرتبط در زمینه حقوق کودک، تصریح کرد : تلاش مسئولان قضایی و بویژه قضات این باشد که از مجازات جایگزین حبس برای کودکان استفاده کنند.
موسوی افزود: آرای محاکم باید متناسب با سن و بزه کودک باشد ، ساز و کار ما به این شکل است که پرونده شخصیت تشکیل می‌دهیم ، اما در این زمینه نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها هستیم.
وی با اشاره به اهمیت تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان ، گفت : اگر هدف این است که کودک به جامعه برگردد ، باید به رای پزشکی قانونی، نظر روانشناسان و وضعیت خانوادگی کودک توجه کرد.
این مسئول یادآور شد: در کنار تشکیل پرونده شخصیت، مشاورانی از بیرون دستگاه قضایی داریم و قاضی دادگاه حق ندارد بدون نظر مشاور رای دهد، مشکل ما این است تاکنون حق‌الزحمه‌ای به این مشاوران نپرداخته‌ایم.
معاون دادگستری مازندران با بیان اینکه به همین دلیل مشاوران خیلی علاقه همکاری با دستگاه قضایی ندارند، خاطرنشان کرد : درخواست ما این است که از ادارات، مشاورانی به کمک دستگاه قضایی بیایند.
وی با اشاره به اینکه اغلب این کوکان، دانش‌آموز هستند، گفت : آموزش و پرورش باید ورود بیشتری در این زمینه داشته باشد.
موسوی با بیان اینکه دادگستری مازندران سالانه برای قضات نشست‌هایی در باره صدور آرا در پرونده های اطفال برگزار می‌کند ، افزود : اما امسال به دلیل کرونا هنوز چنین نشستی برگزار نکردیم.
وی با این وصف گفت که در مجموع نقاط ضعف در این زمینه احصاء و به دادگستری‌ها ابلاغ شده تا آرا را متناسب با سن و بزه کودک صادر کنند.
معاون دادگستری مازندران خاطرنشان کرد: همه افراد می‌توانند به عنوان مدعی درباره تضییع حقوق کودک به ما گزارش دهند.
وی با بیان اینکه سال گذشته یکهزار و 600 پرونده شخصیت برای کودکان تشکیل شد ، گفت : یک شعبه رسیدگی به جرائم اطفال هم در حوزه‌های قضایی تعیین شده است.
پاهای ثابت کانون اصلاح و تربیت
اگر چه مشخص نیست که هر ساله چه تعداد کودک زیر 18 سال وارد کانون‌های اصلاح و تربیت می شوند ، اما در این نشست گفته شد که اغلب تا 35 نفر در کانون حضور دارند. البته نام مددجو هم از این کودکان به "مهرجو" تغییر یافته ، اما ظاهرا احکام جایگزین حبس همچنان بر روال سابق است.
رییس کانون اصلاح و تربیت مازندران در این نشست گفت : در کانون اصلاح و تربیت، 35 نفر ثابت داریم که جرم آنها در سال گذشته اغلب ضرب و شتم و امسال سرقت بود.
سید جلیل حسینی افزود : جایگزین حبس در استان بسیار کم داریم، سال گذشته و امسال هر کدام یک مورد حکم جایگزین حبس برای کودکان صادر شد.
معاون اداره کل زندان‌ها و مدیر خدمات مددکاری زندان‌های مازندران هم اظهار کرد: کانون اصلاح و تربیت مازندران تلاش خود را در جهت تامین نیازمندی زیستی، روحی و عاطفی این افراد انجام می‌دهد.
صدرالدین کاظمی افزود: 31 تفاهمنامه بین سازمانی در راس امضا و به استان‌ها ارجاع شده است.
وی خاطرنشان کرد: خانواده به عنوان رکن اساسی در تربیت فرزند محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد مدیریت خانواده دچار مشکل است و کودکان به سمت انواع بزه گرایش پیدا می‌کنند.
تشکیل اتاق مشاور در دادگستری‌ها
مدیرکل اجتماعی استانداری مازندران هم در این نشست اظهار کرد: هفت تا 14 سال سنی است که باید بیشترین توجه را به کودکان داشته باشیم.
علی رجبی افزود: در هر دادگستری باید اتاق روانشناسی ایجاد شود و ما از طریق استانداری تعیین بودجه را پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه 375 سازمان مردم‌نهاد در استان مازندران فعالیت دارد ، گفت : این سازمان‌ها نیروهای قوی دارند که داوطلبانه کار می‌کنند و از این ظرفیت می‌توان بهره برد.
مشکلات بهزیستی برای مداخلات اجتماعی
کارشناس مسئول دفتر آسیب بهزیستی مازندران هم با اشاره به ثبت 930 مورد کودک‌آزاری در سال گذشته، گفت : کودک خیابانی 75 نفر، 26 کودک دارای اختلال مصرف مواد مخدر، کودکان اتباع 12 نفر، 45 کودک که والدین زندانی دارند و 301 نفر کودک کار زیر پوشش بهزیستی استان هستند که سال 98 پذیرش شدند.
نجفی افزود : در مداخلات اجتماعی، بهزیستی ضابط قضایی نیست و برای ما مشکل ایجاد کرده است، محدودیت‌هایی برای مداخلات و حمایت از کودکان وجود دارد و این محدودیت‌ها، کودکان را از دریافت خدمات محروم می‌کند.
وی با بیان اینکه نداشتن شناسنامه یکی از این موارد است، گفت : سال گذشته 162 کودک شناسنامه نداشتند و برای دریافت شناسنامه هم با مشکلاتی از سوی ثبت‌احوال مواجه می‌شویم.
37پرونده در انتظار صدور شناسنامه
مدیرکل ثبت احوال مازندران هم با اشاره به اینکه 37 پرونده آماده شده تا شناسنامه صادر شود، اظهار کرد: در 22 مورد هنوز مرجع رسمی پاسخگویی، پاسخ نداده و چنانچه پاسخی دریافت نکنیم شورای تامین در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.
مجتبی فاطمی افزود : تلاش ما بر این است تا آبان‌ ماه 22 پرونده را تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش اسامی 272 کودک را داده است که یکی از والدینشان افغانستانی و یا متواری است ، خاطرنشان کرد: متواری بودن والدین دلیلی برای صادر نشدن شناسنامه نیست و افراد در چنین شرایطی می‌توانند به ما مراجعه و برای دریافت اوراق هویتی اقدام کنند.
بر اساس مطالبی که در این نشست عنوان شد تلاش همگانی بر کاهش ورودی کودکان به کانون‌های اصلاح و تربیت است ، اما کمبود نیروی انسانی متخصص، کمبود اعتبار مالی و مواردی از این دست، سد بزرگی بر سر راه اصلاح کودکانی است که پس از ارتکاب جرم که اغلب ضرب و جرح و یا سرقت‌های خرد است به جای استفاده از خدمات مشاوره‌ای و تربیتی، راهی حبس در کانون‌های اصلاح و تربیت می‌شوند.
برچسب‌ها
اتباع خارجی مازندران سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/138639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور