پیام مازند

آخرين مطالب

کرونا و خطر تعطیلی بر سر واحدهای صنفی مازندران اقتصادي

کرونا و خطر تعطیلی بر سر واحدهای صنفی مازندران
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- برگشت مازندران به پیک دوم بیماری کرونا که با قرارگیری هفت شهرستان استان در وضعیت قرمز همراه شد، بار دیگر مکانیزم ماشه را بر سر واحدهای صنفی و مشاغل کم خطر و پرخطر در این خطه شمال کشور قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، به کارگیری مکانیزم ماشه برای تعطیلی احتمالی واحدهای صنفی و حتی تولیدی و صنعتی کم خطر و پرخطر و برخی محدودیت های دیگر را در حالی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بار دیگر بر روی میز قرار داده است که بخشی از افزایش آمار بیماران کرونایی در استان مازندران در یک هفته اخیر ناشی از بی تفاوتی نسبت به پروتکل های بهداشتی با وجود تعهد سپاری این واحدها پیش از بازگشایی در روزهای کرونایی بود.
برگشت محدودیت های کرونایی
براین اساس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران برای توجیه بازگرداندن مکانیزم ماشه برای واحدهای متخلف ، بسته نظارتی را تدوین و در اختیار اتحادیه های صنفی و صنعتی قرار داده که هر گونه کم کاری در رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی به خصوص عدم استفاده از ماسک اعم از سوی متولیان این اصناف و مردم به عنوان خدمات گیرندگان از این واحدها نوعی تخلف محسوب می شود و با این تخلف که از قضا بر خلاف تعهد سپاری برای بازگشایی مشروط بوده ؛ این اجازه را به ستاد استانی مقابله با کرونا می دهد که این واحدها متخلف را تا زمان نامحدودی که حداقل فروکش کردن ویروس کروناست ؛ تعطیل کند.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا و درمانگران مرتبط بر این باورند که بخشی از افزایش آمار بیماران کرونایی در استان مازندران در هفته اخیر نتیجه عادی سازی رفتاری نسبت به این ویروس در جامعه پس از برداشتن محدودیت ها کرونایی رخ داد و مقصر اصلی در این بی تفاوتی نیز صرفنظر از شهروندان ، واحدهای صنفی ، خدماتی و حتی صنعتی هستند که نتوانستند به درستی به تعهدشان در رعایت پروتکل های بهداشتی جامعه عمل بپوشانند و باید در مورد این گروه از واحدهای صنفی برگشت محدودیت ها و تعطیلی محل کسب و کارشان است ، اجرایی شود.
معاون کل وزیر بهداشت و درمان که افزایش آمار بیماران کرونایی یک هفته اخیر او را به مازندران کشاند ، دلیل این افزایش را ابتدا به برداشتن گریزناپذیر محدودیت های کرونایی برای حفظ معیشت و اشتغال می داند.
دکتر ایرج حریرچی بی تفاوتی نسبت به پروتکل های بهداشتی ، فاصله گذاری اجتماعی و افزایش آمار تردد به خصوص در برگزاری تجمعات ، جشن عروسی و تولد ، آیین ختم از دیگر دلایل این افزایش قلمداد کرد و اظهارداشت : بررسی ها نشان می دهد که اکثر افرادی که در روزهای اخیر در این استان و حتی سایر استان های کشور که وضعیت مشابه کرونایی را در پیک دوم تجربه می کنند ، رفتاهاری پرخطر در اجتماع شامل حضور در تجمعات، عروسی ، جشن تولد و آیین ختم مردگان داشتند و به این ویروس مبتلا شدند.
وی اضافه کرد : اگرچه برخی محدودیت ها برای حفظ اشتغال و معیشت در سطح کشور با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برداشته شد ، ولی این اقدام نباید به عادی سازی رفتاری جامعه نسبت به ویروس کرونا تلقی شود و باید پروتکل های بهداشتی شامل زدن ماسک ، شستن دستها ، پرهیز از اجتماعات ، عروسی و آیین ختم اجرایی شود تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.
معاون وزیر بهداشت و درمان خاطرنشان کرد : در شرایط فعلی برای کنترل مجدد ویروس کرونا در سطح کشور نیاز به رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده ، اجتماعات و اماکن عمومی داریم و در صورت امکان باید از رفتن به این فضاها به خصوص سفر پرهیز شود.
دکتر حریرچی با وجود فرا رسیدن تعطیلات تابستانی و اوقات فراغت دانش آموزان و مسافر پذیر بودن استان های شمالی از جمله مازندران از مسافران نیز خواست تا به دلیل وضعیت هشدار کرونایی این استان به مازندران سفر نکنند تا هم خود به این ویروس مبتلا نشوند و هم این که با سفرشان سطح آلودگی را افزایش ندهند.
قرار گیری مازندران در سطح هشدار کرونایی
رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : افزایش آمار بیماران کرونایی در مازندران در یک هفته اخیر که ناشی از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رخ داد، بار دیگر این خطه شمال کشور درمانگران را درگیری این ویروس کرد.
دکتر سید عباس موسوی افزود : طبق آخرین آمار هم اکنون صرفا در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیش از 560 بیمار کرونایی تحت درمان قرار دارند و چهار شهرستان استان نیز در وضعیت قرمز کرونایی و سه شهرستان در آستانه قرارگیری در وضعیت قرمز قرار دارند و این روند استان مازندران را از لحاظ همه گیری کوویدو 19 در وضعیت هشدار قرار داده است.
وی اضافه کرد : در چنین شرایطی دانشگاه علوم پزشکی به عنوان خط مقدم مقابله با ویروس کرونا بسته نظارتی ویژه را در ارتباط با پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تدوین و به واحدهای صنفی و اتحادیه های آنها ارسال کرد که اتحادیه ها ملزم به نظارت بر اجرای درست پروتکل ها از سوی واحدهای صنفی زیرمجموعه خودشان شدند و در صورت تخطئی از پروتکل ها شامل استفاده از ماسک در داخل واحد صنفی ، عدم ارایه خدمات به مشتریان بدون ماسک ، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ، پرهیز از ایجاد اجتماع و سایر دستورالعمل های دیگر است، باید آن واحد صنفی را برای مدت نامعلومی پلمپ کنند.
دبیر شورای سلامت استان مازندران گفت : در شرایط فعلی برای ما راهی جز رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی برای کنترل ویروس وجود ندارد ، چرا که در مازندران حدود 80 درصد از مردم در دور اول به ویروس کرونا مبتلا نشدند و تمام این افراد در معرض ابتلا به این ویروس در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی قرار دارند.
دکتر موسوی اظهارداشت : این میزان جمعیت در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا در مازندران به اندازه جمعیت شاید بیش از 10 استان کشور باشد که در صورت همه گیری می تواند خسارت جبران ناپذیری را ایجاد کند و برای ما برای جلوگیری از همه گیری ویروس کرونا راهی جز رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک در فضای بیرون از خانه و شستن مکرر دستها وجود ندارد.
رییس ستاد استانی مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : بررسی ها نشان می دهد که در رعایت پروتکل های بهداشتی به درستی در واحدهای صنفی ما و حتی از سوی شهروندان اجرایی نمی شود و تدوین بسته نظارتی نیز در راستای برخورد با متخلفان و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از ماسک است و باید به طور دقیق اجرا شود.
دکتر موسوی افزود : برای شهرستان هایی که وضعیت قرمز دارند ، برخی محدودیت ها از جمله تعطیلی برخی فعالیت های ورزشی پر خطر ، تالار پذیرایی، نماز جمعه و سایر فعالیت های گروهی اجرایی شد و اگر روند افزایشی بیماران در استان ادامه داشته باشد ، احتمال برگشت محدودیت ها همانند دوره اول و شاید سفت و سخت تر از آن نیز برای کنترل بیماری وجود دارد.
استاندار مازندران و رییس ستاد استانی مقابله با کرونا گفت : هرگونه تجمعات که طبیعتا منجر به شیوع بیماری می شود ممنوع است و از مردم تقاضا داریم مساله را بسیار جدی بگیرند و از برپایی جلسات مختلف و شرکت در آن ها پرهیز کنند.
احمد حسین زادگان اظهارداشت : باید پروتکل های بهداشتی و دستورالعمل ها به خصوص محدودیت ها از سوی تالارهای پذیرایی رعایت شود و اگر این محدودیت ها رعایت نشود، اماکن مورد نظر تعطیل و مجوز فعالیت آن ها باطل می شود.
ویروس کرونا نخستین بار سی ام بهمن ماه سال گذشته در استان مازندران شیوع یافت و براساس آخرین آمار که روز گذشته انتشار یافت هم اکنون بیش از 700 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند که حدود 20 درصد از مجموع بیمارانی کرونایی است که در سطح کشور تحت درمان قرار گرفتند.
با وجود این که ویروس کرونا از دو ماه گذشته در مازندران به مرحله کنترل و ثبات رسیده بود ، از یک هفته گذشته به دلیل آنچه که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شد بار دیگر آمار بیماران کرونایی در این استان رشد یافت به گونه ای که در یک هفته اخیر آمار بیماران کرونایی از 300 نفر به 700 نفر تا روز گذشته رسید و پیش بینی می شود در صورت تداوم روند افزایشی برای روز جاری این آمار به بیش از 800 نفر برسد که در این صورت حداقل یک سوم تخت های بیمارستانی اختصاصی برای بیماران کرونایی تحت اشغال در می آید.
هم اکنون شهرستان های رامسر ، نوشهر ، بابل ، آمل ، بهشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/138791/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در پایگاه حشدالشعبی در استان بابل عراق

فیلم/آماده باش پرسنل درمان در بیمارستان المحاویل در بابل

انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق

ببینید | تصاویری از آتش‌سوزی ناشی از حمله هوایی درون پایگاه کالسو در بابل

جدیدترین تصویر از انفجار بزرگ در مقر حشدالشعبی | حجم گسترده آتش را ببینید

وقوع انفجار در شمال استان بابل عراق +فیلم

ببینید | اولین تصاویر از وقوع انفجار در یک مقر نظامی در استان بابل عراق

ببینید | فوری؛ حمله هوایی به مقر فرماندهی حشد الشعبی و مقر دفاعی در پایگاه کالسو بابل

ببینید | تصاویر تازه از انفجار مقر نظامی حشدالشعبی در استان بابل عراق

الگوبرداری استان های آذربایجان غربی و مازندران از طرح سفیران زیبایی قم

کسب مجوز استفاده از پوست‌های تک‌لایه و دولایه برای درمان بیماری‌های پوستی

اولین تصاویر واقعی پیکسل 9 پرو لو رفت

حامیان طرح پنجره‌های امید در آذربایجان غربی، پنجره پر نور نیازمندان شدند

اعلام جزئیات ممنوعیت تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران

(تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران

معرفی مسئول جدید بسیج اساتید دانشگاه پیام نور استان البرز

اطلاعیه شماره 3 فراجا درباره اجرای «طرح نور»

اطلاعیه و گزارش پلیس درباره اجرای طرح نور

با هرگونه رفتار وکُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

فراجا درباره طرح عفاف و حجاب اطلاعیه جدید صادر کرد

اطلاعیه شماره 3 فراجا در اجرایِ "طرح نور"

اطلاحیه سوم پلیس درباره حجاب

اطلاعیه سوم پلیس درباره حجاب

تردد از آزادراه تهران - شمال به سمت مازندران ممنوع شد

اطلاعیه فرماندهی انتظامی کشور درباره اجرای «طرحِ نور»

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است | جریان سازی معاندین بر عزم و اراده پلیس تأثیری نخواهد داشت

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب: با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه مهم فراجا درباره «طرحِ نور» (عفاف و حجاب)

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران نیز برخورد خواهد شد

اطلاعیه فراجا در مورد گشت ارشاد؛ اجرای طرح نور ادامه دارد

با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

اطلاعیه فراجا در مورد طرح نور: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده/سناریوهای ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت/ پلیس عاری از خطا و اشتباه نبوده و با هرگونه رفتار و کُنش اشتباه احتمالی ماموران برخورد خواهد شد

مطلوب شدن وضعیت عفاف و حجاب در سطح کشور نسبت به قبل از اجرای طرح

فراجا: وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است

توقیف خودروی قاچاق در ساری

ببینید | نساجی مازندران - تراکتور

تجهیز و نوسازی 150 هکتار شالیزار آمل

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس