پیام مازند

آخرين مطالب

پیشروی کرونا در مازندران زیر چتر غفلت‌ها مقالات

پیشروی کرونا در مازندران زیر چتر غفلت‌ها
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- در حالی مازنی‌ها از حدود یک هفته گذشته تاکنون پس از دو ماه تجربه روند نزولی همه‌گیری کرونا ، بار دیگر در حال تجربه روزهای تلخ افزایش آمار روزانه آمار مبتلایان و بستری آنها در بیمارستان‌ها هستند که همچنان وجود رفتار عادی با کرونا در این خطه شمال کشور نگران کننده است.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا ، در سطح شهرها و گاها روستاهای این خطه شمال کشور نشان می دهد اگرچه که با به صدا در آمدن آژیر وضعیت قرمز کرونایی در حداقل یک چهارم شهرستان های مازندران و افزایش آمار مبتلایان روزانه به همراه اجباری شدن استفاده از ماسک در فضاهای عمومی ، سرپوشیده نسبت به گذشته رفتارها با این ویروس در ظاهر تغییراتی ملموسی را نشان می دهد، ولی همچنان تا رسیدن به مرز مطلوب رفتار مسالمت آمیز با این ویروس با همسان سازی رفتاری در این خطه شمال کشور با وجود بالا بودن آمارها فاصله زیادی وجود دارد.
براساس اعلام رسمی ستاد استانی مقابله با کرونا در سطح ملی و استانی با روند افزایشی آمار مبتلایان به این ویروس ، میزان استفاده از ماسک به خصوص در اماکن عمومی پرازدحام، سرپوشیده و سایر مکان های آلوده نسبت به هفته گذشته ( هفته اول تیرماه ) از 10 تا 15 درصد به حدود 50 تا 60 درصد رسید که برای رسیدن به یک مرز اطمینان برای مقابله نیاز است تا حداقل 80 درصد از مردم رفتارشان را در ارتباط با این ویروس با استفاده از ماسک ، عدم انجام سفرهای غیر ضرور، نرفتن به مراسم جشن و عزا و رعایت سایر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی اصلاح کنند.
براساس آخرین آماری که روز گذشته از سوی دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل انتشار یافت، هم اکنون حدود یک هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های تحت پوشش این دو بیمارستان تحت درمان قرار دارند که حدود 808 بیمار در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه مازندران که 27 شهرستان از 28 شهرستان را تحت پوشش دارد و 184 بیمار نیز در بیمارستان های کرونایی دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند که 80 درصدشان در مراسم عزا و عروسی به این ویروس مبتلا شدند.
تغییر رفتاری با کرونا رمز موفقیت
عضو هیات علمی مقابله با کوویدو 19 دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران راهکار اصلی برای مقابله با ویروس کرونا را چه در سطح استانی و ملی در گرو تغییر رفتاری مردم و ترک عادی سازی رفتاری نسبت به این ویروس خطرناک می داند.
دکتر فرهنگ بابا محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل اصلی افزایش آمار بیماران کرونایی را به خصوص در یک هفته اخیر ناشی از عادی سازی رفتاری با این ویروس دانست و گفت: اکثر بیمارانی که در یک هفته اخیر به این ویروس مبتلا و سر و کارشان به بیمارستان ها کشیده شد، در مراسم عزا ، عروسی و یا جشن تولد، بدون رعایت پروتکل های بهداشتی حضور داشتند.
وی اظهارداشت : اگرچه استفاده صرف از ماسک نمی تواند ایمن سازی کامل در بیماران ایجاد کند ، ولی بررسی سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که تا حدود 80 درصد می تواند از انتقال ویروس از فرد بیمار به سایر افراد جلوگیری کند و مابقی نیز بسته به رعایت سایر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دلیل بی خیالی مردم نسبت به خطر ویروس کرونا را بی اطلاعی آنها نسبت به واکنش های این بیماری بیان کرد و افزود : تجربه درمانی ما در حدود پنج ماهه اخیر همه گیری ویروس کرونا نشان می دهد که این بیماری در بدن هر فردی واکنش خاصی از خود نشان می دهد و دلیل اصلی تغییر داروها برای درمان نیز ناشی از همین واکنش متفاوت بیماری است ؛ اگر مردم به درستی در جریان خطرناک بودن این ویروس قرار گیرند ، قطعا خود را ملزم به رعایت استفاده از ماسک و سایر پروتکل ها خواهند کرد.
دکتر بابا محمودی با اشاره به بی توجهی حدود نیمی از مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک گفت : اگرچه در ابتدای شیوع ویروس به دلیل کمبودها در زمینه تامین اقلام حفاظت فردی در مقابله با این ویروس ، تا حدودی عدم استفاده از ماسک توجیه پذیر بود و حتی در آن شرایط نیز عده ای به دنبال ساخت ماسک خانگی رفتند و از این راه مشکلاتشان را رفع کردند، در شرایط فعلی که این اقلام به راحتی در اختیار مردم قرار دارد ، باید پروتکل ها سفت و سخت تر اجرا شود.
رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود : با سخت گیری نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک ، باید از طولانی شدن دوره ثبات و کنترل بیماری جلوگیری کنیم ، چرا که طولانی شدن این دوره می تواند ضمن فرسایش درمانگران و کاهش انگیزه آنها به دلیل افزایش میزان خطرپذیری ، نوعی عادی سازی رفتاری در مردم را نیز تشدید خواهد کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران که مسوولیت نظارت عالیه بر رفتارهای کرونایی را بر واحدهای صنفی و صنعتی و حتی بخشی از تالارها را بر عهده دارد گفت : نظارت بر اجرای درست پروتکل ها به خصوص استفاده از ماسک در داخل واحدهای صنفی برای مشتریان و فروشندگان به خصوص در اماکن عمومی ، پاساژها و فضاهای سرپوشیده تشدید شد.
حسینعلی قوانلو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : علاوه بر آن مسوولیت رعایت نکردن استفاده از ماسک در داخل واحدهای صنفی نیز بر عهده متصدیان این واحدهاست و قطعا در صورت مشاهده برخورد می شود، چرا که آنها باید از دادن خدمات به مشتریان فاقد ماسک خودداری کنند.
وی خاطرنشان کرد : برای تشدید نظارت در سطح استان در تمام شهرستان ها قرارگاه نظارتی با مسوولیت فرمانداران تشکیل شد تا بتوانند روزانه وضعیت شهرستان ها را بررسی و نقاط ضعف را متذکر شده و با متخلفانی که تکرار عادی سازی رفتاری دارند نیز برخورد کنند.
مدیرکل صمت مازندران خاطرنشان کرد : تشدید نظارت ها موجب شده تا استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها در واحدهای صنفی و حتی خارج از آن در فضای عمومی در هفته جاری نسبت به هفته های گذشته به حدود 60 درصد برسد و باید تلاش شود تا با آگاه سازی و تا حدودی تشدید نظارت ها این برنامه را به بیش از 80 درصد رساند.
کور سوی امید تغییر رفتاری با کرونا
استاندار و رییس ستاد استانی مقابله با کرونا مازندران گفت : آمار بیماران کرونایی در این استان از حدود یک هفته گذشته تاکنون به دلیل عدم رعایت پروتکل های بهداشتی روند صعودی به خود گرفت که بیشتر این افزایش ها ناشی از عادی سازی رفتاری با این ویروس رخ داده است.
احمد حسین زادگان افزود : بررسی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که 80 درصد از بیمارانی که در یک هفته اخیر سرو کارشان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به بستری در بیمارستان کشیده شد، در مراسم عزا، عروسی و تجمعات به این ویروس مبتلا شدند و ارتباط این انتقال نیز چندان به مسافران ورودی نداشته است.
وی اضافه کرد : افزایش اطلاع رسانی نسبت به خطرناک بودن ویروس و هشدارهای ستاد استانی و ملی مقابله با کرونا در چند روز اخیر باعث شده تا حدودی رفتارهای مردم در برخورد با این ویروس با استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی افزایش یابد و به نظر می رسد بیش از نیمی از مردم در اماکن عمومی و فضاهای سرپوشیده از ماسک استفاده می کنند و این رویه امیدوار کننده است.
نماینده عالی دولت در مازندران افزود : تغییر رفتار مردم نسبت به ویروس کرونا و استفاده از ماسک می تواند نتیجه مثبتش را حداقل یک هفته آینده در استان مازندران نشان دهد و امیدواریم با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص استفاده از ماسک بتوانیم شاهد روند نزولی ویروس باشیم به گونه ای که مجبور به برگشت برخی محدودیت های سختگیرانه که مشکلات اقتصادی را نیز برای مردم به دنبال خواهد داشت ، نشویم.
حسین زادگان تعطیلی تالارها را در شهرستان های با وضعیت قرمز ؛ اجباری شدن استفاده از ماسک در واحدهای صنفی، حمل و نقل عمومی ، اماکن سرپوشیده ، جلوگیری از برپایی مراسم عزا و جشن و سایر تجمعات را از مصوبات ستاد استانی مقابله با کرونا بیان کرد و اظهارداشت : مردم ما باید خطر این ویروس را حداقل تا قبل از تولید واکسن و دارو جدی بگیرند و صرفا با ماسک می توانند تا 80 درصد جلوی انتقال این ویروس را بگیرند.
وی در مورد سفر گردشگران به مازندران نیز گفت : به دلیل شرایط استانی که بیش از 50 درصد از اشتغال را در بخش خدمات که عمده آنها نیز در حوزه گردشگری است ، بنا بر این ایجاد محدودیت ها را حداقل در شرایط فعلی نداریم و به نظر می رسد با تغییر رفتاری جامعه محلی و تشدید نظارت ها می توانیم مسافران را نیز مجاب به رعایت پروتکل ها کنیم، ولی چنانچه نیاز به برقراری محدودیت های ترددی نیز باشد ؛ این درخواست را به ستاد ملی ارایه خواهیم داد و تصمیم گیری می شود.
براساس آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در 24 ساعت گذشته حدود 231 بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش این دو دانشگاه بستری شدند و در همین مدت نیز 175 نفر پس از بهبودی نسبی ترخیص و دوره درمانشان از منزل ادامه پیدا می کند.
در مجموع هم اکنون 988 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این دو دانشگاه با وضعیت حاد تنفسی بستری هستند که نسبت به هفته اول تیرماه که آمار بیماران هر دو دانشگاه به کمتر از 300 نفر می رسد، آمار بیماران کرونایی تا سه برابر افزایش یافت و تداوم روند افزایشی بیماران کرونایی باعث شده تا این خطه شمال کشور نیز به همراه استان های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی در زمره چهار استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.
طبق آمار وزارت بهداشت و درمان در 24 ساعت گذشته ، دو هزار و 349 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که یک هزار و 581 نفر از آنها بستری شدند و تعداد بیماران کرونایی کشور از ابتدای شیوع ( اواخر بهمن ماه) تا 23 تیرماه در مجموع به 259 هزار و 652 نفر رسید و آمار فوت شدگان نیز در این مدت به 13 هزار و 32 نفر رسیده است.
برچسب‌ها
ویروس کرونا مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/139234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نساجی در خانه دوباره قرمز می‌پوشد

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

با ورود مستقیم کشاورزان به بورس برنج، دست سودجویان قطع می‌شود

وضعیت راه‌های کشور؛ترافیک نیمه سنگین در جاده چالوس و آزادراه تهران–پردیس

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

کشاورزان مازندران به استقبال کشت زراعی جدید رفتند

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

افزایش 20 درصدی فوتی ناشی از حوادث کار در مازندران

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در مازندران

غایب بزرگ مقابل تراکتور: یک گلزن

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

تغییر استاندار مازندران تکذیب شد

شتاب ساخت مسکن مازندران در دولت سیزدهم

جیب بارانه بگیران پر پول شد

زنجیره انسانی مازندرانی‌ها ‌در حمایت از عملیات وعده صادق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در حمایت از عملیات وعده صادق

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

مدیریت هوشمندنیاز اساسی مازندران در آموزش عالی

حمایت مردم اردبیل از اجرای طرح «نور» فراجا

تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی توسط معلم در حال پیگیری است

توت فرنگی جویبار در سبد میوه مناطق مختلف کشور

اولین نشای برنج در مازندران انجام شد

عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی

شکل‌گیری زنجیره‌ علوی‌تباران در نوار ساحلی مازندران در حمایت از عملیات وعده صادق

شالیکاری در مازندران مکانیزه شود

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

قدردانی نماینده ولی‌فقیه در استان از اجرای طرح نور

رد شایعات تغییر استاندار مازندران

(تصاویر) تشکیل زنجیره انسانی در ساحل مازندران

برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر

حمایت مردم محمودآباد از عملیات « وعده صادق»

زنجیره انسانی در ساحل نکا

اجرای 12 پروژه آبرسانی در رامسر

رهایی محکوم به قصاص از چوبه دار در کجور مازندران

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور

اعمال محدودیت‌های ترافیکی پایان هفته در محورهای مواصلاتی مازندران

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان مازندران

سالگرد درگذشت دست‌نشان با حضور کادرفنی نساجی

زنجیره مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سواحل دریای مازندران

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران

مطالبه عمومی برای اجرای طرح نور درمازندران