پیام مازند

آخرين مطالب

تغییر سبک عزاداری محرم و مشاغلی که رونق دارند مقالات

تغییر سبک عزاداری محرم و مشاغلی که رونق دارند
  بزرگنمايي:

پیام مازند - ساری - مشاغل مرتبط با محرم اعم از فروش پرچم، سربند، طبل، سنج، اوح‌های فشرده حاوی مداحی و مانند اینها برخلاف تصور کسادی بازار روزهای پر رونقی را می‌گذرانند که نشان از تغییر نوع عزاداری‌ها دارد.

محرم از راه رسیده و مانند هر رویداد و اتفاق دیگری تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، شکل عزاداری‌ها متفاوت شده و مردم و گروه‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به عزاداری می‌پردازند.
اعتقادات مذهبی مردم ایران در طول سال جاری است، اما در برخی ماه‌ها مانند ماه رمضان یا محرم و صفر، فوران گرایش‌های مذهبی را شاهد هستیم. محرم در مازندران حال و هوای دیگری دارد، مازندرانی‌ها بخشی از تولیدات کشاورزی و محصولات باغی خود را نذر سیدالشهدا(ع) کرده‌اند و هر ساله با پختن غذای نذری و توزیع بین عاشقان امام حسین (ع) از عزاداران پذیرایی می‌کنند.
برخی روستاهای مازندران شهرت ویژه‌ای در زمینه پذیرایی از عزاداران حسینی دارند. در شهر سورک میاندورود درِ خانه‌ها باز است و میزبانان اگرچه رهگذران را نشناسند، اما برای پذیرایی آماده است و از هر رهگذری تقاضا دارند که وارد خانه‌شان شوند و بتوانند به سهم خود، محرم را زنده نگه دارند.
با شیوع کرونا، سبک عزاداری‌های امسال متفاوت شده و اگرچه خبری از پذیرایی، دسته‌روی، علم‌گردانی و مواردی از این دست به شکل سال گذشته و سال‌های قبل از آن نیست، اما محرم همچنان زنده است و دل عاشقان اباعبدالله حسین (ع) در عزای آن امام بزرگوار و یاران باوفایش می‌تپد.
مردم دل در گرو ائمه و اهل بیت(ع) دارند، اما کرونا باعث شده که نتوانند مانند سبک و سیاق گذشته در عزاداری‌های محرم شرکت کنند، مساجد و تکایا به شکل محدودتری با رعایت فاصله اجتماعی، پذیرای عزاداران حسینی هستند.
در مقابل مسجد جامع ساری، دکه‌ای برای فروش محصولات فرهنگی و مذهبی دائر است، زن مسن "کنیز رضا" نام دارد و معتقد است که مردم امسال خانه خود را به حسینیه تبدیل کرده‌اند.
در فروشگاه‌های وسایل مذهبی و ویژه محرم، افراد از تیپ‌ و طبقه مختلف قابل مشاهده هستند، هر کسی به طریقی می‌خواهد دین خود را نسبت به محرم امسال ادا کند، یکی صلوات شمار می‌خرد دیگری به دنبال پرچم است.
پرچمی بالای سر خانم فروشنده آویزان است، خریدار که زن جوان با تیپ امروزی است قیمت پرچم را سوال می‌کند، فروشنده می‌گوید این پرچم دست‌دوز و به قیمت 50 هزار تومان است.
رونق خریدن پیراهن مشکی
خریدن پیراهن مشکی برای مردان و شال و روسری یا چادر مشکلی برای خانم‌ها از اقداماتی است که در آستانه محرم انجام می‌شود. برخی خانواده‌ها نذر می‌کنند فرزندشان سالم به دنیا بیاید و در عزای امام حسین (ع) پیراهن مشکی بر تن فرزند خود کنند.
خرید پیراهن مشکی برای بچه‌ها از کارهایی است که رونق دارد.
زن و شوهر جوانی، فرزند پسر خود را به بازار آورده‌اند تا برایش پیراهن مشکی بخرند، پسر یکی از لباس‌ها را می‌پوشد، یک لباس دیگر را هم به تن می‌کند، از دومی خوشش آمده و این را می‌توان در نگاهش دید.


شاید تصور کنیم که با شیوع کرونا و کاهش شکل رسمی برگزاری مراسم عزاداری، برخی مشاغل مرتبط با محرم آسیب دیده اما بخش زیادی از این تصور اشتباه است. اگرچه کرونا مانع شده تا نذورات به شکل سنتی ادا شود اما تغییر شکل رفتاری در این زمینه را شاهد هستیم.
مردی پا به سن گذاشت وارد فروشگاه وسایل مذهبی می‌شود، پرچم می‌خواهد و فروشنده پرچم‌های مختلفی به او نشان می‌دهد، پرچم سبز نمی‌خواد، پرچم قرمز و مشکی را می‌خرد.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4
وسایلی که زود فروش رفت
یک فروشنده پرچم و وسایل مذهبی در ساری به خبرنگار ایرنا گفت: تصور می‌کردیم محرم امسال به دلیل شیوع کرونا و کم شدن برگزاری مراسم عزاداری، وسایل مذهبی اعم از پرچم و سی‌دی‌های مداحی و وسایل اینچنینی فروش نرود اما اینطور نشد. 
احسان خلیلی با بیان اینکه هرچه وسایل برای محرم آورده بودیم خیلی زود فروش رفت، اظهار کرد: اکنون با کمبود برخی وسایل مرتبط با محرم مواجه هستیم، مردم برای خرید مراجعه می‎‌کنند و ما هم که برای خرید بار مجدد تماس می‌گیریم تولیدکنندگان هم اعلام می‌کنند که جنس ندارند.
وی با اشاره به اینکه فروش پرچم بسیار زیاد شده است، تصریح کرد: مردم خانه‌های خود را به حسینیه تبدیل کرده‌اند و با نصب پرچم در سر در خانه سعی می‌کنند به نوعی سهم خود را در عزاداری ادا کنند.
خلیلی ادامه داد: در کنار کارم، مداحی هم اجرا می‌کنم و شاهد هستم که خانواده‌ها با برای اعضای خانه خود که شاید سه نفر باشند مداح دعوت کرده و در خانه‌های خود، روضه برگزار می‌کنند.
نذر توزیع کتاب مذهبی
برخی بانوان میل دارند برای حضور در مراسم عزاداری از چادر مشکی استفاده کنند هرچند که در طول سال از پوشش مانتو استفاده کرده باشند. خرید چادر مشکی در ایام محرم هم از سنت‌هایی است که هنوز پابرجاست.
فروشنده فروشگاه حجاب در ساری به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته روزانه حداقل 6 چادر مشکلی می‌فروختیم اما امسال فروش چادر مشکی کمتر شده ولی همچنان مخاطبان خود را دارد.
مهدیه آردی افزود: بانوان امسال بیشتر روسری و شال مشکی خریدند و البته خرید بیشتر برای بچه‌ها بود.
محصولات فرهنگی هم مخاطبان خود را دارد، برخی با خریدن پرچم و پیشانی بند، مشغول عزاداری هستند برخی هم با توزیع اقلام فرهنگی مانند کتاب.
فروشنده فروشگاه کتاب‌های مذهبی به خبرنگار ایرنا گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا، برخی خانواده‌ها نتوانستند برای فرد متوفی مراسمی برگزار کنند به همین دلیل کتاب‌های کوچک دعا، تک‌برگ‌های آیت‌الکرسی و موارد اینچنینی بیشتر فروش رفت.
سکینه اسدی خاطرنشان کرد: مردم این کتاب‌ها را خریداری کرده و به نیت اموات و درگذشتگان خود، به مساجد هدایا کرده و یا در هیات‌های عزاداری توزیع می‌کنند.
اگرچه در محرم امسال کرونا باعث شده مردم آنگونه که می‌خواهند نتوانند به عزاداری بپردازند و نذری توزیع کنند اما ارادت خود به امام حسین (ع) را به شکل دیگری بروز داده‌اند تا محرم را زنده نگه دارند.
برچسب‌ها
ویروس کرونا ماه محرم مازندران هیأت عزاداری
پروندهٔ خبری
کرونا و آیین های محرم

لینک کوتاه:
https://www.payamemazand.ir/Fa/News/144549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اعمال محدودیت ترافیکی در جاده کرج- چالوس و آزادراه تهران - شمال

پیش‌بینی وضع هوای مازندران در 6 روز آینده

مبادله تجاری 11 میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان

ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

شکوفه های بهاری در مازندران

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده های مازندران

پیش بینی تولید 1500 قلم کالای دانش بنیان در مازندران

حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور

محمودآباد میزبان تور بین‌المللی دوچرخه سواری خزر شد

لزوم تقویت دانشگاه فرهنگیان

گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

توزیع 1000 تن مرغ و گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در مازندران

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

ممنوعیت های تردد در محورهای شمالی در پایان هفته اعلام شد

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

آبگرفتگی 10 مسکن در سوادکوه/ 7 سردهنه در بابل آسیب دید

ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی

رئیس دادگستری مازندران به متعرضین منابع طبیعی هشدار داد

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در تنکابن

پیش بینی افزایش دمای هوا در مازندران

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

توضیح سردار رادان درباره گشت ارشاد/ مهمتر از طرح نور، پلیس ماموریتی ندارد!

طرح نور مایه قوت قلب و امید مردم است

ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد

بیش از 300 برنامه هفته کار و کارگر در مازندران برگزار می‌شود

توزیع یک هزار تن مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری در مازندران

حمایت هزار استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت استاد حوزه علمیه قم از اجرای طرح «نور» فراجا

حمایت مردم از اجرای طرح نور

ثبت بیش از 64 میلیون تردد در جاده‌های مازندران

گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم

سوءاستفاده از احساسات زنان با پیج مادر

ثبت نام جام هواداری تمدید شد

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

تجلیل مردم اراک و ساوه از پلیس در اجرای طرح نور

قدردانی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان از اجرای طرح نور در آذربایجان غربی

قدردانی فرمانده انتظامی از همکاری و مشارکت مردم و مسئولان در اجرای طرح نور

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

قدردانی بانوان آستارایی از عوامل پلیس در اجرای طرح نور

اعزام تیم بوکس نوجوانان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی