پیام مازند

آخرين مطالب

زمزمه‌های بازگشت چمن طبیعی به استادیوم وطنی ورزشي

زمزمه‌های بازگشت چمن طبیعی به استادیوم وطنی
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- نارضایتی بازیکنان و مربیان تیم‌های لیگ برتری از مصنوعی بودن چمن استادیوم شهید وطنی قائمشهر باعث شده زمزمه‌های تغییر چمن این ورزشگاه و بازگرداندن آن به حالت طبیعی مطرح شود.

به گزارش ایرنا، مستطیل سبز استادیوم شهید وطنی قائمشهر هفت سال پس از بهره‌برداری از چمن مصنوعی که اجرای آن حدود 18 ماه طول کشیده بود، قرار است یک بار دیگر به حالت طبیعی برگردد. درخواست‌های مکرر بازیکنان و مربیان نساجی و انتقادهای اعضای تیم‌های مهمان بالاخره زمزمه‌های تغییر وضعیت چمن استادیوم شهید وطنی از مصنوعی به طبیعی را پررنگ کرد.
استادیوم شهید وطنی قائمشهر که یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های ایران به شمار می‌آید، پس از صعود تیم فوتبال نساجی قائمشهر به لیگ برتر در اردیبهشت 1397 برای رسیدن به شرایط میزبانی از رقابت‌های لیگ برتر به بازسازی و افزایش امکانات نیاز داشت. به همین دلیل بازسازی آن با فوریت در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت تا پیش از آغاز لیگ هجدهم با ساختاری به روزتر و سکوهای جدید میزبان مسابقات باشد.
دو فصل نوسازی
استادیوم با وجود کمبودهای اعتباری و زمان اندکی که تا آغاز رقابت‌ها مانده بود با عملکردی کم‌سابقه در اجرای پروژه‌های عمرانی مازندران و فعالیت شبانه‌روزی به بازی‌های لیگ هجدهم رسید و نساجی توانست نخستین بازی در این مسابقات را در ورزشگاه خانگی برگزار کند. اما از همان زمان به مرور انتقادها به مصنوعی بودن چمن این ورزشگاه به مرور از زبان بازیکنان و مربیان تیم‌های مهمان شنیده شد ؛ موضوعی که حتی کادر فنی و بازیکنان نساجی نیز به آن انتقاد داشتند. اما اولویت مسئولان برای استادیوم شهید وطنی بهسازی سکوها و افزایش زیرساخت‌ها بود.

پیام مازند


پس از پایان لیگ هجدهم، با مصوبه شورای امنیت ملی به منظور جلوگیری از رفتارهای خشونت‌آمیز و حوادث سکوها، مقرر شد همه استادیوم‌های میزبان رقابت‌های لیگ برتر به حداقل‌های مورد تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز مجهز شوند. با این مصوبه یک بار دیگر استادیوم شهید وطنی باید در مدتی کوتاه بهسازی می‌شد و عملا فرصتی برای فکر کردن به تغییر چمن این ورزشگاه وجود نداشت.
انتقاد لیگ برتری‌ها
از زمان آغاز لیگ نوزدهم انتقادها به مصنوعی بودن چمن این ورزشگاه از سوی مربیان و بازیکنان تیم‌های مختلف بیشتر شد. مربیان پیشین نساجی نیز بارها مصنوعی بودن چمن این ورزشگاه را عاملی برای مصدومیت بازیکنان و کم شدن کیفیت بازی آن‌ها عنوان می‌کردند. آخرین انتقادی که در این مورد مطرح شده مربوط به بازی نساجی-پرسپولیس است که یحیی گل‌محمدی پس از بازی درباره چمن مصنوعی این استادیوم مطرح کرد. گل‌محمدی گفته بود که این ورزشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در شأن قائمشهر نیست و چمن مصنوعی آن روی کیفیت بازی تأثیر منفی می‌گذارد.
پس از این اظهارنظر نیز محمود فکری اعلام کرد که اعضای این تیم هم علاقه‌ای به بازی روی چمن مصنوعی ندارند. به گفته فکری بیشترین آسیب از بازی روی چمن مصنوعی را بازیکنان نساجی می‌بینند که 15 بازی خانگی را باید روی این چمن برگزار کنند و این موضوع علاوه بر پایین آمدن کیفیت بازی، احتمال مصدومیت بازیکنان را هم بیشتر می‌کند.
پیش از فکری، سرمربی سابق نساجی هم بارها از مصنوعی بودن چمن استادیوم وطنی گلایه کرده بود. رضا مهاجری چهارم بهمن پارسال و در نشست خبری پیش از بازی نساجی با پیکان خبر از تصمیم و پیگیری مالک باشگاه برای تعویض چمن استادیوم وطنی را عنوان کرد و گفت که این اقدام پس از بازی‌های لیگ نوزدهم احتمالا انجام می‌شود.

پیام مازند


حالا با نزدیک شدن به پایان لیگ نوزدهم بحث تعویض چمن استادیوم وطنی یک بار دیگر مطرح شده است و گفته می‌شود که پس از بررسی‌های فنی احتمالا با پایان یافتن بازی‌های خانگی نساجی در لیگ نوزدهم، کار تعویض چمن آغاز خواهد شد و استاندار مازندران نیز دستورات لازم برای برداشتن چمن مصنوعی و اجرای چمن طبیعی پس از بازی نساجی با ذوب‌آهن در هفته بیست‌ونهم لیگ نوزدهم را صادر کرده است. علی امیری مدیرعامل نساجی هم در پیامی خطاب به استاندار مازندران بابت توجه ویژه به رفع این مشکل نساجی و صدور این دستور قدردانی کرد.
پس از جدی شدن تصمیم تعویض چمن استادیوم وطنی تعدادی از مسئولان از جمله حبیب حسین‌زادگان مدیرکل ورزش و جوانان و مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز بازدیدی از ورزشگاه شهید وطنی داشتند تا بررسی‌های اولیه برای این پروژه انجام شود.
تجربه 18 ماه دوری از بازی‌های خانگی
در عین حال این نگرانی هم برای برخی هواداران وجود دارد که با توجه به کوتاه شدن زمان تعطیلات بین دو فصل به دلیل تعطیلات اجباری کرونایی، اجرای چمن طبیعی در موعد مقرر انجام نشود. اتفاقی که در سال‌های 1390 و 1391 و زمان اجرای چمن مصنوعی در همین ورزشگاه افتاده بود و سبب شد نساجی حدود 18 ماه بازی‌های خانگی‌اش را در استادیوم شهدای ساری برگزار کند.
اوایل دهه 90 کیفیت بد زمین چمن استادیوم وطنی تعدادی از مسئولان ورزش شهرستان را مجاب کرد که با تخریب چمن، اقدام به نصب چمن مصنوعی کنند و از چالش‌های چمن طبیعی به ویژه در روزهای بارانی رها شوند ، اما ناهماهنگی با اداره کل ورزش و جوانان برای تأمین اعتبار سبب شد که به بهانه کمبود اعتبار، پروژه چندین ماه متوقف بماند و سرانجام در شهریور 1392 نصب چمن مصنوعی آغاز شد و مهر همان سال نیز چمن با صرف حدود 120 میلیون تومان اعتبار به بهره‌برداری رسید. اتفاقی که آن زمان به عنوان یک اقدام ارزشمند برای فوتبال مازندران از آن یاد می‌شد، اما به مرور مشخص شد که روی کیفیت بازی‌ها تأثیر منفی گذاشته است.

پیام مازند


اولویت با حل معضل آب‌ماندگی
از یک سو تجربه ناخوشایند هواداران نساجی از طولانی شدن اجرای چمن مصنوعی حالا اندکی آن‌ها را نگران می‌کند و از سوی دیگر دو تجربه خوب طی دو سال اخیر در آماده‌سازی فوری ورزشگاه برای رسیدن به لیگ‌های هجدهم و نوزدهم به آن‌ها امید می‌دهد که این پروژه نیز با سرعت و پیش از آغاز لیگ بیستم اجرا شود.
به گفته معاون امور عمرانی استاندار مازندران پس از بررسی‌های کارشناسی برای اجرای چمن مصنوعی در صورت تأیید طرح بلافاصله پروژه آغاز می‌شود تا برای فصل بیستم بازی‌ها روی چمن طبیعی انجام شود.
مهدی رازجویان می‌گوید: همان‌طور که در دو فاز قبلی برای سکوها و رختکن و سایر زیرساخت‌ها به سرعت کارها انجام شد، در صورت نهایی شدن پروژه تعویض چمن اجرای این طرح نیز در فرجه کم بین دو فصل انجام می‌شود.
وی می‌افزاید: فعلا منتظریم در کمیته کارشناسی بررسی اجرای چمن طبیعی این ورزشگاه نظر فنی اعلام شود. اولویت مهم ما برای تعویض چمن این است که در زمان بارندگی آب‌ماندگی در چمن نداشته باشیم. پس از آن در صورت تأیید کمیته کارشناسی اعتبار طرح تأمین می‌شود و سعی می‌کنیم تا پیش از لیگ بعدی اجرا شود.
معضل آب‌ماندگی در استادیوم وطنی حتی با اجرای چمن مصنوعی هم حل نشد ، چرا که زهکشی‌های لازم برای هدایت آب پیش از اجرای چمن مصنوعی انجام نشده بود و پس از بارندگی معمولا در بخش‌هایی از زمین حجم زیادی آب جمع می‌شد. آخرین باری که این معضل مشاهده شد بازی نساجی با پارس جنوبی جم در همین ورزشگاه بود که 25 بهمن پارسال برگزار شد و بخش‌هایی از چمن به طور کامل زیر آب بود.

پیام مازند


فرصت سه ماهه برای تعویض چمن
آخرین دیدار خانگی نساجی در لیگ نوزدهم شنبه 25 مرداد در استادیوم وطنی برگزار می‌شود و پس از آن با توجه به در پیش بودن بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا در شهریور و بازی‌های تیم ملی در مهر و آبان، احتمالا تا میانه‌های آبان یا اوایل آذر فرصت وجود دارد که تعویض چمن در استادیوم وطنی انجام شود. یعنی حدود سه ماه زمان برای اجرای این پروژه که با توجه به در پیش بودن پاییز باید روزهای بارانی را از آن کم کرد . با این حال مسئولان می‌گویند در صورت نهایی شدن طرح، مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد.
رئیس اداره ورزش و جوانان قائمشهر می‌گوید: این اطمینان خاطر را به هواداران می‌دهیم که بهترین تصمیم گرفته شود تا همه بازی‌ها از ابتدای لیگ بیستم در شهر خودمان برگزار شود. اخیرا نیز معاون استاندار، معاونت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیرکل ورزش و جوانان و فرماندار بازدیدی از ورزشگاه برای تغییر چمن داشتند.
فرشید قدیمی می‌افزاید: نظر کلی مدیران باشگاه و مسئولان ورزش استان بر طبیعی شدن چمن ورزشگاه است و استاندار نیز دستور پیگیری برای انجام این کار را داده است. برای نهایی شدن این تصمیم همه ابعاد و مسائل در نظر گرفته می‌شود تا پیش از بازی‌های فصل بیستم چمن آماده باشد. قرار شد نظر کارشناسان فنی اعلام شود تا تصمیمی به صلاح فوتبال شهر و استان اتخاذ شود.
تکرار هزینه‌ها در نبود آینده‌نگری
صرف‌نظر از این که چمن طبیعی استادیوم وطنی امسال اجرا شود یا نه، کم‌توجهی به آینده‌نگری در برخی پروژه‌های مهم در این موضوع به چشم می‌آید. هشت سال پیش که تصمیم گرفته شد تا زمین استادیوم وطنی با چمن مصنوعی پوشانده شود، کسب مشاوره از کارشناسان و فوتبالیست‌ها و مربیان می‌توانست از هدررفت هزینه انجام شده برای چمن مصنوعی جلوگیری کند. با این حال همین که امسال نیز این طرح اجرا شود بهتر از به تعویق افتادن آن برای سال بعد است. چرا که هر سال بر هزینه‌های اجرای پروژه افزوده می‌شود و تأمین اعتبار با توجه به تعدد پروژه‌های ورزشی نیمه‌کاره در مازندران کار دشوارتری خواهد شد.
برچسب‌ها
تیم فوتبال نساجی مازندران مازندران محمود فکری اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/142501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بهره‌برداری ازطرح جامع زیرساخت اراضی در مازندران

تصویرسازی از عبور نور اختروش‌ها از میان ابر‌های میان‌کهکشانی

تساوی نساجی و تراکتور در 45 دقیقه نخست

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید/گمان کرده‌اید اگر اسم گشت ارشاد را به طرح‌نور تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می دهد؟

طرح نور تعطیل می شود؟

پذیرش بدون آزمون استعداد‌های درخشان کارشناسی ارشد پیام نور کیش

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، منطقه برتر گردشگری تهران در نوروز

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد / بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله نیست / «آیا بی حجابی از یک تخلف رانندگی نازل‌تر است؟»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

اجرای طنزواره استانی با عنوان میرما در محمودآباد

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»

6 مدال بانوان مازندران در مسابقات کشوری کوراش

امام جمعه ساری: باید فرزندان خود را برای جذب در حوزه‌های علمیه ترغیب کنیم

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

طرح نور فراجا موفقیت در حوزه جنگ نرم است

عملیات وعده صادق،نماد اقتدار کشور

برگزاری آئین بزرگداشت نخستین سالگرد شهید آیت الله سلیمانی

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

برگزاری آیین شکرگزاری رحمت ماه صیام در منطقه لفور مازندران

تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت هدف اصلی «طرح نور» است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی در قزوین

آیت الله علم الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور» /آموزش و پرورش موافقت کند اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران

ترافیک سنگین در جاده چالوس

حمله موشکی به اسراییل اعجاز وعده صادق بوده است

برگزاری آزمون استخدام پیمانی تامین اجتماعی

جزئیات پذیرش بدون آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه پیام نور + سایت ثبت‌ نام

برگزاری کنگره 400 شهید روحانی مازندران

پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور

حضور 90 بازیکن و مربی در سومین مرحله جشنواره مینی بسکتبال کشور

ماجرای چاقوکشی و ضرب و شتم در کشتی مازندران | روایت داور مصدوم: فیلم تا قبرس و آلمان هم رسیده است، کتک خوردن یک داور! | آقایان برای رضایت گرفتن ...

همه چیز درباره واریز یارانه کمک معیشتی فروردین‌ماه | جیب سرپرستان خانوارها پر پول شد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران

کنگره 400 شهید روحانی استان مازندران برگزار می‌شود

توجه ویژه دولت برای رفع عقب ماندگی‌های بخش آب در مازندران

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

انتصاب جدید در ستاد مرکزی راهیان نور کشور

کشف و توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل

مسدود شدن 205 چاه غیرمجاز در مازندران

امید به بازگشت روز‌های خوب نساجی

مرگ 91 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر