پیام مازند

آخرين مطالب

فعال فرهنگی و اجتماعی شناخته شده مازندران درگذشت سياسي

فعال فرهنگی و اجتماعی شناخته شده مازندران درگذشت
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری- قاسمعلی ایرانمنش فعال شناخته شده عرصه فرهنگ و هنر مازندران و یکی از تئوریسین‌های برنامه‌های فرهنگی و گردشگری مازندران پیش از ظهر امروز شنبه در سن 54 سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا، ایرانمنش که متولد روستای اِساس سوادکوه بود به دلیل سکونت و فعالیت در ساری و روابط گسترده‌ای که با هنرمندان و فعالان فرهنگی داشت یکی از چهره‌های شاخص عرصه فرهنگ به شمار می‌آید.
وی از نیروهای آموزش و پرورش مازندران بود و طی نزدیک به سه دهه فعالیت در این نهاد برنامه‌های متعددی برای کشف استعدادهای دانش‌آموزی برگزار کرد.
ایرانمنش به دلیل ایده‌های متعدد در حوزه فرهنگ و مسائل دانش‌آموزی و آموزشی مدت‌ها در سازمان دانش‌آموزی مازندران حضوری فعال داشت و مدتی نیز به عنوان سرپرست این سازمان فعالیت کرد.
او در عین حال به واسطه فعالیت‌های سیاسی‌اش یکی از عناصر خوشنام و برجسته سیاست و طیف اصلاح‌طلبان در استان نیز محسوب می‌شد که در انتخابات‌های مختلف حضوری اثرگذار و پررنگ داشت. وی قائم‌مقام هیأت ورزش کارگری مازندران نیز بود.
از این چهره فرهنگی به عنوان یکی از صاحب‌نظران عرصه مدیریت شهری منطقه نیز یاد می‌شد. این چهره فرهنگی و سیاسی اهل سوادکوه برای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر ساری نیز نامزد شده بود که نتوانست به پارلمان شهری مرکز مازندران راه یابد. پس از این انتخابات، شورای شهر پل‌سفید او را به عنوان گزینه پیشنهادی شورا برای تصدی مسئولیت شهرداری مد نظر داشتند، اما ایرانمنش در نهایت شهردار نشد.
رد پای ماندگار در فرهنگ
علی صادقی فعال فرهنگی و رسانه‌ای و سردبیر پایگاه خبری تحلیلی مازندنومه درباره گستردگی اثرگذاری ایرانمنش در عرصه فرهنگ منطقه گفت: زنده‌یاد ایرانمنش در کنار فعالیت‌های سیاسی‌اش، بیشتر به عنوان یک فعال اجتماعی و فرهنگی مطرح و شناخته شده بود. کارنامه فرهنگی و اجرایی او در حوزه فرهنگ و حتی گردشگری نشان می‌دهد که یک تئوریسین صاحبنظر و اثرگذار بود. اما متأسفانه به دلایل مختلف نتوانست همه ایده‌هایی را که در سر داشت اجرایی کند.
وی افزود: سال 1395 ایرانمنش ایده برگزاری یک سلسله برنامه فرهنگی-ورزشی-اجتماعی سه ماهه در مرکز مازندران برای فصل تابستان با نام «تابستان شاد» را مطرح کرد که موفق شد این پروژه را با حمایت فرمانداری و با اجرای نزدیک به 70 برنامه متنوع و جذاب در سراسر نقاط شهرستان ساری از مناطق کوهستانی تا ساحل عملی کند.
این فعال رسانه‌ای و فرهنگی خاطرنشان کرد: در این پروژه بزرگ فرهنگی مجموعه‌ای از ایده‌های جدید و متنوع منجر به برپایی یک رپرتوار فرهنگی-اجتماعی تابستانه متفاوت در ساری شد که با هزینه‌ای اندک و به واسطه استفاده از توان نیروهای مردمی و فعالان فرهنگی برگزار شده بود.
صادقی تصریح کرد: ویژگی مهم ایرانمنش سرشار بودن او از ایده‌های مختلف فرهنگی و هنری بود. چند سال پیش طرح تدوین و انتشار تقویم تبری را مطرح کرد که با تلاش و پیگیری او سه سال پیاپی سالنامه تبری با مجموعه‌ای از اطلاعات جذاب فرهنگی و آیینی و همچنین معرفی بزرگان فرهنگ و هنر مازندران در قالب یک اثر ارزشمند و ماندگار منتشر شد.

پیام مازند


در این سالنامه که سال های 1393، 1394 و 1395 منتشر شد برای هر روز یک دوبیتی مازندرانی در نظر گرفته شده بود و در حاشیه هر روز نیز هنرمندان مازندرانی حوزه‌های مختلف معرفی شده‌اند. بخشی از سالنامه نیز به معرفی آیین‌های بومی اختصاص یافته است..
وی خاطرنشان کرد: هر چند به دلیل حمایت نشدن، انتشار این سالنامه پس از سه سال متوقف شد، اما همان سالنامه‌ها نیز در حال حاضر به دلیل انبوه اطلاعات فرهنگی بومی موجود در آن یک اثر ماندگار فرهنگی محسوب می‌شوند. او دغدغه‌هایی برای انتشار تقویم ویژه زمین یا تقویم محیط زیست هم داشت.
نگاه فرهنگی ایرانمنش به توسعه
علی حسن‌نژاد پژوهشگر فرهنگ عامه مازندران نیز درگذشت ایرانمنش را از دست دادن یکی از مهره‌های اصلی فعالیت‌های فرهنگی در منطقه مرکزی مازندران بیان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: ایرانمنش یک چهره فرهنگی چندبعدی بود که متأسفانه مانند بسیاری از چهره‌های فرهنگی دیگر از ظرفیت‌های او به درستی استفاده نشد. علاوه بر این که شعر و ادبیات را خوب می‌شناخت و اشعار بومی متعددی سروده بود، در حوزه اجرای برنامه‌های فرهنگی نیز اثرگذار بود و رویدادهای فرهنگی مختلفی را رقم زد.
وی افزود: طرح‌های متعدد فرهنگی او هر کدام سرشار از ایده‌های متفاوت و جذاب بودند. شونیشت (شب نشین) فرهنگی که طی چند سال اخیر به بهانه چله‌شو یا شب یلدا در مرکز مازندران با حضور چهره‌های فرهیخته فرهنگ و هنر بومی برگزار می‌شد یکی از همین ایده‌هاست که با پیگیری و تلاش ایرانمنش اجرایی شد.
حسن‌نژاد با اشاره به راه‌اندازی خانه موزه و اقامتگاه بومگردی توسط ایرانمنش در زادگاه پدریش ، خاطرنشان کرد: با توجه به این که دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد گردشگری بود و به واسطه دغدغه‌های فرهنگی‌اش، پیوندی بین این دو شاخصه مهم توسعه اجتماعی ایجاد کرد و در زادگاه خود از چند سال پیش با سرمایه شخصی مجموعه‌ای زیبا و بومی به عنوان خانه موزه و اقامتگاه بومگردی را برای معرفی بخشی از فرهنگ بومی به گردشگران و اجرای سبکی متفاوت از گردشگری در منطقه تأسیس کرد.

پیام مازند


سرپرست گروه فرهنگی آیین زندگی مازندران خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه گردشگری سوادکوه با هدف توسعه فعالیت‌های گردشگری مرتبط با فرهنگ بومی منطقه یکی از آخرین اقدامات او برای توسعه منطقه با استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی بود.
وی افزود: نگاهی به مجموعه عملکرد و کارنامه ایرانمنش در سال‌های فعالیت اجتماعی‌اش نشان می‌دهد که محوریت نگاه او به همه مسائل اجتماعی اعم از توسعه، اقتصاد منطقه و حتی سیاست بر مبنای فرهنگ بود و همین ویژگی از او با وجود حضور در عرصه سیاست، چهره‌ای کاملا فرهنگی به جا گذاشته است.
زنده‌یاد قاسمعلی ایرانمنش پیش از ظهر امروز در خانه موزه و اقامتگاه بومگردی خودش در روستای اِساس سوادکوه بر اثر ایست قلبی درگذشت.
برچسب‌ها
مازندران سوادکوه اقامتگاه بوم گردی

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/142993/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آفتاب گرم بهاری در مازندران

رستاخیز یکخوابه ها در تهران / اجاره آپارتمان 30 تا 50 متر

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی

موج کوتاه در دریای خزر

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»/ «چشم مردم وقتی به بی‌حیایی عادت کند، آرام آرام غیرت گرفته می شود»

اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

افتتاح مجموعه ورزشی پشته حسین آباد خرم آباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ماجرای قطع 40 درخت در نوشهر

پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!

طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند

تداوم پایداری جوی تا نیمه هفته آینده در مازندران

رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

طرح نیمه‌تمام زباله‌سوز ساری به کجا رسید؟

شکایت شرکت نقل‌وانتقالاتی از پورتو برای پول انتقال طارمی

علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویری از تجمع روحانیون در حمایت از طرح «نور» با لباس جنگی

ترافیک سنگین در محورهای کرج - چالوس

برگزاری جلسه بررسی نحوه تقسیم و توزیع آب در دشت هراز

تقدیر پلیس از بانوان آبادانی

ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است

نشست استاندار مازندران با نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان استان

روس‌ها متقاضی سرمایه گذاری در بندر امیرآباد

تصاویر قطع 40 اصله درخت در کجور آرشیوی است

نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

ماجرای قطع 40 اصله درخت در کجور چیست؟

ضرورت لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

استقبال از قهرمان قایقرانی آسیا و مرد المپیکی در بابلسر

تعجب آلمانی‌ها از سرعت سقوط پول ملی ایران!

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

دعوت استاندار از سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

دعوت استاندار لرستان سرمایه گذاران و خیران برای مشارکت در طرحهای توسعه استان

برگزاری با کیفیت کنکور مورد توجه دولت سیزدهم است

استقبال بابلسری‌ها از مرد المپیکی قایقرانی

موسوی سومین طلایی مازندران در پیکار‌های انتخابی ووشو جام جهانی

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد

تقدیر آیت‌الله مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

عملیات «وعده صادق» ابهت پوشالی و شکستنی اسراییل رو اثبات کرد

دولت سیزدهم در مبارزه با فساد کارنامه خوبی ارائه دهد

اجرای اعمال محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی مازندران

پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت

(تصاویر) تجمع روحانیون در حمایت از « طرح نور » با لباس جنگی

ببینید | پول بده لایک کن!

چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

تاکید امام جمعه قم بر همراهی همه دستگاها برای استمرار اجرای طرح نور