پیام مازند

آخرين مطالب

کرونا حدود 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران خسارت زد اقتصادي

کرونا حدود 600 میلیارد تومان به بخش کشاورزی مازندران خسارت زد
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که بر اساس بررسی‌های به عمل آمده با شیوع ویروس کرونا 578 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد شده ‌است.

حسین نگهدار روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که فعالیت های کشاورزی بر خلاف دیگر مشاغل تعطیلی بردار نیست و بناچار باید تولید ادامه یابد ، افزود : تولید جوجه یکروزه ، مرغداری ها و شیلات بیشترین خسارت را از شیوع ویروس کرونا در مازندران متحمل شدند.
استان مازندران با داشتن حدود سه هزار واحد مرغ گوشتی اعم از مجاز و غیرمجاز ، 200 واحد مرغ مادر معادل حدود 15درصد ظرفیت کشور و واحدهای مرغ اجداد به عنوان قطب صنعت طیور کشور مطرح است و با تولید بیش از 11 درصد گوشت مرغ و 30 درصد جوجه یکروزه کشور، مقام اول را در بین استان های کشور دارد.
همچنین بر پایه آمارهای رسمی این استان با داشتن بیش از سه هزار و 700 واحد پرورش آبزیان ، قطب آبزی پروری کشور محسوب می شود. هم اکنون بیش از 12 هزار نفر در حوزه شیلات این استان فعالیت دارند و تنها در سال گذشته با وجود شیوع کرونا در آخرین ماه سال ، 11 هزار تنی محصولات شیلاتی از این استان به خارج از کشور ثبت شد.
صید ماهیان استخوانی و کیلکا هم از دیگر ظرفیت های شیلاتی مازندران است و سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگیر از آب های دریای خزر در این استان صید می شود. حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب نیز در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتوفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود .
معاون جهاد کشاورزی مازندران بیشترین میزان خسارت به صنعت مرغداری استان را مربوط به سه ماهه اسفند تا پایان اردیبهشت دانست و گفت : بررسی ها نشان داده است که طی این دوره قیمت جوجه یکروزه از 2 هزار و 500تومان به 500 تومان کاهش یافت و مصرف گوشت مرغ نیز تا 50 درصد کاهش یافت که سبب کاهش قیمت این ماده پروتئینی و ضربه سنگین به صنعت مرغداری استان شد.
وی جبران خسارت این بخش را بسیار مشکل توصیف کرد و افزود که بر خلاف بسیاری از بخش های دیگر ، صنعت مرغداری سرمایه بر است و با پرداخت تسهیلات چند میلیونی نمی توان ضرر و زیان فعالان این بخش را جبران کرد.
نگهدار توضیح داد : مثلا در یک واحد مرغ مادر با ظرفیت 30 هزار قطعه ای در بازه زمانی چهار ماهه بیش از چهار میلیارد تومان سرمایه گذاری می شود و اگر قرار است بخشی از ضرر و زیان این بخش جبران شود باید به میزان سرمایه گذاری توجه کرد چون مانند بخش های دیگر با معیار قرار دادن نیروهای کار بیمه شده این کار امکان پذیر نیست.
وی افزود : یک واحد مرغ با ظرفیت 30 هزار قطعه در دوره زمانی چهار ماهه فقط با 2 تا سه نیروی کار بیمه شده فعالیت می کند که اگر بر این مبنا تسهیلات در نظر گرفته شود به میزان 36 میلیون تومان می شود که این رقم برای تولید کننده و سرمایه گذار توهین آمیز است .
معاون جهاد کشاورزی مازندران خواستار حمایت جدی از بخش کشاورزی در برابر آسیب های کرونا شد و گفت : عدم حمایت موثر از واحد های تولیدی بخش کشاورزی در حالی است که تولیدات کشاورزی بناچار باید انجام شود و نمی توان همانند واحد تولیدی صنعتی خط تولید را برای جلوگیری از ضرر متوقف کرد.
مازندران 42 کارگاه جوجه کشی و 211 واحد مرغ مادر دارد. 20 کشتارگاه مرغ هم در این استان فعال است.
بلاتکلیفی در پیچ و خم اداری
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که تصمیم ها در حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی بی ثبات و با تاخیر عملیاتی می شود ، گفت : مثلا در برنامه اشغال و رونق تولید تصمیم به پرداخت تسهیلات با نرخ کارمزد هفت تا 9 درصد گرفته می شود و سرمایه گذار هم با این رقم سود بانکی توجیه اقتصادی می بیند و برنامه ریزی می کند ، اما پرداخت تسهیلات با قرار گرفتن در پیج و خم های اداری زمانبر و طولانی می شود و گاهی بانک ها تسهلات را ناقص پرداخت می کنند و زیر بار پرداخت کامل وام ها نمی روند در نتیجه سرمایه گذار دچار بلاتکلیفی می شود.
وی افزود : یکی از تفاوت های بخش کشاورزی با دیگر بخش ها این است که در این بخش استفاده از تسهیلات بانکی با سود بیش از 20 درصد اصلا توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل هم سرمایه گذار انگیزه ای برای بهره گیری از چنین تسهیلاتی ندارد و دلسرد می شود.
نگهدار گفت : در حال حاضر بیشتر طرح های بخش کشاورزی مازندران به دلیل گرفتار شدن در پیج و خم های اداری بین دستگاه های اجرایی و مشکلات بالا رفتن سود بانکی ناشی از عدم تخصیص کامل به صورت نیمه تمام رها شده و سرمایه گذاران سر در گم هستند.
وی همچنین بروکراسی اداری برای دریافت پروانه فعالیت را بسیار زمان بر توصیف کرد و افزود : پنجره واحد که از پنج سال پیش در مازندران کلید خورد ، کارایی ندارد چرا که اصلا اجرایی نشده است .
این مسئول بخش کشاورزی مازندران گفت : بی ثباتی قیمت ها در بخش های مواد اولیه ، تجهیزات و امکانات و همچنین زمان بر شدن اجرای طرح ها سبب شده است تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی توجیه اقتصادی را از دست بدهد و این برای استان مازندران که استان کشاورزی است ، خوشایند نیست.
وی افزود : اکنون حدود پنج ماه از سال گذشته است اما هنوز شیوه نامه حمایت از تولید کنندگان کشاورزی به دست بانک های استان نرسیده است و در واقع زمان زیادی از سال را از دست داده ایم و معتقدم اگر این گونه تصمیم ها گرفته نشود ، بهتر است.
استان مازندران با برخورداری از تنها 2 و نیم درصد از اراضی زراعی کشور ، سالانه 11 درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را در اختیار دارد.
برچسب‌ها
وزارت جهاد کشاورزی ویروس کرونا مازندران خسارت مالی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/142484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از بازگشت ون‌های گشت ارشاد

اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا

حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

سردار رادان: حجاب هیچگاه مسئله امنیتی نیست

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

ضرورت لایروبی حوضچه نیروگاه نکا/ پیشرفت زباله سوز ساری شتاب گرفت

مردم همراه و حامی پلیس برای اجرای طرح نور هستند

12 زنجیره ارزش در مازندران تعریف شد/ حضور 27 واحد تولید در اکسپو

سردار رادان: در طرح نور، رئیس جمهور از ما حمایت کرده است

سردار رادان: در طرح نور، ما حمایت رئیس جمهور و قوه قضائیه را داریم

حسن یزدانی به تشک برگشت

طرح نور طرحی برای صیانت از عفاف و حجاب دختران ایران

اعلام نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم آباد

اجتماع دختران دانش آموز در حرم حضرت معصومه (س)

آئین تجلیل از، برترین‌های المپیاد‌های علمی دانش آموزی در بابل

نوجوان 16 ساله ناپدید شده در جنگل‌های رامسر پیدا شد

حمایت قاطع بسیج اساتید حوزه علمیه استان همدان از طرح نور فراجا

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

سردار رادان: در طرح نور به‌دنبال حجاب و عفاف و صیانت از دختران و خواهران خودمان هستیم/ شهادت می‌دهم که رئیس قوه قضائیه در حمایت از طرح حجاب و عفاف مردانه کنار ما بوده/ شهادت می‌دهم رئیس‌جمهور از ما حمایت کرده است

رادان: طرح نور، طرح امنیتی انتظامی نیست

سردار رادان: طرح نور اصلا طرح امنیتی و انتظامی نیست

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن چیست؟

جلسه شورای فرهنگ عمومی - ساری

لبخند شکوفه های بهاری در مازندران

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نقشه مهندسی فرهنگی خراسان جنوبی آماده رونمایی است

ذخیره‌سازی 2831 تن مرغ در سردخانه‌های مازندران

برگزاری نشست دبیران کانون‌ خدمت رضوی شهرهای مازندران

27 رقم برنج در کشور معرفی شده است

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

روند تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری شتاب می‌گیرد

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

تردد این خودروها در جاده چالوس ممنوع شد

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

تجمع حافظان نور در حرم حضرت معصومه (س)

(تصاویر) شکوفه‌های بهاری مازندران

سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت

لزوم افزایش صندوق اعتباری فناوری مازندران

خصوص واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

بهره برداری از دفتر بسیج ورزشکاران شهرستان ساری

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند

راهپیمایی « جمعه خشم» در مازندران برگزار می شود

برگزاری تور بین المللی دوچرخه‌سواری خزر؛ اواخر اردیبهشت