پیام مازند

آخرين مطالب

یک نماینده مجلس خواستار شد

لزوم ورود جهاد دانشگاهی مازندران به شناسایی نیازهای حوزه اوراسیا علمي

لزوم ورود جهاد دانشگاهی مازندران به شناسایی نیازهای حوزه اوراسیا
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ایسنا/مازندران نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی خواستار ورود جهاد دانشگاهی مازندران به شناسایی نیازهای حوزه اوراسیا شد و گفت: شناسایی نیازهای کشورهای حوزه اوراسیا و هدف‌مند کردن تولیدات کشور و استان در راستای رفع نیازهای کشورهای فوق و تولید صادرات‌محور محصولات استان مازندران، موقعیت بی‌نظیری را برای استان ما فراهم می‌آورد و می‌تواند به عنوان مأموریت جدید دانشگاهی استان مازندران مورد توجه قرار گیرد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نزدیکی فرارسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: طبیعی است که دستاوردهای هر سازمانی، عمومأ در راستای اهداف و وظایفی است که برای آن سازمان تعریف می‌شود و بر همین اساس، اگر نگاهی به اهداف ذکر شده در اساسنامه جهاد دانشگاهی بیاندازیم، می‌بینیم که اولین هدف این نهاد، گسترش تحقیقات و شکوفایی استعدادها در سطح جامعه برای رسیدن به خوداتکایی است. 
وی با تاکید بر اینکه دستیابی به این هدف بسیار بنیادین، اساسی و فراگیر، جهاد دانشگاهی را بر آن داشت که مبادرت به تحقیقات در همه عرصه ها در سطح جامعه بکند، خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که پروژه های تحقیقاتی جهاد دانشگاهی از ابتدای تأسیس تاکنون، شامل حوزه های مختلف علوم از جمله علوم فنی مهندسی مانند ساخت فرستنده‌های رادیویی، ساخت دکل های حفاری خشکی و دریایی و نساجی گرفته تا حوزه علوم پزشکی مانند ایجاد و توسعه مرکز رویان، تولید داروهای مورد استفاده در درمان انواع سرطان‌ها،‌ تأسیس بانک جنین منجمد، توسعه و گسترش حوزه دانش ژنتیک مانند شبیه‌سازی، سلول‌های بنیادی تا علوم انسانی مانند آمایش سرزمین، بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و غیره بوده و در حال حاضر مرکز رویان جهاد دانشگاهی از سرآمدان این حوزه تخصصی در جهان محسوب می‌شود.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: علی‌رغم این کارنامه درخشان در سطح ملی، نیاز به فعالیت بیشتر در جهاد دانشگاهی مازندران است، هرچند در حوزه پرورش ماهیان خاویاری و چند طرح دیگر از جمله طرح ملی مشاغل خانگی، ایجاد مزرعه گردشگری، پرورش غاز نژاد آفریقایی دستاوردهایی داشته‌ایم.
محسنی بندپی افزود: جهاد دانشگاهی مازندران با توجه به ظرفیت اقلیمی استان و با تکیه بر تخصص کارشناسان خود، باید جایگاهی برتر و بالاتر از جایگاه فعلی داشته باشد، برای اینکه جهاد دانشگاهی استان به جایگاه واقعی خود برسد، باید همه دست به دست هم بدهیم و در این راستا، مجمع نمایندگان استان مازندران نیز حتمأ هر اقدامی که مناسب و لازم باشد انجام خواهد داد و تمام تلاش خود را صرف ارتقای جایگاه این نهاد خواهد کرد.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که، جهاد دانشگاهی به عنوان نهادی پیشرو و نوآور، چه نقشی در رصد و شناسایی نیازهای جامعه، می‌تواند ایفا کند، خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم بندی نیازهای کشور به دو دسته کلی ملی و منطقه‌ای یا استانی باید گفت، نیازهای ملی مانند تورم، اشتغال، مسکن، توسعه روستاها، بهسازی بافت فرسوده شهری و غیره که در سطح ملی باید به آنها پرداخته شود و برخی از نیازها با توجه به اقلیم هر استان، ماهیت استانی یا منطقه‌ای دارند.
وی افزود: با توجه به گستردگی و تنوع نیازهای موجود در سراسر کشور، جهاد دانشگاهی می‌تواند در هر دو عرصه ورود کرده و ضمن نیازسنجی توسعه، به اقدامات عملی در این حوزه ها نیز دست بزند.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: در این راستا است که جهاد دانشگاهی ضمن مطالعه در خصوص ماهیان خاویاری، راسأ مبادرت به احداث و توسعه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران کرده است، به عبارت دیگر، جهاد دانشگاهی نه تنها ظرفیت نیازسنجی و بررسی و رصد نیازهای کشور را داراست بلکه ظرفیت عملیاتی‌کردن و اجرای نتایچ پژوهش‌ها را نیز در ذات خود دارد.
محسنی بندپی با اشاره به اینکه فلسفه حیاتی تأسیس جهاد دانشگاهی، ایجاد پلی بین دانشگاه و جامعه بوده است، گفت: باید نیازهای کشور با تکیه بر تعقل و تفکر دانشگاهی و با استفاده از ابزارهای علمی، توسط این نهاد شناسایی و برطرف شود، همچنانکه در سال‌های نخست انقلاب و دوران دفاع مقدس، این نهاد توانست به برخی از نیازهای دفاعی کشور پاسخ دهد.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی می‌تواند در جهت شناسایی و رفع نیازهای امروزی کشور تأثیرگذار باشد و به همین علت است که در اساسنامه جهاد دانشگاهی، اولین هدف آن، اتخاذ راهکارها و استفاده از همه ابزارها برای رسیدن به خوداتکایی و شکوفایی استعدادها بیان شده و به طور قطع دستیابی به این هدف راهبردی نیازمند برنامه، انتخاب روشهای درست و اصولی که تحقق برنامه‌ها را عملی کند و هم مدیران و پژوهشگرانی که در این راستا برنامه‌ها را عملیاتی کنند که تمام این موارد در ساختار و پیکره جهاد دانشگاهی موجود است.
وی با تاکید بر اینکه ما بر این باوریم که نقش اساسی‌تر و مهمتری که جهاد دانشگاهی می‌تواند در عرصه شناسایی و رفع نیازهای کشور داشته باشد، نقش مشورتی و مستشاری است، خاطرنشان کرد: بر این اساس جهاد دانشگاهی می تواند به سایر نهادهای تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور از جمله قوه قانونگذاری کشور یعنی مجلس شورای اسلامی مشاوره ارائه کرده و اگر نمایندگان به این باور برسیم که در تخصیص بودجه‌های سرفصل‌های مختلف، نگاه و نظر جهاد دانشگاهی را نیز لحاظ کنیم، حتمأ بودجه هدفمندتری تدوین خواهد شد.
محسنی بندپی ادامه داد: ارتباط تنگاتنگ مدیران جهاد دانشگاهی با نمایندگان و به ویژه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، منجر به جامعیت طرح ها و لوایح و نهایتأ بهبود اوضاع شده و در این صورت بسیاری از طرح‌ها، لوایح کارآفرین و اشتغال‌زا تصویب و به ثمر خواهد رسید.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چه شاخص‌هایی جهاد دانشگاهی را به عنوان نهادی برخاسته از دل انقلاب متمایز می‌کند، گفت: اگر نگاهی به لیست مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور بیندازیم می‌بینیم که در کشور مراکز تحقیقاتی زیادی که وابسته به مراکز آموزشی و یا نهادهای مختلف هستند وجود دارند، اما هیچ‌کدام خصوصیات برجسته جهاد دانشگاهی را ندارند. 
محسنی بندپی با بیان اینکه خصوصیات این نهاد برخاسته از انقلاب را می‌توان در چند دسته تقسیم‌بندی کرد، اظهار کرد: اولین خصوصیت جهاد دانشگاهی که یکی از نکات اصلی تمایز آن با سایر نهادهای انقلابی یا پژوهشی محسوب می‌شود، در دل ساختار سازمانی جهاد نهفته است. این نهاد که بصورت هیأت امنایی اداره می‌شود، مرکب از چهار نماینده جهاد دانشگاهی، چهار نماینده دولت و یک نماینده از طرف مقام معظم رهبری بوده و رییس هیأت امنا شخص رییس جمهوری بعنوان رییس قوه مجریه کشور است؛ این ترکیب نشان‌دهنده جایگاه بی‌نظیر جهاد دانشگاهی در بین همه نهادهای علمی و پژوهشی کشور است بطوریکه حضور عالی‌ترین مراجع قدرت یا نمایندگان آنها در این هیأت امنا، مبین نگاه منحصر بفرد نظام به این نهاد انقلابی است.
وی افزود: شاخص دوم متمایزکننده، این حقیقت است که جهاد دانشگاهی فقط وظیفه شناسایی نیازهای کشور را بر عهده ندارد بلکه به فراخور موضوع و وجود ظرفیت‌ها، امکان اجرای نتایج حاصل از پژوهش‌ها و مطالعات نیازسنجی را نیز بر عهده دارد. به صورت نمونه جهاد دانشگاهی هم می‌تواند در خصوص روش‌های پرورش ماهی از جمله پرورش ماهی در قفس دست به مطالعه و پژوهش بزند و هم خود می‌تواند رأسأ دست به ایجاد مزرعه پرورش ماهی در قفس بزند و در این صورت هم در زمینه پرورش ماهیان خاویاری، به پرورش دهندگان مشورت می دهد و هم خود جهاد دانشگاهی مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارد که از ویژگی‌های بارز جهاد دانشگاهی است که خود منجر به پیدایش شاخص سوم می‌شود.
این نماینده مجلس، ادامه داد: شاخص سوم جهاد دانشگاهی، استقلال مالی‌اش است، به طوری‌که جهاد دانشگاهی تا حد زیادی وابستگی مالی چندانی به دولت و بودجه های دولتی ندارد چرا که با تکیه بر درآمدهای حاصل از اجرای پروژه های خود، منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین می‌کند. بر خلاف بسیاری از نهادها و مراکز پژوهشی که وابسته به سازمان مادر خود هستند، جهاد دانشگاهی در این حوزه تا حد زیادی استقلال مالی دارد. تجاری سازی فعالیت‌های پژوهشی یکی از شعارهایی است که جهاد دانشگاهی در صدر برنامه‌هایش قرار داده است. در این راستا، جهاد وظیفه دارد که به تجاری سازی پژوهش‌ها بپردازد، بسیاری از مطالعه‌ها و پژوهشهای جهاد دانشگاهی منجر به تولید می‌شوند و همین امر یکی از نقاط قوت و تمایز جهاد با سایر نهادها است.
محسنی گفت: شاخص چهارم جهاد دانشگاهی در مقایسه با سایر نهادهای هم‌تراز، گستردگی فعالیت‌ها و موضوعات مورد مطالعه است به طوریکه اهداف و وظایف و عملکرد هیچ موسسه و نهادی به فراگیری جهاد دانشگاهی نیست و در این مورد شاید بتوان فعالیت‌ها و مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی را در حد و اندازه فعالیت‌ جهاد دانست چرا که مرکز پژوهشها نیز وظیفه مطالعه تمام امور کشور را عهده دار بوده و مأموریت دارد در مورد تمام امور کشور به نمایندگان مجلس، مشورت ارائه نماید، اما تفاوت این دو نهاد در این است که مرکز پژوهشها فقط وظیفه مطالعه و ارایه راهکارها به نمایندگان را بر عهده دارد، اما جهاد دانشگاهی علاوه بر ارائه راهکارها، می‌تواند به مبحث اجرا و عملیاتی کردن نتایج پژوهشها نیز ورود کند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه عملکرد جهاد دانشگاهی در تربیت نیروی کارآمد و متعهد،‌ برای انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید، خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مشخص شده برای جهاد دانشگاهی در اساسنامه، اجرای دوره های رسمی آموزش‌های علمی- کاربردی است؛ همچنین تدوین سازوکارهای توانمندسازی نیروی انسانی با تأکید بر مدیریت منابع و مهارت‌اموزی و ارایه خدمات تخصصی به سازمان‌های مختلف نیز از دیگر وظایف جهاد دانشگاهی است و در راستای همین مأموریت جهاد دانشگاهی به ارایه خدمات تخصصی به سازمان‌های مختلف در حوزه‌های متعدد می‌پردازد.
بندپی گفت: خدمت شاخص دیگری که جهاد دانشگاهی در راستای تربیت نیروی انسانی متعهد برعهده دارد، ارایه آموزش‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت به کسانی است که مجری پروژه‌های مختلف از جمله پروژه‌های کارآفرینی هستند، به‌صورت نمونه ارایه آموزش به کسانی که متقاضی پرورش قارچ خوراکی، پرورش دام و طیور و غیره هستند.
این نماینده مجلس، خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی مجری طرح ملی مشاغل خانگی است که برای ایجاد فرصت‌های شغلی به آموزش کسانی می‌پردازد که دست به ایجاد مشاغل خانگی می‌زنند؛ با ذکر این واقعیت که آموزش‌های مهارت‌محور می‌تواند زمینه لازم را برای اشتغال‌زایی فراهم کند جهاد دانشگاهی نیز فرصت‌های شغلی در مناطق مختلف کشور را ایجاد کرده و به آموزش کسانی که در صدد کسب فرصتهای شغلی جدید هستند می‌پردازد.
وی در پاسخ به اینکه اولویت واگذاری مأموریت‌های جدید به جهاد دانشگاهی چیست و چه برنامه‌هایی برای استفاده از جهاد دانشگاهی برای برطرف کردن نیازهای استان وجود دارد، اظهار کرد: مأموریت‌های جدید هر سازمانی باید متناسب و پاسخگوی نیازهای جدید سازمان و جامعه‌ بوده و جهاد دانشگاهی نیز از این قاعده مستثنی نیست. مأموریت های جدید جهاد دانشگاهی باید در راستای پاسخگویی به نقاط ضعف و کاستی‌ها و یا نیازهای توسعه‌ای کشور باشد و طبیعی است که شرایط و وضعیت جامعه امروز ایران با سال‌ها و دهه‌های گذشته متفاوت است، همین تفاوت باعث شده است که با شیوه‌های سنتی نتوان جامعه را به صورت اصولی و علمی مدیریت کرد.
محسنی بندپی با بیان اینکه ضرورت توسعه علمی و فناورانه کشور به عنوان موتور محرک تحقق توسعه، موجب می‌شود به عرصه‌های کشور نگاهی علمی و فناورانه داشته باشیم، گفت: در غیر این صورت، کشور به سمت و سوی توسعه حرکت نخواهد کرد به ‌طوریکه تاکنون نیز نتوانستیم با تمام قدرت در این مسیر حرکت کنیم و در این راستا ضرورت اداره دانش‌بنیان جامعه در همه عرصه ها بر هیچ کس پوشیده نیست.
نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مأموریت های جدید جهاد دانشگاهی باید برخاسته از اوضاع جدید جامعه ما بوده و جامعه ما امروزه در وضعیت بسیار شکننده و ناپایداری قرار دارد. تصمیمات نادرست و روش‌های نادرست اجرایی کشور به اضافه تحریم‌های غرب به همراه همه‌گیری ویروس کرونا، کشور را در وضعیت بسیار متزلزلی قرار داده است. مطالعه و بررسی وضعیت فعلی کشور در ابعاد مختلف و راهکارهای برون‌رفت از این مشکلات با توجه به ظرفیت‌های ملی درسطح کلان و استان در سطح استان‌ها،‌ می‌تواند یکی از وظایف و مأموریت‌های اساسی و مؤثر جهاد دانشگاهی باشد.
محسنی بندپی افزود: گذشته از نقش جهاد دانشگاهی در شناسایی و رفع نیازهای ملی کشور، در سطوح استانی بویژه استان مازندران بسیار اثرگذار است. استان مازندران با توجه به اقلیم و جغرافیایی بی‌نظیری که در بین سایر استان‌های کشور دارد، ظرفیت تبدیل‌شدن به استان برتر در حوزه‌ موضوعات مختلف را دارد. عرصه هایی مانند کشاورزی بویژه برنج در شرق مازندران، باغداری بویژه مرکبات در غرب مازندران، حوزه جنگل و مرتع، شیلات بویژه ماهیان خاویاری، صنعت توریسم و گردشگری، پرورش دام و طیور و غیره از ظرفیت‌های ویژه و منحصر به فرد استان مازندران است. 
وی ادامه داد: داشتن مرزهای مشترک با کشورهای حوزه اوراسیا و معاف شدن بسیاری از اقلام صادراتی ایران از عوارض گمرکی به کشورهای این حوزه، از دیگر ظرفیت‌های استان مازندران بوده که از دید مدیران و تصمیم‌گیران استانی و ملی مغفول مانده است؛ همچنین شناسایی نیازهای کشورهای حوزه اوراسیا و هدف‌مند کردن تولیدات کشور و استان در راستای رفع نیازهای کشورهای فوق و تولید صادرات‌محور محصولات استان مازندران، موقعیت بی‌نظیری را برای استان ما فراهم می‌آورد و می‌تواند به عنوان مأموریت جدید دانشگاهی استان مازندران مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/141571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور» + فیلم

واگذاری پرسپولیس واستقلال به بانک ها،خلاف قانون ومنویات رهبری است

توهین بارسایی‌ها به دمبله: بیا این پول را بگیر خائن!

قصه آدم‌هایی که برای عزت ایران می‌کوشند

اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است

ساری در مازندران الگو باشد/ وجود 5000 نیروی مازاد در شهرداری

20 هزار دلار دستمزد انتقال یک تن شیشه به تهران

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند؛ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

پروین: جای درویش باشم به بازیکنی که دنبال پول باشد می گویم خداحافظ!

تعلیق فعالیت رسانه های نور و بریا در افغانستان

اجرای طرح حجاب و عفاف با عنوان طرح نور در چهارمحال و بختیاری

بارسلونا پول خرید ارلینگ هالند را ندارد، حتی در تابستان 2025

ساری در زمینه های مختلف باید الگوی دیگر مراکز استان ها باشد

اعلام محدودیت ترافیکی روز ارتش در ساری

دستگیری کلاهبردار و کشف 41 فقره کلاهبرداری در خرم آباد

160 هزار واحد مسکن روستایی در مازندران ساخته شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رویکرد طرح نور

ساخت 3 فروند شناور رو-رو مسافری و اسکله راهیان نور در 1403

قدردانی مردم گلستان از نیرو‌های مجری طرح ملی «نور»

ساخت کارخانه زباله‌سوز ساری مهم‌ترین دغدغه برای رفع معضل زباله است

حذف و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در محور پلدختر _خرم‌آباد

دستگیری سارق و کشف 6 دستگاه خودرو مسروقه در بابل

لزوم ارزیابی مصوبات سفر رئیس جمهور به مازندران

پروین: هرکس دلش با پرسپولیس نیست خداحافظ!

خطری جدی کاربران آیفون را تهدید می‌کند/ آی‌مسیج را غیرفعال کنید!

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

اطلاعیه قطع گاز در شهرستان نکا

مرکبات مازندران به 16 کشور جهان صادر شد

صادرات 28 میلیون دلاری مرکبات مازندران به 16 کشور جهان

تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟

مصرف 5700 مگاواتی برق دوره پیک در مازندران پیش بینی می شود

تقلب در تعمیر پکیج و رادیاتور

تکریم عفاف و حجاب در طرح نور

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه

رمزگشایی 9 فقره سرقت از اماکن خصوصی در ساری

اعمال محدودیت‌های ترافیکی به مناسبت روز ارتش در ساری

واگذاری پرسپولیس و استقلال به بانک‌ها خلاف قانون است

کشف برنج تقلبی در بابل

نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران

شهرداری ساری نیروی مازاد را از حالت تهدید به یک فرصت کسب درآمد تبدیل کند

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

حذف پذیره از قرارداد اجاره ای اماکن موقوفه ای مازندران

خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی

برپایی موکب پذیرایی هیات بابل در غزه فلسطین

تکمیل مجتمع آبرسانی شیخ موسی 380 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد